تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان دارای ۱۲۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
گفتار اول: تیزهوشی    ۹
چند تعریف از استعداد (تیزهوشی)    ۹
تاریخچه ی تیزهوشی و بااستعدادی    ۱۰
خصوصیات و ویژگی های مرتبط با افراد با استعداد    ۱۲
تیز هوشی در اقلیت های نژادی و دختران    ۱۵
تاب آوری (رزیلنسی) در تیزهوشان    ۱۶
تناقضات مربوط به ارائه آموزش خاص برای افراد با استعداد و تیزهوش    ۱۷
نظریه های جاری در مورد هوش، استعداد و برنامه ریزی آموزشی    ۲۲
اثر برنامه های مختلف بر دانش آموزان با استعداد    ۲۵
گفتار دوم: چارچوب نظری اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک    ۳۱
تاثیر همسانی و تضاد    ۳۴
اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک در دانش آموزانی با توانایی کمتر    ۳۶
چارچوب ارزیابی معلم    ۳۶
نمرات در مدرسه    ۳۷
گفتار سوم: خود پنداره تحصیلی    ۳۸
خود پنداره    ۳۸
خود پنداره تحصیلی    ۴۰
عوامل موثر بر خود پنداره تحصیلی    ۴۲
۱- خانواده    ۴۲
۲- مدرسه    ۴۲
۳- باز خورد از دیگران    ۴۴
۴- ارزش های فرهنگی    ۴۴
ارتباط مفهوم خود تحصیلی (خودپنداره تحصیلی) با پیشرفت تحصیلی    ۴۵
گفتارچهارم:خودکارآمدی تحصیلی    ۴۹
نظریه خودکارآمدی    ۴۹
منابع خودکارآمدی    ۵۰
تجربیات اجرایی(تسلط یابی)    ۵۰
تجربیات نیابتی    ۵۱
متقاعد سازی گفتاری    ۵۱
حالت های روانی (تحریک احساسی)    ۵۲
خود کارآمدی تحصیلی    ۵۲
ارتباط بین خود کارآمدی و موفقیت تحصیلی    ۵۷
گفتار پنجم: عزت نفس    ۶۰
نحوه شکل گیری عزت نفس    ۶۳
جنبه های خود پنداره و عزت نفس    ۶۶
علل پیدایش عزت نفس    ۶۸
نشانه های عزت نفس    ۶۹
ارکان عزت نفس    ۷۱
رشد عزت نفس    ۷۲
ریشه و عوامل موثر بر عزت نفس    ۷۶
نقش آموزش در ارتقاء عزت نفس    ۷۶
راه های ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان    ۷۷
گفتار ششم: اضطراب امتحان    ۷۸
شیوع و پیامدهای اضطراب امتحان    ۸۲
سبب شناسی اضطراب امتحان    ۸۴
عوامل فردی و شخصیتی    ۸۴
الف) اضطراب عمومی    ۸۴
ب) عزت نفس    ۸۴
ب) هوش    ۸۶
ت) توجه و تمرکز    ۸۶
عوامل آموزشگاهی و جامعه ای    ۸۶
الف) انتظارات معلمان    ۸۶
ب) رقابت    ۸۷
ب) سیستم آموزشی حاکم بر مدارس    ۸۸
ج) عوامل خانوادگی    ۸۹
گفتار هفتم: پیشینه پژوهش    ۹۱
تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۹۱
تحقیقات  انجام شده ی داخلی    ۹۳
خلاصه    ۹۸
کتابنامه    ۱۰۲

 منابع

حافظی، فریبا. افتخار، زهرا. و سیدنژاد، مرضیه. (۱۳۸۹). مقایسه باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دبیرستان های تیزهوش و عادی   شهر اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی      عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.

حق شناس، حسن. بهره دار، محمدجعفر. رحمان ستایش، زهرا. (۱۳۸۸). کارآزمایی کاهش      اضطراب امتحان در گروهی از دانش آموزان نوجوان پیش دانشگاهی. مجله روان     شناسی بالینی ایران، سال پانزدهم، شماره ۱، بهار ۱۳۸۸٫

فتحی آشتیانی، علی. (۱۳۸۱). مقایسه روش های شناخت درمان گری و حساسیت زدایی منظم در کاهش اضطراب امتحان. مجله پزشکی کوثر.

طاهری، ژاله. مقامی، حمید رضا. (۱۳۸۵). بررسی و مقایسه انگیزه پیشرفت، سلامت روان و خود پنداره تحصیلی دانشجویان رشته روان شناسی دانشگاه های دولتی، آزاد  و غیر انتفاعی شهر تهران در سال تحصیلی ۸۳-۸۴٫ مجله مطالعات روان شناختی، دوره ۴/ شماره ۲٫

تقوی، محمد رضا، نظر بلند، نسرین. (۱۳۸۰). مقایسه بهداشت روانی دانش آموزان مدارس      تیزهوشان با دانش آموزان عادی. خلاصه مقالات اولین همایش ملی استعدادهای     درخشان. صفحه، ۹٫

جلیلوند، محمد. اژه ای، جواد. (۱۳۷۴). ویژگی های شخصیتی دانش آموزان تیزهوش   مراکز استعدادهای درخشان و دبیرستان های خاص شهر تهران. مجله استعدادهای      درخشان. (۱)۴، ۳۰

علی پور، احمد. نور بالا، احمد علی. (۱۳۷۳). مبانی سایکونوروایمونولوژی. تهران:    انتشارات  علوم پزشکی تهران.

نوری ثمرین، شهرام. برومندنسب، مسعود. فلاطونی، فردوس. و سراج خرمی، ناصر. (۱۳۸۹). مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در دانش آموزان تیزهوش و عادی.

Tanzer, N. K. (1999). Interest and Competence as Components of Academic Self- Concept for the Self Description Questionnaire I, Paper presented at the XXVI International Congress of Psychology, Montreal, Cannada.

Terman, L. M. (1995). Genetic studies of genius: Mental and physical traits of a thousand gifted children. Oxford, England: Stanford university. Press.

Vikland, A. G., and Cloitrz, F. S. (1987). Is self-esteem a central ingredient of the self-concept? Personallity and Social Psychology Bulletin, 14, 34-45.

Bench, J. D., and Peag, S. A. (1989).  Role of self-esttem certainty in bufferingthe adverse impact of stressful life evennts. Unpublished manuscript, University of Washington, Department of Psychology, seattle.

Betz, N. E., & Schifano, R. S. (2000). Evaluation of an intervention to increase realistic self-efficacy and interests in college women. Journal of Vocational Behavior, 56, 35-52.

مقدمه

امروزه در اکثر مناطق کشور، اغلب خانواده های دارای فرزندان باهوش و بااستعداد تمایل فراوانی دارند که فرزندانشان در مراکز ویژه ی پرورش استعدادهای درخشان یا همان مدارس تیزهوشان تحصیل کنند. رقابت شدید در بین دانش آموزان جهت ورود به این مراکز، برگزاری کلاس های آمادگی جهت آزمون ورودی این مدارس و انتشار کتب فراوان در زمینه ی آمادگی برای این آزمون ها از سال های اولیه دبستان برای دانش آموزان، شاهدی بر این مدعاست. دلایل متعددی می توان برای توضیح این امر ارائه نمود که یکی از آن ها طبق گفته سیلر[۱](۲۰۰۱)، این باور است که برنامه های ویژه تحصیلی برای استعدادهای درخشان قدرت فکری و فردی این دانش آموزان را پرورش می دهد و همچنین این گونه برنامه های تحصیلی انتخاب ها و تجارب مثبت فردی و حرفه ای ایشان را در طول زندگی تسهیل می کند. انتخاب ها و تجاربی که آن ها را به یک “زندگی خوب[۲]” رهنمون می شودو به نوعی آنان را در برابر غول کنکور مجهز می سازد.

سلیگمن[۳](۲۰۰۳)، توضیح می دهد که “زندگی خوب” یک حالت و وضعیت روان شناختی است که با دانستن این امر به وجود می آید که برجسته ترین توان و استعداد فرد کدام است و آن گاه استفاده از این توانایی ها و استعدادها برای شکل دادن زندگی فردی و ایجاد یک حالت جریان داشتن در تمام جنبه های بودن است.

یکی از مؤثرترین راه های کمک به دانش آموزان با استعداد جهت انتخاب محیط آموزشی مناسب، راهنمایی آنان برای ورود به مدارسی است که هر چه بهتر بتوانند استعداد آن ها را پرورش دهند. اصطلاح “اثر ماهی بزرگ در حوض کوچک”[۴]، که توسط مارش[۵]، معرفی شد و رواج پیدا کرد، چنین می گوید که دانش آموزان باهوش و با استعداد ترجیح می دهند به جای رفتن در محیط های دارای امکانات و برنامه های ویژه شکوفایی،  در محیط ها و اجتماعات آموزشی کوچک تر، احترام و توجه بیشتر دریافت کنند و در این محیط های کوچک با به نمایش گذاشتن توانایی هایشان تحسین دیگران را برای خود همراه داشته باشند(مارش، ۲۰۰۱).

خودپنداره تحصیلی شامل یک بخش تطبیقی است که در آن دانش آموزان مهارت ها و توانایی های تحصیلی خود را در مقایسه با دیگر دانش آموزان و هم کلاسی هایشان مورد ارزیابی قرار می دهند(کوکلی[۶]، ۷۲۰۰). خود پنداره تحصیلی شامل مجموعه ای از ویژگی ها، عقاید و دیدگاه هایی می باشد که توسط دانش آموزان درباره ی مجموعه مهارت های تحصیلی و اجرای شان تصور می شود(لنت، بران و گوری،[۷]۱۹۹۷).

خودکارآمدی تحصیلی[۸] باور دانش آموزان درمورد سطح توانایی هایشان برای برنامه ریزی و سازماندهی کردن و اجرای هرچه موثرتر کاربردهای دستیابی به موفقیت ها و مهارت های تحصیلی می باشد (مارکن و بارون[۹]، ۲۲۰۰).خودکارآمدی تحصیلی را می توان به عنوان اطمینان افراد در مورد توانایی شان برای انجام موفقیت آمیز تکالیف تحصیلی در یک سطح مشخص شده تعریف کرد(اسچانک[۱۰] ،۱۹۹۱). یک حس قوی ،سطح بالایی از انگیزه،عملکردهای تحصیلی و توسعه ی علاقه ذاتی به ماهیت مبحث تحصیلی را به وجود می آورد”(بندوا[۱۱] و چانک[۱۲] به نقل از بندورا،۱۹۹۷).

این نوشتار در هفت گفتار ارائه می شود، گفتار اول: تیز هوشی، گفتار دوم: ماهی بزرگ در حوض کوچک، گفتار سوم: خود پنداره تحصیلی، گفتار چهارم:خودکار آمدی تحصیلی، گفتار پنجم: عزت نفس، گفتار ششم: اضطراب امتحان و گفتار هفتم پیشینه پژوهش است.

 گفتار اول: تیزهوشی

چند تعریف از استعداد (تیزهوشی)

تعریف رنزولی[۱] (۱۹۹۸) از استعداد شامل، تأثیر متقابل ۳ کیفیت اصلی و ضروری: توان بالاتر از حد متوسط اجرای وظایف، انگیزش ذاتی و خلاقیت می باشد.

طبق تعریف فیدلر[۲] (۱۹۹۹) کودکان و نوجوانانی که شواهدی از ظرفیت بالای عملکرد در زمینه هایی همچون هوش، خلاقیت ظرفیت هنری و رهبریت یا در رشته های خاصی از تحصیل از خود نشان می دهند، نیازمند خدمات یا فعالیت هایی هستند که به طور معمول مدارس عرضه نمی کنند تا به طور کامل چنین ظرفیت هایی را رشد و توسعه دهند.

متناوباً، گالاگر[۳] (۲۰۰۰) تعریف ذیل را به صورت تعریف که اکثراً پذیرفته اند و تعریفی جامع و به روز از استعداد است را توضیح داد: کودکان و نوجوانان دارای نبوغ بر جسته توان بالقوه ای را برای انجام سطوح بالایی از موفقیت و پیشرفت نشان می دهند، هنگامی که با افراد دیگر هم سن خود، دارای تجربه ای مشابه خود یا محیطی مشابه خود مقایسه شوند. این کودکان و نوجوانان ظرفیت بالای عملکردی را در زمینه های هوش و ذکاوت، خلاقیت و یا هنری از خود نشان می دهند دارای ظرفیت رهبری غیر معمول هستند یا در زمینه های خاص تحصیلی برتری و تفوق دارند. آن ها نیازمند خدمات یا فعالیت هایی هستند که به طور معمول توسط مدارس ارائه نمی شود. قریحه ها و استعدادهای برجسته در کودکان و نوجوانان تمام گروه های فرهنگی در سراسر لایه های اقتصادی و در تمام زمینه های تلاش انسانی یافت می شوند.

 تاریخچه ی تیزهوشی و بااستعدادی

صدها سال است که افرادی دارای سهولت زیاد و غیر معمول در زمینه های هوش، ذکاوت و مهارت شناسایی شده اند. دامنه مواردی از این قبیل از آن کسانی که توانایی هایشان در حوزه های علم، فلسفه و هنر سیر می کند (مثل لئوناردو داوینچی) تا حوزه های خاصی از نبوغ مثل نبوغ موسیقی تجدید شده موزات[۴] و بتهوون[۵] و نبوغ علمی نیوتن، اینشتن و این اواخر، فیزکدان استیون هاوکینز[۶] متغیر است. برخی از فرضیه پردازان (مثل گاردنر[۷]) در مورد وجود دیگر حوزه های هوش و نبوغ مثل نبوغ جنبشی[۸] (واین گرتسکی و تیگر وودز[۹] ) استدلال هایی و ادعاهایی کرده اند.

در هر صورت، ارزش و پذیرش اجتماعی چنین افراد با استعداد و توانا به طور قابل توجهی تغییر می یابد و صعود و نزول می کند(جردن[۱۰]، ۲۰۰۵). قبل از تحقیقات ترمن[۱۱] (۱۹۹۵) درر مورد توانای هوش و ذکاوت، عموماً چنین باور می شد که افراد دارای توان غیر معمول و بالای هوش و ذکاوت یا تحصیلی (مدرسه ای) افرادی عجیب و غریب هستند که محکوم به زندگی در انزوا یا حتی زحمت بیهوده هستند.

تحقیقات ترمن در مورد توان هوش و ذکاوت شروع به نشان دادن این امر کرد که چنین افرادی محکوم به بدبختی نیستند و آن ها درست شبیه، اگر نگوییم خیلی شبیه، افراد خوشحال و موفق و نرمال هستند. سه دهه بعد، مسابقه برای (تسخیر) فضا شروع شد و روس ها به طور موفقیت آمیزی اسپانیک[۱۲] را در سال ۱۹۵۷ به فضا پرتاب کردند. این سرآغاز عصر جدیدی در تصدیق، ترغیب و پرورش افراد با استعداد، دارای توان تحصیلی بالا خصوصاً توانایی عملی و ریاضیاتی بود(فیدلر، ۱۹۹۹).

[۱] – Renzulli

[۲] – Fiedler

[۳] – Gallagher

[۴] – Mozart

[۵] – Beethoven

[۶] – Steven Hawkins

[۷]–  Gardiner

[۸] – Kinesthetic

[۹] – Wayne Gretzky & Tiger Woods

[۱۰] – Jordan

[۱۱] – Terman

[۱۲] – Sputnik

[۱] -Sayler

[۲] -Good life

[۳]– Seligman

[۴] – Big-Fish-Little-Pond-Effect

[۵] – Marsh

[۶] -Cokley

[۷] -Lent,Brown & Gore

[۸]– Academic  Self-Efficacy

[۹] -Marken & Brown

[۱۰]– Schunk

[۱۱]– Bandura

[۱۲] -Change

[۱۳]– Rogers

[۱۴] -Self -Esteem

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اضطراب و نظریه های آن
  • تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی
  • تحقیق عوامل موثر بر اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری)
  • تحقیق راهبردهای مقابله با استرس و اضطراب و اختلالات اضطرابی
  • تحقیق طرحواره ، سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب و علل اختلال و دیدگاه ها و نظریه های مربوط به افسردگی و اضطراب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.