تحقیق کشت مخلوط و مزایا و معایب آن و تاثیر تاریخ کاشت بر گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کشت مخلوط و مزایا و معایب آن و تاثیر تاریخ کاشت بر گیاهان دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- اهمیت ذرت    ۸
۲-۲- سطح زیر کشت و تولید ذرت    ۸
۲-۳-  اجزای عملکرد دانه    ۸
۲-۶-تاریخ کاشت    ۹
۲-۶-۱-تاثیر تاریخ کاشت بر تعداد غلاف در بوته    ۱۰
۲-۶-۲- تاثیر تاریخ کاشت بر تعداد دانه در غلاف    ۱۲
۲-۶-۳- تاثیر تاریخ کاشت بر وزن صد دانه    ۱۳
۲-۶-۴- تاثیر تاریخ کاشت بر عملکرد بیولوژیک    ۱۴
۲-۶-۵- تاثیر تاریخ کاشت بر عملکرد دانه    ۱۵
۲-۶-۶- تاثیر تاریخ کاشت بر شاخص برداشت    ۱۶
۲-۷-کشت مخلوط    ۱۷
٢-۷–۱- مزایای کشت مخلوط    ۱۸
٢-۷-۲- معایب کشت‌های مخلوط    ۲۵
٢-۷-۳- عوامل مؤثر در عملکرد کشت مخلوط    ۲۷
۲-۷-۴- عوامل مؤثر در کشت مخلوط    ۲۸
۲-۷-۵- نحوه تشکیل کشت مخلوط    ۳۱
۲-۷-۶- روشهای ارزیابی کشت مخلوط    ۳۱
۲-۷-۸-کشت مخلوط ذرّت    ۳۴
۲-۷-۹- بررسی کشت مخلوط ذرت و سایر گیاهان    ۳۷
– فهرست منابع:    ۴۱

منابع:

فلاح، س. (۱۳۸۷). تأثیر تاریخ کاشت و تراکم بوته بر عملکرد و اجزای آن در ژنوتیپ¬های نخود زراعی (Cicer arientinum L.) در شرایط دیم خرم آباد. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، ۴۵: ۱۳۵-۱۲۳٫

مظاهری، د. (۱۳۶۴). کشت مخلوط ذرت و لوبیا. مجله علوم و کشاورزی ایران. جلد ۱۶، شماره­های ۱،۲، ۳و۴٫

مظاهری، د. (۱۳۷۳). کشت مخلوط. انتشارات دانشگاه تهران.

مظاهری، د. (۱۳۷۵). تولید حمایتی در کشت مخلوط. چکیده مقالات چهارمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران ۴ تا ۷ شهریور دانشگاه صنعتی اصفهان، ص ۲۴٫

مظاهری، د. (۱۳۷۷). زراعت مخلوط انتشارات دانشگاه تهران.

موسوی، س. ف. (۱۳۸۳). ارزیابی رابطه تراکم بوته و عملکرد سه رقم لوبیا چیتی در تاریخ­های کشت متوالی. پایان­نامه کارشناسی ارشد زراعت،دانشکده کشاورزی. دانشگاه تبریز.صفحه.

فنایی، ح. ر.، م. گلوی، ا. قنبری بنجار، م. سلوکی و م. ر. ناروئی راد، (۱۳۸۷). اثر تاریخ کاشت و میزان بذر بر عملکرد و اجزای عملکرد دانه دو رقم کلزا در شرایط منطقه سیستان. مجله علوم زراعی ایران، ۱۰(۱): ۳۰-۱۰٫

قنبری، ع. ا. و م. طاهری مازندرانی. (۱۳۸۲). اثر آرایش کاشت و کنترل علف­های هرز بر عملکرد و اجزای عملکرد لوبیا قرمز رقم اختر. مجله نهال و بذر، ۱۹(۱): ۴۷-۳۷٫

قنبری، ع. ا.، م. طاهری مازندرانی و م. دادیور. (۱۳۸۱). اثرات تاریخ کاشت و تراکم بوته بر روی عملکرد لوبیا چیتی خمین. مجموعه خلاصه مقالات هفتمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران. موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج.

کوچکی، ع.، م.بنایان اول. (۱۳۸۳).زراعت حبوبات. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.۲۳۶ صفحه.

کوچکی ، ع. بنایان اول، م. (۱۳۸۶). زراعت حبوبات. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

Robinson, A. (2009). Analisis of high yielding, early-planted Soybean in indiana. Agro. J., 101: 131-139.

Salomon, E. (1990). Maize – bean intercrop system in Nicaragua, Effect of plant arrangements and population densities on the Land Equivalent Ratio (LER), Relative yield Total (RYT) and weed abundance. Working paper International.

Samarajeewa, K. B. D. P., H. Takatsugu and O. Shinyo. (2006). Finger millet(Eleucine corocanal L. Gaern) as a cover crop on weed control, growth and yield of soybean under different tillage system. Soil & Tillage Research. 90: 93-99.

Mariorana, M., F. D. Giorgio and D. Rizzo. (1990). Effect of different planting dates on morphological reproductive and qualitive characteristics of sunflower variations between hybrids and years. Annuali cell, instituto sperimertale. Bari(Itay), 21: 71-90.

مقدمه

با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و کمبود مواد غذایی، افزایش تولیدات کشاورزی بیش از پیش اهمیت می‌یابد. افزایش سطح زیر کشت، افزایش عملکرد در واحد سطح و افزایش محصول در واحد زمان سه روش افزایش تولیدات کشاورزی محسوب می­شوند (مظاهری ۱۳۷۷). کارشناسان و متخصصان کشاورزی اعتقاد دارند که افزایش تولید غذا در جهان از طریق افزایش سطح زیر کشت بیش از سطح موجود دیگر میسر نیست. زیرا هر جا که آب و زمین مناسبی وجود داشته است، کاشت هم صورت گرفته است. حتی بعضی از کشورها مثل هلند و چین با خشک­ کردن حاشیه دریاها، زمین قابل کشت ایجاد کرده­ اند (میرهادی، ۱۳۷۲). در کشورهای در حال توسعه همانند ایران هم زمین­های حاصلخیز و قابل کشت فراوانی وجود دارد که در حال حاضر بدون کشت رها شده­اند، ولی محدودیت آب مانع از به زیر کشت در‌آوردن اراضی می­شود (میرهادی، ۱۳۷۲). لذا این امر، به ویژه در کشورهای در حال رشد از طریق افزایش در واحد سطح مقدور است.  افزایش عملکرد گیاهان زراعی منجر به ایجاد فشار بر منابع طبیعی گردیده و پایداری سیستم­های کشاورزی را تهدید می­کند. زیرا که این افزایش عملکرد چه با استفاده از رقم ‌های اصلاح شده و چه با کاربرد کود شیمیایی و سموم دفع آفات منجر به استفاده مفرط و بی‌رویه از منابع طبیعی تجدید نشدنی شده است و پایداری سیستم را به خطر می‌اندازد و آن چه مسلم است کشاورزی پایدار را نباید تنها به عنوان مجموعه­ای از روش­ها به حساب آورد بلکه باید آن را نوعی بینش قلمداد نمود که در آن جنبه­های مختلف اقتصادی، اجتماعی و حتی فلسفی نهفته است و ابعاد فرهنگی آن کمتر از جنبه­های فنی و تکنیکی مربوطه نیست. کشاورزی پایدار، مستمر و در عین حال سودمندترین نحوه استفاده از انرژی خورشید و تبدیل آن به محصولات کشاورزی است که بدون تخریب خاک، آب و محیط زیست انجام می گیرد (شایگان و همکاران، ۱۳۸۷). افزایش محصول در واحد زمان که سومین راه حل افزایش تولیدات گیاهی است از طریق کاشت دو یا بیشتر از دو گیاه زراعی در یک مزرعه در هر سال یا زراعت چند کشتی  نیز امکان‌پذیر است (مظاهری ۱۳۷۷). که این خود یکی از شیوه‌های کشاورزی پایدار محسوب می‌شود و با بهره‌گیری از اصل تنوع گیاهی در مزرعه موجب افزایش تولید، حفظ حاصلخیزی خاک و کنترل فرسایش و در مجموع بهره‌برداری بهینه از منابع می‌شود (مظاهری ١٣٧۵). با بررسی منابع موجود روشن می‌گردد که چند کشتی یکی از کهن‌ترین روش‌های زراعت در بین ملل متمدن عهد باستان به ویژه در مناطقی همانند آفریقا، جنوب‌شرقی‌آسیا، آمریکای مرکزی و برخی نواحی مدیترانه بوده است و در این مناطق به‌کارگیری این روش سوددهی مکفی همراه داشته است. برآوردهای کمی نشان می‌دهد که در آفریقا از جمله در کلمبیا ٩٠ در صد از کشت انواع لوبیا به‌صورت چند کشتی بوده و در مناطق گرمسیر درصد زمین‌های زیر کشت مخلوط از ١٧ در صد در هندوستان تا بیش از ٩۴ در صد در مالاوی متغیر است. همچنین در سال ١٩٢٣، ۵٧ در صد سطح زیر کشت سویا در ترکیب با ذرت بوده است (Vandenmeer, 1989).

سیستم زراعت چند کشتی به انواع همزمان و غیر همزمان تقسیم بندی می­گردد. یکی از انواع چند کشتی همزمان، کشت مخلوط ردیفی  است. کشت مخلوط در مناطق گرمسیری دنیا به‌طور گسترده متداول می‌باشد. در حال حاضر این سیستم در مناطق معتدل نیز به‌سرعت در حال گسترش است (واندرمیر ١٣٧٩). کشت مخلوط از نظر پایداری در بعد زمان و مکان مزیت دارد. در مناطقی که شرایط آب و هوایی در سال‌های مختلف متغیر است، کشت مداوم یک گیاه در سال‌های متوالی نمی‌تواند محصول خوبی به همراه داشته باشد در حالی که ترکیبی از گیاهان با نیاز‌های اکولوژیک متفاوت نوعی اطمینان برای زارع محسوب می‌شود (مظاهری ١٣٧۷). پایداری زراعت مخلوط در دراز مدت اهمیت زیادی دارد چون نیازهای گونه‌های گیاهی به مواد غذایی و سایر عوامل متفاوت است. کشت مداوم یک گیاه در یک قطعه زمین باعث ایجاد کمبود مواد غذایی شده و شیوع آفات و بیماری‌ها را به همراه دارد. انتخاب مخلوط مناسب از گیاهان زراعی این مشکل را برطرف می‌کند. کشت یک گیاه لگوم با یک گیاه غیر لگوم با این هدف انجام می‌شود که علاوه بر کنترل آفات و بیماری‌ها، ضمن جلوگیری از فرسایش خاک،‌ کاهش مصرف نیتروژن را نیز به‌همراه دارد (مظاهری ١٣٧۵). اگر چه کشت مخلوط از نظر بیولوژیکی بر تک‌کشتی ارجحیت دارد، ولی در جامعه امروزی سودمندی بیولوژیک ملاک نیست و در تصمیم گیری زارع برای انتخاب سیستم کشت مسائل اقتصادی نقش فراتری دارد. بدیهی است که عملیات کاشت، داشت و برداشت زراعت مخلوط به کارگر بیشتری (نسبت به تک کشتی) نیاز دارد ولی در عوض میزان مصرف علف‌کش و سموم گیاهی و کودهای شیمیایی کاهش می‌یابد. بنابراین در مناطقی که درصد بیکاری زیاد و سرمایه اندک است و پایداری در کشاورزی از طریق کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و حفظ محیط زیست مهم می باشد، زراعت مخلوط به عنوان یک راه حل پیشنهاد می‌گردد (مظاهری، ١٣٧۵).

۲-۱- اهمیت ذرت

 ذرت گیاهی از خانواده گندمیان است. در سطح جهانی، از نظر سطح زیر کشت مکان سوم را بعد از گندم و برنج به خود اختصاص داده ‌است (نورمحمدی و همکاران، ۱۳۸۰). حدود ۲۵-۲۰ درصد از تولیدات جهانی ذرت به صورت مستقیم در شکل‌های مختلف آرد، شیرینی، کنسرو و فرنی در تغذیه انسان و ۷۵-۶۰ درصد آن به صورت دانه، خمیر، پودر و سیلو به مصرف غذای دام می‌رسد. بعلاوه حدود ۵ درصد تولید جهانی ذرت نیز جهت فراورده‌های صنعتی از جمله تهیه الکل و سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد (نورمحمدی و همکاران، ۱۳۸۰).

۲-۲- سطح زیر کشت و تولید ذرت

 سطح زیر کشت ذرت در جهان ۵/۱۴۲ میلیون هکتار و کل تولید جهانی آن در سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۵/۶۳۷ میلیون تن بوده است. امروزه در بیش از ۷۰ کشور، ذرت کشت می‌شود (فائو[۱]، ۲۰۰۷). بر اساس همین آمار، میانگین عملکرد ذرت در سال ۲۰۰۷ میلادی در کشورهای عمده تولید کننده ذرت، ۹۲/۸ تن در هکتار بود. سطح زیر کشت ذرت در ایران در سال ٬۱۳۸۶ در حدود ۰۰۰/۲۰۰ هکتار و در این سال میانگین عملکرد  ۴/۷ تن در هکتار بود که این مقدار تنها ۸/۴۲ درصد از مصرف داخلی ذرت دانه‌ای را تأمین می‌کند.

[۱] – FAO

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کشت مخلوط و مزایا و محدودیت‌ها و عوامل موثر در کشت مخلوط و انواع روش‌های چند کشتی
  • تحقیق کشت مخلوط، تأثیر کشت مخلوط بر عملکرد و کیفیت علوفه و کاربرد کودهای شیمیایی و بیولوژیک در کشاورزی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.