تحقیق گیاه کما و چویل و ترکیبات و کاربرد آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه کما و چویل و ترکیبات و کاربرد آن دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه :    ۴
۱-۱-معرفی خانواده چتریان :    ۵
۱-۲-عوامل مؤثر بر رشد و نمو گیاهان مرتعى    ۶
۱-۳- معرفی گیاهان    ۸
۱-۳-۱- چویل :  (Ferulago angulata)    ۸
۱-۳-۲-  انواع گیاه چویل شناخته شده در ایران    ۹
۱-۳-۳- رویشگاهها و ویژگی های رویشی آن :    ۹
۱-۳-۴- ترکیبات گیاه چویل :    ۱۰
۱-۳-۵- کاربردهای گیاه چویل :    ۱۱
۱-۴- گیاه کما Ferula ovina Boiss    ۱۲
۱-۴-۱-  کمای ساورزی – کمای بویراحمدی    ۱۳
۱-۴-۲-  پراکندگی جغرافیایی :    ۱۴
۱-۴-۳-  انواع کما در ایران :    ۱۵
۱-۴-۴- دوره‌ی رشدکما    ۱۵
۱-۴- ۵- ترکیبات گیاه کما :    ۱۶
۱-۴- ۶- کاربردهای گیاه کما :    ۱۶
۱-۴-۷-ترکیبات و اثرات درمانی:    ۱۸
۲-۱- بررسی سوابق :    ۲۰
۲-۱-۱- از نظر دارویی و فتو شیمی :    ۲۱
۲-۱-۲- از نظر عوامل اکولوژیکی    ۲۳
۲-۱-۳- از نظر رویشگاهها و اثر عوامل اقلیمی و آب و هوایی و …    ۲۳
فهرست منابع  :    ۲۶

 منابع  :

میری نژاد س ح .(۱۳۸۶). گزارش دفتر بهره برداری تجارت وزارت کشاورزی شماره ۱۶۳

یزدانی د و شهنازی س .(۱۳۸۳).  عضو هیات علمی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی
تهران، خ انقلاب‌اسلامی، خ قدس، خ بزرگمهر غربی، شماره ۹۷، پژوهشکده گیاهان دارویی، ص پ- ۱۴۴۶- ۱۳۱۴۵

یزدانی د و رضازاده ش و شهنازی س  .(۱۳۸۲). شناسایی اجزای روغن فرار سرشاخه‌ های هوایی گیاه Ferulago angulata (Schlecht.) Boiss جمع ‌آوری شده از غرب ایران

سایت سازمان صنایع و معادن استان کهگیلویه وبویراحمد ، سایت ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد ، نقشه زمین شناسیقطعه دهدشت و نقشه توپوگرافی  بهبهان و نفشه  سی سخت

رسولی ع و قاسمی گلعذانی ک و سبحانی ب  .(۱۳۸۴). نقش  بارش ارتفاع در تعیین مناطق مساعد برای کشت گندم دیم با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی ؛ مجله جغرافیا و توسعه ، بهار و تابستان ۱۳۸۴

زرگری ، ع .(۱۳۶۷). گیاهان دارویی ، جلد دوم ، انتشارات تهران

زرین کمر ف  و مرزبان آ .(۱۳۸۹). اثر ارتفاع بر آناتومی دو گونه  Plantago lanceolata & Plantago major   ، تهران ، دانشگاه تربیت مدرس ، دانشکده علوم زیستی ، گروه علوم گیاهی

شاه قاسمی ا .(۱۳۸۶). مقاله علمی بررسی تاثیر عامل اکولوژیکی ارتفاع و … بر استقرار رویش های دنای شرقی

میر طالبی آ و همکاران .(۱۳۸۶). بررسی شاخص های رویشگاهی آنغوزه شیرین(Ferula gabrielli)

علی عرب ع و خیری م و اسپهبدی ک و هدایتی م .(۱۳۸۵). اثر اندازه بذر و ارتفاع رویشگاه بر جوانه زنی ،  بنیه بذر و ویژگی های ظاهری نونهال های بلند مازو ، نشریه جنگل و فرآورده های چوب دانشکده منابع طبیعی دوره ۶۲ شماره ۴

عمو آقایی ر .(۱۳۸۴). تاثیر خیساندن بذرها ، مدت زمان و دمای پیش سرمای مرطوب بر شکست خواب بذر کما ، مجله زیست شناسی جلد ۱۸

عمو آقایی ر .(۱۳۸۶). تاثیر برخی تنظیم کننده های رشد در تحریک جوانه زنی بذر کما ، مجله پژوهشی دانشگاه تهران

C.Fwalker .(1993). primary wood procedding ( pricippals and practice )

Khajeh .m.,y.,yamini,n.,bahramifar,f.,swfidkon and M.R.,pirmoradei .(2005). comparison of essential oils composition of ferula assa-foetida obtained by supper critical carbon dioxide extraction and hydro distillation wet holds. Food chemistry ,91:639-644

Arnone , alberto et – al -.(1997( . studies on the essential oils doremen a new spiro – sequiter penoidic chroman – ۲-۴-di one from ammoniac resin

Iglesias,R.G and M.J,babiano . (1997) . endogenous abcisic acid during the germination of chickped seed.physiologia plantanium,100:500-504.

مقدمه :

دو گیاه چویل  و کما  از گونه های مهم مرتعی و دارویی کشور ایران به خصوص ناحیه زاگرس مرکزی است  و در سالهای اخیر برای مصارف دارویی  و مرتعی مورد بهره برداری های فراوان قرار گرفته اند ۱۴ ( جعفری ۱۳۸۴ ) . بررسی های به عمل آمده نشان می دهد حدود ۳۵ گونه چویل و ۱۷۲گونه گیاه کما در دنیا و تقریبا ۸ گونه چویل و  ۳۰گونه از انواع کما در ایران یافت می شوند  ۵۴ (یزدانی د ۱۳۸۲) .

اعمال مدیریت صحیح و کارآمد در هر منطقه بر مبنای اطلاعات دقیق از وی‍‍‍ژگی های کمی و کیفی رستنی ها و آگاهی از روابط گیاهان با یکدیگر و نیز عوامل محیطی میسر می باشد. شناخت عوامل محیطی موثر بر استقرار و گسترش گیاهان می تواند ما را با سازگاری گونه های بومی هر ناحیه آشنا کند تا بر اساس سرشت این گونه های بومی، نسبت به مدیریت بوم شناختی اقدام گردد ۱۱  (تقی پور ع ۱۳۸۵ ) .

بررسی‌ها ی انجام شده توسط داراب یزدانی و همکاران در غرب ایران نشان می‌دهد که جایگزینی داروهای با منشاء طبیعی با داروهای شیمیایی در سطح دنیا به سرعت رو به توسعه و گسترش است و کشورهای مختلف با بهره‌گیری از توانهای بالقوه خود از جمله تنوع پوشش گیاهی، تنوع اقلیمی، ارزان بودن انرژی و نیروی کارگری و وجود تکنولوژی‌های برتر و. .. سهم خود را از تجارت جهانی گیاهان دارویی می‌گیرند و به طوری که کشوری مانند کانادا خود را غول خفته گیاهان دارویی می‌داند. در این رهگذر می‌بایست با شناخت و بهره‌گیری هر چه بهتر از توانهای بالقوه خود که شاخص‌ترین آنها تنوع اقلیمی، تنوع پوشش گیاهی، پیشینه تاریخی طب سنتی و تا حدودی منابع انرژی ارزان می‌باشد و همچنین با سیاست‌گذاری صحیح و برنامه‌ریزی‌های کلان سهم واقعی خود را از این تجارت کسب کنیم ۵۳ ( یزدانی د ۱۳۸۲).

مطالعات قلی وند و همکاران در استان کردستان و پژوهشکده گیاهان دارویی نشان می دهد کشور ایران دارای توانمندی های زیادی در عرصه گیاهان دارویی و معطر بوده و از این جهت می تواند جایگاه ویژه ای در صنایع غذائی ،داروسازی و آرایشی- بهداشتی در دنیا داشته و در عرصه صادرات گیاهان دارویی مطرح شود. اسانس ها را می توان از مهمترین مواد موثره گیاهان داروئی دانست.با توجه به غنی بودن پوشش گیاهی ایران و برخورداری از تنوع گونه ای فراوان و در نتیجه وجود گونه های انحصاری ،استخراج و تحلیل کمی و کیفی ترکیب های موجود در این گیاهان از اهمیت خاصی برخوردار است ۴۰ ( قلی وند م ۱۳۸۸ ).

بر اساس نوشته های دراراب یزدانی و سحر شهنازی کشور ایران با موقعیت خاص آب و هوایی، بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی را در خود جای داده است که ۲ تا ۳ برابر پوشش گیاهی تمامی قاره اروپاست و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۷۵۰ گونه دارویی در پوشش گیاهی ایران وجود داشته باشد۵۴( یزدانی د  ۱۳۸۲) .

۱-۱-معرفی خانواده چتریان :

تیره بزرگی از گیاهان  با  نام چتریان umbelliferae یا Apiaceae که به تیره جعفری نیز معروف هستند. این تیره شامل ۱۵۰ جنس و در حدود ۳۰۰۰ گونه گیاه است که عموماً در مناطق معتدله دو نیمکره مخصوصاً نیمکره شمالی می رویند. و جود گل آذین چتری و برگهای غالباً مرکب از بریدگیهای باریک و نازک ؛ آنها را از سایر گیاهان به خوبی متمایز می سازد. به علت وجود گل آذین چتری است که به تیره چتریان معروف هستند. در بین گیاهان این تیره گونه های فراوان دارویی وجود دارد که اغلب آنها مورد شناسایی مردم بوده و در طبابت مورد استفاده قرار می گیرند ۲۵  (  زرگری,ع.۱۳۷۶) .

گیاهان تیره چتریان معمولاً در همه اندام‌های خود ( در مجاری درون بافتی به نام شیزوژن ) دارای اسانس می‌باشند اماً اساساً اسانس دانه و ریشه آن‌ها مورد توجه است. گیاهان تیره مذکور عمدتاً در نواحی معتدل می‌رویند و عموماً در دوره رویشی خود نیاز چندانی هم به آب ندارند. حتی این کم نیازی به آب به کیفیت مرغوب اسانس آن‌ها موثر است۴۵ (مافی ح ۱۳۸۸) .

گیاهان تیره چتریان چنانکه از نام تیره آن‌ها پیداست دارای گل‌آذینی به شکل چتر ساده یا مرکب می‌باشند. تشخیص گل‌آذین چتری امری ساده است. اغلب گونه‌‌های این تیره علفی، یکساله، دوساله یا چند ساله‌اند. برگ‌ها غیر متقابل و بی‌زبانه، دارای بریدگی‌های عمیق با غلافی درشت در قاعده هستند۴۵ (مافی ح ۱۳۸۸).

تعدا اندام‌های هر حلقه گل مضربی از پنج است. از ناحیه پایینی تخمدان دو برچه به هم چسبیده نمو می‌نمایند که پس از نمو از هم جدا می‌شوند و میوه‌ای فندوقه‌ای دو قسمتی تشکیل می‌دهند. میوه فندوقه‌ای دوقسمتی و ریشه، محصول اصلی گیاه است۴۵ (مافی ح ۱۳۸۸) .

از گیاهان این خانواده می توان به کرفس، شوید، جعفری ، کندل، کما ، چویل یا چویر ، کرفس سفید ، شلیل ، زگیلی ، بیلهر ، پیکل ، جاشیر، جعفری کوهی ، خوش آویزه کوهی ، آنغوزه، باریجه و … اشاره کرد .

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.