پیشینه تحقیق بررسی اعمال در قرآن و روایات دارای ۱۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
بررسی اعمال با توجه به قرآن و روایات ۳
۲-۱ دنیا مزرعه آخرت ۴
۲-۲ اعمال و امور معنوی ۴
۲-۳ قلب مرکز انجام تمامی اعمال ۵
۲-۴ چگونگی جلوه اعمال ۷
۲-۵ انقطاع عمل با مرگ ۹
۲-۶ نامه اعمال ۱۰
۲-۶-۱ اقامه میزان و سنجش اعمال ۱۱
۲-۶-۲ امام علی (علیه السلام) میزان حق ۱۲
۲-۷نتایج اعمال در داستان های قرآنی ۱۲
۲-۷-۱نجات حضرت یونس (ع) ۱۳
۲-۷-۲حضرت زکریا و حضرت مریم (س) ۱۳
۲-۷-۳قوم لوط ۱۴
۲-۸تقسیم بندی اثرات اعمال از نگاه قرآن ۱۴
۲-۸-۱«آیات ناظر به اعمال فردی انسان ۱۴
۲-۸-۲آیات ناظر بر اعمال اجتماعی و گروهی انسان ۱۴
۲-۸-۳آیات ناظر بر اعمال فردی انسان اما اثر گذار بر سر نوشت جامعه ۱۵
فهرست منابع ۱۶
قرآن کریم، ترجمه حسین انصاریان (۱۳۸۳) انتشارات اسوه
اصفهانی، حسین بن محمد (۱۴۱۲) مفردات الفاظ قرآن کریم، ترجمهی غلامرضا خسروی، چاپ اول تهران، مرتضوی
قریشی بنایی، علی اکبر (۱۳۷۷) مفردات نهج البلاغه، چاپ اول، تهران، نشر قبله
قریشی بنایی، علی اکبر (۱۴۱۲) قاموس قرآن، چاپ ششم، تهران، دارالکتب الإسلامیه
اصفهانی، عبدالله (۱۳۸۷) تجسم اعمال از نظر دین، فلسفه، عقل، نشریه علوم اسلامی، شماره ۱۰، از ۶۷-۵۷
.راغب اصفهانی، حسین بن محمد (۱۴۱۲) مفردات الفاظ قرآن، بیروت، دار القلم
رضوی، محمد امین (۱۳۵۰) تجسم اعمال، تهران، انتشارات مهر آفرین
نکونام، محمد رضا (۱۳۸۵) معاد جسمانی، قم،ظهور شفق
.دستغیب، سید عبدالحسین (۱۳۶۸) قلب سلیم، چاپ پانزدهم، قم، انشارات دار الکتاب
دستغیب، سید علی اصغر (۱۳۶۲) کتاب معاد، مسجد جامع شیراز، راهنما
کلینی، محمد بن یعقوب (۱۴۰۷) اصول کافی، چاپ چهارم، تهران، کتاب فروشی علمیه اسلامیه
کلینی، محمد بن یعقوب (۱۳۸۸) تحفه الأولیاء،چاپ اول، قم، دارالحدیث
کلینی، محمد بن بعقوب (۱۳۶۳) گزیده کافی، ترجمه محمد باقر بهبودی، چاپ اول، تهران ، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی
قمی، عباس (۱۴۱۴) سفینه البحار، قم ، اسوه
آیات قرآن کریم و روایات ائمه ی معصومین (علیهم السلام) منابع خوبی برای کسب معارف دینی میباشند که با تأمل در آن ها میتوان به بسیاری از حقایق دست پیدا کرد. یکی از اموری که برای معرفت به آن به قرآن و روایات تمسک جسته ایم نتایج اعمال انسان هاست چرا که هر کدام از اعمال خواه کوچک و یا بزرگ دارای اثراتی در زندگی ایشان است و با رجوع به این منابع نورانی به این معرفت دست خواهیم یافت که چه اعمالی را انجام داده و از چه اعمالی دوری کنیم.
در مکتب قرآن هر کس هرگونه عملی انجام دهد خداوند نتیجه ی آن را در روز جزا حاضر و در مقابل چشمانش قرار خواهد داد. « یا بُنَیَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّهٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَکُنْ فی صَخْرَهٍ أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطیفٌ خَبیرٌ » (لقمان، ۱۶) (پسرم! اگر عمل هموزن دانه خردلى و در درون سنگى یا در آسمانها یا در دل زمین باشد، خدا آن را [در قیامت براى حسابرسى] مىآورد؛ یقیناً خدا لطیف و آگاه است.) برای درک بیشتر آیه به تفسیر آیه رجوع میکنیم: « این آیه مربوط به معاد و حساب اعمال است، و معنایش این است که اى پسرم! اگر آن خصلتى که انجام دادهاى، چه خیر و چه شر، از خردى و کوچکى همسنگ یک دانه خردل باشد، و همان عمل خرد و کوچک در شکم صخرهاى، و یا در هر مکانى از آسمان ها و زمین باشد، خدا آن را براى حساب حاضر خواهد کرد، تا بر طبقش جزاء دهد، چون خدا لطیف است، و چیزى در اوج آسمانها و جوف زمین و اعماق دریا از علم او پنهان نیست و علم او به تمامى پنهانها احاطه دارد، خبیرى است که از کنه موجودات با خبر است.» (طباطبایی، ۱۴۱۷، ج۱۶: ص۲۳۵).
بعد از دریافت اهمیت موضوع برای ورود به بحث و تبیین مسائل، ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی «عمل» میپردازیم:
در بیان معنای لغوی اعمال بیان شده است:«از ریشه عمل، یک واژه ی قرآنی است در لغت به معنای کار اعم از آن که خوب باشد یا بد.» (قریشی، ۱۳۷۷، ج۵:ص۴۴)
تعریف اصلاحی اعمال نیز عبارت است از:«العمل کل فعل یکون من الحیوان بقصد، فهو اخص من الفعل لأن الفعل قد ینسب الی الحیوانات التی یقع منها فعل بغیر قصد و قد ینسب الی الجمادات و العمل قلما ینسب الی ذلک و لم یستعجل فی الحیوانات.» «هر فعلى و کارى که با قصد، از جاندار سر بزند که در معنى، اخصّ از فعل است زیرا فعل به حیواناتى که کارى از آن ها بدون قصد سر مىزند نسبت داده مىشود که به جمادات نیز منسوب مىشود ولى واژه عمل کمتر چنین مفهومى دارد» (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲:ج۲: ص۶۵۱)
با توجه به تعریف مذکور به خوبی میتوان دریافت که عمل انسان با فعل وی تفاوت دارد چرا که عمل با نیت قلبی انجام خواهد گرفت و دارای اثر و نتیجه است حال آن که فعل بی اختیار و بدون نیت از انسان سر میزند بنابر این نتیجه ای در بر نخواهد داشت. در قرآن کریم نیز میتوان به تعریفی برای «عمل» دست پیدا کرد که طبق آن:«عمل یعنی اندیشه ها اراده ها و اعتقادات.» (رضوی، ۱۳۵۰، ص۶)
برای روشن تر شدن بحث و این که اعمال انسان ارتباط مستقیمی با سرنوشت ایشان دارد، و هر عمل صادره هم در این دنیا و هم در سرای دیگر دارای اثرات خاص خود میباشد باید به توضیح برخی از گزار ه های مرتبط با بحث بپردازیم:
همهی ما طبق منابع دینی و ادبیات اسلامی بر این امر واقفیم، هر عملی که از ما سر میزند دارای آثار خاص خودش میباشد، ممکن است این اثر در همین دنیا محقق شود و یا بنابر مصلحت الهی به جهان دیگر موکول گردد ولی محال است نتیجه عمل انسان از بین برود. انسان ها بر اساس اعمالی که انجام میدهند زندگی دنیا و عقبای خویش را بنا میکنند، اگر همواره جسم و جان خودشان را برای خداوند متعال به کار بندند قطعا سعادت حقیقی را برای خویش به ارمغان خواهند آورد اما اگر مسیری غیر، را بر گزیند دستاوردی جز مشقت و سختی در دو دنیا برای ایشان نخواهد بود.این نکته در قرآن هم مورد توجه قرار گرفته است. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَهً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ أَعْمى» (طه، ۱۲۴) (وهر کس از یاد من رویگردان شود زندگی سخت و تنگی خواهد داشت و روز قیامت او را نا بینا محشور میکنیم.)
با توجه به این که هر عمل داری اثری در روح و جان ماست باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم که اعمالی از جنس نور و مطابق رضای خداوند متعال انجام دهیم چرا که هر عمل نا مناسب زنگاری بر صفحه ی ثبت اعمال مان خواهد بود و همچنین باعث آثار سوء در آن دنیا خواهد شد. در واقع اعمال این جهان ما پاشیدن بذر هایی برای نعمات و یا نقمات اخروی است و بدون تأویل میتوان گفت الدنیا مزرعه الآخره. و این که این دنیا فانی است و پایان میپذیرد ولی این اعمال ماست که خمیره آن دنیا را برای ما رقم خواهد زد، این اعمال به هیچ وجه از انسان جدا نخواهد شد و مانند برگ ها و شاخه های یک درخت همواره در کنار او خواهد ماند هر چه قدر اعمال انسان صالح باشد درخت وجودش نیکو و زیبا ولی هر چقد از خوبی ها فاصله بگیرد درخت وجودش خشکیده و نابود خواهد شد.
اعمال صادره از جانب انسان فقط مربوط به یک سری اعمال فیزیکی و یا جسمی نیست بلکه شامل نیات و امور قلبی نیز میشود، «ممکن است پرسشی در این جا مطرح شود که : آیا می توان کلمه «عمل» را در مورد امور معنوی از قبیل ایمان به مبدأ، معرفت خداوند متعال، اعتقاد به نبوت پیامبران، نیت خالص و نظایر این امور به کار برد؟ پاسخ این پرسش مثبت است زیرا در سخنان اولیای دین کلمهی عمل در زمینهی باورها و انگیزه ها و امور معنوی نیز به کار رفته که در این جا به عنوان نمونه به چند جمله از یک روایت اشاره میشود: ابوعمروزمیگوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم، ای عالم بزرگ من بگویید کدام عمل نزد خداوند افضل و برتر است حضرت در پاسخ فرمودند: آن عملی که خداوند هیچ یک از اعمال را بدون آن قبول نمیکند، گفتم آن عمل کدام است؟ فرمودند: ایمان به خداوندی که جز او معبودی شایسته پرستش نیست، عرض کردم آیا به من نمیگوید که ایمان، گفتن و عمل است یاگفتن است بدون عمل؟ پاسخ فرمودند: تمام ایمان عمل است و گفتن قسمتی از عمل است.» (اصفهانی، ۱۳۸۷، ص۶۳)
باتوجه به روایت مذکور در مییابیم که ایمان ارتباط مستقیمی با عمل دارد به طوری که میتوان از کلام امام صادق (ع) این چنین برداشت کرد که ایمان بدون عمل مثمر ثمر نخواهد بود، خود ایمان به عنوان یک امر معنوی، یک عمل محسوب میشود آن هم از نوع قلبی و درونی و تا ایمان در وجود انسان ریشه ندوانده باشد و از مرحله زبان عبور نکرده باشد به شکل عمل خالصانه نمود پیدا نخواهد کرد.
برخی ها ممکن است این تصور را داشته باشند که اعمال انسان ها در مغز پردازش و دسته بندی میشوند و بعد توسط فرد و اعضای بدن از جمله دست و پا و… به مرحله ی اجرا میرسند و حال آن که واقعیت چیزی غیر از این میباشد. «واقع این است که اعضای تصرف انسان خیلی بیشتر از تصور ماست برای این که او خوب میتواند با نقاط مختلف بدن خود و با گوشه ها و چشم و اشارت های ابرو و لب ها و دندان ها کارهای زیادی به جا آورد و در جهان خیر و شر انجام بدهد. به طور کلی اعضای عمل اجزایی از بدن هستند که با اراده قلب در موجودات جهان تأثیر میکند و به آن ها تغییر میدهند و این که هیچ عضوی بدون خواست دل نمیتواند عملی اختیاری انجام دهد.» (رضوی، ۱۳۵۰، ص۸) این رویهی سهل و جامع از لسان قرآن «لا یُؤاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فی أَیْمانِکُمْ وَ لکِنْ یُؤاخِذُکُمْ بِما کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلیمٌ» (بقره، ۲۵۵)(خدا شما را به خاطر سوگندهاى لغوتان [که جدى و حقیقى نیست و عادتاً بدون قصد قلبى بر زبان جارى مىشود] مؤاخذه نمىکند، ولى شما را به خاطر آنچه دلهایتان [از سوگند جدى و حقیقى] مرتکب شده مؤاخذه مىکند؛ و خدا بسیار آمرزنده و بردبار است.) قابل توجه است.« قرآن کریم علاوه بر این که قلب را عضوی کارگر میداند او را فرمانده سراسر اعضای عامله هم میشمارد و تصریح میکند که هر چه در دل آدمی نهان است از اعتقاد های نیک و یا بد و اراده های پسندیده و یا ناپسند مانند اعمال دیگر او حساب و باز خواست دارد، ثواب یاعقاب دارد.» (رضوی، ۱۳۵۰، ص۸) آیات و روایات فراوانی در این مورد که خداوند به قلب و درون انسان توجه دارد، موجود است که به برخی از آن ها اشاره میکنیم:
«َ إِنْ تُبْدُوا ما فی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ فَیَغْفِر لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ» (بقره، ۲۸۴) (اگر آن چه را در دل دارید، آشکار سازید یا پنهان خداوند شما را بر طبق آن محاسبه میکند.)
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر