361 views
پیشینه تحقیق بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی جهان و ایران و تحولات حوزه کشتیرانی، بندر و پسکرانه دارای ۲۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۳-۱ مقدمه ۶
۳-۲ بررسی و تحلیل وضعیت اقتصادی جهان و ایران ۷
۳-۲-۱ توسعه کسب و کار به منظور رفاه بشر ۷
۳-۲-۲ نگاهی به سازمان تجارت جهانی ۸
۳-۲-۳ جهانی شدن و اقتصاد جهانی ۸
۳-۲-۴ ابزارهای جهانی شدن ۹
۳-۲-۴-۱ تجارت بین الملل ۹
۳-۲-۴-۲ بین المللی شدن تولید ۱۰
۳-۲-۵ چشم انداز اقتصاد ایران ۱۰
۳-۳ تحولات کشتیرانی، بندر و پسکرانه ۱۱
۳-۳-۱ تحولات حمل و نقل بین المللی دریایی ۱۱
۳-۳-۱-۱ مسیرهای حمل و نقل شرق-غرب ۱۳
۳-۳-۱-۲ مسیرهای حمل و نقل ترکیبی شرق-غرب (کریدور شمال جنوب) ۱۳
۳-۳-۲ حمل و نقل کانتینری ۱۴
۳-۳-۲-۱ ویژگیهای یک بندر کانتینری ۱۵
۳-۳-۳ تحولات حوزه کشتیرانی ۱۵
۳-۳-۳-۱ شکل گیری نظام همکاری جدید در قالب اتحادهای استراتژیک ۱۶
۳-۳-۳-۲ از ادغام تا اتحاد (ادبیات مرتبط) ۱۶
۳-۳-۳-۳ مزایای اتحادهای استراتژیک ۱۷
۳-۳-۳-۴ مدیریت زنجیره عرضه به عنوان اصلی ترین عامل یکپارچگی نظام حمل و نقل ۱۷
۳-۳-۳-۵ اتحاد استراتژیک و صنعت کشتیرانی ۱۸
۳-۳-۳-۶ اتحادها در کشتیرانی کانتینری: مروری بر ادبیات ۱۹
۳-۳-۳-۷ کانتینریزاسیون وتاثیرات آن بر بنادر و کشتیرانی ۲۰
۳-۳-۳-۸ چالش های بنادر در تحولات حوزه کشتیرانی ۲۱
۳-۳-۴ تحولات بندری ۲۲
۳-۳-۴-۱ رقابت در بنادر ۲۲
۳-۳-۴-۲ تغییرات تکنولوژی دریایی ۲۲
۳-۳-۴-۳ سلسله مراتب بنادر( هاب و اسپاک) ۲۳
۳-۳-۵ چشم انداز ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی ۲۴
۳-۳-۶ نقش بنادر خشک درتوسعه پسکرانه به عنوان راهکاری جهت بهبود عملکرد بنادر: ۲۴
۳-۳-۶-۱ بنادر خشک در ایران ۲۵
منابع و مراجع ۲۶
مراجع فارسی ۲۶
منابع انگلیسی ۲۷
گودرزی، هوشنگ، ۱۳۸۷، اصول حاکم بر سازمان تجارت جهانی، سازمان بنادر و کشتیرانی، جلد دوم، صص۵-۳٫
بهکیش،محمد مهدی، ۱۳۸۱، اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن،نشر نی،چاپ دوم،صص۵۰-۶۱ .
چراغی، حسن ، ۱۳۸۸، سخنرانی در همایش ایمنی بنادر کشور
چینی چیان، مرتضی،۱۳۸۰، سیمای تجارت بین الملل، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، صص۳۳-۲۵
حقیقی، محمد،۱۳۸۸،بازرگانی بین الملل، چاپ هفتم، موسسه انتشارات دانشگاه تهران، صص۳۸-۳۵٫
استراتژی توسعه شرکت دریابان جنوب،۱۳۸۷،چشم انداز اقتصاد ایران،گزارش سوم،صص۷-۵٫
نوبخت،عباس، ۱۳۸۸، سخنرانی درسمینار چالش ها و راهکارهای ترافیکی فراروی بندر شهید رجائی، بندر عباس
مرکز تحقیقات سازمان بنادر و کشتیرانی، ۱۳۸۴، ملاحظاتی در تدوین نظام برنامه ریزی توسعه پایدار بنادر، سازمان بنادر و کشتیرانی، صص۳۵-۳۴ .
اسمیت، آدام،(مترجم)ابراهیمزاده، سیروس،۱۳۵۷، ثروت و ملل، تهران، پیام، صص۲-۱٫
۱۳۸۱، نقش بالقوه ایران در زنجیره حمل و نقل بین المللی دریایی، صنعت حمل و نقل، شماره ۲۱۷صص۶۵-۶۲
درخشان، احمد،۱۳۸۲،مدیریت زنجیره عرضه بین الملل، صنعت حمل و نقل، ۲۲۷،صص۵۹-۵۶٫٫
Kumar, A. (2000) Energy scenario in South Asia, organization for The romotion of Energy Efficiency,OPET, India. Available also on
Kumar, V. (2001) International Marketing Rearch ,prentice Hall Inc,New jerecey ,PP.87-89
Amuzegar, J. (1977) Iran: An Economic Profile. Washington. DC: The Middle East Institute.
با توجه به تحولاتی که در چند دهه اخیر در نظام های تولید و توزیع جهانی به وجود آمده، بنابراین ایران می تواند به عنوان کشوری که در حمل و نقل جهانی دارای پیشینه وسیعی است، نقشی به سزایی در جهت مطلوبیت هر چه بیشتر زنجیره حمل و نقل و توزیع جهانی داشته باشد.
یک بندر معمولا” متاثر از تقابل رویدادهای صنعت کشتیرانی و صنعت پسکرانه است (شکل ۳-۱). با توجه به اینکه کشتیرانی و پسکرانه هر دو به عنوان مشتریان بنادر شناخته شده اند و همآوری این دو صنعت در بنادر روی خواهد داد، بنابراین می بایست بنادر بیش از آن که صرفا به عنوان نقطه تبادل شیوه های حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرند، به عنوان نقطهای به منظور ایجاد ارزش افزوده لحاظ گردیده و نقش جدید خود را در این راستا ایفا نماید.
امروزه شرکت های کشتیرانی به خوبی اهمیت حمل و نقل درون سرزمینی را در کاهش هزینه های کلی نظام حمل و نقل جهانی درک کرده و به منظور یکپارچه کردن آن سعی دارند که بخش هایی از آن را در دست گیرند و بیش از آنکه به عنوان حمل کننده نقش ایفا کنند، خود را به عنوان ارائه کننده خدمات پشتیبانی تجاری معرفی نمایند (کوپر همکاران، ۱۹۹۷). بنابراین ابتدا این تحقیق به بررسی تحولات صورت گرفته در حوزه اقتصاد بین الملل و ایران پرداخته و سپس به بررسی تحولات حمل و نقل بین المللی دریایی، تحولات حوزه صنعت کشتیرانی با تاکید بر حمل و نقل کانتینری به عنوان حمل و نقل غالب در آینده مورد مطالعه قرار داده و نهایتا” تحولات بندری تشریح خواهند گردید.
امروزه مفاهیم و عملیاتی نمودن واژههای مرتبط با جهانی شدن به اصلیترین بحث نشست های جهانی تبدیل شده و هر روز جهان شاهد شکلگیری مفاهیم جدیدی در زمینه ادغام منطقهای و جهانی شدن است. همگرایی در فعالیت های اقتصاد جهانی و منطقه ای به واسطه انسجام و همبستگی موجود در فعالیتهای اقتصادی در سراسر دنیا موجب شکل گیری اتحادهای منطقه ای و فرامنطقه ای بزرگی شده که از جمله پیامدهای مثبت آن می توان به بسیج امکانات جهانی علیه بحرانهایی که اقتصاد جهان را تهدید میکنند، اشاره نمود. در ارائه مفاهیم کلیدی به منظور تحلیل این بخش متغیرهای اصلی بحث نظیر ابزارهای جهانی شدن و بازیگران کلیدی در تجارت جهانی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت (چینی چیان،۱۳۸۱).
اقتصاد علم انتخاب گزینههایی است که یک جامعه از آن طریق برای به کار بستن منابع در جهت تولید و توزیع کالاها و خدمات و ارائه آن به گروه های مختلف اقدام مینماید. در این راه کسب و کارها در بستر سیستم های اقتصادی با خلق کالاها و گشایش منابع جدید به افزایش ثروت و نهایتاً رفاه انسان کمک میکنند. ابراهیم زاده به نقل از آدام اسمیت (۱۳۵۷) سیستم اقتصادی کاپیتالیستی را معرفی می نماید که در آن بیشتر فعالیت ها و ابزارهای تولید در دست افراد و به منظور کسب منفعت قرار دارد. در این سیستم سود هر کسب و کاری در سطح جامعه توزیع شده و به افراد حق آزادی انتخاب و رقابت تعلق میگیرد و دستی نامرئی به تنظیم مجموعه فعالیت های اقتصاد جمعی انسان ها میپردازد.
کشورهای مختلف طی سال های گذشته در تولید کالاهای متنوع و به کار بستن بهینه منابع متخصص شدهاند و هر یک بخشی از کالاهای مورد نیاز جامعه بین الملل را تولید میکنند. پس هر جامعهای برای دست یابی به رفاه و سلامت، در کسب ثروت بیشتر میکوشد.
سازمان تجارت جهانی با سه شورای اصلی از سال ۱۹۹۵ صورت جدید خود را سازماندهی کرده است. شورای تجارت کالا (موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت۱)، شورای تجارت خدمات۲ و شورای جنبههای تجاری حقوق مالکیت معنوی سه بنیان اصلی این سازمان را تشکیل میدهند. همانگونه که از موافقتنامه های فوق نیز استنباط میشود، نظام جدید تجارت جهانی به دو بخش مجزای تجارت کالا و تجارت خدمات تقسیم میشود. تجارت خدمات به عنوان تجارت نامرئی شناخته میشود و اصولا مقولهای جدید محسوب شده که آمار و اطلاعات آن نیز چندان در دسترس نیست.
موافقت نامه عمومی تجارت خدمات (GATS) از ژانویه ۱۹۹۵ به اجرا در آمده و خود متشکل از دو بخش است. چارچوب موافقت نامه که شامل مقررات عمومی بوده و جدول ملی که به عنوان بخشی از پروتکل الحاقی تلقی میگردد، در جدول ملی هر یک از اعضاء خدماتی را که مایلند ارائه کنند و یا در دسترس دیگر اعضاء قرار دهند مشخص میکنند. در حوزه تجارت خدمات و فعالیتهای خدماتی، مقررات سازمان تجارت جهانی کاملا قابل انعطاف بوده و تغییرات لازم در اقتصاد داخلی و ملی را می توان به تدریج و در یک دوره زمانی مناسب و قابل قبول اجرا کرد(گودرزی،۱۳۸۷).
جهانی شدن۳ مقولهای است که در جهان صنعتی بسط وتوسعه یافته و مهمترین محور آن نیز افزایش رقابت بین المللی است. رقابت به کمک سازمانهای بین المللی و توافقهای منطقهای از طریق حذف موانع تجاری و اقتصادی هر روز گستردگی بیشتری مییابد. به طوریکه امروزه شرکت های چند ملیتی در قالب پدیده تولید جهانی و با سرمایهگذاری های کلان در سایر کشورها، افزایش رقابت و تجارت جهانی را باعث شده و با ایجاد واحدهای مختلف تولیدی وصنعتی وابسته به خود در کشورها و مناطق مختلف جهان وعدم تمرکز تصمیمگیری موجبات تسریع این امر را پدید آورده اند (بهکیش،۱۳۸۱).
جهانی شدن واژه رایج دهه ۱۹۹۰ میلادی است. جهانی شدن فرآیندی است که در آن مرزهای سیاسی و اقتصادی رنگ باخته وارتباطات و تعاملات در حوزهایی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیکی و زیست محیطی توسعه مییابد. در این فرآیند سلایق جامعه جهانی به یکدیگر نزدیکتر شده و الگوهای مصرف به هم شبیهتر میشوند. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (۱۹۹۶)، جهانی شدن را الگوی تکاملی فعالیت های برون مرزی بنگاه های اقتصادی می داند که شامل سرمایهگذاری های بینالمللی، تجارت و همکاریهای نوآورانه به منظور خلق کالاهای جدید و فعالیت های بازاریابی است (Christopher, 992).
در مجموع می توان جهانی شدن را پدیده شکلگیری بازار واحد جهانی دانست. در این فرآیند کالاها و قطعات در کشورهای مختلف بر مبنای اصول تخصصگرایی ومزیت نسبی تولید میشوند که ماحصل آن شکلگیری شبکههای تولید و شرکتهای چند ملیتی است.
کاهش دخالت دولت ها در اقتصاد ملی، فروپاشی نظام برتون وودز[۱] و دوری از اقتصاد کینزی و از همه مهم تر تغییر الگوی توسعه کشورهای در حال توسعه وحرکت از تفکر درون نگر (خودکفایی در همه امور صنعتی) به سوی تفکر برون نگر، افزایش تحرک سرمایه و کاهش هزینه های حمل و نقل همگی مسیر حرکت به سوی نظام تجارت آزاد را هموار کرده اند که به عنوان اصلیترن دلایل تسریع روند جهانی شدن نیز ملحوظ میگردند.
۱General Agreement on Trade and Tariffs(GATT)
۲General Agreement on Trade in Services (GATS)
۳Globalization
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر