تحقیق کارکردهای اجرایی و اجزا و مدل های آن و اختلال های ارتباطی و انواع آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کارکردهای اجرایی و اجزا و مدل های آن و اختلال های ارتباطی و انواع آن دارای ۶۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۲- کارکردهای اجرایی    ۷
۲-۲- اجزای کارکردهای اجرایی    ۹
۱-۲-۲- حافظه کاری    ۱۰
۲-۲- ۲- بازداری پاسخ    ۱۳
۳-۲-۲- برنامه ریزی و سازماندهی    ۱۵
۳-۲- مدل های کارکردهای اجرایی    ۱۷
۱-۳-۲- مدل براون    ۱۷
۲-۳-۲- مدل CEO مغزی یا رهبر ارکستر (مک کلوسکی)    ۱۸
۳-۳-۲- مدل ۳ لایه ساراوارد    ۲۸
۴-۲- اختلال های ارتباطی    ۲۹
۱-۴-۲- رشد زبان    ۲۹
۲-۴-۲- اختلال های زبان    ۳۲
۳-۴-۲-  انواع اختلال های زبان    ۳۳
۱-۳-۴-۲- اختلال های زبان درکی    ۳۳
۲-۳-۴-۲- اختلالات زبان بیانی    ۳۳
۳-۳-۴-۲- زبان پریشی    ۳۴
۴-۴-۲- اختلال های گفتاری    ۳۶
۱-۴-۴-۲- اختلال های روانی گفتار    ۳۷
۲-۴-۴-۲- لکنت    ۳۷
۱-۲-۴-۴-۲- ویژگی‌های لکنت    ۳۸
۲-۲-۴-۴-۲- سبب شناسی لکنت    ۴۰
۳-۲-۴-۴-۲- انواع لکنت    ۴۲
۴-۲-۴-۴-۲- مراحل مختلف لکنت    ۴۳
۵-۲-۴-۴-۲- روشهای اصلاح و درمان لکنت    ۴۴
۵-۴-۲- کارکردهای اجرایی ولکنت    ۴۶
منابع    ۵۱

 منابع

مداح، مرضیه؛ آزاد فلاح، پرویز؛ سلمانی، معصومه و رسول زاده طباطبایی، کاظم. (۱۳۹۰). حافظه کاری واج  شناختی در کودکان ناروان طبیعی. مجله روانشناسی بالینی، ۳، ۶-۱٫

نامی، محمد صالح. مقایسه میزان فشار روانی و رضامندی زناشویی و حمایت اجتماعی ادراک شده در  بین والدین کودکان آهسته گام و عادی در گلستان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه   تهران.

ناظری، مهدی. (۱۳۸۳). هنجاریابی آزمون تصاویر درهم آندره ری بر روی دانش آموزان دختر مقطع  راهنمایی شهر تهران. پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده ی روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.

علیزاده، حمید. (۱۳۸۵). رابطه کارکردهای اجرایی عصبی – شناختی با اختلال های رشدی. تازه های علوم       شناختی، ۴، ۷۰- ۵۷٫

علیزاده، حمید. (۱۳۸۴). اختلال نقص توجه / بیش فعالی. تهران: انتشارات رشد.

غنائی، علی؛ گروسی، میرتقی؛ عشایری، حسین؛ باباپورخیرالدین، جلیل؛ مقیمی، علی. (۱۳۸۷). بررسی تأثیر  آموزش حرکات ریتمیک ورزشی بر کارکرد حافظه عددی دانش آموزان مبتلا به اختلالات ویژه یادگیری.

مطالعات تربیتی و روانشناسی، ۲، ۱۶۵- ۱۴۹٫

نیکجو، محمدرضا، آوا دیس یانس، هامایات. (۱۳۸۱). متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی .تهران: انتشارات سخن

نظری، محمد علی؛ جهان، علی و مقدم سلیمی، مریم. (۱۳۹۱). لکنت و رسش مغزی. پژوهش در علوم توانبخشی، ۴، ۷۵۳-۷۴۴٫

 Loftiz, W. C. (2004). An ecological validity study of executive function measures

in children with and without attention deficit hyperactivity disorder.

Dissertation for PhD. University of Florida.

Loucks, T., Kraft, S., Choo, A., Sharma, H., & Ambrose, N. (2011). Functional brain

activation differences in stuttering identified with rapid fmri sequence. Journal of

      Fluency Disorders, 36, 302–۳۰۷٫

Miyake, A., Friedman, N. P., Emerson, M. J., Witzki, A. H., Howerter, A., Wager, T.

(۲۰۰۰). The unity and diversity of executive functions and their contributions

to complex ‘‘frontal lobe’’ tasks: A latent variable analysis. Cognitive Psychology

      , ۴۱, ۴۹–۱۰۰٫

Mason, L. H. (2004). TWA versus reciprocal questioning: Effects on expository

reading comprehension performance among students who struggle with reading.

Journal of Educational Psychology, 96, 283–۲۹۶٫

Meepien, D., Iamsupasit, S., & Suttiwan, P. (2010). Effect of self-control training to

reduce aggressive behaviors of female adolescent offenders in Ban Prance Juvenile

vocational training Center. Journal of Health Research, 24(1), 35-38.

مقدمه

لکنت یک اختلال سیالی بیان لفظی است که بر اساس تکرارها و طویل های غیر ارادی، صدا دار یا بی صدا به هنگام انتشار واحدهای کوچک سخن یعنی صداها، هجاهای مجزا یا هجاهای کلمات مشخص می شود(DSM-IV، ترجمه نیک جو، آوا دیس یانس، ۱۳۸۱).

لکنت پدیده فوق العاده پیچیده روانی – حرکتی است که در روند طبیعی گفتار فرد بروز پیدا می کند و با آشفتگی در جریان بیان کلامی (تکرارها، توقف، و کشیده گویی های غیر ارادی) مشخص می گردد. وقتی چنین اتفاقی در جریان گفتار رخ می دهد، فرد واکنش نشان داده تا بتواند از کلمه مورد نظر رهایی یابد و گاهی رفتارهایی نشان می دهد تا جلوی پیش آمدن چنین اتفاقی را بگیرد (گویتار و مک کائولی[۱]، ۲۰۱۰). بعد از گذشت مدتی از این پیامدها فرد دچار احساسات گوناگونی مانند ناکامی، سرخوردگی، خستگی و ترس می گردد. این احساسات به علایم اولیه اضافه می گردد و باعث می شود مشارکت اجتماعی فرد در موقعیت ها کاهش یابد (گویتار، ۲۰۰۶؛ گویتار و مک کائولی، ۲۰۱۰).

تحقیقات نشان داده اند که کودکان دارای لکنت دارای حواس پرتی زیاد می باشند (آندرسون[۲] و همکاران، ۲۰۰۳، امبرکتز، ابن، ون د پول[۳]، ۲۰۰۰). همین طور کودکان با لکنت توانایی کمی برای توجه کردن به چیزی و تمرکز داشتند (فلسنفلد، ون بیجسترولدت و بوممسما[۴]،۲۰۱۰ ، کاراس[۵] و همکاران، ۲۰۰۶). تحقیقات مربوط به بزرگسالان دارای لکنت نیز نشان می دهند که افراد با لکنت توانایی کمی برای تمرکز و توجه نمودن به امور در هنگام مسئولیت پذیری دو کار به طور همزمان دارند (بوسشاردت[۶]، ۱۹۹۹،  ۲۰۰۲، ۲۰۰۶، بوسشاردت، بالمر و دنیل[۷]، ۲۰۰۲، واسیک و ویجنن[۸]، ۲۰۰۵).

نقایص مدار واجی و اجرا کننده مرکزی حافظه کاری می توانند مشکلاتی را در انواع اختلالات ارتباطی از جمله آسیب ویژه زبانی[۹]، افراد مبتلا به سندرم داون، افراد مبتلا به زبان پریشی[۱۰] و دمانس مغزی[۱۱] به وجود آورند (ریلی و دوناهر[۱۲]، ۲۰۰۵). همچنین، از آن جا که اختلالات واجی به طور شایع همراه با لکنت به وقوع می پیوندند و با توجه به این که کودکان داراری لکنت در بیان کلمات ناآشنا و جدید مشکل بیشتری دارند، بنابراین، رد پای وجود مشکل درکارکردهای اجرایی مانند حافظه کاری (نقایص رمزگزاری واجی) در کودکان مبتلا به لکنت به چشم می خورد که شناخت این مشکل می تواند تأثیر قابل توجهی در برنامه ریزی های درمانی برای کودکان دارای لکنت داشته باشد (اندرسون و واگوویچ[۱۳]، ۲۰۱۰). از سویی دیگر، مطالعات نشان می دهند، کودکان دارای لکنت که توانمندی های زبانی کمتری دارند، احتمال بهبودی خود به خودی در آن ها کمتر است (یایری، آمبروس، پادن، سرونبرگ[۱۴]، ۱۹۹۶).

لئونارد[۱۵] (۱۹۹۸) پیشنهاد کرد که کودکان مبتلا به آسیب های ویژه زبانی، ظرفیت عمومی کاهش یافته[۱۶] در کارکردهای شناختی مختلف (از جمله توجه و حافظه کاری) در مقایسه با همسالان سالم نشان می دهند. این کارکردها روی عملکرد ما در مدرسه، محل کار، پاسخ های هیجانی، روابط فردی و مهارت های اجتماعی تأثیرگذار است. با این همه کارکردهای اجرایی تا حدودی در هر کدام از ما به گونه ای متفاوت بروز می کند؛ هر فردی از نیرو و شایستگی های منحصر به فرد در برخی از حوزه های کنترل شناختی و ضعف هایی در حوزه های دیگر آن برخوردار است. لذا، به بررسی و مطالعه بر روی کارکردهای اجرایی (حافظه کاری، بازداری پاسخ، سازماندهی و برنامه ریزی) کودکان لکنت پرداخته می شود.

 ۱-۲- کارکردهای اجرایی

کارکردهای شناختی، محصول فرایندهای پردازشی مغز است و شامل دو زیر مجموعه است؛ یکی کارکردهای مبتنی بر قانون[۱] که تفکر و عملکرد فرد را تنظیم  و کنترل می­کند و تحت عنوان کارکردهای اجرایی[۲]  شناخته می­شود و دیگری کارکردهای غیرقانونمند[۳] که به مبتنی بر هیجانات، امیال، شناخت اجتماعی و عوامل تأثیرگذار موقعیتی است (پاسینی[۴] و همکاران، ۲۰۰۷). کارکردهای اجرایی، شامل انعطاف­پذیری شناختی و توانایی مدیریت مؤلفه­ های مداخله ­گر در رفتارهای هدف­گرا و پیش­بینی پیامدهای ناشی از یک عملکرد است (آردیلا و سورلوف[۵]، ۲۰۰۷).  کارکردهای اجرایی، از جمله توانایی هایی هستند که کودکان در آینده برای یادگیری های مدرسه ای به آنها نیازمندند (کرک، گالاگر، آناستازیو و کولمان[۶]، ۲۰۰۶) و بروندادهای رفتار را تنظیم می کنند و معمولاً شامل بازداری و کنترل محرک ها، حافظه کاری، انعطاف پذیری شناخت، برنامه ریزی و سازماندهی هستند (دنکلا[۷]، ۱۹۹۶). به عبارت دیگر، کارکردهای اجرایی مجموعه ای از تواناییهای عالی، شامل خودگردانی، خودآغازگری، برنامه ریزی، انعطاف شناختی، حافظه کاری، سازماندهی، ادراک پویا از زمان، پیش بینی آینده و حل مسئله است که در فعالیت های روزانه و تکالیف یادگیری به کودکان کمک می کند (داوسون، ۲۰۰۴؛ علیزاده، ۱۳۸۴).

گروهی از محققین برای تبیین کارکردهای اجرایی از مفهوم چگونگی و چرایی رفتارهای انسان و گروهی دیگر این کارکردها را در دامنه های شناختی متفاوت، گروه­بندی می­کنند که شامل برنامه­ریزی و سازماندهی رفتار، بازداری و مهار پاسخ، تداوم عملکرد، کاهش تسلط و توانایی شروع عملکرد است (آردیلا، ۲۰۰۸). میاک[۸] و همکاران (۲۰۰۰) شواهدی مبنی بر تقسیم کارکردهای اجرایی به سه مؤلفه­ شناختی مشتمل بر مهار، انتقال و به روز رسانی ارائه می دهد که اگر چه قابل تفکیک هستند، امّا در فرایند تنظیم و کنترل بسیاری از عملکردها هر سه با هم ایفای نقش می­کند. از جمله مؤلفه­های دیگری که این پژوهشگران معرفی کردند، برنامه­ریزی، تصمیم­گیری و حل مسأله است. یک تقسیم ­بندی دیگر کارکردهای اجرایی به دامنه­­های اصلی، شامل پنج مؤلفه ی مهار فوری پاسخ، برنامه ریزی، انعطاف­پذیری شناختی، انتقال توجه و حافظه­ی کاری است (دنیلسون، لوسی، رانبرگ و نیلسون[۹]، ۲۰۱۰).

[۱]– rule Base Functions

[۲]– executive Functions

[۳]– non Rule Base Functions

[۴]– Pasinni

[۵]– Ardila & Surloff

[۶]– Kirk, Gallagher, Anastasiow & Coleman

[۷]– Denckla

[۸]– Miyake

[۹]– Danielsson, Lucy, Ronnberg, Nilsson

[۱]– Guitar & McCauley

[۲] – Anderson

[۳] – Embrechts, Ebben, Franke, & van de Poel

[۴] – Felsenfeld, van Beijsterveldt, & Boomsma

[۵] – Karrass

[۶] – Bosshardt

[۷]–  Bosshardt, Ballmer, & De Nil

[۸] – Vasic & Wijnen

[۹]– Specific language impairment

[۱۰]– Aphasia

[۱۱]– Brain dementia

[۱۲]– Reilly & Donaher

[۱۳]– Anderson & Wagovich

[۱۴]– Yairi, Ambrose, Paden &Throneburg

[۱۵]– Leonard

[۱۶]– general limited capacity

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.