پیشینه تحقیق رمان تاریخی و عناصر داستان در ایران

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  رمان تاریخی و عناصر داستان  در ایران  دارای ۴۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه:    ۱
۲-۱ تعریف رمان تاریخی    ۱
۲-۲ پیشینهی رمان تاریخی    ۳
۲-۳پیشینهی رمان تاریخی در ایران    ۴
۲-۴ انواع رمان تاریخی در ایران    ۷
۲-۵ عناصر داستان در رمان تاریخی    ۹
۲-۶ تعریف رمان تاریخی – دینی شخصیت محور    ۱۰
۲-۹رمان دینی در ایران    ۱۳
۲-۱۰ بایستهها و ویژگیهای ادبی رمان دینی معاصر    ۱۴
۲-۱۱ عناصر داستان    ۱۷
۲-۱۲ طرح (پیرنگ)    ۱۸
۲-۱۲-۱ تعریف طرح    ۱۹
۲-۱۲-۲ طرح باز    ۲۰
۲-۱۲-۳ طرح بسته    ۲۱
۲-۱۲-۴ مسائل اساسی طرح    ۲۱
۲-۱۲-۴-۱ گره افکنی    ۲۲
۲-۱۲-۴-۲ کشمکش    ۲۲
۲-۱۲-۴-۳ تعلیق    ۲۳
۲-۱۲-۴-۴ بحران    ۲۳
۲-۱۲-۴-۵ نقطه اوج    ۲۴
۲-۱۲-۴-۶ گره گشایی    ۲۴
۲-۱۳  شخصیت و شخصیت پردازی    ۲۴
۲-۱۳-۱ تعریف شخصیت    ۲۵
۲-۱۳-۲ شخصیت پردازی    ۲۵
۲-۱۳-۳ روشهای خلق شخصیت    ۲۶
۲-۱۳-۴ شخصیت ایستا و شخصیت پویا    ۲۷
۲-۱۳-۵ انواع شخصیت    ۲۷
۲-۱۴  زاویه دید    ۲۹
۲-۱۴-۱ تعریف زاویه دید    ۲۹
۲-۱۴-۲ تقسیم بندی زاویه دید    ۲۹
۲-۱۴-۳ زاویه دید درونی    ۳۰
۲-۱۴-۴ زاویه دید بیرونی    ۳۰
۲-۱۴-۵ دانای کل    ۳۱
۲-۱۴-۶ دانای کل محدود    ۳۱
۲-۱۴-۷ زاویه دید نمایشی    ۳۱
۲-۱۵ موضوع    ۳۱
۲-۱۵-۱ تعریف موضوع    ۳۱
۲-۱۵-۲ طبقه بندی انواع موضوع    ۳۲
۲-۱۶درونمایه    ۳۲
۲-۱۶-۱ تعریف درونمایه    ۳۳
۲-۱۶-۲ نحوه ارائه درونمایه    ۳۴
۲-۱۷ صحنه و صحنه پردازی    ۳۴
۲-۱۷-۱ تعریف صحنه    ۳۴
۲-۱۷-۲ وظایف صحنه    ۳۴
۲-۱۷-۳ شیوه های صحنه پردازی    ۳۵
۲-۱۸ گفتوگو    ۳۵
۲-۱۸-۱ تعریف گفتوگو    ۳۵
۲-۱۸-۲ وظایف گفتوگو    ۳۶
۲-۱۹ لحن    ۳۷
۲-۱۹-۱ تعریف لحن    ۳۷
۲-۲۰ سبک    ۳۷
۲-۲۰-۱ تعریف سبک    ۳۷
۲-۲۰-۲ انواع سبک    ۳۸
فهرست منابع    ۳۹

 منابع

الف: کتاب­ها

میرصادقی،جمال.عناصر داستان تهران.تهران: سخن، چاپ چهارم، ۱۳۸۵٫

میرصادقی،جمال و میمنت میرصادقی.واژه­نامه هنر داستان نویسی: فرهنگ تفضیلی اصطلاح­های ادبیات داستانی. تهران: کتاب مهناز، چاپ دوم، ۱۳۸۸٫

فورستر، ادوارد مورگان. جنبه­های رمان. ترجمه ابراهیم یونسی، تهران: نگاه، چاپ چهارم،۱۳۶۹٫

پارسی نژاد، کامران.ساختار و عناصر داستان. تهران: موسسه انتشارات سوره، ۱۳۷۸٫

مراغه­اى،حاج زین العابدین.سیاحت نامه ابراهیم بیک.به کوشش م. ع. سپانلو،تهران:نشرآگه، ۱۳۸۴

داد، سیما. واژه نامه­ی مفاهیم و اصطلاحات ادبی فارسی و اروپایی به شیوه­ی تطبیقی. تهران: نشر مروارید،۱۳۷۸٫

مستور،مصطفی. مبانی داستان کوتاه. تهران: مرکز،چاپ دوم، ۱۳۸۴٫

مقدادی، بهرام.فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی: از افلاطون تا عصر حاضر.تهران: فکر روز، ۱۳۷۸٫

مخملباف، محسن.مقدمه ای بر هنر اسلامی. تهران:حوزه اندیشه و هنر، ۱۳۶۱٫

زواریان،زهرا.درباره­ی ادبیات و هنردینی.تهران:سوره­ی مهر، چاپ اول، ۱۳۸۸٫

اسکولز، رابرت. عناصر داستان. ترجمه فرزانه طاهری.تهران: نشر مرکز،۱۳۷۷٫

کادن، جی.ای.فرهنگ ادبیات و نقد. ترجمه­ی کاظم فیروزمند، تهران: شادگان،چاپ اول،۱۳۸۰٫

مرسلوند، حسن.زندگینامه رجال و مشاهیر ایران. تهران: الهام، ۱۳۶۹٫

سرشار، محمد رضا. ادبیات داستانی ایران پس از انقلاب اسلامی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،۱۳۹۰ .

مقدمه:

مقاله حاضر در سه حوزه­ی چیستی و طبقه بندی ِعناصر داستان ،  تعریف و تبیین  ِ مفهوم رمان تاریخی و  بالاخره تعریف مفهوم نسبتا نوپای «رمان دینی» می­باشد. در هر یک از این بخش­ها تلاش شده است که ابتدا تعاریف آورده شود، در ادامه انواع و طبقه بندی­های آن و در انتهای هر قسمت پیشینه آن در ادبیّات داستانی فارسی آورده شود.

۲-۱ تعریف رمان تاریخی

اصطلاح « رمان تاریخی» در متون مختلف به شیوه­های  مختلفی تعریف و تبیین شده است که در اینجا به برخی از مهم­ترین موارد اشاره می­شود:

بر طبق تعریفی که «کارلوس ماتا ایندورین»از« بوندیا»نقل می­کند،« رمان تاریخی به معنای دقیق واژه بدین معناست که صرفاً بگوییم اتفاقات مربوط به رمان، در گذشته پدیدار می­شوند، شخصیت­های اصلی غیر واقعی هستند و با این حال، چهره­های تاریخی و حوادث واقعی عنصر اصلی داستان را تشکیل می دهند.»(ایندورین،۱۳۸۹، ۲۸)

این تعریف اگر چه ممکن است به خوبی در مورد رمان­هایی مانند جنگ و صلح تولستوی صدق کند اما چنان که در فصل­های بعدی این پایان نامه گفته خواهد شد نمی­تواند در مورد رمان­های پیامبر(ص) و محمد(ص) مصداق کامل داشته باشند.  زیرا در این رمان­ها ممکن است  برخی از ویژگی های نسبت داده شده به پیامبر(ص) یا عبدالمطلب و… مطابق با واقعیات تاریخی نباشد و یا در آن تردید وجود داشته باشد، اما هیچ کدام از اشخاص اصلی، غیر واقعی نیستند.

ایندورین در ادامه­ی متن خویش تعریف دیگری از رمان تاریخی به نقل از «آلونسو» ارائه می­کند: «رمان تاریخی ، فقط رمانی نیست که وقایع و موضوعاتی را توصیف کند که اتفاق افتاده­اند و وجود داشته اند و حتی رمانی نیست که چیزهایی را درباره­ی زندگی مردم عامه روایت کند، بلکه به طور اخص رمان تاریخی ، رمانی است که بخواهد مسیر گذشته­ی زندگی را بازسازی کند و زندگی را همچون گذشته در زمان­های بسیار دور به گونه­ای ارائه دهد که حس ماندگاری و عظمت در ما بیدار شود.» (ایندورین،۱۳۸۹، ۲۸)

در نهایت تعریفی که خود ایندورین بر مبنای  استنباط خویش از مجموع تعاریف دیگران ارائه می­دهد ، تعریفی است که می­تواند تعریف مورد قبول نگارنده­ی این پایان نامه از این مفهوم قرار گیرد: «رمان تاریخی ژانری آمیخته است؛ آمیزه ای است از اختراع و واقعیت. در این نوع اثر به نویسنده­ای نیازمندیم که گذشته­ی تاریخی کم و بیش دوری را بازسازی کند.» (ایندورین،۱۳۸۹، ۲۹)

از منظری دیگر،« رمان تاریخی، رمانی است که به نسبت زمان نگارش آن، وقایع آن در گذشته، تاریخی اتفاق می­افتد. این گذشته­ی تاریخی ممکن است صد سال گذشته باشد یا دوران باستان پس رمان تار یخی، رمانی است که در آن زمان وقوع جریانات نسبت به زمان نگارشش، در گذشته تاریخی قر ار دارد.»  (سپهران، ۱۳۸۵، وبگاه میراث تاریخ )

همچنین برای شناخت رمان تاریخی می­بایست آن را در ارتباط با اندیشه­های جامعه­شناختی و رویکرد نقد مارکسیستی بازشناخت. لوکاچ معتقد است که «رمان تاریخی وقتی به وجود می‌آید که جامعه در دوران گذار به سر ببرد و در حال منتقل شدن به یک عصر و دوره­ی تازه باشد درچنین دورانی نویسنده یاجامعه برهه‌های خاصی ازگذشته  را به یاد می­آورد؛ برهه‌هایی که درگذشته وجود داشته یا حامل وضعیت مطلوبی برای نویسنده‌اند و نویسنده آرزوی رسیدن به آنها را دارد؛ یاحامل وضعیت نامطلوب هستند و نویسنده یا جامعه نگران است به آن وضعیت برگردد…. در حقیقت این ارجاع به گذشته یا یادآوری آن، نوعی ایده­ی بازسازی وبازبینی هویت است.» (سمیعی، ۱۳۹۲،سایت شهرستان ادب)

«از آن جایی که رمان تاریخی، بازتاب‌دهنده­ی واقعیت زنده­ی یک عصراست ( در مورد دو رمان پیامبر(ص) و محمد(ص) عصر صدر اسلام )،باقی وجاودان خواهدبود چه اینکه تمدن بشری همواره از دستاوردها و شیوه­های اندیشه و زندگی پیشینیان خود سود جسته است. لوکاچ ضمن تایید این موضوع  بین رمان‌های تاریخی و رمان‌های واقع گرا (Realist)، این وجه اشتراک را می‌­بیند که هر دو به واقعیت زنده توجه می‌کنند، رمان تاریخی به واقعیت زنده در گذشته و رمان واقع­گرا به واقعیت زنده­ی کنونی، و با این توجه است که جاودانه می‌شوند؛زیرا تاریخ بی‌هدف نیست و به سمتی خواهدرفت وهمه­ی این ماجراهای زنده، در حافظه­ی تاریخ جاویدان خواهد ماند.»(سمیعی، ۱۳۹۲،سایت شهرستان ادب)

۲-۲ پیشینه­ی رمان تاریخی

به طور کلی نوع ادبی رمان، فرمی است که از غرب آمده است. رمان تاریخی،گونه­ای متأخرتر از رمان است که اوج و تسلطش را در قرن نوزدهم مشاهده می­کنیم.

« دو ابزار مهم برای شکل­گیر ی رمان تاریخی لازم است: اول، رمان رئالیستی و دوم، فضای آماده سیاسی-  اجتماعی. در قرن نوزدهم میلادی این دو ابزار وجود داشت. از نظر فضای سیاسی اجتماعی، تولد دولت­های مدرن نیازمند یک ایدئولوژی ناسیونالیستی بودند. ایدئولوژی­ای که می­توانست در قالب رمان­های تاریخی تبلور پیدا کند، و این در حالی بود که تکامل رمان رئالیستی هم،ویژگی وا قع­گرایی را به این آثار اضافه می کرد.

از دیگر سو در قرن نوزدهم، سخن از جنگ بین ملت­ها و جنگ­های مرزی است. در این دوره است که مرزها مهم می­شوند و با نقشه­های جهانی روبرو می­شویم.
در ایران هم سرآغاز رمان تاریخی، دوره قاجاریه است که ایران با ورود مدرنیته مواجه می­شود. در این دوره هم­زمان با دیگر مظاهر تمدن غرب، ترجمه رمان­های تاریخی هم از نویسندگانی چون «الکساندر دوما»وارد ایران می­شود که به گونه­ای قابل توجه خوانندگان و نویسندگان آثار ادبی آن دوره را تحت تاثیر قرار می دهد…»(سپهران، ۱۳۸۵،وبگاه میراث تاریخ)

۲-۳پیشینه­ی رمان تاریخی در ایران

نخستین طلیعه­های رمان­های ایرانی را در سال­های ۱۲۵۰ هـ .ش باید جست. برخی شاه یوسف (یا ستارگان فریب خورده) میرزا جعفرقراجه داغی و برخی دیگر سیاحت نامه ابراهیم بیک را نخستین رمان فارسی می­دانند.

حاج زین العابدین مراغه­ای در سیاحت­نامه ابراهیم بیک، شرح سفر یک ایرانی دور از وطن را به ایران از دیدگاهی تازه و با نثری ساده نگاشته است. می­دانیم که سیاحت نامه ابراهیم بیک در شمار اثرگذارترین کتاب­های انقلابی روزگار مشروطه بود. نقد وضع موجود و ترسیم وضع مطلوب و تبیین ناسیونالیسم ایرانی همراه با بکارگیری شواهد تاریخی که نشانگر مجد و عظمت گذشته­ی ایران و گویای ناکامی­ها و شکست­های آن روزگار ایران بود، جان­مایه این کتاب است.

عبدالرحیم طالبوف هم به سال ۱۲۸۴ هـ. شمسالک المحسنین را نوشت. این کتاب نیز اثری انتقادی، درباره­ی جامعه ایرانی است. ( مراغه­ای، ۱۳۸۴، مقدمه سپانلو، ص ۸-۱۲)

اشاره کوتاه به نکات بالا ، بدان جهت واجد اهمیت است که خطوط ابتدایی ترسیم شده توسط نویسندگان این آثار، درباره مسایل تاریخی ایران بعدها به شکلی وسیع در قالب توجه به بخش­هایی خاص از تاریخ ایران بر رمان­های تاریخی سیطره افکنده و شرح و بسط پیدا کرد. پی­جویی این رخداد از حیث تاریخ اندیشه­ها در ایران عاصر به مثابه­ی پراکندن بذری در ضمیر تاریخی ایرانیان بود که ثمراتش گاه هم اینک نیز هویدا می­شود.

در حالی که آثار ناکامی­های جامعه ایران به واسطه جنگ­های ایران و روس و دخالت­های انگلیس در سده­ی منجر به انقلاب مشروطه، جان ایرانیان را می ­آزارد، طی سال­های ۱۲۸۴-۱۳۰۰ هـ. ش انقلاب مشروطه به همراه وقوع جنگ­ جهانی اول، ایران را به بحران کشاند. در این دوران میرزا آقا خان کرمانی،آیینه سکندری را به سال ۱۲۸۵ هـ. ش درباره­ی تاریخ ایران باستان، با رویکردی نوستالژیک نسبت به آن دوران منتشر کرد. این کتاب بر جریان رمان نویسی تاریخی در ایران تأثیر جدی گذارد. در اندک زمانی نویسندگان رمان تاریخی با تکیه بر مضامینی درباره­ی نقش مشکلات ناشی از هجوم اعراب و مغولان دست به قلم بردند و به زعم خویش دوشادوش برخی نویسندگان آثار تاریخی با غلو و اغراق عوامل تاریخی ناکامی­های ایران در ابتدای قرن بیست را در حملات نظامی اعراب و مغولان جستند. این مضامین در آثار اغلب روشنفکران آن دوره مشاهده می­شود و فضای گفتمانی شکل گرفته در آن ایام را منعکس می­کند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق داستان و عناصر داستانی
  • تحقیق ادبیات داستانی و پیدایش رمان در ایران
  • تحقیق جامعه شناسی ادبیات و رمان و نظریه های آن
  • تحقیق رمان و انواع آن و اصطلاحات داستانی و مکتب های ادبی
  • تحقیق جامعه شناسی ادبیّات و نقد جامعه شناختی رمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.