تحقیق کانی‌شناسی رسی و میکرومورفولوژیکی خاک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کانی‌شناسی رسی و میکرومورفولوژیکی خاک دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱-مروری بر تحقیقات    ۵
۲-۲- نقش توپوگرافی بر تشکیل و تحول خاک    ۷
۲-۳- کانیشناسی رسی    ۱۳
۲-۳-۱- کانی‌های گروه میکا (ایلیت)    ۱۹
۲-۳-۲- کلریت    ۱۹
۲-۳-۳- کانی‌های گروه اسمکتیت    ۲۰
۲-۳-۴- پالیگورسکیت    ۲۱
۲-۳-۵- کائولینیت    ۲۳
۲-۴- میکرومورفولوژیکی    ۲۳
۲-۴-۱- میکرومورفولوژی افق آرجیلیک    ۲۴
۲-۴-۲- میکرومورفولوژی کربناتها    ۲۷
۲-۴-۳- میکرومورفولوژی خاک‌های گچی    ۳۲
منابع    ۳۷

منابع

فرپور، م. ه.، م. کریمیان اقبال و ح. خادمی. ۱۳۸۲٫ نحوه تشکیل و میکرومورفولوژی اریدی‎سول‎های گچی و نمکی منطقه نوق رفسنجان در ارتباط با سطوح ژئومورفولوژی. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. سال هفتم، شماره سوم، صفحه ۷۱ تا ۹۳٫

فرپور، م. ه. ۱۳۷۴٫ رابطه خاک و ژئومورفولوژی در منطقه گدار‎کبک چهارمحال و بختیاری. پایان‎نامه کارشناسی‎ارشد خاک‎شناسی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان. ۱۴۲ صفحه.

کریم‎زاده، ح.، ا. جلالیان و ح. خادمی. ۱۳۸۳٫ مطالعه کانی‎های رسی خاک‎های گچی زمین‎ریخت‎های مختلف در منطقه شرق اصفهان. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. سال هشتم. شماره اول. صفحات ۷۳ تا ۹۲٫

ایران‎نژاد پاریزی، م. ۱۳۸۸٫ مطالعه خاک‎های دیرینه و عهد حاضر مخروط‎افکنه گیودری رفسنجان. پایان‎نامه کارشناسی‎ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان. ۱۰۹ ص.

بای بوردی، م. ۱۳۷۲٫ خاک، پیدایش و رده‎بندی. انتشارات دانشگاه تهران. ۶۸۰ صفحه.

بنایی، ح. م. ۱۳۸۰٫ نقشه منابع و استعداد خاک‎های ایران. مؤسسه تحقیقات خاک و آب. تهران-ایران.

بهمنیار، م. ع.، ع. ابطحی و م. خ. بنایی. ۱۳۷۵٫ ارتباط بین فرم زمین و خصوصیات خاک در واحدهای فیزیوگرافی مختلف حوزه تجن (شمال ایران). خلاصه مقالات پنجمین کنگره علوم خاک ایران. کرج، صفحه ۱۲۱٫

ترابی گل‎سفیدی، ح.، م. کریمیان اقبال و ا. جلالیان. ۱۳۸۴٫ کانی‎شناسی خاکها و شناسایی هیدروکسیدهای بین لایه‎ای اسمکتیت از ورمیکولیت در حاشیه‎ی رودخانه سفید رود در گیلان مرکزی، مجله کانی‎شناسی و بلور‎شناسی ایران، جلد ۱۵، شماره ۱٫ صفحه ۱۰۷ تا ۱۲۰٫

West, L. T., L. P. Wilding, C. R. Stahnke and C. T. Hallmark. 1988. Calciustolls in central Texas: I. Parent material uniforming and hillslope effects on carbonate enriched horizons. Soil Sci. Soc. Am. J. 52: 1722-1731.

Wilding, L. P. and K. W. Flach. 1985. Micromorphology and soil taxonomy. pp. 1-16. In: Douglas, L. A. and Thompson, M. L. (eds.). Soil Micromorphology and Soil Classification. Soil Sci. Soc. Am. Madison, WI.

Yoshinaga, N., Y. Kto, M. Nakai, S. Ikecuchi and F. Maeda. 1986. Clay mineralogy of red and yellow collored soils from Korea. Soil Sci. Plant Nutr. 32: 113-133.

Zárate, M.A., R.A. Kemp and A.M. Blasi. 2002. Identification and differentiation of Pleistocene paleosols in northern Pampas of Bueneos Aires, Argentina. Journal of south Amarican earth sciences, 15: 303-313.

 مقدمه

بدون شک می‌توان گفت خاک، یکی از منابع طبیعی و شاید مهمترین زیر‎بنای تمدن هر کشوری است. بر اساس تعریف، خاک پیکره‌های طبیعی متشکل از فاز جامد (مواد معدنی و مواد آلی)، مایع و گاز است که روی سطح زمین قرار دارد، فضا را اشغال می‎کند و به‎وسیله افق‌ها یا لایه‌هایی شناخته می‌شود که از مواد اولیه در نتیجه اضافه شدن، از دست دادن، انتقال، تغییر شکل انرژی و ماده قابل تشخیص می‎باشد و توانایی نگهداری ریشه‌های گیاهان را در محیط طبیعی خود دارا می‌باشد.

تمدن، زندگی، پیشرفت انسان‌ها و حیات موجودات زنده، مرهون شکل قشر نازک سطحی کره خاکی است. بدیهی است که وابستگی بسیار زیاد انسان به خاک، توجه همه‎جانبه به آن را بیش از پیش پر اهمیت جلوه می‌دهد. رشد شتابان و روز افزون جمعیت، نیاز به این میراث گران‎بهای بشری را افزایش داده است و این در حالی است که وسعت خاک‌های قابل بهره‎برداری جهان محدود می‌باشد و از سوی دیگر، به علت عدم توجه کافی به اعمال مدیریت‌های مناسب، خسارات جبران‎ناپذیری در این زمینه به‎وجود آمده‎اند و هر ساله خطر فرسایش خاک، بیش از همیشه رخ نمایانده است و اراضی گسترده‌ای بدین طریق غیر‌قابل استفاده می‌گردند.

از آن‎جایی که مهمترین عامل تولیدات کشاورزی، خاک است، پیشرفت سریع و بنیادی کشاورزی، به میزان تولید جامعه و شیوه‌های استفاده از خاک بستگی دارد. در واقع، به همان اندازه که زندگی انسان به خاک متکی است، دوام و تکامل خاک نیز به نحوه استفاده بشر از آن بستگی دارد. بررسی‌های تاریخی نشان‎دهنده آن است که تمدن‌های بزرگ دنیا مناطقی را که دارای خاک حاصلخیز و آب کافی بوده‌اند، به عنوان محل سکونت خویش بر‎گزیده‌اند. سقوط تمدن‌های بزرگ (مانند بین‎النهرین، دره رود نیل و چندین ناحیه دیگر در آفریقا و آمریکای لاتین) هم به دلیل عدم بهره‎برداری صحیح از خاک بوده است که به‎تدریج باروری خود را از دست داده است. بنابراین، بدیهی است که اهمیت خاک به عنوان اساسی‌ترین منبع تولید مواد غذایی و حفظ بقای جامعه بشری، هر روز محسوس‌تر می‎گردد و باعث می‌شود تا با مطالعه و شناخت دقیق خصوصیات ژنتیکی، مورفولوژیکی، فیزیکوشیمیایی، کانی‌شناسی رسی، میکرومورفولوژی خاک و طبقه‌بندی خاک، استفاده مناسب و پایدارتری از منابع خاک صورت گیرد. شناخت خاک‌های منطقه مورد مطالعه باعث می‌شود تا اراضی بر اساس پتانسیل تولیدی که دارند بهره‎برداری شوند و در نتیجه از فقیر شدن خاک ناشی از استفاده نامناسب، جلوگیری به عمل آید و در نهایت باعث می‌شود تا میزان عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح بالا رود.

۲-۱-مروری بر تحقیقات

نقطه آغاز توجه به خاک به عنوان محیط رشد گیاه، به ۴۰۰ سال قبل از میلاد بر می‌گردد. در آن سال‌ها ارسطو و افلاطون خواص خاک را در ارتباط با تغذیه بررسی کردند. در قرن نوزدهم مفهوم خاک از دیدگاه زمین‌شناسان آلمانی (مانند رامن و فالو)، پوشش سنگ‌های سطحی هوا‎دیده و تا حدودی شسته شده بود.

بی‎شک، مفهوم علمی و نوین خاک در علوم کشاورزی، مرهون تلاش‌های دانشمندان بزرگ روسی هم‎چون داکوچایف (۱۸۹۸) می‌باشد. تا قبل از کشف بزرگ داکوچایف، هیچ‎گونه مفهومی از چگونگی تشکیل خاک در دست نبود. او نخستین دانشمندی بود که نقش عوامل خاک‌سازی را در تشکیل خاک مورد توجه قرار داد و اظهار نمود که خاک، عبارت است از مجموعه‌ای از پیکره‌های طبیعی که دارای افق‌های مختلف و خصوصیات مورفولوژیک گوناگون می‎باشد. داکوچایف پیدایش این افق‌ها را نتیجه فعالیت مشترک عواملی مانند مواد مادری، موجودات زنده و زمان می‌دانست و در گوشه‌ای نیز اهمیت پستی و بلندی در تشکیل خاک را مورد اشاره خویش قرار داد. وی عوامل بالا را فاکتورهای وابسته[۱] نام نهاد. این دانشمند معتقد بود که تغییر در هر یک از عوامل خاک‌ساز می‌تواند باعث شود تا ماهیت خاک تغییرکند، ولی هر یک از این عوامل به تنهایی تأثیر خاص داشته و با سایر عوامل نیز ارتباط دارد و در نهایت، می‌تواند باعث ایجاد تنوع در خاک‌ها شود. ینی (۱۹۴۱) هم از پنج عامل نام برده شده به‎وسیله داکوچایف به عنوان عوامل مشخص‎کننده وضعیت سیستم خاک یاد کرد و افزود که هر یک از این عوامل می‌تواند به فرض ثابت بودن سایر عوامل، به‎طور مستقیم تغییر کند. وی این عوامل را متغیرهای مستقل۲ نامید و آنها را در مجموع به صورت یک فرمول که تشکیل خاک، تابعی از آن‎ها می‎باشد،به صورت زیر ارائه نمود:

S=f(Cl،O،R،P،T)

S: خصوصیات خاک        R: پستی و بلندی

Cl: اقلیم             O: موجودات زنده

P: ماده مادری            T: زمان

۱- Dependent factors                               ۲- Independent variables

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق منگنز و کانیهای منگنز و روشهای فرآوری کانههای منگنز
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.