پیشینه تحقیق آموزش و پرورش و کارایی در نظام های آموزشی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آموزش و پرورش و کارایی در نظام های آموزشی دارای ۹۳ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه:    ۳
۱-۲) تعریف سیستم یا نظام:    ۴
۱-۳)آموزش و پرورش به مثابه یک سیستم یا نظام:    ۴
۱-۴) اهمیت آموزش و پرورش:    ۷
۱-۵) نقش آموزش و پرورش در ابعاد مختلف توسعه:    ۷
۱-۵-۱) نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه اجتماعی:    ۸
۱-۵-۲) نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه فرهنگی:    ۹
۱-۵-۳) نقش آموزش و پرورش در رشد و توسعه اقتصادی:    ۱۰
۱-۶)آموزش و پرورش و برابری فرصتهای آموزشی:    ۱۰
۱-۷) نظام آموزشی:    ۱۳
۱-۷-۱) انواع نظام آموزشی و سطوح آن:    ۱۴
۱-۸)ساختار آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران:    ۱۴
۱-۹) آموزش ابتدایی و جوانب مختلف رشد:    ۱۵
۱-۹-۱) رشد ارزشها:    ۱۷
۱-۹-۲)  رشد اجتماعی:    ۱۸
۱-۹-۳) رشد عقلانی:    ۱۸
۱-۱۰) آموزش ابتدایی در سند تحول بنیادی:    ۱۹
۱-۱۱) اهداف آموزش ابتدایی:    ۱۹
۱-۱۲) نظامهای آموزشی در جهان:    ۲۱
۱-۱۳) چالشهای اصلی نظام آموزشی در جهان و ایران:    ۲۵
۱-۱۴) نارسائیهای مقطع آموزش و پرورش ابتدایی ایران:    ۲۷
۱-۱۴-۱) مفهوم برنامه ریزی آموزشی:    ۲۸
۱-۱۴-۲) تعاریف برنامه ریزی آموزشی:    ۲۹
۱-۱۵) کارایی:    ۳۰
۱-۱۵-۱)معنی ومفهوم کارایی:    ۳۱
۱-۱۵-۲) تعاریف کارایی:    ۳۲
۱-۱۶)بهره وری    ۳۳
۱-۱۷) رابطه کارآیی با بهره‌وری و اثربخشی:    ۳۴
۱-۱۸)کارایی در نظام های آموزشی:    ۳۶
۱-۱۹) کارایی درونی و کارایی بیرونی:    ۳۷
۱-۱۹-۱) کارایی درونی:    ۳۷
۱-۲۰) برنامه ریزی های توسعه بین المللی:    ۴۰
۱-۲۰-۱) برنامه ی توسعه ی هزاره یا اعلامیه هزاره    ۴۰
۱-۲۰-۲) برنامهی آموزش برای همه:    ۴۲
۱-۲۱) ارتباط بین برنامه آموزش و پرورش و برنامه توسعه ملی:    ۶۰
۱-۲۲) برنامهها و اهداف دوره ابتدایی در طول برنامه در استان:    ۶۱
۱-۲۳) قوتها و ضعفهای توسعهی آموزش ابتدایی استان:    ۶۲
۱-۲۴) تعریف شاخص آموزشی:    ۶۳
۱-۲۵) نشانگرهای آموزشی برنامه ملی آموزش برای همه:    ۶۳
۱-۲۶) مروری بر تحقیقات انجام گرفته    ۶۵
۱-۲۶-۱) پژوهشهای داخلی:    ۶۵
۱-۲۶-۲) تحقیقات خارجی:    ۷۱
فهرست منابع فارسی:    ۷۸
فهرست منابع خارجی:    ۸۷

منابع:

اسادمیرا، ر.، آبان۱۳۶۶، برداشتی نواز مسائل توسعه، ترجمه: حمیدرضا فراهانی راد، مجله گزیده های مسائل اقتصادی و اجتماعی، چاپ چهارم، سازمان برنامه و بودجه، ص ۲۴٫

اسپالدینگ، چ. ال.، ۱۳۸۷، انگیزش در کلاس درس، مترجم: محمد رضا نائینیان، اسماعیل بیابانگرد، تهران، مدرسه، ص ۱۵۲٫

شورای عالی آموزش و پرورش، ۱۳۸۳، کلیات طرح تدوین سند ملی آموزش و پرورش، تهران، موسسه سیمای حکمت، ص۶۸٫

شیخاوندی، د.، ۱۳۴۹، برنامه ریزی آموزش و پرورش و رشد اقتصادی و اجتماعی، تهران، فردوسی، ص ۱۴۳٫

صفوی،ا.، ۱۳۷۱، کلیات روش ها و فنون تدریس، تهران، معاصر، ص۶۹٫

طوسی، م.، ۱۳۵۱، تاریخ آموزش و پرورش، تهران، دانشگاه سپاهیان انقلاب ایران، ص۸۶٫٫

طوسی، م.، ۱۳۶۱، سیر تاریخ سازمان آموزش و پرورش ایران، تهران، نشر بازتاب، ص۱۳۴٫

ابطحی، س ح. و مهروژان، آ.، ۱۳۷۲، مهندسی روش ها، تهران، قومس، ص۲۷٫

ابطحی، س ح.، کاظمی، ب.، ۱۳۷۸، بهره وری، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، ص۹٫

ابیلی، خ.، ۱۳۷۷، آموزش و بهسازی نیروی انسانی: یک ضرورت سازمانی، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، دوره پنجم، مسلسل ۱۷، تهران، دفتر بهبود مدیریت معاونت برنامه ریزی نیروی انسانی،ص ۸۹٫

آذربایجانی، ک.، ۱۳۸۶، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بهره وری صنایع کشور، تهران، انتشارات سازمان برنامه و بودجه، ص ۹٫

آذر دشتی، ه.، اسفند ۱۳۷۴، جایگاه تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت، ماهنامه تربیت، شماره۱۰۶، ص ۵۲٫

آقازاده، ا.، ۱۳۸۳، آموزش و پرورش تطبیقی، تهران، پیام نور، ص۴۷٫

آل ابراهیم، ب.، ۱۳۸۰، نقش ارکان مدرسه در گسترش فرهنگ و تحقق توسعه پایدار، اصفهان، اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، ص۱۱۲٫

۱-۱مقدمه:

طی چند قرن اخیر این فکر که انسان قادر به ایجاد تغییرات مداوم و منظم در جهت« مطلوب» در محیط زندگی خود می‌باشد، شکل گرفته است. کاربرد وسیع این طرز تفکر را در طی چند دهه‌ی گذشته در بسیاری از جوامع استقلال یافته، که تلاش می‌کنند تا شرایط زیستی بهتری برای افراد جامعه فراهم سازند، می‌توان مشاهده کرد. در این رهگذر کشورهای جهان سوم در نتیجه پایین بودن میزان کارایی در بخش‌های مختلف اقتصادی- اجتماعی به نسبت وضع موجود در کشورهای توسعه یافته، نتوانسته‌اند به موفقیت کامل دست یابند. در چنین شرایطی به منظور غلبه یافتن بر مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برنامه ریزی توسعه باید سرلوحه فعالیت‌های دولت در کشورهای جهان سوم و در حال توسعه قرار گیرد. از این رهگذر در کشور ما نیز اتخاذ برنامه‌های پنج ساله اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اجرای برنامه‌های ملی نظیر         « آموزش برای همه»، پیکار با بیسوادی، برنامه ملی مبارزه با ایدز و مواد مخدر به عنوان نقشه‌ی راه به نوعی دولت مردان و سیاست گذاران را ناگزیر از برنامه ریزی دقیق برای توسعه‌ی همه جانبه و افزایش کارایی در بخش‌های مختلف نموده است. در کشور ما و در این برهه از زمان، جهت رسیدن به استقلال در زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سازندگی و توسعه همه جانبه، نظام آموزش و پرورش کشور و نقش آن در توسعه، از اهمیت و ویژگی‌های خاصی برخوردار است. لذا تبیین جایگاه نظام آموزشی به عنوان طلایه‌دار تعلیم و تربیت، هم به عنوان زمینه ساز فرهنگی توسعه و هم به منظور تأمین نیروی انسانی کارآمد در خدمت توسعه ملی، حساسیت و اهمیت خاصی می‌یابد. نظام آموزشی همانند یک سیستم باز، اجزاء فراوانی دارد، به منظور شناخت کارایی نظام آموزشی که حاصل تعامل و کنش و واکنش این اجزاء است، لازم است تا مسائل در ارتباط با هم مورد مطالعه قرار گیرند. به عبارت دیگر برای بررسی کارایی نظام آموزشی باید درون دادها، فرآیندها، برون دادها، سیستم‌های فرعی و محیط آن در ارتباط با همدیگر مورد توجه قرار گیرند. در این فصل تلاش شده است، ضمن تحقق این هدف یعنی  بررسی سیستمی آموزش و پرورش، کارایی درونی نظام  آموزشی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

 ۱-۲) تعریف سیستم یا نظام:

از سیستم تعاریف متعددی شده است، اگر چه این تعاریف از نظر واژه‌ها و اصطلاحات قرین همند، لیکن در این جا دو تعریف که از جهتی نماینده و مکمل همه تعاریفند و به نوعی جدید نیز هستند، ارائه می‌شود:

سیستم مجموعه‌ای است از اجزای به هم وابسته که به علت وابستگی حاکم بر اجزای خود، کلیّت جدیدی را پدید آورده‌اند. اجزای سیستم ضمن برخورداری از ارتباطاتی کنشی و واکنشی، از نظم و سازمان خاصی پیروی می‌نمایند و در جهت تحقق هدف‌های معینی که دلیل وجودی سیستم است، فعالیت می‌کنند  (زاهدی، ۱۳۸۹).

هال[۱] و همکاران( ۱۹۶۸)، نیز سیستم را مجموعه‌ای از اجزاء و روابط میان آن‌ها می‌دانند که توسط ویژگی‌هایی معین، به هم وابسته یا مرتبط می‌شوند و این اجزاء با محیط شان یک کل را تشکیل می‌دهند (رضائیان، ۱۳۸۸).

 ۱-۳)آموزش و پرورش به مثابه یک سیستم یا نظام:

در صورتی که نظام آموزش و پرورش رسمی را به عنوان سیستمی اجتماعی در نظر بگیریم، می‌توان آن را با مفاهیم سه گانه‌ی درون دادها، فراگرد و برون دادها تصور کرد:

نظام آموزش و پرورش، برای انجام دادن مأموریت رسمی خود (تحقق هدف‌های آموزش و پرورش رسمی در جامعه)، منابع مورد نیاز خود را به صورت درون دادها (دانش و معرفت موجود در جامعه، ارزش‌های معتبر و مورد اعتقاد، هدف‌های مطلوب، منابع مالی و مادی) از جامعه می‌گیرد، سپس، از طریق فراگردهای پیچیده‌ای که مستلزم استفاده از ساختار سازمانی، افراد انسانی و تکنولوژی، و ایفای وظایف معینی است، دانش آموزان را تحت آموزش و پرورش قرار می‌دهد، و سرانجام نتیجه‌ی کار(برون دادهای) خود را به صورت افرادی که از جهات مختلف تغییر یافته و صلاحیت و شایستگی پیدا کرده‌اند، به جامعه تحویل می‌دهد (علاقه بند، ۱۳۸۸).

با مواردی که گذشت مشخص شد که آموزش و پرورش نیز یک سیستم است. و از طرفی چون موضوع تحقیق بررسی کارایی درونی نظام آموزشی است و بحث کارایی در معیت درون داد و برون داد معنی و مفهوم می‌یابد، لذا جهت تبیین موضوع کارایی، نظام آموزشی را به مانند یک سیستم در نظر گرفته، تا درون دادها، فرآیندها و برون دادهای آن مورد بررسی قرار گیرند و در نهایت با توجه به رابطه بین درون داد و برون داد، کارایی نظام مشخص گردد.

-۴) اهمیت آموزش و پرورش:

شکوهی(۱۳۶۶)، آموزش و پرورش را یکی از سازمان‌های مهم و مؤثر در جهان امروز و آینده می‌داند،  سازمانی که الگوی کلیه نهادها و مؤسسات و سازمان‌های رسمی جامعه بوده و موضوع و محور اصلی آن انسان است و نیز مهمترین و دشوارترین مسأله متلابه انسان تعلیم و تربیت اوست. زیرا با تعلیم و تربیت انسان‌ها برای همگام شدن با تحولات اجتماعی آماده می‌شوند لذا ثمر بخشی این سازمان از یک سو، تبدیل انسان‌های خام و مستعد به انسان‌های سالم، خلاق، بالنده، متعادل و رشد یافته، از سوی دیگر تأمین کننده‌ی نیازهای نیروی انسانی جامعه در سطوح مختلف و همچنین ایجاد توسعه همه جانبه در بخش‌های متفاوت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. در این سازمان گسترده و عظیم، میلیون‌ها کودک، نوجوان، جوان و حتی بزرگ سال بهترین زمان حیات خود را در فضای مدارس و دانشگاه‌ها به یادگیری و یاد دهی می‌گذرانند. آموزش و پرورش، بخش لاینفک زندگی فردی و اجتماعی بشر است و به عنوان فرایند کمک کننده به جریان رشد انسان‌ها مطرح بوده و هدف نهایی آن نیز رسیدن به حیات طیبه است (سند تحول بنیادین،۱۳۹۰).

بنا براین بر مسئولان، مدیران و کارگزاران است که با متحول ساختن کوشش‌های برنامه ریزی آموزشی– که ضرورت این تحول در قرن بیست و یکم بیش از پیش احساس می‌شود- زمینه‌ی تحولی بزرگ در نظام آموزشی کشور را فراهم آورند.

۱-۵) نقش آموزش و پرورش در ابعاد مختلف توسعه:

برنامه ریزی‌هایی که تاکنون به نام توسعه توسط کارشناسان داخلی و خارجی در طی دهه‌های اخیر طراحی و در کشورهای معروف به توسعه نیافته پیاده شده عمدتاً کانون توجه خود را رشد اقتصادی و توسعه قرار داده و عوامل اجتماعی و فرهنگی رشد را تا حد زیادی مورد بی توجهی و غفلت قرار داده‌اند. عواملی که خود می‌تواند بنیان یک توسعه درون زا و مولد را موجب شود در صورت بی توجهی، خود جزء عوامل بازدارنده و مانع توسعه مستمر و پویا بوده و جلوی هر گونه توسعه مطلوب را سد خواهد کرد. اقتصاد خود بخشی از فرهنگ است و توسعه اقتصادی جنبه‌ای از توسعه اجتماعی و فرهنگی است”(توسلی، ۱۳۷۳).

[۱] . Hall

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آموزش عالی کشاورزی و اهمیت دروس عملی در بهبود کارایی علوم کشاورزی و اثربخشی آموزشی و برنامه ریزی و ارزشیابی آموزشی
  • تحقیق نگاهی به آموزش و پرورش پیش دبستانی و مدل های برنامه درسی در دوره پیش از دبستان و نگاهی به رویکرد رجیوامیلیا
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.