تحقیق کرامت انسانی ، مفهوم و نظریه های آن و کرامت انسانی در حقوق کیفری شکلی با گذری به قوانین ماهوی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کرامت انسانی ، مفهوم و نظریه های آن و کرامت انسانی در حقوق کیفری شکلی با گذری به قوانین ماهوی دارای ۸۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
فصل اول: مفهوم و مبانی کرامت انسانی و نظریه های آن    ۶
۱-۲ : مفهوم کرامت انسانی    ۶
۱-۲-۱ :اصطلاح کرامت انسانی    ۷
۱-۲-۲ : تعریف حقوقی از کرامت انسانی    ۷
۱-۲-۳: مبانی نظری کرامت ذاتی انسانی    ۸
۱-۲-۳-۱: نظریه حقوق فطری یا طبیعی    ۸
۱-۲-۳-۲: نظریه اصالت فرد(فرد گرایی)    ۱۰
۱-۲-۳-۳ : نظریه «خود مختاری اخلاقی» کانت    ۱۱
۱-۲-۳-۴: نظریه کرامت مبتنی بر وحی    ۱۳
۱-۲-۳-۵: تاریخچه پیدایش و تکوین اندیشه کرامت انسانی    ۱۴
۱-۲-۴ :رویکردهای متناقض در مورد کرامت انسانی    ۱۵
۱-۲-۴-۱ :رویکرد ضد فردی و پوزیتوسیتی    ۱۵
۱-۲-۴-۲:رویکرد دینی کلاسیک وسنتی    ۱۶
۱-۲-۴-۳: رویکردروشنفکری دینی    ۱۹
۱-۲-۴-۴: رویکرد حقوق بشری وسکولار    ۲۱
۱-۲-۵ : کرامت انسانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران    ۲۶
۱-۲-۵-۱: حقوق مدنی و آزادیهای سیاسی    ۲۸
۱-۲-۵-۲:حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی    ۳۶
۱-۲-۵-۳:محدودیتهای مربوط به حقوق و آزادیهای اساسی    ۳۸
۱-۲- ۵-۴ : قوانین و مقررات عادی    ۴۰
۱-۲-۵-۵: انعکاس برخی حقوق و آزادیها در قوانین عادی    ۴۰
۱-۲-۶:برخی از نهادهای قانونی در زمینه نظارت برحقوق افرادملت درقانون اساسی    ۴۲
فصل دوم: کرامت انسانی در حقوق کیفری شکلی با گذری به قوانین ماهوی    ۴۶
۲-۱ : حقوق کیفری    ۴۶
۲-۱-۱: جایگاه حقوق کیفری    ۴۶
۲-۱-۲: محتوای حقوق کیفری و موضوع های مختلف احکام آن    ۴۷
۲-۱-۳: حقوق کیفری عمومی    ۴۷
۲-۱-۴ : حقوق کیفری اختصاصی    ۴۸
۲-۱-۵ : آئین دادرسی کیفری    ۴۸
۲-۱-۶ : علم اجرای احکام کیفری (کیفرشناسی)    ۴۸
۲-۱-۷ : حقوق شکلی    ۴۹
۲-۱-۸ : حقوق ماهوی    ۴۹
۲-۲:جایگاه ونقش کرامت انسانی درحقوق کیفری شکلی    ۴۹
۲-۲-۱: کرامت انسانی و مشروعیت نظام عدالت کیفری    ۵۱
۲-۲-۲: کــرامت انسانی و ضرورت قانونمند کردن محدودیت حقوق و آزادی هــای شهروندان    ۵۲
۲-۲-۳: کرامت انسانی و جهانی شدن حقوق کیفری    ۵۳
۲-۳: جایگاه کرامت انسانی در حقوق کیفری شکلی ایران    ۵۴
۲-۳- ۱ : قانون آیین دادرسی کیفری وحقوق شهروندی    ۵۴
۲-۳-۲ : قانون تشکیل دادگاهای عمومی وانقلاب (۱۳۷۳)    ۵۵
۲-۳-۳: آئین نامه اجرائی سازمان زندان ها واقدامات تأمینی وتربیتی کشور    ۵۷
۲-۴ : آثار و مقتضیات کرامت انسانی در حقوق کیفری شکلی    ۵۹
۲-۴-۱ : تعریف شکنجه و ممنوعیت آن    ۶۰
۲-۴-۲ : ممنوعیت اعمال مجازات های خود سرانه    ۶۰
۲-۴-۳ : ضمانت اجرای حقوقی مجازات هایی که به طور خودسرانه بر متهم اعمال می شود.    ۶۱
۲-۴-۴: لزوم رعایت اصل برائت    ۶۲
۲-۴-۴- ۱: مفهوم اصل برائت    ۶۳
۲-۴-۴-۲ : آثار اصل برائت کیفری در ارتباط با حقوق دفاعی متهم    ۶۳
۲-۴-۴-۳: اهداف اصل برائت    ۶۳
۲-۴-۴-۴ : لزوم احترام به کرامت انسانی    ۶۴
۲-۴-۴-۵ : حق داشتن وکیل مدافع    ۶۴
۲-۴-۴-۶ :اصل برائت در ارتباط با حقوق آزادی متهم    ۶۵
۲-۵ : لزوم رعایت دادرسی عادلانه    ۶۶
۲-۵-۱ : تعریف دادرسی عادلانه    ۶۶
۲-۵-۲ :وجود دادگاههای صالح ، مستقل وبی طرف    ۶۶
۲-۵-۳ : تساوی افراد در برابر قانون ودادگاه    ۶۷
۲-۵-۴: علنی بودن دادرسی    ۶۸
۲-۵-۵ : رسیدگی در یک مدت معقول    ۶۸
۲-۵-۶ : لزوم رسیدگی توسط قضات صالح و متخصص    ۶۹
۲-۵-۷ :قابل تجدید بودن آراء صادره از دادگاه های بدوی    ۶۹
۲-۶: جایگاه ونقش کرامت انسانی درحقوق کیفری ماهوی    ۷۰
۲-۶- ۱ : جایگاه ونقش کرامت انسانی در تحولات حقوق کیفری ماهوی    ۷۲
۲-۶-۲:جایگاه ونقش کرامت انسانی در تفسیر قواعد حقوق کیفری ماهوی    ۷۴
۲-۶-۳:کرامت انسانی ومشروعیت نهادهای حقوق کیفری ماهوی    ۷۵
۲-۶-۴: کرامت انسانی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران    ۷۶
۲-۶-۴-۱:مقررات حمایتی قانون اساسی درارتباط با موضوع کرامت انسانی درحقوق ملت    ۷۷
۲-۶-۴-۲:ممنوعیت استفاده ابزاری از زن وایمان به کرامت والاتر او    ۷۸
۲-۶-۴-۳ :تکلیف دولت در احترام به کرامت ذاتی انسانها    ۷۹
۲-۶-۴-۴ : احترام به حیثیت و کرامت انسانی در سایر اصول قانون اساسی    ۸۰
منابع    ۸۱

 منابع

قرآن کریم

نهج البلاغه

هاشمی ،سید محمد ، حقوق بشروآزادی های اساسی ، تهران،نشر میزان ،۱۳۸۴٫

هاشمی ، سید محمد،حقوقی اساسی جمهوری اسلامی ایران ، جلد دوم، تهران ، نشر میزان ، ۱۳۸۵٫

سنگلجی،م،آئین دادرسی در اسلام، تهران ، نشر دانش،۱۳۷۷٫

قاری فاطمی ،محمد حقوق بشردر جهان معاصر ،جلد۲،مجمع علمی فرهنگی مجد،۱۳۸۸٫

شامبیاتی ،هوشنگ،حقوق جزای عمومی ، تهران ،مجمع علمی فرهنگی مجد،۱۳۸۷٫

شاملو ، باقر ، در اصل برائت کیفری در نظام های نوین دادرسی ، علوم جنائی ، چاپ اول ، تهران انتشارات سمت ،۱۳۸۳٫

شاو، ملکم، حقوق بین الملل عمومی ،ترجمه محمدحسین وقار ، تهران انتشارات اطلاعات، ۱۳۷۳٫

امیدی ، جلیل ،دادرسی کیفری وحقوق بشر ، فصلنامه مجلس وپژوهش ،نشریه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی شماره ۳۸ ،سال دهم ، تابستان ۱۳۸۳٫

پرادل ژان ، تاریخ اندیشه های کیفری ، ترجمه  علی حسین نجفی ابرند آبادی ، تهران انتشارات دانشگاه شهید بهشتی ،۱۳۷۳٫

حسنی، علی اکبر، نظری به قوانین جزائی اسلام ، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول .

ره پیک،حسن، مقدمه علم حقوق،تهران انتشارات خرسندی ، چاپ ششم ،۱۳۸۸٫

محقق داماد ،محمد باقر،الرواشح السماویه،مکتبه السید مرعشی النجفی،قم ، ۱۴۰۵هـ ق.

الحکیمی ،محمد رضا و…،الحیاه،جلد۵،الطبقه الاولی،مکتب نشر الثقافه اسلامی،۱۳۶۷٫

شیخ بهایی ،( شیخ بهاء الدین عاملی)،جامع عباس ، موسسه انتشارات فراهانی،تهران.

علامه حلی(حسن بن یوسف بن مطهر )،تبصره المتعلمین فی الحکم الدین ، انتشارات فقیه،چاپ اول ،۱۳۶۸٫

مقدمه

رعایت کرامت انسانی از موضوعات مورد تأکید در فقه اسلامی است که در تمامی تعاملات انسانی و اجتماعی و در تمام سطوح ارتباطی حفظ و احترام به آن، تکلیف شرعی و انسانی است. این حق طبیعی هر انسانی است حتی کســانی که بعنوان متهم در محاکم حاضر می شوند. عدم رعــایت این حق در فرآیند رسیدگی در دادگاهها، نه تنها ممکن است عادلانه بودن رسیدگی را خدشه دار سازد بلکه آثار منفی آن در سایر سطوح  و مراحل زندگی فرد هویدا و ماندگار شود. (حسینی نژاد،۱۳۸۴ ، ۴۵)

عزت و کرامت انسانی در نزد پروردگار حکیم تا بدان حد رفیع است که او را اشرف مخلوقات خود می­داند، فرشتگان را به سجده انسان امر کرده و در ادبیات دینی و تعالیم آسمانی خود که توسط پیامبران به بشر عرضه شده است انسان­ها را به تکریم یکدیگر فرمان می­دهد.(نوبهار، ۱۳۸۹ ،۲۲)

این حق طبیعی که ریشه در آموزه­های الهی دارد امروزه به عنوان جزئی مهم از حقوق بشر در اسناد جهانی و منطقه­ای گنجانده شده، کشورهای عضو را تشویق می­کنند تا هم اسباب و ابزارهای اعمال حق کرامت و عزت انسانی را فراهم آورده و هم در متون قانونی در موارد لزوم ضمانت اجراهایی برای نقض آن در نظر گرفته شود.(کاشانی، ۱۳۸۳ ،۱۱)

اسنــاد حاوی استانداردهای رعایت کرامت انسانی در دو سطح منطقه­ای و جهانی تنظیم شده­اند، در سطح منطقه­ای به کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر و در سطــح جهانی به اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی می توان اشاره کرد.

کشور ایران به هر دو سند اخیر پیوسته است بویژه میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که رعایت مفاد آن برای کشورهای عضو الزام آور می باشد توصیه ها و معیــارهایی راجع به رعایت کرامت انسانی در حقوق کیفری شکلی ارائه می­دهد.(ناجی زواره، ۱۳۸۹، ۱۶۱)

کرامت انسانی در سطح مراجعات به دادگستری و آئین دادرسی جایگاه ویژه­ای را در استانداردهای بین المللی و داخلی به خود اختصاص داده است و این بدان لحاظ است که عدم توجه به این صفت در فرایند رسیدگی منجر و منتج به بی عدالتی خواهد شد. واژگانی چون دادرسی عادلانه، دادرسی منصفانه، دادرسی بی طرفانه و … بدون توجه به این جنبه حقوق انسانی برآورده و محقق نخواهد شد.(سید فاطمی، ۱۳۸۸، ۱/۳۱۷)

در میان آموزه های دینی، دین مقدس اسلام، بعنوان کاملترین دین آسمانی، بیشترین تأکید را بر رعایت حرمت و کرامت انسانی دارد. در جای جای تعالیم الهی این دین، دستورات و تأکیداتی را هم در نصوص و هم درسنت قولی و عملی به وضوح مشاهده می­کنیم. بدون تردید درفرآیند رسیدگی در محاکم و مراجعات مردم به نهاد قضایی بعنوان شاکی یا متهم، شاهد و … دین اسلام برای محفوظ ماندن کرامت و عزت انسانی (خلیفه الله) احکام و دستوراتی دارد که نمونه هایی از آن در متون قانونی یافت می شود. (ساکت، ۱۳۸۹ ، ۷۶).

این نوشتار مشتمل بر دو فصل بوده که درفصل اول تعریف مفهوم و مبانی کرامت انسانی ، اصطلاح و نظریه های مختلف دراین خصوص،تاریخچه پیدایش این تفکر و کرامت انسانی در قانون اساسی تبیین شده و در فصل دوم با عنوان کرامت انسانی در حقوق کیفری شکلی با گذری به قوانین ماهوی که مشتمل بر تعریف و جایگاه حقوق کیفری ، حقوق شکلی و ماهوی ، کرامت انسانی درمشروعیت نظام عدالت کیفری ، جایگاه کرامت انسانی در حقوق کیفری شکلی ایران و حقوق شهروندی،قانون تشکیل دادگاه های عمومی وانقلاب و آئین نامه اجرائی سازمان زندان ها ، لزوم رعایت اصل برائت ، حقوق انسان ها در محاکم ، جایگاه و نقش کرامت انسانی در حقوق کیفری ماهوی صحبت شده است .

فصل اول: مفهوم و مبانی کرامت انسانی و نظریه های آن

۱-۲ : مفهوم کرامت انسانی

کرامت در لغت دارای معانی مختلفی است که مهم ترین آنها عبارت است از:

ارزش،حرمت،حیثیت،بزرگواری،عزت،شرافت،انسانیت،شأن، مقام، موقعیت، درجه، رتبه ، جایگاه، منزلت،نـزاهت از فرومایگی وپاک بودن از آلودگی ها،احسان وبخشش ،جوانمردی. معادل انگلیسی واژه کرامت انسانی”human dignity”به معنای شرف،افتخار،استحقاق احترام، عنوان، رتبه و مقام، امتیاز، شرافت برجسته و ارزش وحرمت ذاتی است.در دایره المعارف انگلیسی آکسفورد در مورد معنــای واژه کرامت (dignity) چنین امده است: « واژه کرامت(dignity) از عبارت لاتینی”dignitas”گرفته شده و به معنای شرافت، حیثیت، افتخار واستحقاق احترام است».در فرهنگ فشرده انگلیسی آکسفورد نیز این واژه در معنای بزرگواری،عزت،شرافت وارزش واقعی ورتبه ودرجه استعمال گردیده است.( رحیمی نژاد،۱۳۸۷ ، ۲۷)

اگر معنای لغوی کرامت انسانی را به دقت مورد توجه قرار دهیم،می بینیم،کرامت بنیانگر دونوع ویژگی وخصوصیت کاملآ متمایز از یکدیگر در موجود انسانی است.برخی از این ویژگی ها جنبه ارزشی دارند ورتبه، درجه وموقعیت وجایگاه اجتماعی ،سیاسی،دینی وخانوادگی افراد را بیان می کنند؛مثل کرامت شاه وشاهزاده وکرامت مومن.این نوع کرامت قابل اکتساب وسلب است وممکن است کاهش یا افزایش پیدا کند.امابرخی از این ویژگی هامثل انسانیت،ذاتی انسان است وهمانگونه که قابل وضع نیست،قابل سلب از انسان نیز نیست.این نوع کرامت هیچ رتبه ودرجه ای رابرنمی تابد و به ذات وهستی انسان برمی گردد. (جعفری تبریزی ،۱۳۷۰، ۲۷۹)

۱-۲-۱ :اصطلاح کرامت انسانی

کرامت انسانی به رغم اهمیت بسیار والایی که دارد،تاکنون در هیچ یک از اسناد بین المللی وقوانین داخلی کشور،تعریف نشده است.لذا،فلاسفه واندیشمندان سعی کرده اند،کرامت انسانی را تعریف ومعنای اصطلاحی آن را روشن نمایند.

علامه محمدتقی جعفری ضمن تقسیم کرامت انسانی  به کرامت ذاتی و اکتسابی،می گوید: «در اسلام دو نوع کرامت برای انسانها ثابت شده است که عبارت است از:

۱-کرامت ذاتی وحیثیت طبیعی که همه انسان ها مادامی که با اختیار خود به جهت ارتکاب به خیانت و جنایت برخویشتن ودیگران آن را از خودسلب نکنند از این صفت شریف برخوردارند؛۲-کرامت ارزشی که از به کار انداختن استعدادها ونیروهای مثبت در وجود آدمی وتکاپو در مسیر رشد وکمال وخیرات نـــاشی می شود. این کرامت،اکتسابی واختیاری است وارزش نهایی وغایی انسان به همین کرامت است.» (رحیمی نیا ، ۱۳۸۸ ،۲۸)

۱-۲-۲ : تعریف حقوقی از کرامت انسانی

باتوجه به آنچه گفته شد،می توان کرامت ذاتی واکتسابی را به شرح زیرتعریف کرد: کرامت ذاتی به آن نوع شرافت وحیثیتی گفته می شود که تمام انسان ها به جهت استقلال ذاتی ،توانایی تعقل وتفکر و وجهه ونفخه الهی که دارند،به طورفطری ویکسان از آن برخوردار هستندوکرامت اکتسابی آن نوع شرافت وحیثیتی است که انسان ها به صورت ارادی واز طریق به کار انداختن استعدادها وتوانایی ذاتی خود درمسیر رشد وکمال وکسب فضایل اخلاقی ،آن را به دست می آورد؛به عبارت دیگر«هرچند همگان دارای شوون وحیثیت برابرند،انسان قادر است با به کار انداختن استعدادهای جمیله خود مراتب کمال انسانیت را طی نماید وبه مدارج عالی ارتقایابد.بدین ترتیب است که رفتارانسانی منزلت های متفاوتی را ایجاد می کند ودر نتیجه افراد نسبت به یکدیگر برتری پیدا می کند».(هاشمی، ۱۳۸۴ ، ۱۰۱)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.