تحقیق ترکیبات اسانس‌ها و اثرات بیولوژیک آنها و اثرات اوجنول بر فعالیت صرعی القاء شده با PTZ

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ترکیبات اسانس‌ها و اثرات بیولوژیک آنها و اثرات اوجنول بر فعالیت صرعی القاء شده با PTZ دارای ۵۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-  مقدمه    ۴
۲- پیشینه بیماری صرع و ترکیبات اسانس‌ها و اثرات بیلوژیک آنها و کانالهای یونی و مشارکت آنها در فعالیت الکتریکی نورونها    ۹
۲-۱- صرع    ۹
۲-۲- اسانس های گیاهی    ۱۰
۲-۳- اثرات بیولوژیک اسانسهای گیاهی    ۱۲
۲-۳-۱- اثرات موتاژنیک اسانسها در سطح هسته و سیتوپلاسم    ۱۲
۲-۳-۲- اثرات آنتی موتانژنیک اسانسها    ۱۴
۲-۳-۳- اثرات سیتوتوکسیک اسانسهای گیاهی    ۱۴
۲-۳-۴- خواص سرطان زایی اسانسهای گیاهی    ۱۵
۲-۴- ترکیبات اسانسها و عملکرد آنها روی سیستم عصبی مرکزی و محیطی    ۱۵
۲-۴-۱- لینالول    ۱۶
۲-۴-۲- اکالیپتول    ۱۶
۲-۴-۳- سیترونلول    ۱۷
۲-۴-۴- منتول    ۱۷
۲-۴-۵- اوجنول    ۱۸
۲-۵- کانالهای یونی و مشارکت آنها در فعالیت الکتریکی نورونها    ۲۱
۲-۵-۱- کانالهای پتاسیمی    ۲۱
۲-۵-۱-۱- کانالهای پتاسیمی وابسته به ولتاژ    ۲۲
۲-۵-۱-۲- کانالهای پتاسیمی وابسته به کلسیم    ۲۲
۲-۵-۲- کانالهای کلسیمی    ۲۴
۲-۵-۳- کانال های سدیمی    ۲۵
۲-۶- مروری بر تحقیقات    ۲۸
۲-۶-۱ تغییر ویژگیهای پتانسیل عمل و الگوی فعالیت نورون در حضور غلظتهای مختلف اوجنول    ۲۸
۲-۶ -۲- ویژگیهای پتانسیل عمل در حضور همزمان اوجنول و ریلوزول    ۳۲
۲-۶-۳- مهار فعالیت صرعی القاء شده با پنتیلن تترازول (PTZ) توسط اوجنول    ۳۴
۲-۶-۴- اثرات ریلوزول و اوجنول بر فعالیت صرعی القاء شده با PTZ    ۳۶
۲-۶-۵- نتیجهگیری    ۳۷
منابع و ماخذ    ۳۸

منابع

Yen, J.C., Chan, J.Y., Chan, S.H. (1999). Involvement of apamin-sensitive SK channels in spike frequency adaptation of neurons in nucleus tractus solitarii of the rat. J. Biomed. Sci. 6, 18–۲۴٫

Yeon, K.Y., Chung, G., Kim, Y.H., Hwang, J.H., Davies, A.J, Park, M.K., Ahn, D.K., Kim, J.S., Jung, S.J., Oh, S.B. (2011). Eugenol reverses mechanical allodynia after peripheral nerve injury by inhibiting hyperpolarization-activated cyclic nucleotide-gated (HCN) channels. Pain. 152, 2108–۲۱۱۶٫

Yuan, L.L., Chen, X. (2006). Diversity of potassium channels in neuronal dendrites. Prog.Neurobiol. 78, 374–۳۸۹٫

Zhang, X.B., Jiang, P., Gong, N., Hu, X.L., Fei, D., Xiong, Z.Q., Xu, L., Xu, T.L. (2008). A-type GABA receptor as a central target of TRPM8 agonist menthol. Pone.3, e3386.

Zhang, X.F., Gopalakrishnan, M., Shieh, C.C. (2003). Modulation of action potential firing by iberiotoxin and NS1619 in rat dorsal root ganglion neurons. Neuroscience. 122, 1003-1011.

Cho, J.S., Kim, T.H., Lim, J.M., Song, J.H. (2008). Effects of eugenol on Na+ currents in rat dorsal rootganglion neurons. Brain Res. 1243, 53-62.

Crest, M., Gola, M. (1993). Large conductance Ca2+-activated K+ channels are involved in both spike shaping and firing regulation in Helix neurones. J. Physiol. 465, 265–۲۸۷٫

Bikson, M., Ghai, R.S., Baraban, S.C., Durand, D.M. (1999). Modulation of burst frequency, duration, and amplitude in the zero-Ca2+ model of epileptiform activity. J. Neurophysiol. 82, 2262-2270.

Bond, E.F. (2000). Channelopathies: potassium-related periodic paralyses and similar disorders. AACN Clin. Issues. 11, 261–۲۷۰٫

Braun, L., Cohen, M. (2007). Herbs and Natural Supplements: An Evidence-based Guide. Second ed, Australia, ISBN: 072953796X.

Brodin, P. (1985). Differential inhibition of A, B and C fibres in the rat vagus nerve by lidocaine, eugenol and formaldehyde. Arch. Oral Biol. 30, 77–۴۸۰٫

Brum, L.F., Emanuelli, T., Souza, D.O., Elisabetsky, E. (2001). Effects of linalool on glutamate release and uptake in mouse cortical synaptosomes. Neurochem. Res. 26, 191-194.

مقدمه

صرع یک اختلال پیچیده عصبی می­باشد که ۱ تا ۲ درصد از کل جمعیت جهان را مورد تأثیر قرار داده است. عفونت­های سیستم عصبی مرکزی، شوک عاطفی، اختلالات متابولیک، الکل، تومورهای مغزی و مشکلات عروقی مغز از مهم­ترین عوامل زمینه­ساز صرع هستند. صرع معمولاٌ قابل کنترل اما غیرقابل درمان است(Cascino, 1994) . تشنج مشخصه اصلی صرع بوده و بیانگر فعالیت نورونی غیر­طبیعی و بیش از حد مغز می­باشد که با یک الگوی خودبخودی، تکرار شونده و غیرقابل پیش­بینی بروز می­کند (Stafstrom, 2003).

شواهدی مبنی بر دخالت تغییر در سیستم­های نوروترنسمیتری مختلف به ویژه گلوتامات، آسپارتات و گابا در ایجاد صرع وجود دارد (Pinto, et al., 2005). به طور کلی تغییر در الگوی فعالیت سیناپس­ها و مختل شدن عملکرد کانال­های یونی، به عنوان مکانیسم­های اصلی زمینه­ساز حمله­های صرعی شناخته شده­اند (Nobels, 2003; Wuttke and Lerche, 2006). متداول­ترین روش پیشگیری و درمان صرع استفاده از داروهای سنتزی ضد­صرع است که با تأثیر بر زیرساختارهای سلولی دخیل در عملکرد سیناپس­ها و کانال­های یونی از بروز الگوی فعالیت صرعی در کانون صرع جلوگیری کرده یا گسترش آن به سایر نواحی و بروز تشنج را مهار می­کند(Bialar and White, 2010) .

تاریخچه استفاده از گیاهان دارویی با اهداف درمانی مقارن است با تاریخ زندگی بشر. در پزشکی سنتی استفاده از عصاره خام گیاهان، به صورت خوراکی یا موضعی، نقش مهمی در درمان بسیاری از بیماری­ها، خصوصاٌ کنترل عفونت­ها داشته است (Navarro, et al., 1996). در دهه­های اخیر آشکار شدن عوارض جانبی داروهای شیمیایی منجر به توجه مجدد به روش­های درمانی طبیعی و به راه افتادن موج جدیدی از پژوهش­ها در زمینه گیاهان دارویی شده است ((Braun and Cohen, 2007.

امروزه علاوه بر استفاده­های بالینی، محصولات طبیعی مذکور به منظور کشف اهداف جدیدی از جمله رسپتورها و کانال­ها، حائز اهمیت­اند ((Vriens, et al., 2008.

اسانس­های گیاهی  [۱] ترکیبات مایع، فرار، محلول در چربی، اغلب زلال و به ندرت رنگی می­باشند که در بخش­های مختلف گیاه از جمله جوانه، برگ، گل، ساقه، دانه و میوه تولید و ذخیره می­شوند (Bakkali, et al., 2008). اسانس‌ها به طور معمول از ترپن­های[۲] آروماتیک فرار و فنیل پروپانوئیدها تشکیل شده‌اند که به واسطه عبور آزادانه­شان از غشاء سلول می­توانند نقش­های سیگنالینگ متنوعی در سلول داشته باشند. در این ارتباط گزارش­هایی حاکی از مداخله اسانس‌های گیاهی با کانال‌های یونی و رسپتورها نیز وجود دارد (Goncalves, et al., 2008).

ترپن­های گیاهی به عنوان دارو، چاشنی و طعم دهنده مواد غذایی و خوشبوکننده مورد استفاده­ قرار می‌گیرند. مونوترپن­ها ترکیباتی با فرمول مولکولی C10H16 می­باشند که هم در فراورده­های گیاهی با اثر صرع­زا[۳] و هم در فراورده­هایی با اثرات ضد­صرع[۴] یافت می‌شوند (Burkhard, et al., 1999; Ishida, 2005). انواعی از عصاره­های گیاهی و اسانس­های روغنی استخراج شده از گیاهان جهت درمان صرع مورد استفاده قرار می‌گیرند. تحقیقات روی این گیاهان نشان داده که عصاره­ آن­ها حاوی ترکیباتی با خواص ضد­تشنجی هستند و قادر به مهار فعالیت صرعی القاء شده توسط پنتیلن­تترازول[۵]((PTZ می­باشند (Sayyah, et al., 2002).

PTZ آنتاگونیست گابا است که با مهار رسپتور گاباA باعث کاهش عملکرد گاباارژیک می­شود (Olsen, 1981). بنابرین داروهایی که عمل سیستم گابا را از طریق رسپتور گاباA تقویت می­کنند می­توانند در جلوگیری از صرع القاء شده توسط PTZ مؤثر باشند (Snead, 1992). از جمله مونوترپن­هایی که اثرات ضدصرعی به آنها نسبت داده شد می­توان به اوجنول[۶]، لینالول[۷]، منتول[۸] و لیمونن[۹] اشاره کرد (Burkhard, et al., 1999).

دلایل استفاده از نورون­های حلزون

در تحقیقات انجام شده روی الگوی فعالیت صرعی و روش­های درمان آن از مدل­های حیوانی مختلف استفاده شده است. با این حال مکانیسم­های اساسی ایجاد کننده الگوی فعالیت صرعی در نمونه­های جانوری مختلف مشابه است. از طرفی نتایج تحقیقات مختلف نشان داده­ است که الگوی فعالیت صرعی ایجاد شده در نورون­های حلزون با الگوی فعالیت ثبت شده در سیستم عصبی  مهره­داران از جمله انسان شباهت دارد (Janahmadi, et al., 2008).

مزایای تکنیکی متعدد نورون­های گانگلیون بی­ مهر­گان در مقایسه با نورون­های مهره­داران از جمله وجود نورون­های بزرگ قابل تشخیص، تنوع کانال­های یونی و امکان مطالعه گانگلیون در شرایط in vitro بدون تغییر در ویژگی­های ساختمانی و عملکردی باعث شده تا این نورون­ها در موارد متعددی جهت مطالعه مکانیسم­های پایه سیستم عصبی مورد استفاده قرار گیرند. نرم‌تنان بزرگترین نورون‌ها را در سلسله جانوران دارند و اندازه بزرگ نورون‌هایشان، شناسایی و ورود الکترود به سلول را تسهیل می‌کند و از طرفی خونسرد بودن این رده جانوری، مشکلات نگهداری آن‌ها را در شرایط in vitro کاهش می‌دهد. این عوامل باعث شدند بسیاری از مطالعات اولیه الکتروفیزیولوژیک برای نخستین بار روی نورون‌های نرم‌تنان انجام شوند (Hodgkin and Hoxley, 1939; 1952). در مقایسه با نمونه­های بی­مهره، مطالعه مکانیسم‌های سلولی و مولکولی در نورون‌های پستانداران اغلب مستلزم مراحل آماده‌سازی است که ممکن است همراه با تغییراتی در سازمان­بندی کلی نورون‌ها باشد. به علاوه اندازه بسیار کوچک نورون‌ها و نیاز به شرایطی با حداقل تغییرات نسبت به شرایط in vivo، انجام ثبت داخل سلولی را مشکل می‌سازد. عملکرد سیستم عصبی بی‌مهرگان و مهره‌داران از جهات بسیاری شبیه می­باشد، از جمله داشتن گیرنده‌های حسی، شبکه عصبی مرکزی، خروجی‌های حرکتی و مجموعه‌ای از ناقل‌های عصبی، مسیرهای انتقال سیگنال و انواع کانال‌های یونی مشابه (Altrup, et al., 1992). بنا به دلایل ذکر شده بویژه امکان القاء فعالیت صرعی و حضور تنوعی از کانال­های یونی غشائی، استفاده از نورون­های حلزون روش مناسبی جهت مطالعه برهمکنش­های احتمالی اوجنول با کانال­های یونی و مکانیسم­های دخیل در فعالیت صرعی می­باشد.

[۱]Essential oils

[۲]  Terpene

[۳] Epileptogene

[۴] Antileptic

[۵]  Pentylenetetrazole

[۶]Eugenol

[۷] Linalool

[۸] Menthol

[۹] Limonene

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نعناع فلفلی و موارد استفاده و ترکیبات شیمیائی و مواد مؤثره آن و مکانیسم عمل اسانسها و عصاره ها در جلوگیری از رشد میکروارگانیسمها
  • تحقیق فرآوری و تولید سبزیجات تازه آماده مصرف و تاثیر اسانس گیاهی و سالیسیلیک اسید و کلرید کلسیم بر ویژگی های کیفی محصولات
  • تحقیق صرع و اثرات داروهای ضد صرع
  • تحقیق صرع و کیندلینگ و نقش نوروترانسمیترها در صرع
  • تحقیق فعالیت آنتی اکسیدانی گیاهان و اسانس و کاربرد روغن های اسانسی و خصوصیات گیاه شناسی گیاه برگ بو
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.