تحقیق گل جالیز و اکولوژی و مدیریت و کنترل آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گل جالیز و اکولوژی و مدیریت و کنترل آن دارای ۷۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۴
۲-۱- اهمیت گل جالیز:    ۵
۲-۲ – انتشار گل جالیز:    ۶
۲ -۳ – زیست شناسی گل جالیز:    ۷
۲ – ۴-  بذر گل جالیز:    ۱۰
۲- ۵ –  آماده سازی بذر گل جالیز :    ۱۱
۲- ۶ –  جوانه زنی بذر:    ۱۳
۲-۷- تحریک جوانه زنی گل جالیز:    ۱۴
۲-۸- مشخصات گیاه شناسی و اکولوژیک گل جالیز O.aegyptiace :    ۱۶
۲-۹- اکولوژی گل جالیز:    ۱۷
۲-۹-۱- دما:    ۱۷
۲-۹-۲- رطوبت:    ۱۷
۲-۹-۳- طول روز:    ۱۷
۲-۹-۴- نوع خاک:    ۱۸
۲- ۱۰- مدیریت گل جالیز:    ۱۸
۲ – ۱۰– ۱ –  وجین دستی و خاک ورزی:    ۱۸
۲ – ۱۰ – ۲- آفتاب دهی:    ۲۰
۲- ۱۰ – ۳ – کشت گیاهان محرک و تله:    ۲۱
۲- ۱۰- ۳- ۱-  جوانه زنی انتحاری توسط محرکهای طبیعی جوانه زنی :    ۲۳
۲-۱۰- ۳- ۲-  جوانه زنی انتحاری توسط محرکهای مصنوعی جوانه زنی :    ۲۴
۲- ۱۰- ۳- ۳- بازدارندگان جوانه زنی :    ۲۴
۲- ۱۰- ۳- ۴- بازدارندگان آنزیمهای خارجی :    ۲۴
۲- ۱۰ – ۴ – شخم عمیق:    ۲۵
۲- ۱۰-  ۵ – تاریخ کاشت:    ۲۵
۲- ۱۰– ۶ – تدخین خاک:    ۲۹
۲- ۱۰- ۶- ۱-  متیل بروماید:    ۲۹
۲- ۱۰- ۶- ۲- متام سدیم:    ۳۰
۲- ۱۰- ۶- ۳- دازومت:    ۳۰
۲-۱۰- ۷- کنترل بیولوژیکی:    ۳۱
۲-۱۰-۷- ۱-  روش کلاسیک(Classical or inoculative).    ۳۲
۲-۱۰- ۷- ۲-  روش سیل آسا.(Inundative or bioherbicides)    ۳۲
۲- ۱۰- ۸ -کنترل شیمیایی:    ۳۵
۲- ۱۰- ۹ – کنترل زراعی    ۳۷
۲- ۱۰- ۹-۱- کشت ارقام متحمل یا مقاوم:    ۳۸
۲- ۱۰- ۹- ۲ – استفاده از مواد محرک جوانه زنی:    ۴۰
۲- ۱۰- ۹-۳ – استفاده از کودهای نیتروژنی:    ۴۳
۲- ۱۱- بررسی منابع :    ۴۴
فهرست منابع:    ۵۸

منابع:

۱- کاظمی. ح.، ه.ا. پیردشتی،۱۳۸۴، کنترل غیر شیمیایی علف هرز انگلی گل جالیز Orobanche .spp  در مزارع باقلا،  مجله علوم کشاورزی جلد ۴۲ ، شماره ۸ صفحات ۱۱-۶٫

۲- کرمی، ع.، ۱۳۸۱، مقایسه اثر عصاره ریشه باقلا و گوجه فرنگی و چند آنالوگ استرایگول و جوانه زنی بذر گل جالیز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده کشاورزی.

۳- جعفر زاده، ن.، ۱۳۸۰٫ بررسی تأثیر تاریخ کشت آفتابگردان بر روی تراکم گل جالیز،دانش کشاورزی، دانشگاه تبریز، شماره ۲، جلد ۱۱ صفحه ۴۱-۳۵٫

۴- جعفر زاده، ن.، و ع.ا. پورمیرزا. ۱۳۷۸٫ بررسی بیولوژی مگس گل جالیز Phytomizia orobanchia در شرایط آزمایشگاهی مزرعه ارومیه، مجله علوم کشاورزی جلد ۳۰، شماره ،۷۹۹-۷۹۱٫

۵- بهداد، ا.،. ۱۳۵۸٫ بیماری های درختان میوه، انتشارات سپهر،صفحه۳۲۵٫

۶- بهداد، ابراهیم. ۱۳۶۹٫ بیماری های گیاهان زراعی ایران، انتشــارات نشاط اصفهان، صفحــه ۴۲۵٫

۷- اسفندیاری، ا.، ۱۳۸۴٫ گیاهان گلدار انگلی ایران، نشریه مؤسسه بررسی آفات و بیماریهای گیاهی ایران، شماره ۳٫

۸- رضوی، ض.ا.، ۱۳۶۳٫ عوامل سنتز شیمیایی جوانه زدن، مجله شیمیایی و مهندسی شیمی ایران، شماره ۱، جلد ،۱۹، صفحه۳۸٫

۹- رضوی، ض.ا.، پ. طاهریان و ج.زاد،۱۳۶۵٫استفاده از ترکیبات سنتتیک برای جوانه زدن بذر گل جالیز O.aegyptiaca در آزمایشگاه  ، شماره ۴، جلد ۲۷، صفحه  ۲۳-۱۸٫

۱۰- بیوشف، فریدریش و محمود فروغی. ۱۳۶۴٫ اثر pH خاک در مقدار مقدار آلودگی گوجه فرنگی و توتون به گل جالیز. گزارش موسسه بررسی آفات و بیماریهای گیاهی تهران، جلد هفتم، صفحه۱۲۱ تا ۱۲۳٫

۱۱- Cohn, B. A, Amsellem, Z., lev-yadum, S. & Cressel, J. 2002 Infection of tubercles of the Parastitic weed O.aegyptiaca by mycoiherbicidal Fusarium Species Ann. Bot 90 (567-578)

۱۲- Abu-Irmaileh, B. E, 1981,Response of broomrape (O.ramosa) Infestation to some nitrogenous Compounds, Weed Sci Vol. 29(8-11)

۱۳- Abu- Irmaileh, B. E, 1994. Nitrogen reduces branched broomrape (O.ramosa) Seed germination, Weed Sci Vol. 42 (57-60)

۱۴- Ghosheh. Haniz, Khalid M. Hameed, Munir Aturk, Abbas F. Al – Jamali, 1999. Olive (olea europea) Jift suppress broomrape (Orobanche Spp.) Infection in faba bean (Vicia faba), Pea (Pisum sativum) and tomato (lycopersicon esculentum). Weed technol Vol 13 (457-460).

مقدمه:

گیاهان انگلی در حدود یک درصد از گونه های نهان دانه را به خود اختصاص میدهند(Darwish,2005). گیاهان انگلی جهان شامل سه تا پنج هزار گونه هستند که در هفده تیره گیاهی قرار دارند (Musselman ,1993). گیاهان انگلی گیاهانی هستند که برای بقاء خود به گیاهان دیگر وابسته اند. گیاهان انگلی کامل فاقد کلروفیل بوده و قدرت  فتوسنتزی ندارند، گیاهان نیمه انگل حاوی  کلروفیل  بوده و قادر  به  انجام فتوسنتز می باشند ولی برای تامین آب و مواد غذایی به میزبان خود وابسته اند. مرز بین گیاهان نیمه انگل و تمام انگل دقیق و مشخص نیست. به  عنوان  مثال گونه علف جادو( Striga sp ) گیاه نیمه انگل محسوب می شود کلروفیل اندکی دارد و تنها مقادیر ناچیزی فتوسنتز انجام میدهد (Musselman,1993).

مسلمان (Musselman,1993)  گیاه نیمه انگل علف جادو( Striga spp )و گیاه تمام  انگل  گل جالیز(Orobanche sp) را از جمله مهم ترین علف های هرز انگلی خسارت زا در اراضی زراعی معرفی می کند.

گل جالیز متعلق به تیره Orobanchaceae است. این تیره دارای هفده جنس و بیش از صد و پنجاه گونه است. که مجموعا” شانزده میلیون هکتار از اراضی زراعی جهان را (که معادل یک و دو دهم درصد از کل اراضی زراعی جهان می شود) آلوده کرده است. تیره گل جالیز شامل گروهی از گیاهان انگل پیدازاد و اجباری است که فاقد کلروفیل می باشند و عموماً تیره های حبوبات، بادمجانیان، چلیپائیان، مرکبان، چتریان و کدوئیان و دیگر دو لپه ای ها را پارازتیه می کنند. اما این گیاه انگل تا به حال روی تک لپه ایها دیده نشده است (موسوی۱۳۷۶). گل جالیز به سیستم ریشه گیاهان میزبان چسبیده و بوسیله مکینه های خود آب و تمام مواد غذایی مورد نیاز را از میزبان دریافت می کند و سبب کاهش عملکرد محصول می شود. به سختی می توان برآورد دقیقی از میزان کاهش محصول در نتیجه گل جالیز را عنوان کرد، چرا که ایجاد کرتهای عاری از گل جالیز برای مقایسه با کرتهای آلوده به آن در مجاور هم امکان پذیر نیست(Jain,1992).

میزان کاهش محصول ناشی از گل جالیز در مزارع آفتابگردان را در ترکیه پنجاه درصد و در اسپانیا سی درصد تخمین زده اند (Rusoet al., 1996).

روش های گوناگونی برای کنترل این گیاه انگل بکار گرفته شده است که هر یک از آنها دارای مزایا و نقاط ضعفی هستند. کنترل پایدار گل جالیز نیازمند شناخت کامل از خصوصیات بیولوزیکی این گیاه و نیازهای بقائی آن است.

۲-۱- اهمیت گل جالیز:

خانواده گل جالیز عمومأ در مناطق گرم شمالی و معتدل دیده می شوند و علاوه بر آن  ده درصد از گونه های این گیاه  در مناطق  گرمسیر و یک  درصد آن در مناطق سردسیر مشاهده شده است(Goldwasser & Joder, 2001). گل جالیز باعث خسارت قابل توجهی به محصولات کشاورزی در دنیا می شود  و به خصوص در مناطق خشک وگرم اروپا، آفریقا و آسیا مشکل جدی ایجاد کرده است.

مکان اصلی آلودگی گل جالیز منطقه مدیترانه است. مناطقی با اقلیم مشابه کالیفرنیا، غرب استرالیا و کوبا نیز مورد تهاجم این گیاه قرار دارند (Nandula,1998). گل جالیز مشکل جدی در مناطق گرم و خشک آفریقا و مناطق نیمه خشک آسیا است، علاوه بر آن در مناطق نیمه خشک مدیترانه، خاورمیانه و شرق اروپا  نیز مشکل ساز است(Dhanapal et al., 1996). گونه های O.crenata و O.cernua خسارت آفرین ترین گونه های گل جالیز هستند. گونه اول در اروپای مرکزی، اتحاد جماهیر شوروی سابق، مدیترانه، جنوب غربی آسیا و خاورمیانه گسترش دارد اما گونه O. crenata محدود به مدیترانه است(Rakesh & Foy ,1989).

به هر حال گل جالیز در چهارده کشور که عمدتاً در منطقه آسیا می باشد و شامل کشورهای افغانستان، پاکستان، ایران، ترکیه، لبنان، اسرائیل، مصر، عربستان، کوبا و نپال، سوریه، یونان، عراق، ایتالیا، اسپانیا می شود گسترش دارد(Goldwasser & Joder, 2001). گل جالیز از جمله مشکل آفرین ترین گیاهان انگل گلدار این  کشورها محسوب میشود (Achaya et al., 2002). گونه  O. aegyptiaca از مهم ترین گونه های گل جالیز ایران می باشد(بلند اندام،۱۳۵۷و بنی هاشمی و احمدی،۱۳۶۵). گونه O.ramosa  اکثراً در خاورمیانه دیده می شود، گونه های  O.cernua و O.cumana عمدتاً در خاورمیانه و بخش های شرقی و جنوبی اروپا و شمال آفریقا دیده می شود و گونه O.crenata  به خاورمیانه محدود می گردد(Aly,1990).

۲-۲ – انتشار گل جالیز:

بذر گل جالیز به راحتی توسط خاک، ماشین آلات مزرعه و آب پراکنش یافته و میتواند همراه بذور زراعی آفتابگردان و توتون جابجا شود(Russo et al., 1996). میتیچ  بیان می کند که در هند بذر گل جالیز چنان ریز و شبیه بذر توتون است که به راحتی با آنها مخلوط شده و قابل تشخیص نیست. از آنجا که بذر این گیاه مانند گرد و خاک بسیار ریز است به راحتی با وسایل نقلیه، حیوانات و خاک، کود حیوانی، علوفه خشک، پشم و خز حیوانات و نیز انسان پراکنش می یابند(Mitich, 1993).

سائربورن و همکاران  معتقدند که بذر گل جالیز وزن چندانی ندارد ولی بر روی آب نیز شناور نمی شود، و بنابراین مسافت انتشار بذر گل جالیز توسط آب کوتاه است اما چین و  چروک  سطح بذر سبب سهولت اتصال به مواد و ادوات کشاورزی می شود(Sauerborn et al,.1989).

بذر گل جالیز حتی پس از عبور از دستگاه شکمبه گوسفندان و یا مجاری هاضمه کرم خاکی قوه نامیه خود را حفظ می کند و قادر به پراکنش و جوانه زنی است(Dhanapal et al., 1997).

۲ -۳ – زیست شناسی گل جالیز:

چرخه گل جالیز شامل سه مرحله است(Zestabrook ,1998 ,Zehra,1998) : این سه مرحله عبارتند از:

مرحله بذری

مرحله جوانه زنی

مرحله انگلی و تولید بذر

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گل جالیز و مشخصات ظاهری گل جالیز گونه O. aegyptiaca و مدیریت و کنترل آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.