تحقیق فعالیت های ورزشی و رابطه ورزش با انواع مولفه های روان شناختی و شخصیتی و بررسی کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی و نظریه های مربوط به ان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق فعالیت های ورزشی و رابطه ورزش با انواع مولفه های روان شناختی و شخصیتی و بررسی کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی و نظریه های مربوط به ان دارای ۸۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
مقدمه ای بر روانشناسی ورزش    ۶
فرضیاتی در تبیین تأثیرات ورزش    ۱۱
تأثیر ورزش در اجتماعی شدن    ۱۴
تأثیر ورزش در شخصیت    ۱۵
تأثیر ورزش در اخلاق و رعایت حقوق دیگران    ۱۶
تأثیر ورزش در کاهش افسردگی    ۱۷
تأثیر ورزش در کاهش اضطراب    ۱۸
نقش ورزش در پر کردن اوقات فراغت    ۲۰
تأثیر ورزش بر فرهنگ    ۲۱
تأثیر ورزش بر حافظه    ۲۲
۲-۲-کیفیت زندگی    ۲۳
مولفه‌های کیفیت زندگی    ۲۵
از بهزیستی ذهنی تا کیفیت زندگی    ۲۶
۱-۲-۲- مدل‌های کیفیت زندگی و ارتباط آن با بهزیستی ذهنی    ۲۸
۲-۲-۲- کیفیت زندگی براساس مدل امید به زندگی شاد (وینهوون)    ۲۹
۳-۲-شادکامی    ۳۰
دیدگاه های نظری در مورد شادکامی    ۳۱
دیدگاه لذت گرایی    ۳۱
دیدگاه معنوی :    ۳۲
نظریه داینر    ۳۳
نظریه آرگایل    ۳۴
دیدگاه های شناختی و شادی    ۳۵
دیدگاه های زمینه ای در مورد شادی    ۳۶
شادی در نظریه فروید    ۳۷
نظریه تعادل حالات هیجانی    ۳۷
شادی در نظریه الیس    ۳۸
نظریه زیست شناختی در مورد شادی    ۳۸
شادی در نظریه فاوا    ۴۰
شادی در نظریه فرلو    ۴۰
مؤ لفه های تشکیل دهنده شادمانی    ۴۱
عواطف مثبت و منفی    ۴۱
صفات شخصیتی و روان شناختی مرتبط با شادمانی    ۴۴
برون گرایی و روان نژندی    ۴۴
شخصیت و شادکامی    ۴۶
۴-۲-عزت نفس:    ۴۷
عزت نفس کلی:    ۵۱
عزت نفس اجتماعی:    ۵۱
عزت نفس تحصیلی:    ۵۱
مولفه های اساسی عزت نفس:    ۵۱
ماهیت عزت نفس:    ۵۲
نظریات مرتبط با  عزت نفس:    ۵۳
نظریه ی جیمز :    ۵۳
نظریه ی مید :    ۵۴
نظریه ی کولی:    ۵۵
نظریه ی سالیوان:    ۵۵
نظریه ی روزنبرگ:    ۵۷
نظریه ی هورنای:    ۵۷
نظریه ی آدلر:    ۵۸
۵-۲- پیشینه مطالعات :    ۵۹
ورزش و کیفیت زندگی    ۵۹
ورزش و عزت نفس    ۶۲
ورزش و شادکامی    ۶۵
منابع    ۶۹

منابع

نائینیان ، م. ر. شعیری، م. ر. ، روشن، ر. صیدمحمدی، ک. و خامی، ز. (۱۳۸۴). مطالعه برخی ویژگی‌های روان سنجی پرسشنامه کیفیت زندگی(QOL) . دوماهنامه علمی – پژوهشی دانشور رفتار. دانشگاه شاهد. سال دوازدهم، دوره جدید، شماره ۱۳٫

نشاط دوست، حمید طاهر(۱۳۸۸)،تعیین عوامل موثر در شادکامی کارکنان فولاد مبارکه، مجله علمی پژوهشی دانشگاه اصفهان، سال بیستم، شماره پیاپی ۳۳،بهار.

نصری، صادق(۱۳۸۹) فواید روان شناختی فعالیت جسمانی، بهمن ماه ۱۳۸۹، آکادمی ملی المپیک.

نصیری، حبیب‌اله و جوکار، بهرام. (۱۳۸۵). معناداری زندگی، امید، رضایت از زندگی و سلامت روان در زنان. مجله پژوهش زنان. دوره ۶، شماره ۲، ۱۷۶-۱۵۷

بنائی،مهدی،(۱۳۸۴). ورزش واکسنی برای پیشگیری ازبیماریهاوناهنجاریها. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

بیابانگرد، اسماعیل(۱۳۷۲). روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران. انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

پاول هنری‌ماسن؛ جروم کیگان؛ مترجم:مهشید یاسایی – نشر مرکز – ۶۷۲ صفحه – وزیری – چاپ ۲ سال ۱۳۷۰

پروین، ‏ لارنس ای. روانشناسی شخصیت نظریه و تحقیق ‏ ؛ مترجمان محمدجعفر جوادی؛ پروین کدیور ‏تهران، ‎۱۳۷۹

تقوی،امید.(۱۳۸۵) . “بررسی وضعیت اجتماعی – اقتصادی وانگیزه های شرکت درورزش همگانی”،  پایان نامهکارشناسی ارشد،دانشگاه گیلان.

Kraut, R. (1979). Two conceptions of happiness. Philosophical Review, 87, 167-196.

Kubota Y, Sasaki S. Aerobic exercise and self-esteem in children. J Behav Med 2002; 24(12): 127-35.

Landers, D.M. (2005). The influence of exercise on mental health.

Landers, D.M., Petruzzello, S.J. (1994). Physical activity fitness and anxiety, Champaign. IL: Human Kinetics Publishers.

Larsen,Randy J.,&Diener,Edward. (1987). Affect intensity as an individualdifference characteristic: Areview. Journal of Research in Personality, 21, 1–۳۹٫

Thel Well, R. C., Greenles, L. A. (2003). Developing comptative enduranc performance using mental skills training. The Sport Psychology, 17, 318-37.

Bandura, A. (1998). Health promotion from the perspective of social cognitive theory. Psychology & Health, 13, 623–۶۴۹٫

مقدمه

اختلالات روانی از قبیل افسردگی و اضطراب بر زندگی میلیون ها نفر از مردم جهان تاثیر گذاشته و با افزایش مرگ و میر و هزینه مراقبت های بهداشتی ارتباط دارد. این مساله بسیار جدی و دردناک است و میتواند زندگی شخص، خانواده، دوستان و دیگران را مختل نماید. این اختلالات در سنین مختلف و با درجات گوناگون بروز می نماید. یکی از بهترین، ساده ترین و مقرون به صرفه ترین عامل جهت داشتن سلامت روانی، فعالیتهای ورزشی است.

افرادی که در حرفه پزشکی و علوم بیولوژیک فعالیت می کنند، تاثیر ورزش در پیشگیری از مشکلات جسمی را تائید کرده اند. همچنین متخصصان سلامت روان معتقدند که ورزش در پیشگیری و درمان مشکلات مربوط به سلامت روان نقش مهمی را ایفا می نماید. بایدل و فوکس(۲۰۰۰) با انجام تحقیقاتی در این زمینه نشان داده اند که بین ورزش و سلامت روان ارتباط قوی وجود است و ورزش سبب کاهش اضطراب و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و خودباوری، بخصوص در زمینه فیزیکی میشود. به علاوه، مقابله با استرس را بهبود می بخشد(نقل از ذوالفقاری،۱۳۸۱). انجمن ملی بهداشت روان آمریکا ۶ مورد از مواردی که نیاز به تحقیقات بیشتر دارند را به صورت زیر معرفی کرده است:

۱- ورزش با کاهش اضطراب همراه است.

۲- ورزش افسردگی خفیف تا متوسط را کاهش می دهد.

۳- ورزش طولانی مدت با کاهش عصبانیت و اضطراب همراه است.

۴- ورزش در کنار درمان، بر روی افسردگی شدیدتر موثر است.

۵- ورزش شاخصهای مختلف استرس را کاهش می دهد.

۶- ورزش تاثیر مفید هیجانی روی دو جنس و در همه سنین دارد.

چنانچه مشهود است اهمیت تاثیر ورزش برروی متغیر های روانی مورد تاکید است و البته متغیر هایی چون اضطراب و افسردگی به عنوان پایه های سلامت روان، به طور مستقیم بر روی کیفیت زندگی، شادکامی و عزت نفس تاثیر می گذارند.

در این مقاله نخست به تشریح فعالیت های ورزشی و نقش ورزش در سلامت جسمانی و روانی پرداخته می شود. به رابطه ورزش با انواع مولفه های روان شناختی و شخصیتی همچون افسردگی و اضطراب و اجتماعی شدن و رشد شخصیت اشاره خواهد شد. سپس به بررسی کیفیت زندگی، عزت نفس و شادکامی مورد بحث قرار می گیرند و به تفکیک هر یک بنیان های نظری، مولفه ها، تعاریف و تاریخچه آنها ارائه می شود. در نهایت نیز پیشنه مطالعات مرتبط  بیان می شود.

مقدمه ای بر روانشناسی ورزش

بیدل و موتری (۱۹۹۱) ورزش و تمرین را عناصر یا زیر مولفه های فعالیت جسمانی می دانند . دوبرت (۲۰۰۲) اشاره می کند که با وجود اینکه روان شناسان به پیشگیری از بیماری و توانبخشی با توسل به افزایش اموری مثل فعالیت جسمانی و ورزش می پردازند، پژوهش ها و مهارت های مداخله ای آموخته شده در این موقعیت ها در حال حاضر در عملکرد ورزشی مورد استفاده قرار می گیرند. هیز (۱۹۹۹)اظهار می دارد که با وجود تفاوت معانی ورزش و ورزش کردن ، این دو حیطه به هم مرتبطند و تاثیرات ورزش کردن معمولا در حوزه روان شناسی ورزش مورد ملاحظه واقع می شود. روان شناسی ورزش[۱] بر اثرات عوامل روان شناختی بر رفتار ورزشی متمرکز می شود، در حالی که روان شناسی ورزش کردن[۲] با اثراتی که ورزش و ورزش کردن بر رفتار روان شناختی دارد سروکار پیدا می کند. هیز اظهار می دارد که ” روانشناسی ورزش کردن به رابطه بدن و ذهن توجه می کند، درحالی که روان شناسی ورزش به رابطه ذهن و بدن می پردازد”. گوین و اسپنس (۱۹۹۵) از تمرین به عنوان یک فعالیت تفریحی نام می برند (در مقابل فعالیت جسمانی حرفه ای) که با یک هدف بیرونی خاص مثل بهبود تناسب اندام، عملکرد جسمانی یا سلامتی انجام می شود. درک هدف از فعالیت در تعیین اینکه چه فعالیتی ورزش است و  چه فعالیتی ورزش نیست اهمیت دارد. در عوض، کاسپرسون[۳]، پاول و کرستینسن (۱۹۸۵) اشاره کرده اند که فعالیت جسمانی می تواند جزئی از تفریح یا فعالیت های کاری باشد. گوین، لوسک و ریچارد[۴] (۲۰۰۱) چهار پارامتر فعالیت جسمانی را توصیف کرده اند:: نوع، فراوانی، شدت و مدت. نوع، نشانگر سیستم های جسمانی است که در فعالیت های خاص مثل ایروبیک، حرکات کششی، حرکات مقاومتی و انعطاف پذیری به کار می رود. فراوانی با توجه به میزان فعالیت به کارگرفته شده در یک دوره زمانی شناسایی می شود. شدت، بار تحمیلی را توصیف می کند که بر اثر فعالیت بر سیستم فیزیولوژیکی وارد می شود. مدت، دلالت بر مدت زمان یک فعالیت خاص دارد. تناسب جسمانی به عملکرد فیزیولوژیکی و توصیف نگرش های ما اشاره دارد که بر توانایی ما برای انجام فعالیت جسمانی اثر می گذارد . اشکال مختلف تناسب جسمانی معرفی شده است (کاپلان ، سالیس و پاترسون، ۱۹۹۳). این فعالیت ها شامل تحمل قلبی ریوی، تحمل عضلانی، نیرومندی عضلات، ترکیب بدن و انعطاف پذیری است.

وان (۱۹۹۷) ورزش را ” فعالیت هایی در نظر می گیردکه شامل قدرت و مهارت، رقابت و راهبرد و یا شانس می شوند و برای شادی، رضایت و منافع شخصی شرکت کنندگان یا دیگران (مثل درآمد)، ( برای مثال، تماشاگران) انجام می شود و شامل ورزش های ساختار یافته یا تفریحی و نیز ورزش به صورت سرگرمی است”.

سلامت روانی سه بعد هیجانی،اجتماعی و روان شناختی را شامل می گردد. سلامت هیجانی، رضایت از زندگی ، خوشبینی و امیدواری ، اعتماد به نفس، تسلط و حس کنترل ، داشتن هدف در زندگی ، احساس تعلق و حمایت شخصی از مهمترین جنبه های آن هستند( وایت لو[۵] و همکاران،۲۰۰۸). شناخت در حال رشدی وجود دارد که از نظر جسمی فعال بودن با بهبود سلامت روانی مثل ارتقاء بهداشت روانی و پیشگیری از رشد مشکلات سلامت روانی مرتبط می شود. بعلاوه ، فعالیت جسمانی نشانه های بیماری های روانی  مختلف را  بهبود می دهد. منافع روان شناختی فعالیت جسمانی در پشینه تجربی و غیرتجربی به طور گسترده ای مورد توجه قرار گرفته است.(به نقل از نصری۱۳۸۹)

[۱]– Sport psychology

[۲]– exercise psychology

[۳]-Casperson , Paul & Christenson

[۴]– Levesque & Richard

[۵] -Whitelaw

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق کیفیت زندگی و استرس و تأثیر استرس در عملکرد کارکنان در محیط کار و استرس شغلی و راه های پیشگیری از آن
  • تحقیق سازگاری شغلی و عدالت سازمانی و عزت نفس و نظریه های ان
  • تحقیق شادکامی، احساس پیوستگی و نارسایی هیجانی و دیدگاه های مربوط به آن
  • تحقیق عزت نفس و ویژگی ها و علل پیدایش و تکنیک‌های تقویت عزت نفس و اثرات و پیامدهای منفی اشتغال زنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.