تحقیق ساختار جنگل و تنوع زیستی و عوامل تخریب در جنگلهای زاگرس

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ساختار جنگل و تنوع زیستی و عوامل تخریب در جنگلهای زاگرس دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- کلیات    ۸
۱-۲-۱- ساختار    ۸
۱-۲-۳- ویژگیهای عمومی بلوط ایرانی    ۱۱
۱-۲-۳-۱- گسترشگاه گونه بلوط ایرانی    ۱۱
۱-۲-۳-۲- ویژگیهای اکولوژیک بلوط ایرانی    ۱۱
۱-۲-۳-۳- ویژگیهای جنگلشناسی بلوط ایرانی    ۱۱
۱-۲-۴- مصارف و کاربردهای بلوط ایرانی:    ۱۴
۱-۲-۵- عوامل تخریب در جنگلهای زاگرس    ۱۴
۱-۲-۶- خاک    ۱۵
۱-۲-۶-۱- خصوصیات فیزیکی خاک    ۱۶
۱-۲-۶-۲- خصوصیات شیمیایی خاک    ۱۶
۱-۲-۶-۲-۱- pH    ۱۶
۱-۲-۶-۲-۲- پتاسیم    ۱۷
۱-۲-۶-۲-۳- سدیم خاک    ۱۸
۱-۲-۶-۲-۴-EC    ۱۸
۱-۲-۶-۲-۵- آهک    ۱۸
۱-۲-۶-۲-۶- ماده آلی    ۱۸
۱-۲-۶-۲-۶- فسفر    ۱۹
۱-۲-۷- تنوع زیستی    ۲۰
۱-۲-۷-۱- شاخصهای تنوع زیستی    ۲۰
۱-۲-۷-۲- شاخص‌ها و نمایه‌های ریاضی برای اندازه‌گیری تنوع    ۲۰
۱-۲-۷-۲-۱- شاخص‌های تنوع گونه‌ای    ۲۰
۱-۲-۷-۲-۲- شاخص‌های غنای گونه‌ای    ۲۱
۱-۲-۷-۲-۳- شاخص یکنواختی    ۲۲
۲-سابقه تحقیق    ۲۳
۲-۱- مطالعات انجام شده در زمینهی ساختار جنگل    ۲۳
۲-۲- مطالعات انجام شده در زمینهی خاک جنگل    ۲۸
۲-۳- مطالعات انجام شده در زمینهی تنوع زیستی و زادآوری    ۳۱
منابع مورد استفاده    ۳۵

منابع

پیله ور، ب.، غ. ویس­کرمی، ک. طاهری­آبکنار، ج. سوسنی و ح. اکبری. (۱۳۸۹). تعیین اولویت حفاظتی تیپهای مختلف پوشش گیاهی در مناطق خارج از ذخیره گاههای جنگلهای زاگرس بر حسب میزان مشارکت آنها در تنوع زیستی. مجله جنگل ایران، انجمن جنگلبانی ایران، سال دوم، بهار۱۳۸۹، (۱): ۹۱-۸۱٫

صالحی ع. و ا. محمدی. (۱۳۹۰). تأثیر سرشاخه زنی درختان بر خصوصیات شیمیایی خاک در جنگل­های زاگرس (مطالعه موردی: جنگل­های حوزه شهرستان پلدختر). همایش ملی جنگل­های زاگرس مرکزی: قابلیت و تنگناها، کانون همیاران طبیعت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان، آذر­ماه.

یوسفی، م. (۱۳۷۸). بررسی اثر تعرضات انسان و دام بر ساختار جنگل­های بلوط یاسوج، (منطقه­ی پاتاوه). پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

یوسفی، م.، غ. جلالی و م، فتاحی. (۱۳۸۱). بررسی اثر تعرضات انسان و دام بر جنگلهای بلوط (منطقه پاتاوه) یاسوج، مجله پژوهش سازندگی، ۵۶ (۵۷) : ۳۷- ۲۷٫

فتاحی، م.، ن. انصاری، ح. ر. عباسی و م. خان­حسنی. (۱۳۷۹). مدیریت جنگل‌های زاگرس. چاپ اول. انتشارات موسسه تحقیفات جنگل‌ها و مراتع، ۴۷۱ صفحه.

فتاحی، م. (۱۳۷۳). بررسی جنگل­های بلوط زاگرس و مهمترین عوامل تخریب آن. انتشارات مؤسسه تحقیقات جنگل­ها و مراتع. چاپ اول. (۵۴). ۶۳ صفحه.

فتاحی، م. (۱۳۸۷). بررسی جنگل­های بلوط زاگرس و مهمترین عوامل تخریب آن. موسسه تحقیقات جنگل­ها و مراتع، (۱۰۱): ۶۳ صفحه.

عطری، م. (۱۳۷۶). فیتوسوسیولوژی (جامعه شناسی گیاهی)، تألیف مارسل گینوشه. انتشارات موسسه تحقیقات جنگل­ها و مراتع؛ بخش تحقیقات جنگل، ۳۸۴ صفحه.

حسینی، ا. (۱۳۸۸). بررسی ساختار تجدید حیات طبیعی جنگل­های بلوط غرب، مطالعه موردی جنگل هیانان ایلام. مجموعه مقالات پوستری در سومین همایش ملی جنگل، ۲۴-۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸، کرج، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران.۶-۱٫

حسینی، ا.، معیری، م. ه. و ح، حیدری. (۱۳۸۷). اثر تغییرات ارتفاع از سطح دریا در زادآوری طبیعی و سایر خصوصیات کمی و کیفی بلوط غرب (مطالعه موردی جنگلهای هیانان ایلام)، مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی. ۱۵(۱): ۱۹۴- ۲۰۲٫

حسینی، س. ع. (۱۳۷۴). بررسی جوامع گیاهی دشت میرزابایلو و آلمه پارک ملی گلستان. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد جنگلداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، ۸۶ صفحه.

اردکانی، م. ر. (۱۳۸۵). اکولوژی. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هفتم، ۳۴۰ صفحه.

مهاجر، م. (۱۳۸۵). جنگل شناسی و پرورش جنگل. انتشارات دانشگاه تهران. ۳۸۷ صفحه.

مهدیانی، ع.، ح. حیدری، ر. رحمانی و د. آزادفر. (۱۳۹۱). ساختار توده­های اوری در جنگل­های استان گلستان. مجله پژوهش­های علوم فناوری چوب و جنگل، جلد ۱۹، شماره دوم، ۲۰صفحه.

مهدی­فر، د.، ر. کرمیان، س. ر. سهرابی و ک. خادمی. (۱۳۹۰). بررسی تأثیر تنک کردن بر مشخصات کمی جست­گروه­های بلوط استان لرستان. همایش ملی جنگل­های زاگرس مرکزی: قابلیت و تنگناها، کانون همیاران طبیعت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان، آذر­ماه.

زبیری م. (۱۳۸۱) زیست­سنجی (بیومتری جنگل)، انتشارات دانشگاه تهران. شماره ۲۵۶۱، ۴۱۱ صفحه.

زبیری، م. (۱۳۷۳). آماربرداری در جنگل (اندازه­گیری درخت و جنگل). موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ اول، ۴۰۱ صفحه.

میرزایی، ج.، م. اکبری­نیا. س. م. حسینی، م. طبری و غ. ع. جلالی. (۱۳۸۶). مقایسه تراکم زادآوری طبیعی گونه­های چوبی در رابطه با عوامل فیزیوگرافی و خاک در جنگل­های زاگرس، مطالعه موردی: منطقه حفاظت شده ارغوان در شمال ایلام، پژوهش و سازندگی، ۲۰(۴): ۲۳- ۱۶٫

۱-۱- مقدمه

جنگل‌ها به عنوان یکی از غنی­ ترین عرصه­ های طبیعی، دربر­دارنده­ی حدود ۶۵ درصد گونه­های خشکی­زی هستند (پیله ور و همکاران، ۱۳۸۹) و بیشترین تنوع گونه­ای را برای گروه­های تاکزونومیک متعددی مانند پرندگان، بی­مهرگان و میکروب­ها فراهم می­کنند­ (لیندن مایر[۱] و همکاران،­ ۲۰۰۶). در حال حاضر ۴۶ درصد از جنگل­های دنیا به کاربری­های دیگر تبدیل شده­اند، فقط ۲۲ درصد از جنگل­های اولیه یا ۴۰ درصد از جنگل­های باقی­مانده در سطح دنیا به صورت دست­نخورده باقی مانده­اند (برایانت[۲] و همکاران، ۱۹۹۷). حفاظت از این گنجینه­ی ارزشمند با توجه به تنگناهای اجرایی و محدودیت امکانات نیازمند برنامه­ریزی براساس اولویت حفاظتی پوشش­های گیاهی مختلف می­باشد. ایران با دارا بودن مساحتی بالغ بر۱۲ میلیون هکتار جنگل، یکی از کشورهای فقیر از لحاظ پوشش جنگلی است که سهم زاگرس از این منابع جنگلی حدود ۵ میلیون هکتار می­باشد که بیش از ۴۰ درصد جنگل­های کشور را به خود اختصاص داده است (صالحی[۳]، ۲۰۰۹).

جنگل­های زاگرس از آذربایجان غربی (شهرستان پیرانشهر) تا فارس (حوالی فیروزآباد) در نواری به پهنای ۷ درجه عرض جغرافیایی و ۵/۷ درجه طول جغرافیایی، با قدمتی ۵ هزار ساله استقرار یافته­اند (یوسفی و همکاران، ۱۳۸۱). جنگل­هایی که گستره آن ۱۰ استان کشور را در امتداد رشته­کوه­های زاگرس (جهت شمال غرب به جنوب شرق) با طول متوسط ۱۳۰۰ کیلومتر و عرض متوسط ۲۰۰ کیلومتر درنوردیده است.

جنگل­های زاگرس در استان­های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، فارس، خوزستان، اصفهان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد پراکنده شده­اند که در این میان، کمترین سهم از پوشش جنگلی زاگرس با ۵/۴ درصد، متعلق به استان­های خوزستان و آذربایجان غربی بوده (یعنی تنها ۵/۴ درصد از مساحت استان­های مزبور را جنگل پوشانده است) و بالاترین سهم آن به استان کهگیلویه و بویراحمد (۵۷ درصد) تعلق دارد (فتاحی، ۱۳۷۳).

جنگل­های زاگرس از دیرباز در معرض آسیب­های فراوان بوده­اند. آسیب­هایی که موجب محو جنگل در قسمت­هایی از آن و باعث سیر قهقرایی در قسمت­های دیگر گردیده است. فضای بازی که هم اکنون در این جنگل­ها مشاهده می­شود تنها منبعث از خشکی نیست و آسیب­های وارده به این جنگل­ها در طول قرن­های متمادی نیز سهمی در این تنکی جنگل­ها دارد.

جنگل­های زاگرس از نظر حفاظت آب و خاک، تنوّع زیستی و ارزش­های پناهگاهی از اهمیت انکار نشدنی برخوردار هستند. وجود گونه­های متنوع گیاهی و جانوری، این منطقه را از سایر مناطق متمایز ساخته و توجه اکثر محققین علوم زیستی را به خود معطوف داشته است. شاخص تنوع گونه­ای، از شاخص­های مهم تنوع­زیستی است که در ارزیابی زیستگاه­ها  از آن استفاده می­شود و مقدار آن به ثبات محیط­زیست آن بستگی دارد. از آنجا که این ثبات در اجتماعات و اکوسیستم­های مختلف متفاوت است، وضعیت تنوع گونه­ای نیز در این مناطق دست­خوش تغییرات محیطی می­شود. به­همین دلیل محاسبهتنوع گونه­ای اهمیت زیادی در ارزیابی عملکرد و دخالت انسان در سیستم­های طبیعی دارد. در واقع، هر سیستم زمانی پایدار است که گونه­های تشکیل­دهنده­ی آن در طی زمان حفظ شوند و نیز جمعیت افراد تشکیل­دهنده­ی آن دچار نوسانات زیاد نشود (اردکانی، ۱۳۸۵). حفاظت به­عنوان عاملی مهم، نقشی تعیین­کننده در غنا و تنوع­زیستی گیاهی دارد. رویشگاهی که تنوع­زیستی بیشتری داشته باشد، پایداری اکولوژیکی و حاصل­خیزی بیشتری را خواهد داشت و یک اکوسیستم پایدار خواهد بود (اسمیت[۴]، ۱۹۹۶).

با توجه به جایگاه ویژه­ی جنگل­های زاگرس در پهنه­ی رویشی ایران و اهمیت حفظ و مدیریت تنوع­زیستی آن به عنوان یکی از مهمترین و برجسته­ترین سیماهای طبیعی ایران، احیاء جنگل­های زاگرس امری لازم و ضروری است ولی احیاء جنگل­ها با توجه به ساختار اجتماعی اقتصادی جامعه جنگل نشین غرب کشور که تنها به دامداری و کشاورزی وابسته است امری مشکل و در بسیاری موارد غیر ممکن شده است.

در ایران بیشترین تعداد گونه­های بلوط در رشته کوه زاگرس پراکنده شده­اند و فراوان­ترین آنها گونه بلوط غرب (بلوط ایرانی) است که وجه تسمیه جنگل­های بلوط غرب به همین خاطر است (حسینی و همکاران، ۱۳۸۷).

گونه­ی بلوط ایرانی از شمال غربی تا جنوب شرقی سلسله جبال زاگرس در تمام جهات و ارتفاعات و بر روی انواع خاک­ها گسترش دارد (فتاحی، ۱۳۸۷). به­رغم مقاومت زیاد آن در برابر عوامل مخرب بیشتر از سایر گونه­ها مورد تخریب قرار گرفته و فرم توده­های آن از دانه­زاد به شاخه­زاد تبدیل شده است (یوسفی و همکاران، ۱۳۸۱). نظر به اهمیت و جایگاه این جنگل­ها از نظر گونه­های گیاهی و جانوری، ذخایر ژنتیکی، مراتع زیر­اشکوب و مسائل اقتصادی و اجتماعی و غیره، برای دستیابی به توسعه­ی پایدار و حفاظت از این اکوسیستم­های طبیعی و تنوع زیستی آنها لازم است مطالعات کارآمد در این راستا در جهت شناخت ساختار جنگل­ها و عوامل موثر بر آنها صورت پذیرد. به دلیل درجات مختلفی از تخریب یا دست­خوردگی در توده­های جنگلی بلوط ایرانی، این توده­ها از لحاظ ساختار جنگل نیز وضعیت متفاوتی دارند. تخریب می­تواند به عنوان کاهش سود رسانی جنگل یا کاهش کیفیت جنگل، یا به عنوان وضعیتی که جنگل قادر نباشد نقش­های خود را به خوبی انجام دهد تعریف شود (هیتیمانا[۵] و همکاران، ۲۰۰۴). پایش تغییرات تخریب جنگل به صورت کمی امری مشکل و پیچیده است و اغلب آن را به طور غیرمستقیم و با توجه به تأثیراتی که روی اکوسیستم می­گذارد همانند تغییر ترکیب گیاهی، تنوع گونه­ای، حاصلخیزی خاک و خصوصیات زادآوری و به طور کلی ساختار جنگل مورد مطالعه قرار می­دهند (هیتیمانا و همکاران، ۲۰۰۴).

توصیف کمی ساختار جنگل می­تواند به عنوان قابل استفاده­ترین ابزار در مدیریت پیشرفته جنگل در نظر گرفته شود. ساختار جنگل منبع مناسبی از اطلاعات مختلف برای استفاده مدیران جنگل فراهم آورد (کینت و همکاران[۶]، ۲۰۰۰). مدیر این امکان را می­یابد که قبل از دخالت در توده، شناخت مناسبی از آن داشته باشد و با اطمینان بیشتری دخالت در توده را انجام دهد، به طوری که روند مدیریت در جهت بهبود وضعیت کمی و کیفی توده پیش برود (آقاخانی و متاجی، ۱۳۸۸). هنگامی که از ساختار پوشش گیاهی صحبت می­شود، چگونگی پراکنش و اسقرار گیاهان تشکیل­دهنده­ی آن را نسبت به یکدیگر مد نظر داریم، بی­تردید با چنین دیدی به تمیز و تشخیص ساختار عمودی یا اشکوب­بندی و ساختار افقی هدایت می­شویم (عطری، ۱۳۷۶). در مجموع شناخت ساختار جنگل و پیچیدگی­های آن از موارد مهم و ضروری در مدیریت منابع جنگلی می­باشد (امیری و همکاران، ۱۳۸۷). بر اساس تعریف مهاجر(۱۳۸۵)، ساختار در حقیقت ساختمان (عمودی- افقی) و ترکیب و تنوع توده­های جنگلی را مشخص می­کند. توده جنگلی یا به طور کلی جنگل همانند یک ساختمان دارای اشکال متفاوتی در مقاطع مختلف (طولی- افقی) می­باشد. برای شناخت، مطالعه و برنامه­ریزی دقیق توده­های جنگلی می­باید خصوصیات و مشخصات آنها را از مقاطع مختلف بررسی کرد. مدیریت یک جنگل با کنترل ساختار افقی توده (سن، اندازه تراکم) و ساختار عمودی جنگل (اندازه و نظم مکانی درختان) قابل اجرا می­باشد زیرا مفهوم ساختار جنگل نسبت به ترکیب گونه­ای دارای اهمیت بیشتری است (اسمیت[۷]، ۱۹۸۶). تعیین ساختار و ترکیب هر توده با خصوصیات جنگل­شناسی که شامل: آمیختگی، سن، ساختار عمودی، ساختار افقی، وجود یا عدم وجود روزنه، تاج پوشش، انبوهی، وجود یا عدم وجود زادآوری یا زیراشکوب درختی و درختچه‌ای است، می­تواند ما را در دست­یابی به یک مدیریت مناسب و فراگیر یاری نماید (صالحی شانجانی و ثاقب طالبی[۸]،۲۰۰۴). سطح مقطع برابر سینه، پارامتر بسیار مفیدی برای به کمیت درآوردن ساختار توده­های جنگلی است (مهدیانی و همکاران، ۱۳۹۱). از نظر سنی دو ساختار عمده­ی همسال و ناهمسال وجود دارد. در ساختار همسال توده جنگلی درختان از نظر ارتفاعی موقعیت نسبتاً پایداری دارند و از نظر دامنه پراکنش قطری محدود می­باشند. در یک توده همسال پراکنش اغلب درختان نزدیک به میانگین قطری بوده و با دور شدن از میانگین تعداد در قطرهای بالاتر و پایین­تر کاهش می­یابد. توزیع قطری توده­های همسال از قوانین خاصی پیروی می­نماید و غالباً به صورت یک توزیع چوله شده تقریباً نرمال است (فلاح،۱۳۷۹). در یک توده­ی ناهمسال، درختان دارای سنین مختلف و اندازه­های متفاوت از نونهال تا درختان کهن­سال می­باشند. در جنگل ناهمسال درختان از نظر ارتفاعی در اشکوب­های مختلف دیده می­شوند. در نتیجه اگر پروفیلی از مقطع عمودی جنگل تهیه گردد، نامنظم به نظر می­رسد. اغلب گونه­های بردبار به سایه تمایل به تشکیل توده­های ناهمسال دارند. توزیع قطری شاخص برای توده­های ناهمسال یک توزیع کم شونده است به این صورت که تعداد درختان کم قطر در آن خیلی زیاد است و با افزایش قطر، فراوانی تعداد نیز کاهش  می­یابد (فلاح،۱۳۷۹). منظور از ساختار عمودی یک جنگل شامل تفاوت­های موجود بین لایه­های روی زمین و تاج پوشش می­باشد (بورگرون[۹] ، ۱۹۸۳). برای شناخت ساختار عمودی توده جنگل مشخصه­های ارتفاع باید اندازه­گیری شود تا تعداد اشکوب­ها مشخص گردد (مروی مهاجر ،۱۳۸۵).

از لحاظ عمودی، جنگل‌ها به لایه­های پوشش گیاهی با ارتفاعات مختلف و گونه­هایی با تاج پوشش­های متفاوت که فضا را اشغال کرده­اند تقسیم­بندی می­شوند (ویتاکر[۱۰]، ۱۹۷۵). صفات مورد استفاده برای مطالعه­ی ساختار عمودی شامل ارتفاع توده، وضعیت اشکوب بندی، چگونگی تراکم برگ درختان و وضعیت سایه اندازی تاج درخت و اندازه­ی تاج هر درخت می‌باشد (ریچارد[۱۱]، ۱۹۸۱؛ برونینگ[۱۲]، ۱۹۸۳؛ بروور[۱۳] و همکاران، ۱۹۹۰) در حالی که ساختار افقی در یک جنگل به پراکنش گونه­های مختلف درختان در طبقات قطری به صورت گروهی یا انفرادی می­پردازد (داویس و جانسون[۱۴] ، ۱۹۸۷؛ فیلیپ[۱۵]، ۱۹۹۴). برای شناخت ساختار افقی توده­ی جنگل فاکتورهایی همچون درصد تاج پوشش و تأثیر آن، نوع یا مبدا ترکیب، سن، شکل و تراکم توده­های جنگلی باید اندازه­گیری شود (مروی مهاجر،۱۳۸۵).

پراکنش درختان در طبقات قطری می­تواند برای ارزیابی میزان تخریب و جهت یافتن گرایش الگوهای زادآوری در جنگل مورد استفاده قرار گیرد (پورتر[۱۶] و همکاران، ۱۹۹۶)

تنوع خاک در زاگرس نیز از نکات بارز این ناحیه رویشی است، هم­زمان با تخریب این جنگل­های کهن، تخریب خاک آن نیز سرعت گرفته است. خاک به عنوان نظامی پویا تحت تأثیر فرآیندهای زمین شناختی، فعالیت­های زیستی، آب شناختی و آب و هوایی قرار دارد (فتاحی و همکاران، ۱۳۷۹) و به عنوان بخش مهمی از اکوسیستم، نقش مهمی در توسعه و پراکنش گیاهی دارد (حیدری، ۱۳۸۶). جنگل­ها اثرات مهمی بر روی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و نقش مهمی در ذخیره کربن و نیتروژن خاک در دراز­مدت دارند. مطالعه مواد آلی خاک برای درک چرخه کربن و نیتروژن و الگوی کنترل حاصلخیزی خاک مهم بوده و کیفیت این مواد در کنترل چرخه کربن و مواد معدنی در خاک­های جنگلی دارای اهمیت بسزایی می­باشد. ماده آلی یکی از قسمت­های مهم خاک محسوب می­شود که مقدار و نوع آن تحت تأثیر عوامل اقلیمی و پوشش گیاهی است (حیدری، ۱۳۸۶). تبدیل جنگل به مرتع ممکن است منجر به تغییرات اساسی در کیفیت مواد آلی خاک شود.

قابل توجه است که هرگونه تغییری در پوشش گیاهی و یا ساختار جنگل در یک منطقه ممکن است باعث به وجود آمدن تغییرات طولانی مدت و شدید در شرایط خـاک گردد، به طوری که حتی در یک دوره زمانی طولانی هم این خـاک نتواند به شرایـط اولیه­اش برگردد. قطع درختان جنگلی، چرای مفرط دام و تغییرات در محدوده­ی اراضی جنگلی، موجب تغییرات منفی در خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک در ایران شده است (حاجعباسی[۱۷]و همکاران، ۱۹۹۷).

از طرفی برای بقاء هر نوع پوشش گیاهی به­ویژه برای بقاء و امکان بهره­دهی درختان جنگلی، همیشه امکان زادآوری اهمیت ویژه­ای را در احیاء جنگل دارا می­باشد. روی هم رفته شرایط طبیعی رویش و زادآوری، چه از نظر شرایط آب و هوایی، چه از نظر درختان موجود جنگلی، چه از نظر شرایط خاک برای زادآوری طبیعی و احیاء جنگل­ها به صورت طبیعی و دانه­زاد هنوز مساعد می­باشد. اگر امکان این باشد که جنگل را حتی مدت نه­چندان دراز قرق کرده و بتوان به حال خود باقی گذاشت به طوری که دخالت­های غیراصولی انسان از آن کنار باشد در آینده­ی بسیار نزدیکی جنگل­های این منطقه، انبوهی لازم را به دست می­آورد (طباطبایی و قصریانی، ۱۳۷۱). در عین حال می­بایستی توجه داشت که در خاک جنگل­های زاگرس کمتر ممکن است نهالی بروید، زیرا بذر این درختان معمولاٌ زمین مساعدی برای روئیدن خود نمی­یابد (جزیره ای و ابراهیمی رستاقی، ۱۳۸۲) و از همین جاست که اهمیت مناطق قرق مشخص می­گردد.

حفاظت  به­عنوان عاملی مهم، نقشی تعیین­کننده در مدیریت تنوع­زیستی گیاهی دارد (مومنی­پور، ۱۳۸۱). رویشگاهی که تنوع­زیستی بیشتری داشته باشد، پایداری اکولوژیکی و حاصل­خیزی بیشتری را خواهد داشت و یک اکوسیستم پایدار و پویا خواهد بود (اسمیت، ۱۹۹۶).

استان کهگیلویه و بویراحمد با وسعت ۱۶۲۶۰۰۰ هکتار در جنوب غربی ایران واقع شده است. نزدیک به ۹۰۰۰۰۰ هکتار از مساحت استان را جنگل تشکیل می­دهد که معادل ۵۵ درصد وسعت استان می­باشد (فتاحی، ۱۳۷۳). تنوع درختان جنگلی در این استان به گونه­ای است که ۸۰ درصد آن را گونه­ی غالب بلوط ایرانی در بر گرفته است. با توجه به وسعت و پراکنش این گونه در جنگل­های استان و عدم وجود اطلاعات کافی در زمینه­ی ساختار جنگل در رویشگاه­های مختلف به ویژه در رویشگاه­های کمتر تخریب یافته، انجام این پژوهش ضروری به نظر می­رسد. هدف از این تحقیق مقایسه و بررسی ساختار جنگل و خاک در دو توده­ی تخریب شده و کمتر تخریب شده بلوط ایرانی در جنگل­های زاگرس جنوبی واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد می­باشد. نتایج این بررسی می­تواند ما را در شناخت وضعیت ساختار جنگل­شناسی و ارتباط آن با عوامل فیزیوگرافی و خاکی در این مناطق کمک نماید که این خود می­تواند در روند برنامه­های مدیریتی، اصلاحی و اقتصادی بسیار مؤثر باشد و همچنین در قالب این تحقیق می­توان به بررسی تأثیری که تخریب بر خصوصیات ساختار جنگل­شناسی و خاک داشته است پرداخت. این تحقیق در جهت آگاهی از میزان تأثیر عوامل انسانی بر روی روند وضعیت جنگل­ها و دست­یابی به روابطی قانون­مند میان عوامل سازنده­ی اکوسیستم جنگل­های زاگرس جنوبی کشور و اعمال روش­های صحیح مدیریتی به­کار گرفته می­شود.

۱-۲- کلیات

۱-۲-۱- ساختار

ساختار در حقیقت ساختمان (عمودی- افقی) و ترکیب و تنوع توده­های جنگلی را مشخص می­کند (مهاجر، ۱۳۸۵). تشریح ساختار جنگل خاص منجر به تعیین مجموعه­ای از پارامترها می­شود که در هنگام استفاده از مدل­های توسعه جنگل به عنوان یک مرجع قابل استفاده هستند؛ ساختار جنگل یک منبع اطلاعاتی مناسب برای مدیر جنگل در رابطه با دینامیک جنگل، زیباشناختی و تولید چوب می­باشد. دخالت­ها در جنگل تأثیر مستقیم بر روی ساختار جنگل دارد و با استفاده از تشریح ساختاری جنگل به کمک روش­های سریع و ساده می­توان به بررسی تأثیر دخالت­های انجام شده در جنگل و همچنین تکامل طبیعی آن بر روی ساختار مکانی و تنوع زیستی پرداخت (کینت و همکاران[۱۸]، ۲۰۰۰). هرگاه فراوانی کمیت­هایی مثل تعداد، ارتفاع، تاج­پوشش و … در ازای طبقات قطری یا کلاسه­هایی از قطر، همراه با نوع و سهم هر عامل بررسی شود، ساختار مطالعه شده است (امینی، ۱۳۸۰).

۱-۲-۲- ویژگی­های ساختاری

ویژگی­های ساختاری برای توصیف ساختار سه­ بعدی جنگل­ها استفاده می­شوند (گلدنهیوز و همکاران[۱۹]، ۱۹۹۸). انتخاب ویژگی­های ساختاری در مطالعات بررسی شده گوناگون است. بررسی مطالعات مختلف نشان می­دهد که مجموعه­ی قطعی از ویژگی­های ساختاری برای مشخص کردن آن وجود ندارد (مک ال هینی[۲۰]، ۲۰۰۵). ارتباط کمی بین مشخصه­های ساختاری جنگلی، فرآیند اندازه­گیری، درک و مدیریت ساختار جنگل را آسان می­کنند (اسپایس[۲۱]، ۱۹۹۸). ویژگی­های ساختاری استفاده شده در این مطالعه در ذیل ذکر شده است.

[۱] Linden mayer

[۲] Brayant

[۳] Salehi

[۴] Smith

[۵] Hitimiana

[۶] Kint et al.

[۷] Smith

[۸] Salehi Shanjani And Sagheb Talebi

[۹] Bourgeron

[۱۰] Whittaker

[۱۱] Richard

[۱۲] Bruning

Brower

[۱۴] Davis and Johanson

[۱۵] Philip

[۱۶] Poorter

[۱۷] Hajabbasi

[۱۸] Kint et al.

[۱۹] Geldenhuys et al.

[۲۰] McElhinny

[۲۱] Spies

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق وضعیت جنگل های ناحیه رویشی زاگرس و عوامل مؤثر بر تخریب جنگل های زاگرس و مفهوم و قلمرو جنگلداری اجتماعی
  • تحقیق مطالعات صورت گرفته در زمینه گروه اکولوژیک و ارتباط آن با عوامل محیطی و تنوع زیستی و زادآوری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.