تحقیق حل اختلاف در بهره برداری از آب های سطحی و زیرزمینی و مدلهای بهینه سازی و روش حل اختلاف Nash

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق حل اختلاف در بهره برداری از آب های سطحی و زیرزمینی و مدلهای بهینه سازی و روش حل اختلاف Nash دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه۴
۱-۲-مطالعات انجام گرفته در زمینه ی حل اختلاف۵
۱-۲-۱-حل اختلاف در بهرهبرداری از آبهای سطحی۵
۱-۲-۲-حل اختلاف در بهرهبرداری از آبهای زیرزمینی۱۰
۱-۲-۳-حل اختلاف در بهرهبرداری تلفیقی از آبهای سطحی و زیرزمینی۱۱
۱-۳-مدلهای بهینه سازی۱۳
۱-۳-۱-مدلهای بهینه سازی تک هدفه۱۳
۱-۳-۲-مدلهای بهینه سازی چندهدفه۱۵
۱-۴-مدلهای حل اختلاف۱۶
۱-۵-مدل شبیهسازی سیستم۱۹
۱-۵-۱-روش ماتریس پاسخ واحد۱۹
۲-مراجع                   ۲۵

مراجع :

– Nandalal, K. D. W. and Simonovic, S. P., 2002, State of  the art report on systems analysis methods for resolution of conflicts in water resources management, Water Resources Research Report, Book 6.

– Bazargan-Lari, M.R., Kerachian, R. and Mansoori, A., 2009, A conflict-resolution model for the conjunctive use of surface and groundwater resources that considers water quality issues: A case study, Environmental Management, Springer-Verlag, Vol. 43, pp. 470-482.

– Nandalal, K. D. W. and Simonovic, S. P., 2003, Resolving conflicts in water sharing: A systemic approach, Water Resources Research, Vol. 39, No. 12, 1362.

– Cosgrove, W. J. and Rijsberman, F. R., 2000, World water vision: Making water everybody’s business, World Water Council.

– Deninger, R. A., 1970, Systems analysis of water supply systems, Water Resource. Bull., Vol. 4, pp. 573-579.

– Frisvold, G. B. and Caswell, M. F., 2000, Transboundary Water Management Game-Theoretic Lessons for Projects on the US-Mexico Border, Agricultural Economics, 24 101-111.

– Nash, J. F., 1953, Two-person cooperative game, Econometrica, Vol. 21, pp. 128-140.

– Shirangi, E., Kerachian, R. and Shafai, M., 2008, A simplified model for reservoir operation considering the water quality issues: Application of the Young conflict resolution, Environmental Monitoring and Assessment, Vol. 146, pp. 77-89.

– Lejano, R. P. and Davos, C. A., 1995, Cost allocation of multiagency water resource project: Game theoretic approaches and case study, Water Resources Research, Vol. 31, pp. 1387-1393.

– Loaiciaga, H., 2004, Analytical game theoretic approach to groundwater extraction, Journal of Hydrology, Elsevier, Vol. 297, pp. 22-33.

– Luss, H., 1999, On equitable resource allocation problems: A lexicographic minimax approach, Operations Research, Vol. 47, pp. 361-378.

– Madani, 2009, Game theory and water resources, Journal of Hydrology, Vol. 381, pp. 225-238.

– Tisdell, J. G. and Harrison, S. R., 1992, Estimating an optimal distribution of water entitlements, Water Resources Research, Vol. 28, pp. 3111-3117.

۱-۱- مقدمه

استفاده از روش­های بهینه ­سازی در مدیریت منابع آب از دیرباز مورد توجه محققین بوده است، لیکن ارائه­ی مدل­هایی که در آنها تمامی ذینفعان نقش موثری در حل و رفع اختلافات داشته باشند، در سال­های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. برای حل مناقشات مدل­های متعددی توسعه یافته­اند و افراد بسیاری در این زمینه به ارائه­ی نظریاتی پرداخته­اند. تئوری بازی­ها[۱]، مدل رفع اختلاف Nash، مدل رفع اختلاف Young، مدل گراف[۲]، مدل پویایی سیستم[۳]، نقشه­های شناختی فازی[۴]، تحلیل چندمتغیره­ی بایپلات[۵] و روش تصمیم­گیری چندمعیاره[۶] از جمله این مدل­ها می­باشند.

بر اساس گزارش جهانی آب جمعیت جهان در قرن اخیر سه برابر شده و به تناسب آن مصرف آب برای اهداف انسانی ۶ برابر افزایش داشته است[۳۶]. علاوه بر این شرایط آب و هوایی مثل گرم­شدن زمین وضعیت را در آینده بدتر خواهد کرد. از آنجایی که آب از نظر مکانی و زمانی به طور نامنظم توزیع شده است، بارندگی­های منظم در بعضی مناطق با خشکسالی­های بلندمدت در سایر مناطق مغایرت دارد. همچنین منابع آب شیرین جهان بر اساس مرزهای سیاسی تفکیک نشده است، بنابراین توزیع و استفاده از منابع آب محدود، می­تواند منجر به ایجاد مناقشات محلی، منطقه­ای و حتی در سطوح بین­المللی شود. مدیریت پیشرفته­­ی آب، حل مناقشات و همکاری می­تواند چنین مشکلاتی را بهبود بخشد چراکه روند حل مناقشات آب با استفاده از علوم حقوق، مهندسی، اقتصاد، زمین­شناسی و اقتصاد سیاسی قانونمند شده است[۱۲].

حل موفق مناقشات ملی و بین ­المللی آب، نیاز به درک درستی از ذات مناقشه و همچنین مدلسازی و تحلیل مسائل اساسی آن برای رسیدن به یک توافق نهایی در خصوص اینکه چه مقدار از آب مشترک به هر کشور و یا گروهی تخصیص یافته است، دارد. طبیعت و جریان مناقشه و همکاری بین گروه­های درگیر بر پایه­ی تکنولوژی­ها و روش­های جدید می­تواند به مدیریت موثر منابع آب کمک کند و بدین وسیله کشمکش میان گروه­های درگیر در مسئله­ی آب را کاهش دهد[۳۵].

از آنجایی که منابع آب سطحی پاسخگوی نیازهای کشاورزی، شرب و صنعتی نبوده و استفاده­ی  بیش از حد از منابع آب زیرزمینی نیز سفره­های آب زیرزمینی کشور را با مشکلات متعددی مواجه ساخته است، لذا بهره­برداری تلفیقی از منابع آب سطحی و زیرزمینی، به عنوان راه­حلی مناسب در این زمینه مورد توجه قرار گرفته است[۳]. امروزه مدیریت جامع منابع آب، با تأکید بر بهره­برداری مشترک یا تلفیقی از منابع آب­های سطحی و زیرزمینی، در دستور کار کلیه­ی سازمان­های بهره­برداری قرار گرفته است. توسعه­ی بهره­برداری از آب­های زیرزمینی در مقایسه با سدسازی دارای مزایای متعددی بوده و مشکلات به مراتب کمتری دارد. از این میان می­توان به هزینه­ی کمتر، عدم وجود مشکل رسوب و تبخیر، مشکلات کیفی کمتر، و عدم وجود مشکلات اجتماعی و فرهنگی اشاره نمود[۱۰].

در این مقاله مطالعات انجام شده در زمینه حل اختلاف در سه قسمت تشریح شده است. ابتدا حل اختلاف در بهره­برداری از منابع آب­های سطحی بررسی می­شود. سپس حل اختلاف در بهره­برداری از منابع آب­های زیرزمینی مطرح می­شود. نهایتاً مسئله­ی حل اختلاف در بهره­برداری تلفیقی از منابع آب­های سطحی و زیرزمینی مورد بررسی قرار می­گیرد. شایان ذکر است میزان تحقیقات در زمینه­ی اخیر نسبت به دو زمینه­ی قبلی کاستی­های بسیاری وجود دارد.

 ۱-۲- مطالعات انجام گرفته در زمینه­ ی حل اختلاف

 ۱-۲-۱- حل اختلاف در بهره­ برداری از آب­های سطحی

John Nash (1953) ثابت کرد که در مسائل با ابعاد محدود همواره یک نقطه­ی توافق به گونه‌ای وجود دارد که در آن همه تصمیم‌گیرندگان در مقابل حریفان خود، به بهترین مطلوبیت خود می‌رسند. این مفهوم اساسی در نظریه بازی­های غیر اشتراکی، نقطه عطفی در تحلیل اختلاف بود. Nash در سال ۱۹۵۳ تئوری چانه‌زنی[۷] در علم اقتصاد را ارائه داد. کاربردهای این تئوری در علم اقتصاد بسیار گسترده بوده است به طوری­که منجر به کسب جایزه­ی نوبل اقتصاد توسط این ریاضی‌دان شد. تئوری Nash با داشتن مبانی علمی قوی می‌تواند در رفع اختلافات در بهره‌برداری از سیستم‌های منابع آب نیز مورد استفاده قرار گیرد [۳۷].

Young et. al.(1982)مزایا و معایب روش­های مختلف موجود را برای تقسیم هزینه در پروژه­های تأمین آب مانند جداسازی هزینه­ها از سود باقیمانده[۸](SCRB) و روش­های ساده­ی تخصیص بر اساس نسبت­ها (سهم هر ذینفع براساس نسبت پارامترهای مختلف) و همچنین، روش­های نسبتاً پیشرفته­ای از بازی­های همکارانه مانند ارزش شاپلی[۹](shapely 1953) را در یک سیستم تخصیص آب در سوئد بررسی کردند. آنها چارچوبی را برای انتخاب هر یک از این روش­ها با در نظر گرفتن شرایط مختلف مسئله ارائه دادند .همچنین، نشان دادند که کارایی این ­ روش­ها بستگی زیادی به قابل اعتماد بودن داده­های مربوط به نیازها و هزینه­ها دارد [۴۷].

Rubinstein (1982) یک بازی چندگزینه­ای را که بطور متوالی و مشخص انجام می­شد در نظر گرفت. در این تئوری حدبالایی برای تعداد مراحل چانه­زنی وجود ندارد اما یک هزینه­ی تأخیر برای هر بازیکن وجود دارد به طوری که با افزایش تعداد مراحل چانه­زنی، مجموع سهم افراد درگیر در مسئله چانه­زنی کاهش می­یابد [۴۰].

Heaney and Dickinson (1982) دو روشSCRBو MCRS[10]را برای تخصیص هزینه­ی یک پروژه منابع آب بین ذینفعان مختلف در یک بازی همکارانه به کار بردند .آن­ها شروط اساسی را که این ­روش­ها مبتنی بر آن می­باشند و همچنین، کارایی و قابلیت آن­ها را از جنبه­های مختلف با ارائه­ی مثالهای عملی مورد بررسی قرار دادند [۱۶].

[۱] Game Theory

[۲] Graph Model

[۳] System Dynamics Model

[۴] Fuzzy Cognitive Maps

[۵] The Multivariate Analysis Biplot

[۶] Multi Criteria Decision Analysis

[۷] Bargaining Theory

[۸] Separable Costs Remaining Benefits

[۹] Shapley Value

[۱۰]Minimum Cost Remaining Savings

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.