911 views
پیشینه تحقیق خواب و رویا و دیدگاهها و جایگاه آن در ادبیات فارسی و تاثیر خواب ، رویا و پیشگویی بر سرنوشت و روند زندگی شخصیت های شاهنامه دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
۲- خواب و رویا و جایگاه آن در ادبیات فارسی ۶
۲-۱ خواب و رویا ۶
۲-۱-۱ جایگاه خواب در ادبیات فارسی ۷
۲-۱-۱-۱ تعریف خواب ۹
۲-۱-۲ روانشناسی خواب ۱۰
۲-۱-۳ خواب از دیدگاه زیستشناسی و روانشناسی ۱۱
۲-۱-۴ جایگاه خواب در اساطیر ۱۲
۲-۱-۵ خواب انبیای الهی ۱۲
۲-۱-۶ دیدگاه پیش از تاریخ درباره خواب ۱۳
۲-۱-۷ خواب در قرآن کریم ۱۴
۲-۱-۸ تعبیر و تفسیر خواب ۱۵
۲-۲ رویا ۱۵
۲-۲-۱ نظریه پردازی در مورد رویاها ۱۶
۲-۲-۲ ویژگیهای گزارشهای رویا ۱۷
۲-۲-۳ منشأ رویا ۱۷
۲-۲-۴ رویا در مذاهب ۱۸
۲-۲-۴-۱ سنت یهودی ۱۸
۲-۲-۴-۲ سنت مسیحی ۱۹
۲-۲-۴-۳ سنت اسلامی ۱۹
۲-۲-۴-۳-۱ رویا در قرآن ۱۹
۲-۳ خواب ورویا از دیدگاه پزشکی ۲۰
۲-۴ پیشگویی و پیشبینی ۲۰
۲-۴-۱ پیشگوییهای قرآن ۲۳
۲-۴-۲ جایگاه پیشگویی در آیین مسیحیت ۲۳
۲-۴-۳ ابزار پیشگویی ۲۴
۲-۴-۳-۱ جام جهانبین ۲۴
۲-۴-۴ اخترشناس و جایگاه او ۲۷
۲-۴-۵ فال ۲۸
۲-۵ سروش ۲۸
۲-۵-۱ صدای غیبی ۲۹
۲-۵-۲ پیغام سروش ۲۹
۲-۵-۳ سخن موجودات اهورایی ۳۰
۲-۵-۴ سخن سیمرغ ۳۰
۲-۶ جایگاه رویا در ادبیات فارسی ۳۱
۲-۶-۱ انواع رویا در شاهنامه ۳۲
۲-۶-۲ رویا منشا الهام و اشراف ۳۳
۲-۶-۳ نمادها و کردارهای نمادین رویا ۳۳
۲-۶-۴ دیدگاه فروید و یونگ درباره رویا ۳۴
۲-۶-۵ تفاوت فال با رویا ۳۵
۲-۷ معرفی شخصیتها ۳۵
۲-۷-۱ شغاد ۳۵
۲-۷-۲ رستم ۳۵
۲-۷-۳ ضحاک ۳۸
۲-۷-۴ سام ۳۸
۲-۷-۵ اسفندیار ۳۹
۲-۷-۶ افراسیاب ۴۱
۲-۷-۷ سیاوش ۴۱
۲-۷-۱۰ گشتاسب ۴۲
۲-۸ پیشینه تحقیق ۴۳
۴ تاثیر خواب ، رویا و پیشگویی بر سرنوشت و روند زندگی شخصیت های شاهنامه ۴۵
۴-۱ خواب ضحاک ۴۵
۴-۱-۱ تحلیل خواب ضحاک ۴۹
۴-۱-۲ تاثیر خواب ضحاک در سرنوشت و روند زندگی او ۵۰
۴-۲ خواب سام ۵۱
۴-۲-۱ تحلیل خواب سام ۵۴
۴-۲-۲ تاثیر خواب سام در سرنوشت و روند زندگی او ۵۵
۴-۳ خواب دیدن افراسیاب و ترسیدن ۵۵
۴-۳-۱ پرسیدن افراسیاب موبدان از خواب ۵۷
۴-۳-۲ تحلیل خواب افراسیاب ۵۸
۴-۳-۳ تاثیر خواب افراسیاب در سرنوشت و روند زندگی او ۵۹
منابع و مآخذ ۶۰
قرآن مجید، ترجمهی مهدی الهی قمشهای.
امین،سیدحسن. (۱۳۸۹۹٫ فردوسی و شاهنامه. تهران: دایره المعارف ایرانشناسی.
حمیدیان، سعید. (۱۳۷۲). درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی. تهران: نشر مرکز.
زمردی،حمیرا.(۱۳۸۲). نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامهی فردوسی-خمسه نظامی- منطقالطیر. تهران: انتشارات زوار.
کزازی، میرجلالالدین. (۱۳۸۷). رویا، حماسه، اسطوره. تهران: نشر مرکز.
کورت،هانس. (۱۳۸۶). فرهنگ جامع تعبیر خواب. ترجمهی سیدمحمدعلی شجاعی تهرانی. انتشارات تهران.
مرتضوی، منوچهر. (۱۳۷۲). فردوسی و شاهنامه. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
یونگ،کارل گوستاو. (۱۳۸۱). انسان و سمبولهایش. ترجمهی محمود سلطانیه. تهران:جامی.
————(۱۳۸۹). روح و زندگی. ترجمهی لطیف صدقیانی. تهران: جامی.
براون، سیلویا. (۱۳۸۷). پیشگویی. ترجمهی عباسعلی زارعی.قزوین: انتشارات سایه گستر-مهرگان دانش.
فروید،زیگموند. (۱۳۸۷). روش تعبیر رویا. ترجمهی محمد حجازی. تهران: جامی.
———(۱۳۹۰). مکنیزمهای دفاع روانی. ترجمهی سیدحبیب گوهریراد و محمد جوادی. تهران: رادمهر.
«خواب و رویا یکی از رازناکترین و پیچیدهترین پدیدههای عالم هستی است که هنوز سخن فرجامین دربارهی آن گفته نشده است. از سوی دیگر، این پدیده با همه رازناکی و پیچیدگیاش، کاربردی ژرف در فرهنگ ایرانی یافته است، به گونهای که در سراسر زندگی این قوم میتوان نمودی از خواب و رویا را مشاهده کرد.
خواب و رویا یکی از دادههای الهی است که همواره در پردهای از رمز و راز نهفته شده و ذهن آدمی را به خود مشغول ساخته است. این پدیده دریایی است بس شگرف و ناپیدا کرانه؛ جهانی است شگفتانگیز و هزار تو که هر شب همگان فرصت آن را مییابند که به گوشه و کنار این دنیای غریب سرک کشیده، ندیدهها و ناشنیدهها را ببینند و بشنوند .خواب آن حالت آرامش و سکونی است که پس از یک دوره کوشش و تلاش به سراغ آدمی میآید و فرد، بریده از هیاهوی زندگی سر بر بالین میگذارد. در این زمان، روزنهای به جهان دیگر گشوده میشود و روان آدمی سبکبال به سوی عالم بالا میپوید» (امین،۲۵:۱۳۸۴).
«خواب و رویا در اساطیرایرانی اهمیت فراوان داشته است و آنها دیدن خواب را در سرنوشت خود مؤثر میدانستند. شاهان در دربار خود خوابگزارانی داشتند که بعد از دیدن خواب به آنها مراجعه میکردند تا برایشان تعبیرخواب کنند. گزارشی را که خوابگزار میداد ممکن بود شاه را تا مدتها به فکر فرو ببرد و همچنین پایه بسیاری از جنگها، ازدواجها و تولد و مرگ را مشخص کند. نه تنها در ایران باستان پدیده خواب تأثیر داشته بلکه در جوامع مختلف هم مؤثر بوده و فکر دانشمندان بسیاری را به خود مشغول کرده که چرا انسان پس از پایان کار روزانه و هنگام به خواب رفتن رویا میبیند. البته رویا زمانی پدید میآید که خواب خیلی عمیق نباشد زیرا وقتی خواب خیلی عمیق باشد انسان از فرط خستگی خواب نمیبیند. سقراط ادعا میکند که رویا ماهیت و مبدأ الهی دارد بهطوریکه به وسیله رویا میتوان آینده را پیشبینی کرد» (حمیدیان،سعید، ۱۳۷۹: ۲۸)
«اما در شاهنامه خواب و رویاهای بسیاری دیده میشود که ناشی از باور و اعتقاد مردم ایران باستان بوده است آنان اعتقاد داشتند که عناصر طبیعی و غیرطبیعی که در زمان خواب به دیدنشان میآید در سرنوشتشان موثر بوده و باعث به وجود آمدن حوادث اصلی میشود فردوسی حتی دیدن خواب و تعبیر آن را نشانی از علم پیامبری میداند.
خواه امید گیر و خواهی بیم | هیچ بر هرزه نافرید حکیم |
(سنایی، ۸۳:۱۳۷۷)
فردوسی همچنین در شاهنامه موارد بسیاری را نشان میدهد که سرنوشت آنها در خواب و رویا رقم میخورد؛ همچنین در شاهنامه هر مرد عادی نمیتواند تعبیر خواب کند زیرا کسی باید از این نیروی الهی بهره بگیرد که دارای فره ایزدی باشد که در شاهنامه تعبیر اینگونه خوابها و رویاها توسط موبدان صورت میگیرد. در عصر ما هنوز مردم با دیدن خواب و رویا مدتها به آن فکر میکنند و اگر خواب بدی ببینند سعی میکنند از حوادث آن پیشگیری کنند غافل از اینکه تقدیر و سرنوشت انسان دردست خداست» (کزازی ،۱۳۷۶: ۱۹).
««خواب» و «رویا» دو پدیده پیچیده و شگفتی است که از آغاز آفرینش و پیدایش انسان تاکنون، اندیشه بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده و همچنان مبهم باقی مانده است.
پیوند این دو با زندگی هر یک از ما و تجربیات گوناگون ما از هر یک، احساسی خاص به انسان بخشیده، به گونهای که نوعی انس و نزدیکی بین ما و خواب و رویا به چشم میخورد. بارها برای افراد بسیاری اتفاق افتاده است که از رهگذر رویای خویش از باطن اعمال گذشته، چگونگی فعالیتهای فعلی و حتی عاقبت تصمیمات آینده خود باخبر شدهاند و در پی آن آگاهی و هوشیاری شایستهای یافتهاند.
گستره تأثیر رویاها بدانگونه است که در پارهای زمانها، زندگی امروز و گذرا به حیات جاودان و ابدی فردا پیوند خورده و برکات بسیاری در مراحل مختلف زندگی ـ همانند تغییر مسیر هلاکت بار آدمی ـ نصیب مان شده است» (مرتضوی،۱۳۷۲: ۲۰)
«خواب در اساطیر ایرانی اهمیت فراوان داشته است و آنها دیدن خواب را در سرنوشت خود مؤثر میدانستند. شاهان در دربار خود خوابگزارانی داشتند که بعد از دیدن خواب به آنها مراجعه میکردند تا برایشان تعبیرخواب کنند. گزارشی را که خوابگزار میداد ممکن بود شاه را تا مدتها به فکر فرو ببرد و همچنین پایه بسیاری از جنگها، ازدواجها و تولد و مرگ را مشخص کند نه تنها در ایران باستان پدیده خواب تأثیر داشته بلکه در جوامع مختلف هم مؤثربوده و فکر دانشمندان بسیاری را به خود مشغول کرده که چرا انسان پس از پایان کار روزانه و هنگام به خواب رفتن رویا میبیند. البته رویا زمانی پدید میآید که خواب خیلی عمیق نباشد زیرا وقتی خواب خیلی عمیق باشد انسان از فرط خستگی خواب نمیبیند. سقراط ادعا میکند که رویا ماهیت و مبدأ الهی دارد بهطوری که به وسیله رویا میتوان آینده را پیشبینی کرد.
پلاتون رویا را همانند یک الهام تلقی میکرد و تصور میکرد که به هنگام رویا روح سرشار و مملو از حقیقت جاودانی است، بقراط نیز خواب را نتیجه فعالیت مغز میدانسته است. ارسطو در کتاب خود راجع به خواب آن را همانند یک عمل طبیعی مغز میداند، این فیلسوف معتقد بود که پیشگویی آینده به وسیله خواب امکان پذیراست. رویاها، اغلب هیجانات قوی، مشاجرات داخلی، خواستههای برآورده نشده، ترس و سایر احساسات را نشان میدهد. خواب آناکارنین، که به وسیله لئون تولستوی شرح داده شده است. بهترین مثال برای نشان دادن این مسئله است که چگونه احساسات خیلی قوی در عالم رویا منعکس میشوند. رویای آناکارنین هنگانی به حقیقت میپیوندد که حالت غم و اندوه او به اوج رسیده بود و سؤالات زمانی مطرح شده که مسائل برای او خیلی دردناک و وسوسهآور شده بود، کدام یک را باید انتخاب کند، وظیفه زناشوئی یا احساس شدید خود نسبت به آلکسی و رونسکی را تولستوی مینویسد، او هر شب تقریباً همین رویاها را دیده است که دو مرد درآن واحد شوهر وی هستند، بنابراین محبتها و نوازشهای خود را تقسیم میکرد.
همچنین خواب فکر بسیاری از دانشمندان مثل فروید، سچنو و پاولف را به خود مشغول کرده است که خارج از بحث ما است. اما در شاهنامه خواب و رویاهای بسیاری دیده میشود که ناشی از باور و اعتقاد مردم ایران باستان بوده است آنان اعتقاد داشتندکه عناصر طبیعی و غیر طبیعی که در زمان خواب به دیدنشان میآید در سرنوشتشان موثربوده و باعث به وجود آمدن حوادث اصلی میشود فردوسی حتی دیدن خواب و تعبیرآن را نشانی از علم پیامبری میداند.
نگر خواب رابیهوده نشمری | یکی بهره دانی زپیغمبری |
[۱] -Dream
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر