پیشینه تحقیق رمان تاریخی و عناصر داستان در ایران دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه: ۱
۲-۱ تعریف رمان تاریخی ۱
۲-۲ پیشینهی رمان تاریخی ۳
۲-۳پیشینهی رمان تاریخی در ایران ۴
۲-۴ انواع رمان تاریخی در ایران ۷
۲-۵ عناصر داستان در رمان تاریخی ۹
۲-۶ تعریف رمان تاریخی – دینی شخصیت محور ۱۰
۲-۹رمان دینی در ایران ۱۳
۲-۱۰ بایستهها و ویژگیهای ادبی رمان دینی معاصر ۱۴
۲-۱۱ عناصر داستان ۱۷
۲-۱۲ طرح (پیرنگ) ۱۸
۲-۱۲-۱ تعریف طرح ۱۹
۲-۱۲-۲ طرح باز ۲۰
۲-۱۲-۳ طرح بسته ۲۱
۲-۱۲-۴ مسائل اساسی طرح ۲۱
۲-۱۲-۴-۱ گره افکنی ۲۲
۲-۱۲-۴-۲ کشمکش ۲۲
۲-۱۲-۴-۳ تعلیق ۲۳
۲-۱۲-۴-۴ بحران ۲۳
۲-۱۲-۴-۵ نقطه اوج ۲۴
۲-۱۲-۴-۶ گره گشایی ۲۴
۲-۱۳ شخصیت و شخصیت پردازی ۲۴
۲-۱۳-۱ تعریف شخصیت ۲۵
۲-۱۳-۲ شخصیت پردازی ۲۵
۲-۱۳-۳ روشهای خلق شخصیت ۲۶
۲-۱۳-۴ شخصیت ایستا و شخصیت پویا ۲۷
۲-۱۳-۵ انواع شخصیت ۲۷
۲-۱۴ زاویه دید ۲۹
۲-۱۴-۱ تعریف زاویه دید ۲۹
۲-۱۴-۲ تقسیم بندی زاویه دید ۲۹
۲-۱۴-۳ زاویه دید درونی ۳۰
۲-۱۴-۴ زاویه دید بیرونی ۳۰
۲-۱۴-۵ دانای کل ۳۱
۲-۱۴-۶ دانای کل محدود ۳۱
۲-۱۴-۷ زاویه دید نمایشی ۳۱
۲-۱۵ موضوع ۳۱
۲-۱۵-۱ تعریف موضوع ۳۱
۲-۱۵-۲ طبقه بندی انواع موضوع ۳۲
۲-۱۶درونمایه ۳۲
۲-۱۶-۱ تعریف درونمایه ۳۳
۲-۱۶-۲ نحوه ارائه درونمایه ۳۴
۲-۱۷ صحنه و صحنه پردازی ۳۴
۲-۱۷-۱ تعریف صحنه ۳۴
۲-۱۷-۲ وظایف صحنه ۳۴
۲-۱۷-۳ شیوه های صحنه پردازی ۳۵
۲-۱۸ گفتوگو ۳۵
۲-۱۸-۱ تعریف گفتوگو ۳۵
۲-۱۸-۲ وظایف گفتوگو ۳۶
۲-۱۹ لحن ۳۷
۲-۱۹-۱ تعریف لحن ۳۷
۲-۲۰ سبک ۳۷
۲-۲۰-۱ تعریف سبک ۳۷
۲-۲۰-۲ انواع سبک ۳۸
فهرست منابع ۳۹
الف: کتابها
میرصادقی،جمال.عناصر داستان تهران.تهران: سخن، چاپ چهارم، ۱۳۸۵٫
میرصادقی،جمال و میمنت میرصادقی.واژهنامه هنر داستان نویسی: فرهنگ تفضیلی اصطلاحهای ادبیات داستانی. تهران: کتاب مهناز، چاپ دوم، ۱۳۸۸٫
فورستر، ادوارد مورگان. جنبههای رمان. ترجمه ابراهیم یونسی، تهران: نگاه، چاپ چهارم،۱۳۶۹٫
پارسی نژاد، کامران.ساختار و عناصر داستان. تهران: موسسه انتشارات سوره، ۱۳۷۸٫
مراغهاى،حاج زین العابدین.سیاحت نامه ابراهیم بیک.به کوشش م. ع. سپانلو،تهران:نشرآگه، ۱۳۸۴
داد، سیما. واژه نامهی مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی به شیوهی تطبیقی. تهران: نشر مروارید،۱۳۷۸٫
مستور،مصطفی. مبانی داستان کوتاه. تهران: مرکز،چاپ دوم، ۱۳۸۴٫
مقدادی، بهرام.فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی: از افلاطون تا عصر حاضر.تهران: فکر روز، ۱۳۷۸٫
مخملباف، محسن.مقدمه ای بر هنر اسلامی. تهران:حوزه اندیشه و هنر، ۱۳۶۱٫
زواریان،زهرا.دربارهی ادبیات و هنردینی.تهران:سورهی مهر، چاپ اول، ۱۳۸۸٫
اسکولز، رابرت. عناصر داستان. ترجمه فرزانه طاهری.تهران: نشر مرکز،۱۳۷۷٫
کادن، جی.ای.فرهنگ ادبیات و نقد. ترجمهی کاظم فیروزمند، تهران: شادگان،چاپ اول،۱۳۸۰٫
مرسلوند، حسن.زندگینامه رجال و مشاهیر ایران. تهران: الهام، ۱۳۶۹٫
سرشار، محمد رضا. ادبیات داستانی ایران پس از انقلاب اسلامی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،۱۳۹۰ .
مقاله حاضر در سه حوزهی چیستی و طبقه بندی ِعناصر داستان ، تعریف و تبیین ِ مفهوم رمان تاریخی و بالاخره تعریف مفهوم نسبتا نوپای «رمان دینی» میباشد. در هر یک از این بخشها تلاش شده است که ابتدا تعاریف آورده شود، در ادامه انواع و طبقه بندیهای آن و در انتهای هر قسمت پیشینه آن در ادبیّات داستانی فارسی آورده شود.
اصطلاح « رمان تاریخی» در متون مختلف به شیوههای مختلفی تعریف و تبیین شده است که در اینجا به برخی از مهمترین موارد اشاره میشود:
بر طبق تعریفی که «کارلوس ماتا ایندورین»از« بوندیا»نقل میکند،« رمان تاریخی به معنای دقیق واژه بدین معناست که صرفاً بگوییم اتفاقات مربوط به رمان، در گذشته پدیدار میشوند، شخصیتهای اصلی غیر واقعی هستند و با این حال، چهرههای تاریخی و حوادث واقعی عنصر اصلی داستان را تشکیل می دهند.»(ایندورین،۱۳۸۹، ۲۸)
این تعریف اگر چه ممکن است به خوبی در مورد رمانهایی مانند جنگ و صلح تولستوی صدق کند اما چنان که در فصلهای بعدی این پایان نامه گفته خواهد شد نمیتواند در مورد رمانهای پیامبر(ص) و محمد(ص) مصداق کامل داشته باشند. زیرا در این رمانها ممکن است برخی از ویژگی های نسبت داده شده به پیامبر(ص) یا عبدالمطلب و… مطابق با واقعیات تاریخی نباشد و یا در آن تردید وجود داشته باشد، اما هیچ کدام از اشخاص اصلی، غیر واقعی نیستند.
ایندورین در ادامهی متن خویش تعریف دیگری از رمان تاریخی به نقل از «آلونسو» ارائه میکند: «رمان تاریخی ، فقط رمانی نیست که وقایع و موضوعاتی را توصیف کند که اتفاق افتادهاند و وجود داشته اند و حتی رمانی نیست که چیزهایی را دربارهی زندگی مردم عامه روایت کند، بلکه به طور اخص رمان تاریخی ، رمانی است که بخواهد مسیر گذشتهی زندگی را بازسازی کند و زندگی را همچون گذشته در زمانهای بسیار دور به گونهای ارائه دهد که حس ماندگاری و عظمت در ما بیدار شود.» (ایندورین،۱۳۸۹، ۲۸)
در نهایت تعریفی که خود ایندورین بر مبنای استنباط خویش از مجموع تعاریف دیگران ارائه میدهد ، تعریفی است که میتواند تعریف مورد قبول نگارندهی این پایان نامه از این مفهوم قرار گیرد: «رمان تاریخی ژانری آمیخته است؛ آمیزه ای است از اختراع و واقعیت. در این نوع اثر به نویسندهای نیازمندیم که گذشتهی تاریخی کم و بیش دوری را بازسازی کند.» (ایندورین،۱۳۸۹، ۲۹)
از منظری دیگر،« رمان تاریخی، رمانی است که به نسبت زمان نگارش آن، وقایع آن در گذشته، تاریخی اتفاق میافتد. این گذشتهی تاریخی ممکن است صد سال گذشته باشد یا دوران باستان پس رمان تار یخی، رمانی است که در آن زمان وقوع جریانات نسبت به زمان نگارشش، در گذشته تاریخی قر ار دارد.» (سپهران، ۱۳۸۵، وبگاه میراث تاریخ )
همچنین برای شناخت رمان تاریخی میبایست آن را در ارتباط با اندیشههای جامعهشناختی و رویکرد نقد مارکسیستی بازشناخت. لوکاچ معتقد است که «رمان تاریخی وقتی به وجود میآید که جامعه در دوران گذار به سر ببرد و در حال منتقل شدن به یک عصر و دورهی تازه باشد درچنین دورانی نویسنده یاجامعه برهههای خاصی ازگذشته را به یاد میآورد؛ برهههایی که درگذشته وجود داشته یا حامل وضعیت مطلوبی برای نویسندهاند و نویسنده آرزوی رسیدن به آنها را دارد؛ یاحامل وضعیت نامطلوب هستند و نویسنده یا جامعه نگران است به آن وضعیت برگردد…. در حقیقت این ارجاع به گذشته یا یادآوری آن، نوعی ایدهی بازسازی وبازبینی هویت است.» (سمیعی، ۱۳۹۲،سایت شهرستان ادب)
«از آن جایی که رمان تاریخی، بازتابدهندهی واقعیت زندهی یک عصراست ( در مورد دو رمان پیامبر(ص) و محمد(ص) عصر صدر اسلام )،باقی وجاودان خواهدبود چه اینکه تمدن بشری همواره از دستاوردها و شیوههای اندیشه و زندگی پیشینیان خود سود جسته است. لوکاچ ضمن تایید این موضوع بین رمانهای تاریخی و رمانهای واقع گرا (Realist)، این وجه اشتراک را میبیند که هر دو به واقعیت زنده توجه میکنند، رمان تاریخی به واقعیت زنده در گذشته و رمان واقعگرا به واقعیت زندهی کنونی، و با این توجه است که جاودانه میشوند؛زیرا تاریخ بیهدف نیست و به سمتی خواهدرفت وهمهی این ماجراهای زنده، در حافظهی تاریخ جاویدان خواهد ماند.»(سمیعی، ۱۳۹۲،سایت شهرستان ادب)
به طور کلی نوع ادبی رمان، فرمی است که از غرب آمده است. رمان تاریخی،گونهای متأخرتر از رمان است که اوج و تسلطش را در قرن نوزدهم مشاهده میکنیم.
« دو ابزار مهم برای شکلگیر ی رمان تاریخی لازم است: اول، رمان رئالیستی و دوم، فضای آماده سیاسی- اجتماعی. در قرن نوزدهم میلادی این دو ابزار وجود داشت. از نظر فضای سیاسی اجتماعی، تولد دولتهای مدرن نیازمند یک ایدئولوژی ناسیونالیستی بودند. ایدئولوژیای که میتوانست در قالب رمانهای تاریخی تبلور پیدا کند، و این در حالی بود که تکامل رمان رئالیستی هم،ویژگی وا قعگرایی را به این آثار اضافه می کرد.
از دیگر سو در قرن نوزدهم، سخن از جنگ بین ملتها و جنگهای مرزی است. در این دوره است که مرزها مهم میشوند و با نقشههای جهانی روبرو میشویم.
در ایران هم سرآغاز رمان تاریخی، دوره قاجاریه است که ایران با ورود مدرنیته مواجه میشود. در این دوره همزمان با دیگر مظاهر تمدن غرب، ترجمه رمانهای تاریخی هم از نویسندگانی چون «الکساندر دوما»وارد ایران میشود که به گونهای قابل توجه خوانندگان و نویسندگان آثار ادبی آن دوره را تحت تاثیر قرار می دهد…»(سپهران، ۱۳۸۵،وبگاه میراث تاریخ)
نخستین طلیعههای رمانهای ایرانی را در سالهای ۱۲۵۰ هـ .ش باید جست. برخی شاه یوسف (یا ستارگان فریب خورده) میرزا جعفرقراجه داغی و برخی دیگر سیاحت نامه ابراهیم بیک را نخستین رمان فارسی میدانند.
حاج زین العابدین مراغهای در سیاحتنامه ابراهیم بیک، شرح سفر یک ایرانی دور از وطن را به ایران از دیدگاهی تازه و با نثری ساده نگاشته است. میدانیم که سیاحت نامه ابراهیم بیک در شمار اثرگذارترین کتابهای انقلابی روزگار مشروطه بود. نقد وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب و تبیین ناسیونالیسم ایرانی همراه با بکارگیری شواهد تاریخی که نشانگر مجد و عظمت گذشتهی ایران و گویای ناکامیها و شکستهای آن روزگار ایران بود، جانمایه این کتاب است.
عبدالرحیم طالبوف هم به سال ۱۲۸۴ هـ. شمسالک المحسنین را نوشت. این کتاب نیز اثری انتقادی، دربارهی جامعه ایرانی است. ( مراغهای، ۱۳۸۴، مقدمه سپانلو، ص ۸-۱۲)
اشاره کوتاه به نکات بالا ، بدان جهت واجد اهمیت است که خطوط ابتدایی ترسیم شده توسط نویسندگان این آثار، درباره مسایل تاریخی ایران بعدها به شکلی وسیع در قالب توجه به بخشهایی خاص از تاریخ ایران بر رمانهای تاریخی سیطره افکنده و شرح و بسط پیدا کرد. پیجویی این رخداد از حیث تاریخ اندیشهها در ایران عاصر به مثابهی پراکندن بذری در ضمیر تاریخی ایرانیان بود که ثمراتش گاه هم اینک نیز هویدا میشود.
در حالی که آثار ناکامیهای جامعه ایران به واسطه جنگهای ایران و روس و دخالتهای انگلیس در سدهی منجر به انقلاب مشروطه، جان ایرانیان را می آزارد، طی سالهای ۱۲۸۴-۱۳۰۰ هـ. ش انقلاب مشروطه به همراه وقوع جنگ جهانی اول، ایران را به بحران کشاند. در این دوران میرزا آقا خان کرمانی،آیینه سکندری را به سال ۱۲۸۵ هـ. ش دربارهی تاریخ ایران باستان، با رویکردی نوستالژیک نسبت به آن دوران منتشر کرد. این کتاب بر جریان رمان نویسی تاریخی در ایران تأثیر جدی گذارد. در اندک زمانی نویسندگان رمان تاریخی با تکیه بر مضامینی دربارهی نقش مشکلات ناشی از هجوم اعراب و مغولان دست به قلم بردند و به زعم خویش دوشادوش برخی نویسندگان آثار تاریخی با غلو و اغراق عوامل تاریخی ناکامیهای ایران در ابتدای قرن بیست را در حملات نظامی اعراب و مغولان جستند. این مضامین در آثار اغلب روشنفکران آن دوره مشاهده میشود و فضای گفتمانی شکل گرفته در آن ایام را منعکس میکند.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر