پیشینه تحقیق مفهوم و مدل های قابلیت جذب دانش و تسهیم دانش و بهبود کیفیت علمی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  مفهوم و مدل های قابلیت جذب دانش  و تسهیم دانش و بهبود کیفیت علمی دارای ۷۱ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۳
قسمت اول : تسهیم دانش    ۳
۲-۱ مفهوم دانش و انواع آن    ۳
۲-۲ مدیریت دانش    ۵
۲-۳ مفهوم تسهیم دانش    ۶
۲-۴ مدل های تسهیم دانش    ۷
۲-۴-۱ مدل عمل منطقی    ۷
۲-۴-۲ مدل رفتار برنامه ریزی شده    ۸
۲-۴-۳ مدل تسهیم دانش هندریکس    ۹
۲-۴-۴ مدل تسهیم دانش یانگ و هولدن    ۹
۲-۴-۵ مدل تسهیم دانش لی و الهوامد    ۱۱
۲-۴-۶ مدل تسهیم دانش واندن هوف و وان وینن    ۱۲
۲-۵ مؤلفه های کلیدی تسهیم دانش    ۱۳
۲-۶ موانع تسهیم دانش    ۱۳
۲-۷ اهمیت تسهیم دانش در سازمان    ۱۵
۲-۸ تسهیم دانش در آموزش عالی    ۱۵
قسمت دوم : قابلیت جذب دانش    ۱۶
۲-۹ مفهوم قابلیت جذب دانش    ۱۶
۲-۱۰ انواع قابلیت جذب دانش    ۱۷
۲-۱۰-۱ قابلیت جذب بالقوه    ۱۷
۲-۱۰-۲ قابلیت جذب بالفعل    ۱۸
۲-۱۰-۳ قابلیت جذب مطلق    ۱۸
۲-۱۰-۴ قابلیت جذب نسبی    ۱۹
۲-۱۱ مدل های قابلیت جذب دانش    ۲۰
۲-۱۱-۱ مدل قابلیت جذب دانش کوهن و لونیتال    ۲۰
۲-۱۱-۲ مدل قابلیت جذب دانش زهرا و جرج    ۲۰
۲-۱۱-۳ مدل قابلیت جذب دانش منبیوا و همکاران    ۲۱
۲-۱۱-۴ مدل قابلیت جذب دانش لین و همکاران    ۲۲
۲-۱۱-۵ مدل قابلیت جذب دانش تودوروا و داریسین    ۲۳
۲-۱۲ مؤلفه های کلیدی قابلیت جذب دانش    ۲۴
۲-۱۳ اهمیت قابلیت جذب دانش در نوآوری سازمان    ۲۵
۲-۱۴ قابلیت جذب دانش و آموزش عالی    ۲۵
قسمت سوم : بهبود کیفیت علمی    ۲۷
۲-۱۵ مفهوم کیفیت    ۲۷
۲-۱۶ کیفیت در آموزش عالی    ۲۸
۲-۱۷ مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی    ۲۸
۲-۱۸ اعتباربخشی و تضمین کیفیت در آموزش عالی    ۲۹
۲-۱۹ مدل های جدید اعتباربخشی در آموزش عالی    ۲۹
۲-۱۹-۱ برنامه بهبود کیفیت علمی (AQIP)    ۳۰
۲-۱۹-۱-۱ ارزشها و مؤلفه های برنامه بهبود کیفیت علمی    ۳۰
۲-۱۹-۱-۲ محاسن برنامه بهبود کیفیت علمی    ۳۳
۲-۱۹-۲ برنامه ارزیابی و ارتقاء کیفیت (PEAQ)    ۳۴
۲-۱۹-۳ مدل مسیر    ۳۵
۲-۲۰ ارتباط بین مدل کیفیت بالدریج و برنامه بهبود کیفیت علمی    ۳۶
۲-۲۱ یادگیری سازمانی و برنامه بهبود کیفیت علمی    ۳۸
قسمت چهارم : ارتباط تسهیم دانش ، قابلیت جذب دانش و بهبود کیفیت علمی    ۳۹
۲-۲۲ تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش    ۳۹
۲-۲۳ رابطه تسهیم دانش و قابلیت جذب دانش با بهبود کیفیت علمی    ۴۰
۲-۲۴ الگوی مفهومی پژوهش    ۴۰
۲-۲۵ پژوهش های انجام شده در خارج    ۴۱
۲-۲۶ پژوهش های انجام شده در ایران    ۴۲
منابع و مآخذ    ۴۴

منابع

باقری ، روح الله و اخوان ، پیمان (۱۳۸۹). فن آوری اطلاعات در مدیریت دانش با معرفی بسته SharePoint . تهران : نشر کیان رایانه سبز .

دانایی فرد ، حسن ؛ خائف الهی ، احمد و حسینی ، سید مجتبی (۱۳۹۰) .تأملی بر ارتقاء تسهیم دانش در پرتو رفتار شهروندی سازمانی) مورد مطالعه : وزارتخانه مسکن و شهرسازی و وزارتخانه راه و ترابری( . پژوهشهای مدیریت عمومی ، سال چهارم ، شماره ۱۴ ، صص ۸۴-۶۳  .

رأفتی، رضا. (۱۳۸۹). بررسی رابطه ویژگی‌های حرفه‌ای اعضای هیئت علمی با نظر آنان نسبت به ضرورت ارزیابی درونی کیفیت آموزشی در دانشگاه شاهد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران .

یارمحمد زاده ، پیمان (۱۳۸۹) . تعیین روابط چندگانه میان مراحل فرایند مدیریت استراتژیک و فرایند تبدیل دانش با مولفه های سرمایه فکری در دانشگاه های دولتی اصفهان . پایان نامه دکتری ، دانشگاه اصفهان .

رهنورد ، فرج اله و صدر ، فاطمه (۱۳۸۸) . رابطه ادراک فرهنگ تسهیم دانش کارکنان با عوامل سازمانی در دستگاه های دولتی . فراسوی مدیریت ، سال دوم ، شماره ۸  ، صص ۷۴-۵۱ .

سرلک ، محمد علی و اسلامی ، طاهره (۱۳۹۰) . تسهیم دانش در دانشگاه صنعتی شریف : رویکرد سرمایه اجتماعی . نشریه مدیریت دولتی ، دوره ۳ ، شماره ۸ ، صص ۱۸-۱ .

سعادتمند، محبوبه. (۱۳۸۷). بررسی ارتباط هوش اجتماعی مدیران و قابلیت جذب دانش آنها در مدارس متوسطه دخترانه دولتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.

حجازی ، یوسف (۱۳۸۶). مدل عمومی ارزیابی کیفیت در نظام دانشگاهی . سومین همایش ارزیابی درونی کیفیت در نظام دانشگاهی ، تهران ، ۷ آبان ، صص ۴۴-۱۷ .

حسینی ، محمود و حاجی پور ، بهمن (۱۳۸۷). تبیین روابط ذهنیت مشترک، ظرفیت جذب دانش، نوآوری و انعطافپذیری: شرکت‌های دارویی کشور . فصلنامه مدرس علوم انسانی ، دوره ۱۲ ، شماره ۴ ، صص ۱۷۶-۱۵۵ .

رجائی پور، سعید و رحیمی، حمید (۱۳۸۷). بررسی رابطه بین فرایند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی ۸۶-۸۵٫ پژوهش‌نامه علوم انسانی و اجتماعی مدیریت، سال هشتم. شماره۴ ، صص ۷۶-۵۹٫

رحمانی ، رمضان و فتحی واجارگاه ، کورش (۱۳۸۷). ارزشیابی کیفیت در آموزش عالی . راهبردهای آموزش ، سال اول ، شماره ۱ ، صص ۳۹-۲۸ .

سعیدی پور ، بهمن (۱۳۸۴). کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی . نشریه مدیریت ، شماره ۱۰۳و ۱۰۴ . صص ۱۸-۲۲ .

مقدمه

این مقاله شامل مبانی نظری و پیشینه پژوهش است . در قسمت مبانی نظری “تسهیم دانش” ، “قابلیت جذب دانش” و “بهبود کیفیت علمی” به عنوان متغیرهای اصلی این پژوهش از دیدگاه صاحب نظران مختلف بررسی شده اند . پس از آن دیدگاه های مختلف در مورد هر یک از متغیرهای مطرح شده و عوامل مؤثر بر آن ذکر گردیده است . در قسمت های بعدی ارتباط بین این سه متغیر اصلی ، الگوی مفهومی پژوهش و پیشینه پژوهش در دو قسمت داخل و خارج کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .

قسمت اول : تسهیم دانش

۲-۱ مفهوم دانش و انواع آن

اهمیت مقوله دانش در دهه های اخیر رشد روزافزونی داشته است . که این امر ناشی از تمرکز بر دانش به عنوان یکی از منابع استراتژیک سازمان می باشد . امروزه سازمان ها یکی از راه های تمایز خود از سازمان های دیگر را در افزایش میزان دانش بنیانی سازمان خود جست و جو می کنند تا بتوانند از طریق آن به سطوح بالاتری از کارایی و نوآوری دست یابند . بنابراین شناخت و آشنایی با مفهوم دانش در چارچوب سازمان ها بیش از اندازه لازم و ضروری به نظر می رسد (نقی زاده و همکاران ، ۱۳۸۸) .

پژوهشگران معتقدند که شناخت مفهوم دانش مستلزم درک تفاوت و تمایز بین سه مفهوم داه ، اطلاعات و دانش می باشد . تمایز بین سه مفهوم داده ، اطلاعات و دانش به اختصار در ذیل آمده است :

– داده[۱] : داده ها حقایق اصولی و پایه ای هستند که به شکل خام بوده و در ساخت دانش و اطلاعات به کار می روند  .

– اطلاعات[۲] : داده ای است که از طریقی که برای افراد با معنی و با مفهوم باشد تحت یک فرآیند قرار گرفته و برای هر کسی که بخواهد در دسترسی او قرار می گیرد . در واقع اطلاعات داده ای است معنی دار و هدفمند .

– فراداده[۳] : داده هایی درباره اطلاعات هستند . فراداده شامل خلاصه های توصیفی و طبقه بندی های پیشرفته ای از داده و اطلاعات می باشد . یعنی فراداده شناخت حوزه یا زمینه ای است که اطلاعات در آن حوزه یا زمینه به کار گرفته می شوند .

– دانش : اطلاعاتی است که در استفاده جهت تولید به کار گرفته شود . دانش ترکیب سازمان یافته ای است که از داده و اطلاعات که از طریق قوانین ، فرآیندها و عملکردها و تجربه حاصل شده است

– فهم افزاری : درک کامل و روشنی از ماهیت و اهمیت موضوعی خاص است . فهم ابزاری یک قدرت شخصی و درونی است که تجربیات قابل فهم را از طریق ارتباط دانش ویژه با مفاهیم کلی منتقل می کند . این فهم ابزاری به عنوان خرد یا فرزانگی می تواند نام گذاری شود (باقری و اخوان ،۱۳۸۹ ).

با توجه به پیچیدگی های موجود در دانش ، تعاریف متعددی در زمینه دانش توسط صاحب نظران ارائه شده است  . برای نمونه داونپورت و پروساک[۱] (۱۹۹۸) از اندیشمندان مشهور حوزه دانش ، “دانش را ترکیب منعطف و قابل تبدیل از تجارب ، ارزش ها ، اطلاعات معنی دار و بینش های متخصصان که چارچوبی را برای ارزیابی و انسجام اطلاعات و تجارب جدید ارائه می دهد تعریف کرده اند” (ص ۵) .

بر طبق گفته هیوسمان و گودمن[۲] (۱۹۹۸) دانش عبارت است از اطلاعات همراه با تجربه ، حقیقت ، قضاوت ، شهود و ارزش ها که ترکیب منحصر به فردی را تشکیل می دهد و به سازمان ها و افراد کمک می کند تا موقعیت های جدید را ارزیابی و تغییرات را مدیریت کند .

پولانی[۳] (۱۹۶۷) دانش را قدرت اقدام و اخذ تصمیمات ارزش آفرین تعریف کرده است و از طرفی دیگر دانش را یک نوع فرآیند دانستن توصیف می کند .

هریک از تعاریف ارائه شده بعدی از ابعاد دانش را نشان می دهد . بر این اساس می توان بیان کردکه بر طبق عدلی (۱۳۸۴) “دانش مفهومی است پیچیده ،سیال و انعطاف پذیر که توانایی منحصر به فرد بشری را نشان می دهد و نتیجه درک جامع و تحلیل اطلاعات است ” (ص ۱۰)  .

یکی از مهمترین طبقه بندی ها در مورد دانش ، توسط پولانی (۱۹۶۷) ارائه شده است . او بین دو نوع دانش پنهان و آشکار تمایز قائل شد . بعد از او نوناکا و تاکوچی[۴] (۱۹۹۵) معتقد بودند بسته به اینکه دانش ، از لحاظ فیزیکی در کجا قرار دارد ، به دونوع تقسیم می شود : دانش پنهان[۵] (ضمنی) ، دانش آشکار[۶] (صریح) .

این طبقه بندی دانش مشهورترین طبقه بندی در زمینه دانش می باشد که مبنای کار بسیاری از پژوهش ها و بررسی ها قرار گرفته و پژوهشگران بسیاری این نوع طبقه بندی را در پژوهش های خود استفاده کرده اند .

برطبق گفته نوناکا (۱۹۹۴) دانشی که بتواند : به صورت رسمی در آید ، مستند شود ، بایگانی شود ، کدگذاری شود و به آسانی در بین افراد انتقال داده شود دانش آشکار نام دارد . این دانش شامل رویکردهای نظری ، کتاب ها ، پایگاه داده و غیره می باشد . در مقابل به دانشی که به آسانی منتقل و بیان نمی شود و معمولاً در حیطه دانش شخصی و تجربی قرار می گیرد دانش ضمنی گفته می شود . این دانش در چارچوب ارتباطات بالای انسانی ، مشارکت در دانش ، تدریس ، برقراری روابط استاد-شاگردی در فضای صمیمی و روابط کاری ، از طریق کنفرانس ها و انجمن های علمی قابل انتقال است (حبیبی ، ۱۳۸۷ ) .

به دلیل اهمیت ویژه دانش پنهان در کسب مزیت رقابتی ، سازمان ها تلاش می کنند تا دانش پنهان موجود در سازمان را به دانش آشکار تبدیل کنند و چه بسا ممکن است این امر یعنی تبدیل دانش پنهان به آشکار را در برنامه های استراتژیک مدیریت دانش قرار دهند (کوماراسوامی و چایتل[۷] ، ۲۰۱۲ ) .

۲-۲ مدیریت دانش

امروزه سازمان ها دریافته اند که هیچ چیز به اندازه دانش نمی تواند آنها را در دنیای رقابتی نگهدارد . لذا بیش از هر چیز کارکنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه سازمان مورد توجه قرار گرفته اند . مدیریت دانش به عنوان ابزاری که می تواند دانش موجود را گردآوری کرده و نظم و پویایی بخشیده و در کل سازمان اشاعه دهد اهمیت یافته است . اخیراً مدیریت دانش ، به خاطر کاربرد وسیع نظریه ها و روش های آن در رسیدگی به امور دانشی مؤسسات و شرکت ها ، به طور جدی مورد توجه محافل دانشگاهی و شرکت های تجاری و تحقیقاتی قرار گرفته است (باقری و اخوان ، ۱۳۸۹) .

تعاریف و دیدگاه های متفاوتی در خصوص مدیریت دانش وجود دارد و هریک از نظریه پردازان براساس کارکردهایی که برای دانش و مدیریت در سازمان ها قائل هستند تعریفی خاص از آن ارائه داده اند . اکثر تعاریف ذکر شده در خصوص مفهوم مدیریت دانش را در دوسوی طیفی می توان تقسیم بندی کرد که در یک سر آن تعاریف مبتنی بر سخت افزار و نرم افزار اطلاعاتی از مدیریت دانش وجود دارد و در سوی دیگر این طیف تعاریف مبتنی بر انسان و نقش انسان در طراحی و اجرای مفهوم مدیریت دانش را می توان قرار داد . از میان نظریه پردازان گروه اول می توان به مالهترا (۱۹۹۸) ، نیسن (۲۰۰۰) ، اسوان (۱۹۹۹) و داونپورت و پروساک (۱۹۹۸) اشاره کرد که بیشتر مدیریت دانش را به عنوان یک فناوری اطلاعاتی تعریف کرده اند که می تواند مواردی مثل بانک های اطلاعاتی ، ویدئو کنفرانس ها ، برنامه های رایانه ای ، اینترنت و غیره را شامل شود . نظریه پردازانی که بیشتر به تأثیر نقش و حضور انسان ومفهوم سرمایه انسانی در سازمان و سیستم مدیریت دانش توجه کرده اند افرادی مثل ماناسکو(۱۹۹۹) ، پتراش (۲۰۰۱) ، نوناکا (۱۹۹۵) و مارتنسون (۲۰۰۰) بوده اند که انسان را به عنوان محور اصلی اجرای سیستم مدیریت دانش دانسته اند و فناوری اطلاعات را پشتیبان سیستم مدیریت دانش تلقی کرده اند (به نقل از اعرابی و موسوی ، ۱۳۸۹) . در جدول (۲-۱) به نقل از چاتی[۸] (۲۰۱۲) مهمترین تعاریفی که از مدیریت دانش ارائه شده را نشان داده است .

یکی از جامع ترین تعاریف ارائه شده در مورد مدیریت دانش ، تعریفی است که توسط فرهنگ اصطلاحات مدیریت دانش مطرح شده که معتقد است مدیریت دانش فرآیند سیستماتیک جست وجو ، انتخاب ، سازماندهی ، پالایش و نمایش اطلاعات است به طریقی که درک کارکنان در زمینه خاص بهبود و اصلاح شود و سازمان بصیرت و درک بهتری از تجربیات خود کسب کند . فرآیندهای مدیریت دانش در حل مسئله ، یادگیری پویا ، برنامه ریزی راهبردی ، تصمیم گیری و محافظت دارایی هوشی از فرسودگی و تباهی ، به سازمان کمک می کند و منجر به انعطاف پذیری فزاینده و افزایش هوش سازمانی می شود ( عدلی ، ۱۳۸۴ ) .

۲-۳ مفهوم تسهیم دانش

در عصر حاضر که دانش به یک منبع استراتژیک برای سازمان ها و جوامع تبدیل شده است ، نیاز به توسعه و اشراف بر روش های خلق ، تسهیم و به کارگیری آن حیاتی گردیده است . در این میان ، سازمان های موفق آنهایی هستند که اهمیت آن چیزهایی که می دانند تشخیص می دهند و در جهت کسب دانش در مورد چیزهایی که نمی دانند تلاش می کنند . سازمان ها میزان زیادی از اطلاعات در مورد محیط اقتصادی ، تولیدات ، خدمات ، فرآیندها ، تکنولوژی ها ، مصرف کنندگان ، مشتریان ، حمایت کنندگان و رقیبان دارند که می توانند آنها را برای پیشرفت سازمانی شان به کار گیرند اما با این حال اطلاعاتی وجود دارد که در ذهن کارکنان است و به آسانی قابل دسترسی نیست و اگر مکانیسمی برای کسب این اطلاعات یافت نشود با خروج کارکنان از سازمان دانش آنان نیز با آنان از سازمان خارج می گردد (رجائی پور و همکاران ، ۱۳۸۸) .

امروزه نیز در سازمان های مختلف ، مدیران مشتاق به ایجاد سیستم های مدیریت دانش در چارچوب سازمان ها با هدف بهره گیری از نتایج مفید آن می باشند . یکی از مهمترین و مشترک ترین فرآیندها در ساختارهای مختلف معرفی شده برای مدیریت دانش ، تسهیم دانش است و انگیزش افراد برای تسهیم دانش خود در سازمان ها ، یکی از مهمترین الویت های دست اندرکاران مدیریت دانش در جهان می باشد ( دانایی فرد و همکاران ، ۱۳۹۰ ) .

در مفهوم تسهیم دانش ، رفتار کارکنان و آنچه در ذهن آنان است مورد توجه قرار گرفته و به عنوان یک عامل تأثیرگذار در اجرای موفقیت آمیز مدیریت دانش محسوب می شود . در مفهوم تسهیم دانش به اشتراک گذاشتن ارزش ها ، اطلاعات موجود و نگرش های کارشناسی نظام یافته که چارچوبی برای ارزشیابی و بهره گیری از تجربیات و اطلاعات جدید را فراهم می کند نهفته است و از طریق برقراری تعامل میان افراد ، ارتباط پیوسته و چهره به چهره در فعالیت ها و گفت و گوها حاصل شده و برای افراد این فرصت را فراهم می کند که از دانش موجود و نیازهای آموزشی خود مطلع گردند (علیزاده و همکاران ، ۱۳۸۹ ) .

داونپورت و پروساک (۱۹۹۸) تسهیم دانش را به عنوان فرآیندی تعریف کرده اند که شامل تبادل دانش بین افراد و گروه ها می باشد .

تسهیم دانش توسط مک درمت[۱] (۱۹۹۹) بدین صورت تشریح شده که  وقتی گفته می شود فردی دانش خود را تسهیم می کند ، به این معنی است که آن فرد ، فرد دیگری را با استفاده از دانش ، بینش و افکار خود راهنمایی می کند تا او را کمک کند که موقعیت خود را بهتر ببیند . به علاوه فردی که دانش خود را تسهیم می کند ایده آل این است که باید از هدف دانش تسهیم شده و کاربرد آن و هم چنین از نیازها و شکاف های اطلاعاتی فرد گیرنده دانش مطلع باشد . (ص ۱۰۷) .

بر طبق گفته هانسن[۲] (۱۹۹۹) تسهیم دانش شامل تبادل اطلاعات و تجربیات ارزشمند بین دو شخص یا بیشتر در تعاملات روزانه آنان می باشد . از این رو تسهیم دانش به تعاملات بین کارکنان مختلف مربوط می شود .

آرگوت و همکاران[۳] (۲۰۰۰) معتقدند که تسهیم دانش فرآیندی است که از طریق آن یک  واحد (فرد ، گروه ، بخش ، قسمت ) بوسیله تجربیات واحد دیگر تحت تأثیر قرار می گیرد .

وانگ و همکاران[۴] (۲۰۱۲) بیان می کنند که “تسهیم دانش فرآیندی است که در آن افراد به صورت داوطلبانه دانش آشکار و پنهان خود را با کارکنان دیگر به شیوه های مختلف مانند نوشتاری ، گفتاری ، ابرازها و انتشار رسمی و غیر رسمی به اشتراک می گذارند” (ص ۷)  .

تسهیم دانش همانند یادگیری سازمانی به شدت بر تعاملات بین افراد در چارچوب یک سازمان تأکید می کند . تسهیم دانش فرآیندی است که در آن افراد قادرند تا دانش خود را به شکلی تبدیل کنند تا توسط دیگران این دانش درک ، جذب و بکار برده شود . تسهیم دانش به افراد کمک می کند تا از یکدیگر یاد بگیرند و از این طریق به دانش مبنای سازمان کمک کنند( لی و آستین[۵] ، ۲۰۱۲ ) .

[۱] – McDermott

[۲] – Hansen

[۳] – Argote et al

[۴] – Wang et al

[۵] – Lee and Austin

[۱] – Davenport and Prusak

[۲] – Huseman and Goodman

[۳] – Polany

[۴] – Nonaka and Takeuchi

[۵] – tacit knowledge

[۶] – explicit knowledge

[۷] – Kumaraswamy and  Chitale

[۸] – Chatti

[۱] – data

[۲] – information

[۳] – metadata

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.