تحقیق فعالیت آنتی اکسیدانی گیاهان و اسانس و کاربرد روغن های اسانسی و خصوصیات گیاه شناسی گیاه برگ بو

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فعالیت آنتی اکسیدانی گیاهان و اسانس و کاربرد روغن های اسانسی و خصوصیات گیاه شناسی گیاه برگ بو  دارای ۳۸  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۱-نقش دفاعی متابولیت های ثانویه در شرایط تنش    ۶
۱-۲-رادیکال های آزاد و اثرات سوء آن بر گیاه    ۷
۱-۳-مکانیسم های دفاعی گیاهان در برابر گونه های فعال اکسیژن (ROS)ها    ۹
۱-۴-اهمیت آنتی اکسیدان های گیاهی    ۱۰
۱-۵-ویژگی های آنتی اکسیدانی ترکیبات فنلی    ۱۲
۱-۶-مبحث اسانس    ۱۳
۱-۶-۱-روغن های اسانسی    ۱۳
۱-۶-۲-مصارف و کاربرد روغن های اسانسی    ۱۳
۱-۶-۳-روش های استخراج روغن های اسانسی    ۱۴
۱-۶-۴-روش های جداسازی ترکیبات روغن های اسانسی    ۱۵
۱-۶-۴-۱-روش کروماتوگرافی گازی(GC)    ۱۵
۱-۶-۵-بررسی تکنیک کروماتوگرافی گازی-طیف سنج جرمی (GC/MS)     ۱۷
۱-۷-مبحث آللوپاتی    ۱۷
۱-۸-خصوصیات کلی تیره برگ بو    ۲۰
۱-۹-خصوصیات گیاه شناسی گیاه برگ بو    ۲۰
۱-۱۰-خصوصیات اکولوژیکی گیاه برگ بو    ۲۱
۱-۱۱-خواص درمانی گیاه برگ بو    ۲۲
۱-۱۲-سایرکاربردهای گیاه برگ بو    ۲۳
۲-مروری بر پژوهش های پیشین    ۲۴
۲-۱-پژوهش های انجام شده در زمینه ی اندازه گیری فعالیت آنتی اکسیدانی گیاهان    ۲۴
۲-۲-پژوهش های انجام شده در زمینه ی اندازه گیری میزان ترکیبات فنلی گیاهان    ۲۶
۲-۳-پژوهش های انجام شده در زمینه ی شناسایی ترکیبات موجود در اسانس گیاهان    ۲۷
۲-۴-پژوهش های انجام شده در زمینه ی اندازه گیری فعالیت آللوپاتی گیاهان    ۲۹
منابع و ماخذ    ۳۲
فهرست منابع فارسی    ۳۲
فهرست منابع انگلیسی    ۳۳

منابع

– کافی م.، کامکار ف.ب. و مهدوی دامغانی ع.م. ۱۳۸۲٫ واکنش های گیاهان زراعی به محیط رشد، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

– کوشک آبادی ه. ۱۳۵۹٫ شیمی دارویی(ترکیبات استروئید و ترپنها). دانشگاه تهران.

– میرحیدر ح. ۱۳۷۲٫ معارف گیاهی و کاربرد گیاهان دارویی در پیشگیری و درمان بیماریها. جلد دوم، چاپ اول، انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی، صفحه ۵۳۵٫

– نادری حاجی باقرکندی م.، سفیدکن ف.، پورهروی م.ر. و میرزا م. ۱۳۸۸٫ استخراج، شناسایی و مقایسه ترکیبهای تشکیل دهنده اسانس برگ، ساقه و میوه برگ بو (Laurus nobilis L.  ). فصلنامه ی علمی-پژوهشی تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، جلد ۲۵، شماره ۲ صفحه ۲۲۷-۲۱۶٫

– پهلوانی ا.، طبرسا ن.، میرزاعلی ع. و جوینی رضایی و. ۱۳۹۰٫ ارزیابی محتوی ترکیبات فنلی و ظرفیت مهار رادیکالهای آزاد در گیاه Laurus nobilis L. در استان گلستان. بیستمین کنگره علوم و صنایع غذایی.

– زرگری ع. ۱۳۶۹٫ گیاهان دارویی. جلد چهارم، چاپ پنجم، مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، صفحه ۹۲۳٫

– سپاسگذاریان ح. ۱۳۵۷٫ علف هرزکشهای شیمیایی و امکان استفاده از آنها در ایران. انتشارات دانشگاه تهران، صفحه ۲۱۴٫

– عصاره م.ح. و سردابی ح. ۱۳۸۶٫ اکالیپتوس، شناخت، معرفی و ازدیاد با استفاده از فن آوریهای نوین. جلد اول، انتشارات مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، صفحه ۶۸۲٫

 مقدمه

 بشر در طول قرن ها به گیاهان به عنوان منبعی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی وابستگی کامل داشته است. عمدتاً یکسری از واکنش های شیمیایی که واسطه آنزیمی دارند، در گیاه زنده به عنوان متابولیسم شناخته می شوند. این واکنش های شیمیایی با هم هماهنگ شده تا مسیرهای متابولیکی که در آنها سنتز مولکولهایی مثل قندها، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب عمده، نوکلئوتیدها و پلیمرهای حاصل از آنها (DNA RNA,) انجام می شود، به دست آیند. این تجمع به عنوان متابولیسم اولیه در نظر گرفته می شود و ترکیبات تولید شده که برای زنده ماندن و سالم ماندن گیاه لازم هستند متابولیت اولیه نامیده می شوند. همچنین در گیاهان، مسیرهای متابولیکی دیگری نیز وجود دارد که محصول این مسیرها برای گیاه کاملاً مشخص نیست که به این ترکیبات متابولیت های ثانویه اطلاق می گردد و به مسیر تولید آنها متابولیسم ثانویه می- گویند.[Ramachandra Rao & Ravishankar, 2002]

متابولیت های اولیه در بین تمام گیاهان مشترک هستند ولی نوع و میزان متابولیت های ثانویه از یک گونه گیاهی به گونه ای دیگر ممکن است متفاوت باشد. متابولیت های ثانویه گیاهی براساس نحوه بیوسنتز به ترپن ها، فنولیک ها و ترکیبات ازت دار تقسیم می شوند [Taiz & [Zeiger, 2002.

۱-۱-نقش دفاعی متابولیت های ثانویه در شرایط تنش

با توجه به این که امروزه نقش دفاعی متابولیت های ثانویه برای همه تقریباً پذیرفته شده است، اما هنوز بررسی سازوکار تأثیر تنش های محیطی بر تولید این مواد تصویر پیچیده و مبهمی پیش روی ما می گذارد.[Ko et al., 2010; Efeoglu et al., 2009]

به طور کلی می توان گفت گیاهان، طیف وسیعی از تنش‌های محیطی را که نهایتاً منجر به بروز

تنش اکسیداتیو در گیاه می‌شود، درک می کنند. مکانیسم مقاومت در برخی از تنش‌ها، به صورت یک ارتباط درونی و نتیجه یک برنامه ریزی هماهنگ و پیچیده است [Blokhina et al., [2003.

تنش های محیطی بر رشد و نمو، ساختار فیزیولوژیک گیاه، سنتز پروتئین ها، فعالیت های آنزیمی و غیرآنزیمی، تنفس سلولی و متابولیسم سلولی تأثیر دارند. قرار گرفتن در معرض تنش، ممکن است باعث افزایش تولید گونه های فعال اکسیژن و ایجاد تنش اکسیداتیو شود[Lewitt, [2009.

تنش اکسیداتیو سبب تغییرات فیزیولوژیک و القای پاسخ های متابولیک خاص با القای سنتز برخی از متابولیت های ثانویه مانند آنتوسیانین ها، ترکیبات فنلی و فلاونوئیدی و پرولین برای کنترل و خنثی کردن رادیکال های آزاد می شود. هر کدام از این مواد دارای ساختار و خصوصیات بیوشیمیایی منحصر به فرد است و با مکانیسم های متفاوتی در جاروب کردن رادیکال های اکسیژن شرکت می کنند و در نتیجه باعث افزایش مقاومت سلول در مقابل عوامل تنش زا می- شود[Mittler, 2004].

متابولیت های ثانویه گیاهان از جمله فنل و فلاونوئید کل با پتانسیل قوی برای پاکسازی رادیکالهای آزاد در تمام قسمت های مختلف گیاهان مانند برگ، میوه، دانه، ریشه و پوست وجود دارند[Mathew & Abraham, 2006].

۱-۲-رادیکال های آزاد و اثرات سوء آن بر گیاه

دکتر دنهام هارمون اولین کسی بود که رادیکال های آزاد را کشف و به ارتباط بین رادیکال های آزاد و فرایند پیری در انسان اشاره کرد. وی زمانی نظریه ی خود را ارائه کرد که توانست با دادن مواد ضداکسایشی مختلف به برخی پستانداران، به طول عمر آنها اضافه کند[Leduc, 2002].

تولید رادیکال های آزاد مسئله ای طبیعی است و در طی عمل تنفس به وجود می آید. رادیکال های آزاد مولکول هایی با یک الکترون آزاد آماده واکنش هستند و در حین واکنش اکسیژن با برخی مولکولهای دیگر تولید می شوند. اگر به طور ناگهانی تعداد زیادی از آنها در گیاه تولید شود با بعضی قسمت های سلول مانندDNA  و غشای سلول واکنش نشان داده و باعث تخریب عمل سلول یا حتی مرگ آنها می شود. البته در حالت عادی، سیستم دفاعی گیاه این رادیکال های آزاد را خنثی و بی ضرر می کند[Huang, 1992; Suhaj, 2004].

از جمله رادیکال های آزاد تولید شده در گیاهان می توان به گونه های فعال اکسیژن (ROS) اشاره کرد که شامل رادیکال سوپر اکسید (O2°)[۱]، رادیکال هیدروکسیل (OH°)[۲]، اکسیژن منفرد (O2)[3] و پراکسید هیدروژن (H2O2)[4] می باشند[Karuppanapandian et al., [2011.

بسیاری از عوامل محیطی بعنوان دلایل افزایش شکل گیری رادیکال های آزاد شناخته شدند. از آن جمله می توان به عوامل حساسیت زایی چون الکل، دود سیگار، آلودگی هوا، استرس و فشارهای محیطی، حشره کشها، اشعه ماوراء بنفش و دیگر تشعشعات یونی و بسیاری از سم ها اشاره کرد. همچنین برخی از فلزات سنگین سمی نظیر سرب و کادمیوم نیز واکنش های زنجیره ای رادیکال های آزاد را حتی تا چندین هزار برابر افزایش می دهند و بنابراین یکی از دلایل سمی بودن اینگونه فلزات، رادیکال های آزاد می باشد. بیشترین اثر تخریبی رادیکال های آزاد متوجه غشاء سلولی و غشاء اندامک های داخل سلولی نظیر غشاء میتوکندریهاست. غشاء های بیولوژیکی از محتوای فسفولیپید به همراه نسبت بالایی از اسیدهای چرب غیر اشباع برخوردارند و از این رو به فشار اکسایشی (اثر تخریبی رادیکال های آزاد) بسیار حساسند و به شدت به واکنش های زنجیره ای کمک می کنند[Leduc, 2002].

آسیب به غشاء فسفولیپیدی سلول، موجب پراکسیداسیون لیپیدهای غشاء و سخت شدن دیواره-ی سلولها می شود. در این صورت سلول نمی تواند بصورت متناسب مواد غذایی مورد نیاز و نیز سیگنال هایی که از دیگر سلولها برای اجرای یک عمل صادر می شود (نظیر تکانه های عصبی) را دریافت کند و بدین ترتیب بسیاری از فعالیت های سلول تحت تاثیر قرار می گیرد[Leduc, [2002.

ناتوانی گیاه در شرایط تنش زا برای مهار انواع اکسیژن فعال (ROS) در نهایت باعث بروز علائم ناشی از صدمات اکسیداتیو می‌شود [Blokhina et al., 2003 ]که برای کاهش اثرات سمی تنش اکسیداتیو،  مکانیسم‌های متنوع دفاعی در گیاه باید فعال شود ]کافی و همکاران، ۱۳۸۲٫[

با فعال شدن مکانیسم های دفاعی میزان آنتی اکسیدانها افزایش یافته و آنزیم های مهار کننده ROS ها در جهت کاهش اثرات سمی ناشی از تنش اکسیداتیو، افزایش پیدا می‌کنند ]کافی و همکاران، ۱۳۸۲٫[

۱-۳-مکانیسم های دفاعی گیاهان در برابر گونه های فعال اکسیژن (ROS)ها

در حال حاضر ROS ها مسئول برخی آسیب های جدی القا شده به وسیله ی تنش ها به غشاء سلولی و ماکرومولکول های اساسی شامل رنگیزه های فتوسنتزی، پروتئین ها، اسیدهای هسته- ای و لیپیدها هستند[Lin & Kao, 2000 ].

گزارشهای مختلفی بیان می کنند که تنش اکسیداتیو افزایشی را در پاسخ سیستم های آنزیمی مربوط به فرایندهای جاروب کردن گونه های فعال اکسیژن تحریک می کند[ Joans & [Smirnoff, 2005; Apel & Hirt, 2000.

در واقع پاسخ آنتی اکسیدانی، فرآیندی مهم برای محافظت گیاهان در مقابل آسیب های اکسیداتیوی است که در اثر طیف وسیعی از تنش های محیطی شامل شوری، خشکی، فلزات سنگین و سرما و غیره ایجاد می شود[Mittler et al., 2004 ].

آنتی اکسیدان ها به موادی گفته می شود که قادر به ایجاد تأخیر، کُندکردن و حتی توقف فرایندهای اکسیداسیون می باشند. این ترکیبات می توانند به نحو مطلوبی از تغییر در رنگ و طعم مواد غذایی در نتیجه واکنش های اکسیداسیون جلوگیری کنند.[ Halliwel et al., [1995

[۱]– Superoxide radical

[۲]– Hydroxyl radical

[۳]-Single oxygen

[۴]– Hydrogen Peroxide

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ترکیبات اسانس‌ها و اثرات بیولوژیک آنها و اثرات اوجنول بر فعالیت صرعی القاء شده با PTZ
  • تحقیق نعناع فلفلی و موارد استفاده و ترکیبات شیمیائی و مواد مؤثره آن و مکانیسم عمل اسانسها و عصاره ها در جلوگیری از رشد میکروارگانیسمها
  • تحقیق فرآوری و تولید سبزیجات تازه آماده مصرف و تاثیر اسانس گیاهی و سالیسیلیک اسید و کلرید کلسیم بر ویژگی های کیفی محصولات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.