تحقیق تصادف و تأثیر ضریب اصطکاک بر تصادف

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تصادف و تأثیر ضریب اصطکاک بر تصادف دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲ـ۱ـ مقدمه:    ۵
۲ـ۲ـ پیشینه تحقیق:    ۶
۲ـ۲ـ۱ـ تحقیقات:    ۶
۲ـ۲ـ۲ـ تأثیر عوامل محیطی بر تصادفات و ضریب اصطکاک:    ۱۰
۲ـ۳ـ مرور نظری:    ۱۰
۲ـ۳ـ۱ـ تاریخچه تصادفات در جهان :    ۱۰
۳ـ۱ـ مقدمه:    ۱۳
۳ـ۲ـ تعاریف نظری:    ۱۳
۳ـ۲ـ۱ـ مفاهیم و تعاریف مربوط به تصادفات:    ۱۳
۳ـ۲ـ۲ـ تعاریف و اصطلاحات مربوط به خرابی روسازی راه :    ۱۵
۳ـ۲ـ۲ـ۱ـ ترک:    ۱۵
۱ـ تَرَک پوست سوسماری :    ۱۵
۲ـ تَرَک لبه ای :    ۱۵
۳ـ تَرَک طولی :    ۱۵
۴ـ تَرَک انعکاسی    ۱۵
۵ـ تَرَک چروکی :    ۱۵
۶ـ تَرَک لغزشی :    ۱۵
۷ـ تَرَک تعریضی :    ۱۶
۸ـ تَرَک تیغه ای :    ۱۶
۳ـ۲ـ۲ـ۲ـ فرسایش :    ۱۶
۳ـ۲ـ۳ـ تعاریف و اصطلاحات مربوط به مهندسی ترافیک :    ۱۶
۳ـ۳ـ تعاریف:    ۱۸
۳ـ۳ـ۱ـ نقاط حادثه خیز:    ۱۸
۳ـ۳ـ۲ـ ضریب اصطکاک:    ۱۹
۳-۳-۳-آسفالت :    ۱۹
۳ـ۳ـ۴ـ قیر :    ۲۰
۳ـ۳ـ۵ـ اثرات محیطی:    ۲۱
– سرما :    ۲۲
– لغزندگی:    ۲۲
۳ـ۳ـ۶ـ مشخصات هندسی یا فیزیکی:    ۲۲
۳ـ۳ـ۷ـ  مشخصات عملکردی (ترافیکی) :    ۲۲
۳ـ۳ـ۸ـ مشخصات ایمنی:    ۲۲
۳ـ۳ـ۹ـ اصطکاک و ضریب اصطکاک:    ۲۳
۳-۳-۹-۱- تعریف اصطکاک :    ۲۳
۳-۳-۹-۲- اصطکاک در حرکت و آستانه‌ی حرکت:    ۲۴
۳-۳-۹-۳- رابطه‌ی نیروی اصطکاک با مسیر لغزش (کشیده شدن) تایر:    ۲۵
۳-۳-۹-۴- دایره اصطکاک:    ۲۵
۳-۳-۹-۵- ضریب اصطکاک :    ۲۶
۳-۳-۹-۶- فرضیه های اساسی اصطکاک :    ۲۷
۳-۳-۹-۷- نسبت نیروی اصطکاک به وزن:    ۲۸
۳-۳-۹-۸- تأثیر سرعت بر اصطکاک:    ۲۹
۳-۳-۹-۹- اثر حرارت بر اصطکاک :    ۲۹
۳-۳-۹-۱۰- سایر عوامل قابل توجه در رابطه با اصطکاک:    ۳۰
۳-۳-۹-۱۱- ضریب شتاب ترمز:    ۳۰
۳-۳-۹-۱۲- تأثیر نوع وسیله بر ضریب اصطکاک:    ۳۱
۳-۳-۹-۱۳- رابطه‌ی ضریب اصطکاک و شتاب ثقل:    ۳۱
۳-۳-۹-۱۴- رابطه‌ی ضریب شتاب ترمز با افزایش و کاهش سرعت:    ۳۳
۳-۳-۹-۱۵- ضریب شتاب ترمز و ضریب اصطکاک در صحنه‌ی تصادفات:    ۳۳
۱ـ آزمایش با وسیله‌ی نقلیه ای که تصادف کرده یا وسیله‌ی نقلیه‌ی مشابه آن    ۳۳
۳-۳-۹-۱۶- معادلات محاسبه‌ی سرعت بر اساس آثار ترمز:    ۳۳
۳-۳-۹-۱۷-اعتبار کاربردی معادله  :    ۳۴
منابع و مآخذ:    ۳۶

منابع :

۱- قرآن کریم، سوره مائده، آیه ۱۳۲، چاپ الهادی قم ۱۳۷۸ .

۲- لایقی، ایرج: تصادف، موسسه انتشاراتی جهان چهار، صبر، ۱۳۸۴٫

۳- بهنود، حمیدرضا، پاک گوهر، علیرضا: ارائه طرح اولیه ای در بودجه بندی هزینه های آموزش اجتماعی ترافیک، هشتمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران ۱۳۸۷: سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران ۱۳۸۷ .

۴- معین، محمد: فرهنگ فارسی: موسسه‌ی انتشارات امیرکبیر؛ ۱۳۷۱ .

۵- دهخدا، علی اکبر: لغت نامه، موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران؛ ۱۳۳۵٫

۶- پور قیصری، حسین: تهیه مدل تصادفات مطالعه موردی شهرستان خمینی شهر پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم انضباطی، ۱۳۸۹٫

۷- پاک گوهر، علیرضا، خلیلی، محدثه: بررسی سهم و نقش عوامل سه‌گانه موثر بر تصادفات جاده ایران طی سال‌های فصلنامه علمی ترویجی راهور سال ششم، شماره ۸ .

۸- تن زاده، جواد: طرح هندسی و ایمنی راه، انتشارات صانعی شهمیرزادی؛ ۱۳۸۸ .

۹- لین، بی فریک، بازسازی صحنه تصادف: ترجمه عباس رازانی، انتشارات دانشگاه، علوم انتظامی، ۱۳۸۳٫

۱۰- رازانی، عباس: آثار صحنه‌ی تصادف، معاونت آموزش ناجا؛ ۱۳۷۳٫

۱۱- رونقی، حسنعلی ( ۱۳۸۵ ): ترافیک در تهران و سایر شهرهای ایران هزینه و راه حل، انتشارات دانشگاه شیراز.

۱۲- سرائی پور، محمد: آسفالت، چاپ دوم، انتشارات دهخدا، ۱۳۶۰٫

۱۳- شادابی، مهدی: مباحثی از امور راهنمایی و رانندگی (تصادفات) سطح ۲، معاونت آموزش ناجا؛ ۱۳۷۷٫

۱۴- شاهی، جلیل: مهندسی ترافیک، تهران مرکز نشر دانشگاهی؛ ۱۳۷۶ .

۱۵- عامری، محمود، افتری زاده، شهریار، میرابی مقدم، محمد حسین: بررسی روش‌های اندازه گیری مقاومت لغزندگی رویه راه و نحوه ارزیابی آن در سطح جاده، پژوهشنامه حمل و نقل، شماره دو، سال اول، بهار ۱۳۸۴ .

۱۶- عامری، محمود، شفابخش، غلامعلی، نوبخت، شمس، ملکوتی، محمود: مدل ریاضی تصادفات جاده های دو خطه برون شهری استان بوشهر با توجه به ویژگی‌های رویه کار، پژوهشنامه حمل و نقل، شماره اول، سال هفتم، بهار ۱۳۸۹ .

۱۷- عامری، محمود: مدل ریاضی تصادفات جاده های دو خطه برون محوی استان بوشهر با توجه به ویژگی‌های رو به راه، پژوهشنامه حمل و نقل، شماره دو ف سال اول، بهار .۱۳۸۴ .

۲ـ۱ـ مقدمه:

در جهان کنونی صنایع متنوع اتومبیل پیش‌روتر از صنایع دیگر می‌باشد و شاید به سبب نیاز انسان‌ها و رقابت جهانی کشورهای صنعتی جهان است. برابر آمار اعلام شده در حال حاضر بیشتر از دویست و پنجاه میلیون وسیله نقلیه در دنیا در حال تردد می‌باشند.

به طور معمول سالانه تعداد زیادی از آن‌ها در اثر تصادفات از بین رفته و تعداد زیادی هم در اثر مرور زمان تبدیل به آهن‌پاره شده و در دهه اخیر نیز در کارخانجات ذوب فلز به ورقه‌های فلزی و شمش‌های فولادی تبدیل می‌شوند. از طرف دیگر کارخانجات سازنده و مونتاژ با طراحی‌های جدید و با فناوری پیشرفته انواع و اقسام اتومبیل‌های جدید را با شکل‌های متنوع آیرودینامیکی و پر شتاب تولید و به دنیا عرضه می‌نمایند. (لایقی،۱۳۸۴).

ایمنی ترافیک، عرصه‌ای است که ابعاد گسترده و پیچیده‌ای را در کنش با یکدیگر دخیل داشته، دانش و تجربیات گوناگونی بسته به حوزه‌های مربوطه در آن اقتضا می‌کند. این تنوع چند بعدی علوم در سه زیر مجموعه عوامل انسانی، عامل جاده و محیط راه و عامل وسیله نقلیه مورد تفکیک قرار می‌گیرد. (بهنود،۱۳۸۷)

عامل جاده موارد بسیاری را در برگرفته که از جمله می‌توان به نقش رویه راه اشاره نمود. رویه راه در بالا بردن کیفیت معابر و در نتیجه ایمنی ترافیک نقش موثری دارد به طوری در صورت رعایت استانداردهای لازم در رویه راه می‌توان شاهد معابر ایمن بود.

از آنجا که مطالعات به اثبات رسانده که روسازی‌ها و شرایط رویه، نقش بسزایی در وقوع یا شدت تصادفات و کاهش ایمنی دارند و با عنایت به اینکه عدم مقاومت لغزشی لازم رویه، وجود خرابی‌های متعدد در سطح راه، عرض کم راه‌ها، عدم وجود شانه و یا عرض کم آن‌ها، از بین رفتن خطوط و خط‌کشی از جمله عوامل مهم روسازی‌ها است که در بروز تصادفات جاده‌ای و کاهش ایمنی نقش بسزایی دارند. بنابراین، تلفیق عوامل ایمنی و مشخصات سطحی روسازی و همچنین نگهداری خوب و ارزیابی به موقع و مناسب عوامل مذکور به منظور افزایش ایمنی راه‌ها ضروری خواهد بود.

در این بین انتخاب و به‌کارگیری مصالح مناسب برای تولید آسفالت جهت ایجاد ضریب اصطکاک مطلوب در سطح آسفالت معابر گامی در جهت ارتقاء ایمنی راه‌ها و در نتیجه ایمنی ترافیک محسوب می‌گردد؛ لذا تاکنون تحقیقات زیادی در این خصوص صورت گرفته است.

۲ـ۲ـ پیشینه تحقیق:

بر کسی پوشیده نیست که مشکلات ترافیکی و در صدر آن تصادفات در حال حاضر دغدغه اصلی بسیاری از کشور‌های جهان است که با توجه به تأثیر چهار عامل انسان، راه، وسیله نقلیه و عوامل محیطی (با میزان تأثیر متفاوت) در ایمن شدن ترافیک یک منطقه، تلاش در جهت بهبود هر یک از این عوامل می‌تواند جامعه را به داشتن یک ترافیک ایمن نزدیک‌تر نماید. از سوی دیگر با توجه به پیشرفت قابل توجه تکنولوژی می‌توان روز به روز میزان تأثیر گذاری انسان بر دو عامل راه و وسیله نقلیه را بیشتر نمود و جامعه را به سوی یک ترافیک ایمن سوق داد. پیشرفت انسان در ساخت ماشین آلات و تولید مصالح راه‌سازی بهتر از جمله مواردی است که تکنولوژی می‌تواند در خدمت ایمنی ترافیک قرار گیرد.

زیرسازی و روسازی مناسب از مؤلفه‌های یک راه ایمن می‌باشند. در روسازی توجه به عوامل بسیاری مد نظر می‌باشد که از آن جمله انتخاب مصالح مناسب جهت تولید آسفالت مناسب برای ایجاد ضریب اصطکاک و مقاومت لغزشی مطلوب و… می‌باشد؛ لذا با به‌کارگیری مصالح مرغوب در روسازی به یک راه ایمن دسترسی پیدا خواهیم نمود.

مقاومت در برابر لغزندگی از خصوصیات مهم رویه راه است، که در ارتباط با تأمین ایمنی و پیشگیری از تصادفات ناشی از لغزندگی نقش موثری را دارا می‌باشد. این خصوصیت به صورت نیرویی که به هنگام ترمز‌گیری، در برابر سر خوردن لاستیک‌های وسیله نقلیه بر روی سطح خیس روسازی عمل می‌کند، تعریف شده و با پارامتری موسوم به ضریب اصطکاک بیان می‌گردد (عامری- محمود،افتخار زاده- فرهاد،۱۳۷۶).

در کشورمان ایران تهیه مصالح جهت تولید آسفالت از معادن مختلف با نوع سنگ‌های متفاوت سبب وجود آسفالت‌های غیر یکسانی از نظر مقاومت لغزشی و ضریب اصطکاک شده است، لذا با توجه به تأثیر بسزایی که ضریب اصطکاک بر وقوع و شدت تصادفات دارد بررسی میزان این تأثیر ضروری به نظر می‌رسد که این مهم با مقایسه تصادفات دو بخشی که از نظر نوع مصالح به‌کارگیری شده در تولید آسفالت متفاوت باشند تحقق پیدا می‌کند.

۲ـ۲ـ۱ـ تحقیقات:

تحقیقات زیادی در خصوص میزان تأثیر وضعیت رویه راه بر تصادفات و در نتیجه ایمنی ترافیک وجود دارد. لیکن با توجه به اینکه تحقیق انجام شده پیرامون تأثیر ضریب اصطکاک به تصادفات می‌باشد؛ سعی شده فقط به تحقیقاتی پرداخته شود که ارتباط بیشتری با موضوع تحقیق داشته باشد.

مقاومت لغزشی از مؤلفه های مهم رویه راه است که با پارامتری به نام ضریب اصطکاک سنجیده می‌شود. روش‌ها و وسایل زیادی برای اندازه گیری ضریب اصطکاک روی راه وجود دارد. محمود عامری و همکاران طی تحقیقی دریافتند که:

از بین این روش‌ها، دو روش آزمایش آونگ انگلیسی برای تعیین بافت ریز و پخش ماسه برای تعیین میزان بافت درشت از کاربرد بیشتری برخوردار بوده و به کمک آن‌ها می‌توان یک ارزیابی مناسب از مقاومت لغزندگی در سطح جاده به عمل آورد. اما این روش‌ها به مانند سایر روش‌های اندازه گیری اصطکاک دارای محدودیت‌هایی می‌باشند؛ که توجه به آن‌ها می‌تواند به ارزیابی وضعیت لغزشی سطح جاده کمک شایان توجهی نماید. این محدودیت‌ها عبارتند از :

الف) دستگاه آونگ انگلیسی، خصوصیات اصطکاکی سنگ‌دانه‌های موجود در مخلوط آسفالتی را در یک سطح کوچک به ابعاد ۱۲۵ میلی‌متر در ۷۶ میلی‌متر اندازه گیری کرده و مقادیر حاصل از آن از یک نقطه به نقطه دیگر متفاوت می‌باشند. بنابراین این آزمایش باید در چند نقطه از یک سایت (حداقل ۵ نقطه) انجام و میانگین اندازه‌ها به عنوان ارزش مقاومت لغزندگی آن سایت ثبت و مورد استفاده قرار گیرد.

ب) آزمایش آونگ انگلیسی به شدت تابع درجه حرارت سطح روسازی بوده و مقادیر حاصل از آن با افزایش یا کاهش درجه حرارت آب روی سطح جاده تغییر می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که شدت تغییرات (SRV – ضریب اصطکاک سطح جاده) در درجه حرارت‌های بالای ۲۰ درجه سانتی‌گراد کم در حدود ۲ تا ۳ واحد بوده و درجه حرارت‌های زیر ۲۰ درجه سانتی‌گراد زیاد می‌باشد. بنابراین باید در حین آزمایش، درجه حرارت آب پخش شده روی سطح جاده اندازه گیری و در تجزیه و تحلیل نتایج مورد استفاده قرار گیرد.

پ) نتایج حاصل از آزمایش آونگ انگلیسی مستقل از روش پخش ماسه بوده و هیچ ارتباطی بین این دو به اثبات نرسیده است. بنابراین مقادیر بدست آمده از این دو آزمایش به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و اثرات هر یک در بافت ریز و درشت روسازی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

اما در یک تحقیق انجام گرفته توسط عبدالله المنصور در کشور عربستان در سال ۲۰۰۵ آزمون چرخ قفل شده با استفاده از روش آزمون ASTME274 معمول‌ترین روش ارزیابی مقاومت لغزش سطح پوشش بیان گردید.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق علل تصادف و فاکتورهای مؤثر و نظریه های پیرامون علل تصادفات و راه و انواع آن و ایمنی راه و سازماندهی اقدامات ایمنی راه
  • تحقیق تحلیل تصادف و علل تصادفات جاده ای
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.