تحقیق کشت بافت گیاهی و انواع و مزایای آ ن و تنظیم‌کننده‌های رشد گیاهی در کشت بافت و استفاده از روش کشت بافت گیاهی در گلابی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کشت بافت گیاهی و انواع و مزایای آ ن و تنظیم‌کننده‌های رشد گیاهی در کشت بافت و استفاده از روش کشت بافت گیاهی در گلابی دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
۱-۲- گیاه‌شناسی گلابی:    ۹
۱-۳ – ازدیاد و تکثیر گلابی:    ۱۰
۱-۴- کشت بافت گیاهی:    ۱۱
۱-۴-۱- تعریف ریزازدیادی:    ۱۵
۱-۵- انواع کشت بافت گیاهی:    ۱۷
۱-۶- مزایای کشت بافت گیاهی:    ۱۸
۱-۶-۱- تولید گیاهان هاپلوئید:    ۱۹
۱-۶-۲- امتزاج پروتوپلاست:    ۲۰
۱-۶-۳- ریزپیوندی:    ۲۰
۱-۶-۴- تولید و استخراج متابولیت‌های ثانویه:    ۲۰
۱-۷- ترکیب محیط‌های کشت بافت:    ۲۱
۱-۸- تنظیم‌کننده‌های رشد گیاهی در کشت بافت:    ۲۳
۱-۸-۱ چرخه‌های رشد گیاه:    ۲۴
۱-۹- ایجاد کشت‌های عاری از بیماری:    ۲۵
۱-۱۰- محیط‌های کشت اولیه و شرایط کشت:    ۲۶
۱-۱۱- استفاده از روش کشت بافت گیاهی در گلابی    ۲۶
۱-۱۲-  شاخهرویی و پرآوری شاخه‌ها در گلابی    ۳۴
منابع    ۳۸

 منابع

خوشخوی م.، ف.، فرهمند فر.، ک. تورز. ۱۳۷۷٫ فنون کشت بافت گیاهی برای گیاهان باغبانی. انتشارات دانشگاه شیراز . ۴۲۸ صفحه.

صفاری م.۱۳۸۷٫ مبانی کشت بافت های گیاهی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. ۴۲۴ صفحه.

محمودزاده، ح. و م. ابراهیمیان.، ع. اصول و مبانی علمی میوه‌کاری. ۱۳۹۰٫ نشر جهاد دانشگاهی دانشگاه ارومیه. ۲۰۰ صفحه

نصرتی س ض. ۱۳۸۲٫ بررسی تکثیر رویشی(ریز ازدیادی) چند رقم گلابی(Pyrus communis L.) در شرایط درون شیشه ای. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، ۱۰۹ صفحه.

عبداللهی ح. ۱۳۸۵٫ مروری بر وضعیت تولید وکشت گلابی در کشور، انتشارات بخش تحقیقات باغبانی. موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج.

عبداللهی ح. ۱۳۸۸٫ کاشت تا برداشت درخت گلابی. انتشارات سازمان جهاد کشاورزی استان تهران.

رسول زادگان ی. ۱۳۷۰٫  میوه کاری در مناطق معتدله. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان، ۷۵۹ صفحه.

فارسی، م. و ذوالعلی، ج. ۱۳۸۸٫ اصول بیوتکنولوژی گیاهی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد ۳۲۰ صفحه.

باقری و. ۱۳۸۲٫ عملیات کشت بافت گیاهی. انتشارات دانشگاه امام رضا مشهد، ۲۳۰ صفحه.

باقری و، صفاری م. ۱۳۸۷ . مبانی کشت بافت های گیاهی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، ۴۲۴ صفحه.

Potter, D.  Eriksson, T. Evans, R. C., S. Smedmark, J. E. E., Morgan, D. R. Kerr, M. Robertson., K. R. 2007. Phylogeny and classification of Rosaceae. Plant Systematics and Evolution. 266: 5-43

Krichkov, A.V., and Potanov, S.P. 1998. Selection and seed production vegetable crops and small fruits. Moscow, Pub. Kolos, 519 p.

Westwood, M.N. and Bjornstad, H.O. 1971. Some fruit characteristics of inter  species hybrids and extent of self-sterility in pyrus. TlC  Bulletin 98: 22-24.

Westwood, M. N. 1993. Temperate Zone Pomology”. Third edition. Portland: Timber press, USA.

Jules J., James N.M. 1996. Pears in Fruit breeding .Tree and Tropical Fruits.1:441-514

Jakson J.E. 2003 .Biology of Apples and Pears.Cambridge: Cambridge University Press, 22.

 مقدمه:

گلابی یکی از درختان میوه مهم مناطق معتدله محسوب می‏شود و اگرچه تکثیر آن به طرق مختلفی امکان‌پذیر است، ولی معرفی عملی‏ترین و اقتصادی‏ترین روش تکثیر آن مستلزم شناخت همه روش‏های ازدیاد از جمله روش‏های تکثیر درون‌شیشه‏ای است (روزبان و همکاران، ۱۳۸۱). این گیاه بومی آسیای غربی و اروپای شرقی می‌باشد (Nee et al., 2002). گلابی معمولی یا گلابی اروپایی از گونه communis می‌باشد که میوه‌های آبدار با دانه‌های سنگی و اغلب شکل کشیده دارد، اما گلابی آسیایی شکلی شبیه به سیب دارد (Potter et al., 2007).گلابی از حدود یک هزار سال پیش از میلاد مسیح در یونان زیر کشت در آمده و در حال حاضر، پس از سیب، مهم‌ترین میوه دانه‌دار دنیا و ایران به شمار می‌آید (Jules and James, 1996). تعداد گونه‌های جنس Pyrus هنوز به طور کامل و دقیق مشخص نیست، اما تاکنون ۶۰ گونه در این جنس معرفی شده است (Krichkov and Potanov, 1998) که اکثر آن‌ها بومی آسیا یا اروپا و فاقد میوه خوراکی می‌باشند و تنها به عنوان پایه‌ای برای گلابی معمولی به کار می‌روند، که بیست و شش گونه شناخته شده از جنس گلابی و پراکنش جغرافیایی آنها در جدول ۱-۱ آورده شده است.  ۱۱ گونه مختلف از جنس Pyrus در ایران وجود دارد (Westwood and Bjornstad, 1971، خاتم ساز ۱۳۷۱). گلابی از میوه‌های دانه‌دار به شمار می‌آید (Jules and James, 1996). کلیه گونه‌های جنس گلابی در منطقه معتدله نیمکره شمالی دنیای قدیم پراکنده شده‌اند (Tatarintseva, 1981). کلیه ارقام و ژنوتیپ‌های گونهPyrus communis  در ۵ زیرگونه و در ۵ منطقه، حوالی قفقاز (اوستیا و گرجستان) آسیای میانه، اروپای غربی، اروپای شرقی و اروپای جنوبی قرار گرفته‌اند. علاوه بر این گروه، ارقام و ژنوتیپ‌های خاور دور از گلابی‌های (P. ussuriensis Maxim, P. calleryana و P. betulifolia ) منشاء گرفته‌اند (Krichkov and Potanov, 1998). گلابی معمولی (Pyrus communis) در منطقه قفقاز، روسیه، آسیا، اروپای جنوبی و مرکزی پراکنده شده است (Kolesnicova, 1997). این گونه از لحاظ مقاومت زمستانه، اندازه درخت و دیگر صفات مورفولوژیکی و بیولوژیکی دارای تنوع بسیار بوده و تصور بر این است که تعداد بسیار زیادی از ارقام تحت کشت در آسیا، قفقاز و اروپا از این گونه بوجود آمده است (Krichkov and Potanov, 1998). ژوکوفسکی معتقد است، منطقه قفقاز و بخش‌های غربی ایران یکی از اولین مراکز تنوع گونه‌ها و ارقام تحت کشت گلابی است (Jookovskiy, 1950). گلابی‌های آسیا و آسیای صغیر به عنوان پایه بکار برده می‌شوند نه به عنوان رقم قابل مصرف (Chalices and westwood, 1973 and Westwood, 1971 ). در انواع وحشی گونهPyrus communis قدرت رشد بسیار زیاد است که می‌تواند منبع با ارزشی به عنوان پایه برای ارقام تحت کشت باشد (Kolesnicova, 1997).

شاخه برخی از ارقام گلابی خاردار بوده، برگ‌های اره‌ای و مضرس با حاشیه صاف دارند. گل‌های گلابی هم‌زمان با برگ‌ها ظاهر می‌شوند و روی گل‌آذین دیهیم قرار می‌گیرند. معمولاً اکثر گونه‌های گلابی خودناسازگار بوده و نیاز به ارقام گرده‌زا دارند. درخت گلابی در برابر سرما حساس‌تر از سیب بوده و می‌تواند تا ۳۰- درجه سانتی‌گراد را تحمل کند (خوشخوی و همکاران، ۱۳۷۷). در ضمن گونه‌های مختلف گلابی گرمای تابستان را نیز تحمل می‌کنند و تابستان‌های خشک در کنترل بیماری آتشک[۱] که گلابی به آن بسیار حساس می‌باشد، مناسب است (Jakson, 2003).

برخلاف پایه‌های سیب که همگی از گونه Malus pumila می‌باشند، پایه‌های گلابی از چندین گونه متفاوت Pyrus بوده و حتی تعدادی از آن‌ها به جنس دیگری متعلق می‌باشند. گلابی حداقل ۳۰۰۰ سال است که در چین کشت می‌شود، در قسمت‌های دیگری از دنیا، گلابی‌های زراعی از گونه P. communis بدست آمده‌اند (Davarynejad et al., 2007). کشت گلابی در تمدن غرب اولین بار توسط هومر حدود سه هزار سال پیش شرح داده شده است.

بدون شک اولین گونه‌ای که اهلی شده Pyrus pyrifolia بوده است، زیرا تیپ وحشی آن بدون انجام گزینش، خوراکی است (Jakson, 2003). گونه‌های گلابی را براساس خصوصیات گیاه‌شناسی و پراکنش جغرافیایی می‌توان به پنج گروه طبقه‌بندی نمود که شامل، گونه‌های اروپایی، گونه‌های آفریقای شمالی، گونه‌های غرب آسیا، گونه‌های آسیایی با میوه بزرگ و گونه‌های آسیایی با میوه کوچک می‌باشند (Bell et al., 1996).

مهم‌ترین ارقام بومی گلابی در ایران شامل: شاه‌میوه نطنزی، محمدعلی مشهد، سه فصله کرج، گلابی دم کج کرج، سبری و پیغمبری می باشند. گلابی را شاه‌ میوه یا آمرود هم می‌نامند و به میوه‌های پیوندی و شاداب آن شاه‌آمرود گویند (شکل ۱- ۱). همچنین از گلابی‌های خارجی نیز که کم و بیش در ایران کشت می‌شوند می‌توان ، بارتلت[۲]، دوشس[۳]، ویلیام دوشس[۴]، لوئیزبون[۵]، اسپادونا[۶] و کوشیا[۷]را نام برد. بارتلت که در اروپا بنام ویلیامز مشهور است (شکل ۱- ۲)، مهم‌ترین و پرکشت‌ترین گلابی در دنیا به شمار می‌رود (محمودزاده و ابراهیمیان، ۱۳۹۰).

۱-۲- گیاه‌شناسی گلابی:

برگ‌های درخت گلابی اره‌ای مضرس هلالی یا با کناره صاف و به ندرت کنگره‌ای، جوانه‌ها در داخل از پهنا پیچیده و دمبرگ‌ها دارای گوشوارک‌های کم و بیش بزرگی می‌باشند و فلس جوانه روی هم خوابیده و گل‌ها همزمان یا کمی قبل از جوانه‌های برگ ‌باز می‌شوند (عبداللهی، ۱۳۸۸). گل‌ها خوشه‌ای، چترمانند، سفید به ندرت در برخی گونه‌ها و یا ژنوتیپ‌های وحشی صورتی و یا رگه‌های صورتی رنگ در آنها مشهود است. کاسبرگ‌ها به عقب برگشته یا گسترده و گلبرگ‌ها دارای قاعده دمبرگ‌‌مانند می‌باشند. گلبرگ‌ها تا حدودی مدور تا مستطیلی پهن بوده و ۲۰ تا ۳۰ پرچم‌ را در بر گرفته‌اند. بساک‌ها قرمز تا ارغوانی و ۲ تا ۵ خامه آزاد در قاعده به وسیله دیسک یک‏جا جمع می‌شوند. تخمک‌ها به تعداد دو عدد در هر خانه و میوه پوم کروی تا گلابی شکل است و کاسه گل پایا یا خزان‌کننده و گوشت میوه وابسته به رقم یا ژنوتیپ درصدهای متفاوتی را از سلول‌های اسکلروئیدی دارا می‌باشند. بذور رسیده گلابی قهوه‌ای تا سیاه و در برخی گونه‌های این جنس بسیار بزرگ‌تر از بذر گلابی‌های اروپایی است (عبداللهی، ۱۳۸۵).

از نظر گرده‌افشانی و تشکیل میوه، تقریبا همه ارقام گلابی خودناسازگار و دگرباورند. اگرچه بعضی از ارقام گلابی در برخی شرایط آب و هوایی تولید میوه بدون بذر می‌کنند، با این وجود بهترین عملکرد هنگامی است که درخت گرده‌زا در بین ارقام اصلی کشت شده باشد (Westwood, 1993). درخت گلابی در برابر سرما از سیب حساس‌تر است و گل‌های گلابی در بهار کمی زودتر از سیب باز می‌شوند. به همین دلیل بیشتر در معرض خطر سرمای بهاره قرار می‌گیرند (عبداللهی، ۱۳۸۵) .در تابستان گیاه گلابی گرما را بیشتر از سیب تحمل می کند. گل و میوه گلابی در انتهای شاخه‌ها و اسپورهای دو ساله بوجود می‌آید، بنابراین هنگام هرس درختان بارور، باید در حفظ اسپورها دقت کرد. میزان محصول گلابی در باغ‌های معمولی به ۴۵ تن در هکتار می‌رسد و تعداد ارقام گلابی موجود در ایران حدود ۱۲۰ نوع است (محمودزاده و ابراهیمیان، ۱۳۹۰).

[۱]. Fire blight

[۲]. Bartlett

[۳]. Duchess

[۴]. William Duchess

[۵]. Louise Bonne

[۶]. Spadona

[۷]. Coscia

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.