تحقیق آناتومی و فیزیولوژی دستگاه قلب وعروق و برنامه توانبخشی قلبی و کیفیت زندگی و توابخشی قلبی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آناتومی و فیزیولوژی دستگاه قلب وعروق و برنامه توانبخشی قلبی و کیفیت زندگی و توابخشی قلبی دارای ۴۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲) آناتومی و فیزیولوژی دستگاه قلب وعروق    ۷
۱-۱-۲) قلب    ۷
۲-۱-۲)  بیماریهای ایسکیمیک قلب (IHD) :    ۹
۳-۱-۲) بیماریهای عروق کرونر    ۱۱
۴-۱-۲) استراتژیهای بالینی در بیماران عروق کرونر    ۱۳
۲-۲)برنامه توانبخشی قلبی    ۱۷
۱-۲-۲) هدفها و نتایج باز توانی قلبی    ۱۷
۲-۲-۲) اثر ورزش و فعالیت بدنی بر عروق کرونری    ۲۰
۳-۲-۲) آزمون ورزشی    ۲۲
۳-۲)کیفیت زندگی    ۲۹
۱-۳-۲) کیفیت زندگی و ابعاد آن:    ۲۹
۲-۳-۲)کیفیت زندگی و توابخشی قلبی:    ۳۱
۴-۲) افسردگی    ۳۲
۱-۴-۲) اختلال افسردگی و ابعاد آن    ۳۲
۲-۴-۲) اپیدمیولوژی افسردگی :    ۳۲
۳-۴-۲) افسردگی و توانبخشی قلبی:    ۳۳
۵-۲)اضطراب    ۳۴
۱-۵-۲) مفهوم اضطراب    ۳۴
۲-۵-۲) اضطراب وسیستم قلبی و عروق    ۳۵
۳-۵-۲) اضطراب و توانبخشی قلبی:    ۳۶
۶-۲) مرور تحقیقات انجام شده    ۳۶
۱-۶-۲) تحقیقات انجام شده در داخل کشور    ۳۶
۲-۶-۲) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۳۷
منابع    ۴۰

 منابع

– Gray A, Bowman GS, Thompson DR. The role of cardiac rehabilitation services in England and Wales. J R Coll Physicians Lond1997;31:57–۶۱٫

– ملک عطایی .محسن . اصول طب داخلی هاریسون . بیماری های قلب و عروق . انتشارات نسل فردا.چاپ دوم ۱۳۸۴٫صفحه ۳۸٫

– Lane D, Carroll D, Ring C, Beevers DG, Lip GY. Mortality and quality of life

– komorovski T , Alessanadro Desideri , patrizia Rozbowsky , Quality of life and behavioral compliance in cardiac rehabilitation patients: longitudinal survey journal of nursing studies Roman 2007.

– شرفی، فریبا .تاثیر ارام سازی بر اضطراب بیماران سکته قلبی بستری در بخش های ویژه قلبی در بیمارستانهای وابسته   به دانشگاههای علوم پزشکی زنجان در سال ۱۳۷۲، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۷۲،ص۶

– Kulcu DG, Kurtais Y,Tur BS, Gulec S, Seckin B.The effect of cardiac rehabilitation on quality of life, anxiety and depression in patients with congestive heart failure. A randomized controlled trial, short term results. Eura Medi cophys. 2007 Dec;43(4):511-3. Kulcu DG, Kurtais Y,Tur BS, Gulec S, Seckin B.

)-محمدی،ف. طاهریان، ا. حسینیان، م. رهگذر، م. بررسی تاثیر برنامه توانبخشی قلبی بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته قلبی . مجله توانبخشی. شماره سوم پاییز ۱۳۸۵٫

.Psychological treatment of cardiac patients: a meta-analysisWolfgang Linden Melanie Jayne Phillips and Jocelyne Leclerc European Heart Journal 2007 28(24):2972-2984.

– دستان پ، منصور م، بیماری روانی. تهران، انتشارات رشد، سال ۱۳۷۷٫

قلب، سوزان اوکانل اسملتزر، برندا بر، مترجم :حمید قادری احسان مهدی زاده الهام قازانچایی ناشر: کتاب برنا – اردیبهشت، ۱۳۸۵٫

– بیماریهای قلب و عروق ,تامس آندرولی، رابین گریگز، کارپنتر، لوسکالزو، انوش دهنادی مقدم ,آرش رشیدی ,ناشر: تیمورزاده – ۲۴ مرداد، ۱۳۸۵٫
– فیزیولوزی گایتون، گانونگ و لوی.پدیداورنده کاظمی محمد حسین، بلوچ نرگس، عقیلی رخساره سادات. ناشر کتاب میر ۱۳۸۶٫

 ۱-۲) آناتومی و فیزیولوژی دستگاه قلب وعروق

۱-۱-۲) قلب[۱]

قلب ماهیچه­ای میان تهی، صنوبری شکل به درازای ۱۳ سانتیمتر­ که در قفسه سینه میان دو شش و روی پرده دیافراگم [۲]جای گرفته است و به طور تخمینی ۳۰۰ گرم وزن دارد. وزن و اندازه آن متاثر از سن، جنس، وزن بدن، ورزش و بیماری قلبی است. کار قلب دمیدن خون به انتهای بدن جهت عرضه نمودن اکسیژن و مواد غذایی، برداشت دی اکسید کربن و مواد زائد حاصل از متابولیسم است. دستگاه قلب و رگ­ها در برگیرنده قلب، سرخرگها، مویرگها، سیاهرگ­ها و لنف می­باشد. قلب انسان به طور متوسط ۷۲ بار در دقیقه، ۱۰۰ هزار بار در روز و ۵/۲۲ بیلیون بار در زندگی هر فرد می­زند تا خون اکسیژن­دار را با کفایتی کامپیوتر گونه، با هر زنش به بستر رگ­ها بفرستد. این تلمبه کوچک در همه لحظات زندگی شخص می­زند و تنها ۴/۰ ثانیه میان هر زنش می­آساید. عمل تلمبه­ای قلب توسط  انقباض و انبساط موزون دیواره عضلانی آن صورت می پذیرد. در طی انقباض عضلانی حفرات قلب کوچکتر می­شوند و باعث به خارج رانده شدن خون می­گردند و در طی انبساط عضلانی دیواره قلب از خون پر می­شوند تا برای تخلیه بعدی، آماده شوند(۲۹،۲۷).

حفرات قلب

قلب از دیدگاه کالبدی، فیزیولوژی و بیماری دو تاست . قلب راست و قلب چپ که دیواره­ای بنام سپتوم آنها را از هم جدا می­کند. هر یک از این­ها نیز از دو حفره شامل دهلیز و بطن تشکیل شده است.

خونی که در بدن از طریق سیستم وریدی به قلب برمی­گردد در دهلیز راست تجمع می­یابد و سپس به بطن راست پمپ می­شود. هر زمان که بطن راست منقبض می­شود این خون که محتوی اکسیژن کمی است به طرف ریه می­راند ودر ریه خون غنی از اکسیژن می­شود. وریدهای ریه، خون غنی از اکسیژن را به دهلیز چپ و از آنجا به بطن چپ می­فرستد.

بطن چپ خون را از طریق آثورت به شبکه عروقی بدن می­رساند و به دلیل پمپ خون به سراسر بدن بطن چپ کار بیشتری نسبت به بقیه حفرات قلب انجام می­دهد و در نتیجه ضخامت دیواره­های آن ممکن است به بیش از نیم اینچ یعنی ۳-۲ برابر ضخامت دیواره بطن برسد(۲۷،۲۹).

رگ­های قلب

شریان­های کرونری چپ و راست بر روی سطح قلب و در شیار دهلیزی بطنی و میان بطنی جای دارند و بافت چربی آن­ها را می­پوشاند. شریانهای کوچکتر به درون ماهیچه قلب وارد می­شوند. قلب، خون مورد نیاز خود را از همین راه سرخگ­ها دریافت می­کند نه از خـون حفرات. تنـها حدود ۵/۰ میـلی متر توده ماهیچه­ای قلب می­تواند خون مورد نیاز خود را خون حفرات قلبی به دست آورد(۲۸،۲۹).

ماهیچه قلب از راه شریان کرونری راست و چپ خون مورد نیاز خود را دریافت می­کند. شریان کرونری بی‌فاصله از ریشه آئورت سرچشمه می­گیرد، وارد شیار دهلیزی بطنی راست می­شود و از آنجا به شیار میان بطنی پسین می­رود وبه نوک قلب می­رسد. شاخه­های آن به دهلیز راست، بطن راست، بخش زیرین بطن چپ، بخش پسین دیواره میانی، گره سینوسی دهلیزی و گره دهلیزی بطنی خون می­رسانند. شریان کرونر چپ هم از ریشه آئورت سرچشمه گرفته و در درازای پیشین میان دو بطن پیشرفت کرده به نوک قلب می­رسد(۳).

 ۲-۱-۲)  بیماری­های ایسکیمیک قلب (IHD) [3]:

ایسکمی به نبودن اکسیژن در نتیجه جریان خون ناکافی اطلاق می­شود. بیماری­های ایسکیمیک قلبی (بیماری کرونر قلب، بیماری آترواسکلروتیک قلب و … ) عوامل ایجاد کننده مختلفی دارند ولی نقطه مشترک همه این عوامل اختلال عمل قلب به علت عدم توازن بین نیاز اکسیژن میوکارد و منبع اکسیژن در دسترس می­باشد. آتراسکلروز شایع ترین علت ایسکیمی عروق کرونری است که با کاهش قطر عروق در شرایط پایه­ای، کاهش مطلقی در جریان خون میوکارد ایجاد می­نماید یا از افزایش متناسب خون به هنگام زیاد شدن مصرف جلوگیری می­نماید. آتراسکلروز مهم­ترین علت مرگ و میر است و اصولاً جز موارد نادر، کلیه بیماران مبتلا به انفارکتوس دچار آتراسکلروز هستند.

عوامل سبب شناسی (اتیولوژیک):

برخی از حالات و عادات، در افرادی که دچار بیماری­های ایسکیمیک قلب می­گردند، بیش از دیگر مردم دیده می­شود که این­ها را عوامل خطرساز گویند. وجود این عوامل خطرساز احتمال و سرعت ایجاد آتراسکلروز را افزایش می­دهد. از دیدگاه اپیدمیولوژی افزایش کلسترول خون، افزایش فشار خون و مصرف سیگار احتمالاً مهم­ترین عوامل خطرساز هستند. سن، جنس و عوامل ارثی از عوامل خطر غیر قابل تغییر هستند ولی دیگر عوامل را می­توان به شکل های مختلف تعدیل نمود.

     چربی بالا _ افزایش کلسترول و تری گلیسرید هر دو از عوامل مهم خطر می­باشند. افزایش کلسترول با ازدیاد غلظت لیپوپروتئین با دانسیته کم (LDL) و ازدیاد تری گلیسرید با ازدیاد لیپوپروتئین با دانسیته خیلی کم (VLDL) همراه است. لیپوپروتئین با دانسیته زیاد (HDL) رابطه عکس با ظهور آتراسکلروز زودرس دارد و عاملی محافظ می­باشد.

     فشار خون بالا افزایش فشار خون عامل خطر مهمی برای آتراسکلروز به ویژه بیماری­های ایسکیمیک قلب و بیماری عروق مغزی است. با افزایش فشارخون خطر ایجاد آتراسکلروز به طور فزاینده ای بالا می‌رود.

مصرف سیگار مصرف سیگار از عوامل خطرساز عمده بوده قطع آن موجب کاهش آتراسکلروز پیش رونده می­شود.

هیپرگلیسمی و دیابت قندی هیپرگلیسمی با بیماری آترواسکلروتیک بالینی رابطه مستقیمی دارد . در دیابتی­ها چه وابسته و چه غیر وابسته به انسولین میزان انفارکتوس دو برابر افراد طبیعی است. این خطر در بیماران جوان و جنس مؤنث بیشتر است.

چاقی به طور کلی میزان بیماری­زایی و مرگ ناشی از بیماری­های ایسکیمیک قلب متناسب با میزان افزایش وزن تا ۳۰% افزایش می­یابد. چاقی موجب مقاومت به انسولین در بافت­های محیطی ( به ویژه بافت عضلانی و چربی) شده در نتیجه باعث هیپرانسولینیسم جبرانی می­گردد. کبد نسبت به برخی اثرات انسولین مقاومت پیدا نمی­کند و لذا افزایش تولید لیپوپروتئین­های مملو از تری گلیسرید موجب افزایش سطح تری گلیسرید می­شود. هم­چنین چاقی باعث تولید بیشتر کلسترول تام بدن و کاهش HDL می‌گردد و نیز فرد را در خطر بیشتر فشار خون بالا قرار می­دهد. در مجموع چاقی به طور مستقیم با همه عوامل خطرساز قابل تغییر بیماری کرونری به جز سیگاری بودن رابطه دارد، لذا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

البته باید متذکر شد که از طرفی پاره­ای از بررسی­های اپیدمیولوژیک چاقی را به عنوان یک عامل خطر و عامل افزاینده بیماری­های قلبی عروقی مطرح نکرده­اند و مطالعات زیادی نشان داده­اند که توزیع چربی در عامل خطر بودن چاقی اهمیت خاصی دارد. چاقی مرکزی با افزایش محیط دور شکم و کمر، با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی همراه می­باشد. تجمع چربی در شکم همراه با فشار خون بالا و خطر افزایش یافته بیماری عروق کرونری می­باشد. در مردان اگر دور کمر بیشتر از دور باسن باشد فشار خون، کلسترول و تری گلیسرید بالا و خطر بیماری ایسکیمیک قلب وجود خواهد داشت.

عدم فعالیت فیزیکی مشاهدات اپیدمیولوژیک نشان داده است که بین درجه پایین فعالیت بدنی و افزایش احتمال مرگ در اثر بیماری کرونری قلب وابستگی وجود دارد.

فشارهای روحی و شخصیت – فشارهای روانی و عاطفی و اضطراب موجب استعداد بیشتر ابتلا به بیماری‌های ایسکیمیک قلب و مرگ ناگهانی می­گردد.

ژنتیک اغلب موارد آترواسکلروز زودرس، ارثی می­باشند. در بسیاری از موارد می توان این امر را به خطر عوامل ارثی مانند فشارخون بالا، دیابت و چربی خون بالا نسبت داد(۳).

Heart

Diapragm

۱٫Iscemic heart disease

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کیفیت زندگی و استرس و تأثیر استرس در عملکرد کارکنان در محیط کار و استرس شغلی و راه های پیشگیری از آن
  • تحقیق فعالیت های ورزشی و رابطه ورزش با انواع مولفه های روان شناختی و شخصیتی و بررسی کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی و نظریه های مربوط به ان
  • تحقیق نظریه‌های پیرامون کیفیت زندگی کاری و ارزش افزوده اقتصادی و سرمایه فکری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.