تحقیق گیاه شناسی و گونه های مهم گندمی و نیازهای اکولوژی آنها و استفاده از الکتروفورز در بررسی تنوع ژنتیکی و اهداف اصلاحی گراس ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی و گونه های مهم گندمی و نیازهای اکولوژی آنها و استفاده از الکتروفورز در بررسی تنوع ژنتیکی و اهداف اصلاحی گراس ها دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۴
۱-۳ مشخصات گیاه شناسی جنس Agropyron    ۷
۱-۳-۱ ریشه    ۸
۱-۳-۲ ساقه و برگ:    ۹
۱-۳-۳  گل و گل انگیزی    ۱۱
۱-۳-۴ بذر و میوه:    ۱۲
۱-۴ مشخصات گیاه شناسی Agropyrun elongatum    ۱۳
۲-۱ مروری بر منابع    ۱۴
۲- ۱-۱  گونه های مهم گندمی و نیازهای اکولوژی آنها    ۱۴
۲-۱-۲ اهداف اصلاحی گراس ها:    ۱۷
۲-۱-۲-۱  افزایش عملکرد علوفه:    ۱۸
۲-۱-۲-۲ ویگور گیاه:    ۱۸
۲-۱-۲-۳ اصلاح کیفیت علوفه:    ۱۹
۲-۱-۲-۴  افزایش نسبت برگ به ساقه:    ۱۹
۲-۱-۲-۵  افزایش خوش خوراکی:    ۱۹
۲-۱-۲-۶  افزایش جذب اختیاری:    ۲۰
۲-۱-۲-۷  کاهش مواد ضد کیفیت:    ۲۰
۲-۱-۲-۸  توسعه فصل چرا:    ۲۰
۲-۱-۲-۹  مقاومت به چرای دام:    ۲۰
۲-۲ مشخصات گیاهشناسی:    ۲۲
۲-۲-۱ گونههای مهم علف گندمی و نیازهای اکولوژیکی آنها:    ۲۶
۲-۳ الکتروفورز    ۲۸
۲-۳-۱ تاریخچه استفاده از الکتروفورز    ۲۸
۲-۳-۲ اصول الکتروفورز    ۲۹
۲-۳-۳ انواع الکتروفورز    ۳۰
۲-۳-۴ اطلاعاتی در مورد مکانیسم کار با الکتروفورز    ۳۳
۲-۳-۵ استفاده از الکتروفورز در بررسی تنوع ژنتیکی    ۳۵
۲-۳-۵-۱ الکتروفورز پروتئین‌ها    ۳۵
۲-۳-۶ مدل‌های آماری برآورد تنوع    ۳۷
۲-۳-۶-۱ تجزیه به مولفه‌های اصلی    ۳۸
منابع و مأخذ    ۴۰

 منابع

عبد میشانی، س‏. ونجات بوشهری، ع، ۱۳۷۷، اصلاح نباتات تکمیلی، چاپ اول، جلد دوم، انتشارات دانشگاه تهران‏‏.

سند گل، ع، ۱۳۶۸، اصول تولید ونگهداری بذر گیاهان مرتعی وعلوفه‌ای، موسسه تحقیقات جنگلها ومراتع‏‏.

سندگل، ع، ۱۳۶۸، چگونگی رشد گراس‌ها (ترجمه) انتشارات موسسه تحقیقات جنگل‌ها ومراتع، شماره۵۴‏.

صالحی، ت‏. احمدیان، پ‏. شاه‌نجات بوشهری، ع‏. فخرطباطبایی، م‏. مبصر، ح، ۱۳۸۶، بررسی تنوع ژنتیکی گندم وحشی ایران از طریق الکتروفورز پروتئین‌های ذخیره‌ای آندوسپرم، مجله علوم کشاورزی ایران، شماره ۲، صفحه۳۲۱-۳۳۵‏.

تولید محصولات زراعی (ترجمه) انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، شماره ۹۷، دانشگاه فردوسی مشهد‏.

طاهری مقدر، م، ۱۳۷۵، مطالعه تنوع ژنتیکی علف‌باغ‌های منطقه آذربایجان از طریق الکتروفورز ایزوزیم‌ها، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز‏‏.

شریف‌آبادی، ح‏. و دری، م، ۱۳۸۰٫ نباتات علوفه‌ای (نیامدارن) جلد اول، انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها ومراتع‏‏.

حیدری شریف‌آبادی، ح‏. ودری، م، ۱۳۸۲٫ نباتات علوفه‌ای (گندمیان) جلد دوم، انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها ومراتع، صفحه ۳۱۱، تهران،

مبین، صادق، ۱۳۵۹، رستنی‌های ایران، فلور گیاهان آوندی، جلد اول، شماره ۱۵۰۰، انتشارات دانشگاه تهران، تهران‏‏.

مداح عارفی، ح‏. وعبدی، ن، ۱۳۸۳، بررسی تنوع وروند زوال ژرم پلاسم علف‌باغ موجود در بانک ژن منابع طبیعی، مجله پژوهش وسازندگی، جلد۱۷، صفحه :۴۷-۳۶‏.

محمدی، ر‏. خیام نیکویی، م‏.، میرلوحی، ا‏. ورزمجو، خ، ۱۳۸۷، بررسی تنوع ژنتیکی در جمعیت‌های مختلف گونه علف‌باغ فصلنامه علمی وهشی تحقیقات ژنتیک واصلاح گیاهان مرتعی وجنگلی ایران، جلد ۱۶، شماره۱، صفحه ۱۴-۲۶‏.

Hacker, J. B. 1982. Selecting and breeding better quality grasses.305-326 Hacker.J. B. (ed). Nutritional limits to animal production from pasture. Proceeding of an International symposium. Queensland, Australia.

Hacker, J. B. and T. L. Cauny. 1997. Genetic variation in seed production and its components in four cultivars of the pasture grass Setaria  Sphacelate. Euphytica 93:271-282.

Tysdal, H. M., Kiesselbach, T.A. and Hestover, E.L. 1948. The polycross performance as an index of the combining ability of Alfalfa clones. Agronomy. J. 40:293.306.

Sanderson, M. A., Skinner. R.H. and Elwinger, G. F., 2002. Seedling development and field performance of prairie grass, grazing bromegrass,and orchadgrass. Crop Sci. 42: 224-230.

۱-۱ مقدمه

از نظر اقتصادی غلات و گیاهان علوفه ای خانواده گرامینه مهمترین گیاهان دنیا محسوب می شوند. نقش عمده گیاهان علوفه ای این خانواده در تعلیف دام و در نتیجه تامین نیاز انسان به فرآورده‌های دامی از اهمیت غیرقابل انکاری برخوردار است. در کشور ما عدم توجه به افزایش کیفی و کمی علوفه موجب کمبود گوشت و مواد لبنی و پایین آمدن کیفیت آنها شده است. و از سوی دیگر فشار دام بر مراتع به نابودی بخش عظیمی از پوشش گیاهی موجود و فرسایش خاک انجامیده است (مدیر شانه‌چی، ۱۳۷۹) بحران انرژی و قیمت‌های صعودی غلات که همراه با آن است موجب شده که اکنون بر اهمیت و استفاده از گراس‌های علوفه ای تأکید فزاینده ای می شود (Walton، ۱۹۸۱). سطح وسیعی از خشکی‌ها را مراتع به خود اختصاص داده اند و دامداری در اکثر کشورها وابسته به مراتع می‌باشد و با توجه به این نکته که پوشش قالب مراتع از گراس‌ها تشکیل شده این دسته از گیاهان نقش بسزایی در دامها و تولید فرآورده‌های دامی، حفاظت خاک و تعادل اکولوژیکی هر منطقه دارد (ارزانی و همکاران، ۱۳۷۹). گیاهان علوفه ای و مراتع منبع اصلی انرژی برای دامها می باشند. اکثر گیاهان علوفه ای متعلق به دو خانواده گرامینه و لگومینوز می‌باشند. در مناطق خشک و نیمه خشک و در شرایط فاریاب گندم علوفه‌ای پر تولیدتر از لگومهای علوفه‌ای می باشند و از نظر مصرف آب نیز دارای کارهای بیشتر هستند (کوچکی، ۱۳۷۶). گراسها در اراضی غیرکشاورزی نیز در حفاظت خاک، تجدید حیاط و ایجاد منظره نقش مهمی را ایفا می‌کنند (Hopkins ، ۲۰۰۰). از دیدگاه کشاورزی پایدار کشت و کار گراس‌های علوفه‌ای ضمن اینکه از هدر رفتن حاصلخیزی خاک توسط عمل فرسایش در اثر شستشو جلوگیری می‌کنند، همزمان نیز در تولید علوفه برای دام و متعاقب آن در تولید غذای پروتئینی انسان نیز نقش مهمی دارد (Hodgson، ۱۹۷۹). در اراضی شیب دار در اثر کنترل فرسایش خاک گراس‌ها از اجزای اجتناب ناپذیر اکوسیستم مراتع هستند Francis)، ۱۹۸۲ (.

مراتع ایران با وسعتی در حدود ۹۰ میلیون هکتار و تولید سالانه ۱۰ میلیون تن علوفه خشک مهمترین منبع تولید کننده علوفه دامهای کشور به حساب می آید. این مقدار علوفه فقط تکافوی ۱۷ میلیون واحد دامی کشور را می نماید (سندگل، ۱۳۶۸).

پیشرفت مراحل فنولوژی نسبت به اندامهای گیاه تغییر می کند و چون اندامهای هوایی گیاه (برگ، ساقه و گل) از نظر خصوصیات فیزیولوژی با یکدیگر تفاوت دارند، مطلع بودن از اینکه هر اندام در هر مرحله رویشی چه نسبت وزنی را در گیاه به خود اختصاص میدهد و در هر مرحله فنولوژی به چه میزان ارزش غذایی دارد اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا با آگاهی از این موارد می توان بهترین زمان چرا را از نظر میزان کیفیت علوفه گیاهان تعیین نمود (Charney، ۲۰۰۱). در کشور ما صنعت دامپروری و دامداری به شیوه مدرن و مکانیزه در سالهای اخیر در حال توسعه و پیشرفت است. با توجه به افزایش جمعیت تقاضای روز افزون بازار، جهت تأمین فرآورده‌های دامی، لزوم شناسایی عوامل موثر در افزایش کمی و کیفی پروتئین‌های حیوانی محسوس است. جایگزین نمودن روشهای نوین دامداری و نگهداری دام در شرایط مطلوب و استفاده از نژادهای اصلاح شده دام و تغذیه‌ی آنها توسط مواد مغذی نوید دهنده آینده ای روشن و امید بخش در زمینه صنعت دامداری و دامپروری میباشد. در دهه‌های اخیر پیشرفت‌های چشم گیری در افزایش تولید گیاهان زراعی رخ داده است. محققان نیمی از این پیشرفت‌ها را مرهون اصلاحات ژنتیکی و نیم دیگر را به تکنولوژی زراعت ربط داده اند و معتقدند معمولاٌ پیشرفت‌های ژنتیکی در سطوح عملکرد بالا و پیشرفت‌های تکنولوژی در سطوح عملکرد پایین از اهمیت بیشتری برخوردارند (Smith و همکاران، ۱۹۸۵٫ برنامه‌های به نژادی با افزایش کمیت وکیفیت محصولات کشاورزی نقش بسزایی در تأمین مواد غذایی ایفا نموده است به این ترتیب که تهیه و معرفی ارقام، نژادها و ژنوتیبپ‌های جدید و اصلاح شده به پیشرفت‌های چشم گیری در بهبود و افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی منجر شده است (وجدانی، ۱۳۷۵).

اساس تحقیقات به نژادی گیاهان بر پایه ژنتیکی وسیع استوار است. در واقع بدون دسترسی به چنین تنوعی اصلاحگر شانس موفقیت چندانی برای ایجاد و ارائه ارقام اصلاح شده جدید نخواهد داشت. منابع ژنتیکی گیاهان علاوه برنقش زیر بنایی برای تولید ارقام جدید، به عنوان سازگاری ژنتیکی در برابر تغیرات محیطی حائز اهمیت می‌باشد (عبدمیشانی و شاه نجات بوشهری، ۱۳۷۶). نیل به حداکثر پیشرفت در اصلاح گیاهان علوفه ای دگرگشن صرفاً از طریق ادغام ژنوتیپ‌های با قدرت بالا در یک واریته ی ساختگی یا یک واریته هیبرید مقدور است (Tysdal، ۱۹۴۸).

۱-۳ مشخصات گیاه شناسی جنس Agropyron

خانواده گرامینه مشتمل بر ۵۶۷ جنس و براساس اظهارات Moorby، Milthorpe (1989) شامل ۶۳۵ جنس و۹۰۰۰ گونه می‌باشد که دارای پراکنش وسعی در سطح جهان، خصوصاً مناطق گرمسیری، معتدله و نیمه خشک می‌باشد

نام Agropyron از دو کلمه لاتین Agros به معنای مزرعه و Pyros به مفهوم گندم گرفته شده است. زیرا از شکل سنبلچه و داشتن دو پوشه شبیه گندم است و از دیر باز به عنوان گیاه هرز گندم شناخته شده است. برای این جنس در جهان ۲۵ گونه ذکر شده است که ۲۱ گونه آن در ایران گزارش شده است (سندگل، ۱۳۶۸). گونه‌های جنس گیاهانی هستند چندساله یا پایا (ریزوم دار). پهنک برگهای تخت یا لوله شده با زبانک کوتاه، گل آذین سنبله ساده، سنبلچه ها دارای چند گل، کم و بیش پهن و مسطح، جدا از هم و چسبیده به گودی های طول محور گل آذین، گاهی سنبلچه‌های بالایی یا پایینی رشد نیافته اند.

پوشه ها مساوی و پوشه اول بیضی کشیده با ۵ رگیرگ طولی یا بیشتر و نوک پخ و دارای زائده کوچک با یک سیخک کوتاه، پوشه‌های دو عدد، مژه دار یا بدون مژه، پرچم سه تایی، میوه گندمه دوکی شکل کشیده و در انتها دارای زائده مودار و ناف به بلندی دانه است (دزفولی ۱۳۷۶).

سنبلچه‌های علف گندمی دارای چندین گل است که اغلب منفرد و کاملاً به محور اصلی چسبیده است. سنبلچه مزبور روی محور اصلی گل آذین روی مفصلی قرار گرفته اند. گلوم ها که مساوی و محکم و دارای چندین رگبرگ است، کوتاهتر از اولین گلومل به نظر می رسند. سنبلچه دارای ریشک است و در برخی گونه ها این ریشک نوک تیز است. گلومل از پشت محدب است و دارای ۵-۷ رگبرگ ریشکدار می‌باشد. طول پالئا برابر طول گلومل است. این گیاهان از انواع نباتات دائمی بوده و دارای ساقه راست هستند که اکثر انواع جنس علف گندمی جهت تولید علوفه سبز مورد استفاده قرار می‌گیرند، و تنها محدودی از آنها در ردیف نباتات مرتعی قرار دارند (کریمی ۱۳۶۹).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.