تحقیق گیاه شناسی نعناع و نقش فسفر و کلسیم در گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی نعناع و نقش فسفر و کلسیم در گیاه دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۳مقدمه    ۴
۱-۴مشخصات گیاه شناسی    ۴
۱-۵نیازهای اکولوژیکی    ۷
۱-۶ تناوب کاشت    ۹
۱-۷مواد و عناصر غذایی مورد نیاز    ۹
۱-۸ آماده سازی خاک    ۱۱
۱-۹تاریخ و فواصل کاشت    ۱۱
۱-۱۰ روش کاشت    ۱۳
۱-۱۰-۱تکثیر از طریق ریشه رست    ۱۳
۱-۱۰-۲ تکثیر از طریق قلمه های ساقه    ۱۵
۱-۱۰-۳ تکثیر از طریق پاجوش    ۱۵
۱-۱۱ مراحل داشت گیاه نعناع    ۱۵
۱-۱۲ برداشت گیاه نعناع    ۱۸
۱-۱۳ کلیاتی در مورد  گونه های مختلف نعناع    ۲۰
۲-۱ مروری بر تحقیقات گذشته    ۲۲
۲-۲ فسفر و نقش آن در گیاه    ۲۹
۲-۳ کلسیم و نقش آن در گیاه    ۳۱
منابع و مآخذ    ۳۶

منابع

۱-کوچکی، ع.، م. و. حسینی، و ا. هاشمی دزفولی. ۱۳۷۹٫ کشاورزی پایدار(ترجمه)، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، صفحه ۱۶۴٫

۲- کوچکی، ع.،سرمدنیا ، غ . (۱۳۸۴) . فیزیولوژی گیاهان زراعی . انتشارات موسسه فرهنگی هنری دیباگران ، چاپ دوم ، ص۷۹-۷۷ و ص۲۸۵-۲۸۱ –

۳-امیدبیگی، ر. (۱۳۷۹) . رهیافت های تولید و فرآورده های گیاهان دارویی (جلد اول) . انتشارات فکر روز

۴-ایران نژاد ، ح ،رسام ، ق ، ع ، (۱۳۸۰) . بررسی تاثیر مقادیر مختلف ازت و فسفر بر عملکرد میزان اسانس گیاه انیسون . مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی . ش۹ ، ص ۱۰۱-۹۳

۵-میرشکاری ، ب ، (۱۳۸۰) . علوم تولیدات گیاهان زراعی . اتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ص ۶۰۸ .

۶- ولی نژاد، م.، مصطفی زاده، ب و میرمحمدی میبدی، س. ع. ۱۳۸۱٫ اثر پساب تصفیه شده شاهین شهر بر خصوصیات زراعی و شیمیایی ذرت تحت سیستم های آبیاری بارانی و سطحی. مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، سال نهم، شماره اول: صفحات ۱۰۳- ۱۱۵٫

۷-پناهی کرد لاغری ، خ . ۱۳۸۸٫ تغذیه گیاهان زراعی .انتشارات سعدی کازرون . صفحه ۹-۱۰-۱۱٫

۸-تاج بخش، م. پور میرزا ع.۱۳۸۲٫ زراعت غلات . انتشارات  جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی. صفحات. ۹۷-۴۰٫

۹- فیضی اصل، و. ولی نژاد، غ. ر.۱۳۸۳٫ اثر کاربرد توام فسفر و روی در غلظت عناصر غذایی و عملکرد گندم دیم رقم سرداری. مجله علوم زراعی ایران . ۶(۳):۲۲۳-۲۳۸٫ جلد۳، شماره۶، صفحات۲۳۸-۲۲۳٫

۱۰- کاظمی اربط، ح، رحیم زادخویی، ف، مقدم، م و بنالی خسرقی، ا. ۱۳۷۹٫اثر مقادیر مختلف کودهای نیتروژن و فسفر و دوره های آبیاری بر روی بیوماس تولیدی سورگوم علوفه ای واریته اسپیدفید. مجله علوم کشاورزی ایران.  ۷۱۳-۷۲۳ :(۴) ۳۱٫شماره۳۱، جلد۴، صفحات۷۲۳-۷۱۳٫

۱۱-سرمدنیا ، غ ، ع ، کوچکی . (۱۳۸۴) . فیزیولوژی گیاهان زراعی . انتشارات جهاد دانشکاهی مشهد ، ص ۴۰

Eason, J.R., E.R. Morgan, A.C. Mullan and G.K. Burge. 2001. Postharvest characteristics

Eden, G.E, Bailey D.A& Johns K. 1977. Water Reuse in The united kigdom.in water Renovation and Reuse ed. H.I. Shuval, New York, Academic press.

Grossl, P.R., and W.P. Inskeep. 1991. Precipitation of dicalcium phosphate dihydrate in

۱۲۸۶٫

Hepler, P.K. 2005. Calcium: A central regulator of plant growth and development. The

۱-۳مقدمه

از دو هزار سال قبل تا کنون، از گونه های مختلف نعناع به عنوان ادویه و دارو استفاده می شود. اما استفادۀ انسان از نعناع به ۲۵۰ سال قبل باز می گردد از برگها، پیکر رویشی، و اسانس این گیاه در اکثر فارماکوپه های معتبر به عنوان دارو یاد شده است. ئاز مواد مؤثر نعناع، در صنایع دارو سازی، داروهایی برای مداوای دل درد و نفخ شکم تهیه می شود. عطر و طعم نعناع برای خوش طعم شدن داروهای بد مزه مورد استفاده قرار می گیرد. « منتول » همچنین خاصیت ضد خارش دارد . اسانس  نعناع در صنایع غذایی، بهداشتی و آرایشی ، شیرینی سازی ، نوشابه سازی و صنایع ادویه ای، مورد استفاده قرار می گیرد.

مقدار مصرف سالانۀ اسانس نعناع در جهان به هفت هزار تن می رسد. در این مورد، آمریکا در سال ۱۹۹۲ حدود ۳۲۰۰ تن اسانس از ۴۳۰۰۰ هکتار زمین زیر کشت استحصال نمود.

مهمترین کشور تولید کنندۀ این گیاه، آمریکاست. از کشورهای دیگر تولید کنندۀ نعناع  می توان  از روسیه ، بلغارستان، برزیل ، ژاپن ، فرانسه، آرژانتیت و مجارستان نام برد. (   ۱۹۸۸،Hornok ).

 ۱-۴مشخصات گیاهشناسی

تا کنون۵۰ گونه متعلق به جنس نعناع شناسایی شده اند که از بین این گونه ها تعداد کمی ارزش دارویی دارند و توسط انسان استفاده می شوند. نعناع گیاهی است دورگ که به صورت خود به خودی در طبیعت به وجود آمده است.

برخی از محققان معتقدند که نعناع از تلفیق گونه های آکواتیکا واسپیکاتا ( به ویریدویس نیز معروف است) به وجود آمده است.

گونۀ اسپیکاتا نیز گیاهی است دو رگ که از تلفیق چونۀ لانگیفولیا و گونۀ روتوندیفولیا حاصل شده است. در میان این گیاهان، وجود « نتول » تنها در اسانس گونۀ آکواتیا به اثبات رسیده است.

در مورد منشأ این گیاه اختلاف نظرهایی وجود دارد. عده ای از گیاه شناسان آسیا را منشأ نعناع می دانند. در حالی که، برخی ئیگر منشأ آن را انگلیس  به وجود آمده است. نعناع در نواحی معتدل اروپا، آسیا، شمال آمریکا، و استرالیا در سطوح وسیعی می روید. این گیاه به دو فرم مختلف نعناع سیاه یا قرمز ( واریتۀ افیسینالیس و فرم روبسنز پالسنس ) یافت می شود.  ۲۰۰۰)، (Bernat.

در اکثر کشورهاف فرم روبسنز ( میکام ) کشت می شود.

نعناع ، گیاهی است علفی و چند ساله، اندامهای هوایی آن تحت تأثیر سرمای زمستان خشک می شوند. ولی اندامهای زیرزمینی ( استلونها و ریزومها )، زنده بوده و فعالیت خفیفی دارند. ضخامت وریشۀ نعناع ۳ تا ۴ میلی متر است. ریشه رستها ( استلونها ) و ریزومها دارای گروه های متعددی است که محل رویش ریشه های باریک و در نتیجه تشکیل گیاهان کوچک در اطراف پایۀ مادری می باشند. اندامهای زیر زمینی نعناع به رنگ سفید، نازک و به طول ۵ تا۲۰ سانتی مترند. ریشۀ نعناع چندان عمیق نیست و به صورت پراکنده در سطح خاک قرار دارد. ۱۹۸۲) ، Atal &Kupr (   .

ریشه رُستها به صورت انشعابهای متعدد بلند و سفید رنگ از ریزوم خارج می شوند.  ریشه رستها اندامهایی هستند که برای تکثیر گیاه مورد استفاده قرار می گیرند. از رشد ریزومها، اندامهای هوایی ( ساقه و برگ ) به وجود می آیند.

نعناع دارای ساقه ای چهار گوش و به واسطۀ وجود انتوسیانینها در آنها، به رنگ بنفش هستند. طول ساقه متفاوت بوده و به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد و بین ۳۰ تا ۱۰۰ سانتی متر است. قسمت بالایی ساقه نسبت به قسمت پایینی از انشعابهای بیشتری برخوردار است .

در این گیاه، برگها بلند، به طول ۳ تا ۹ و به عرض ۱ تا ۳ سانتی متر، بیضی شکل، پهن، در کناره ها و دندانه دار و به رنگ سبز تیره مشاهده می شوند. رگبرگها به رنگ آبی و در پهنک برگ دارای انشعابهای فراوانی هستند. حفره های محتوی اسانس در هر دو طرف برگ وجود دارند. ۱۹۸۲)، Duke  ).

گلهای نعناع، بنفش روشن و به صورت خوشه های مجتمع روی چرخه هایی قرار دارند که هر چند چرخه مرکب از ۶ تا ۷ گل است. عمر گلها بسیار کوتاه بوده و مدت کمی پس از  تشکیل از گیاه جدا می شوند. میوه کپسولی، کوچک و به رنگ قرمز تیره است. بذر این گیاه فاقد قوۀ رویشی است. به واسطۀ وجود  اسانس در پیکر رویشی، گیاهان،  از بویی مطبوع و مزه ای خنک و کمی تند برخوردارند. اسانس در ابتدای رویش گیاهان، در پیکر رویشی ساخته و ذخیره می گردد. با رشد گیاه، سرعت سنتز اسانس افزایش می یابد. اسانس در حفره های زیر کوتیکول ساخته و ذخیره می شود. برگها ۲ تا ۷/۲ درصد و گلها ۴ تا ۶%   اسانس دارند، ساقه ها معمولاً فاقد اسانس می باشند. (۱۹۹۲،Hornok  (.

به طور متوسط، مقدار اسانس در اندامهای هوایی گیاه ۱ تا ۵/۱ درصد گزارش شده است.  ترکیبات تشکیل دهنده اسانس به بیش از ۲۰ نوع می رسد که مهمترین آنها «منتول » ( ۴۰ تا ۶۰% ) می باشد. بیشترین مقدار « منتول »، در اسانس استخراج شده از برگهای جوان وجود دارد.

اسانس گلها مقدار کمی « منتول » دارد و مهمترین ترکیب آن را « منتوفوران» ( ۱۰ تا ۱۲%) ، « پیپریتون » ( به مقدار ۱/ ۰ تا ۵/۱ درصد)، « پولگون » ( بیشتر در برگهای جوان وجود دارد)، « پینن »، « سابینن»، « سینئول » و « متیل استات » نام برد . ۱۹۸۶)،Bernath ).

دورۀ رویشی نعناع ( از بدو رویش تا مرحلۀ گلدهی )، ۸۰ تا ۱۰۰ روز به طول می انجامد. ابتدا رویش گیاهان به کندی صورت می گیرد، در حالی که پس از ۲ تا ۳ هفته رشد آنها سرعت می یابد.

اندامهای زیر زمینی گیاه سطحی اند و انشعابهای حاصل از آن به اطراف پراکنده می شوند. گلها اوایل تابستان ( تیر ) به وجود می آیند. پس از اولین برداشت، چنانچه شرایط اقلیمی مناسب باشد، گیاهان دوباره به گل خواهد  نشست .۱۹۹۵) ،(Furia & Bellanca .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی نخود و نقش کود و فسفر در گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.