تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
هموستاز    ۸
اضطراب    ۹
شاخصهای همودینامیک(فشار خون، نبض و تنفس)    ۱۰
روشهای آرامسازی، دیس‌ریتمی ‌ها، مداخلات الکتروفیزیولوژیک و توجهات پرستاری مرتبط با آن با تمرکز بر اضطراب و شاخصهای همودینامیک و روشهای آرامسازی    ۱۱
مروری بر مطالعات انجام شده:    ۲۲
Reference:    ۳۱

منابع

۱-Vanin JR, Helsly JD. Anxiety Disorders A Pocket Guide for Primary Care. New Jerse. Humana Press. 2008

۲-Humphreys M. Nursing the Cardiac Patient. wiley blackwell. United Kingdom .2011

۳-Rouzbehan B. An Overview to Electrocardiography Cell to clinical. Supervised by Pourbahador R. Tehran. the publishing jame negar and salemi- 2009(Text in Persia)

۴-Berman A, Kozier B, Snyder S. Fundamentals of Nursing. Publisher: Pearson Education, Limited. 2012

۵-Taylor C R, Lillis C, LeMone P, Lynn P, Lebon M. Fundamentals of Nursing, 7th Ed. Lippincott Williams & Wilkins. 2012

۶-Burke K M, Mohn-Brown E L. Medical Surgical Nursing Care, 3th ed. United States of America. Publisher: Julie Levin Alexander. 2011

۷-Gelder M, Mayou R, Geedes J. Psychiatry, third ed. Translated by: Arjmand M, Sadeghi M. Tehran. Publisher: Arjmand. 2008

۸-Elliott M, Coventry A. Critical care: the eight vital signs of patient monitoring. British Journal of Nursing; 21(10): 2012.621- 625.

۹-Hanifi N, Ahmadi F, Memarian R., Khani M. – The effect of Benson relaxation on hemodynamic status of patients undergoing coronary angiography – Journal of Yazd shahid sadooghi Medical Sciences and Health Services; Vol 12. No Quarter. 2005 – Page 78(Text in Persian)

۱۰-Jariani M, Saki M, Momeni N, Ebrahimzade F, Seyedian A. The effect of progressive muscle relaxation techniques on anxiety in patients with myocardial infarction. Journal of Lorestan University of Medical Sciences; 13(3):2011.27-35.

۱۱-Dogan MV, Senturan L. The effect of music therapy on the level of anxiety in the patients undergoing coronary angiography. Open Journal of Nursing; 2: 2012.165-169.

۱۲-Tang H Y, Harms V, Vezeau T. An Audio Relaxation Tool for Blood Pressure Reduction in Older Adults. Geriatric Nursing; 29(6): 2008. 392-401.

۱۳-Hojati H, Sharif Nia H, Taheri N. Statistics and research methodology in medical sciences & nursing. Jamenegar-salemi publishing. Tehran. 2010(text in persian)

۱۴-Dalir Z, Vahdat Feizabadi E, Mazlom R, Rajaee Khorasani A. The Effect of short-term cardiac rehabilitation program on anxiety and depression in patients after coronary artery bypass surgery. Journal of evidence-based care; 3(8): 2013.33-42. (text in persian)

۱۵-Bench S, Brown K, Critical care nursing learning from practice. New Dehli. Wiley-Blackwell. 2011

۱۶-Tofighiyan T, Rad M, Taghizadeh A, Rakhshani MH. Prevalence of Cardiac Arrhythmia Disorder in Patient With Myocardial Infarction Admitted to CCU Ward in the Vasei Hospital of Sabzevar. Quarterly Journal of Ahvaz Faculty of Nursing and Midwifery; 1(2). 2012.38-44. (text in persian)

مقدمه

حیات انسانها از طریق حفظ تعادلی دینامیک و پیچیده به نام هموستاز[۱] امکان پذیر خواهد بود(۱) که لازمه آن تطابق با تنیدگی آورها است(۲). در مقابل عدم تطابق می‌تواند به بحران، فرسودگی و اختلالات روانشناختی چون اضطراب و افسردگی منجر گردد(۳). در این میان اضطراب از نشانه‌های شایعی است که افراد در غالب اوقات زندگی خود، به ویژه قبل از تجربیات مهم زندگی، آن را تجربه می‌کنند(۴) بگونه ای که طبق تخمین، ۶/۱۶ – ۸/۲۸ درصد افراد در جهان در طول زندگی خود دچار اختلالات اضطرابی می‌شوند(۵).

عارضه اضطراب همچنین شایعترین مشکل روانی قابل مشاهده در مراجعین به مراکز طبی است(۶). برای مثال اضطراب در بیش از ۵۵ درصد بیماران تحت روشهای تهاجمی ‌قلبی شیوع دارد(۷) که می‌تواند با تظاهرات شناختی(مانند گیجی، کاهش تمرکز، یا ناتوانی در تمرکز بر نگرانی‌های اخیر)، عاطفی(مانند نگرانی، ترس) و فیزیولوژیک(مانند تنفس سطحی، بیخوابی، تپش قلب و خستگی) در بیماران همراه شود(۶). این عارضه که تجربه ای ذهنی و نشانگر وجود احساس تهدید در فرد است، می‌تواند موجب تحریک پاسخ تنیدگی و در موارد شدید آن عامل رنج روانی و جسمی ‌قابل توجه همراه با عواقب اجتماعی و اقتصادی خاص آن شود(۶). این شرایط در بیماران قلبی نیازمند توجه خاص است؛ چرا که مطالعات نشان داده اند که افزایش سطوح اضطراب در بیماران قلبی بستری در مراکز درمانی، بدون توجه به متغیرهای فردی و یا تاریخچه طبی، با عوارض زودرس و دیررس بیشتری مرتبط می‌باشد(۷).

در میان روش‌های تهاجمی تشخیصی و درمانی قلبی، مطالعات الکتروفیزیولوژیک[۲] قلب با هدف کاربردی در تحلیل اجزای سیستم هدایتی، شناسایی مکان‌های تحریک نابجا، ارزیابی اثربخشی درمان‌ها و همچنین به عنوان یک مداخله درمانی در انواعی از دیس‌ریتمی[۳] ها از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشند(۸)؛ زیرا دیس‌ریتمی‌ها یکی از اختلالات رایج قلبی و همچنین یکی از وقایع معمول در مراحل قبل و پس از جراحی قلب هستند(۹). شیوع دیس‌ریتمی ‌در امریکا به میزان ۳/۵ درصد، معادل ۴/۱۴ میلیون نفر، گزارش شده است(۱۰) که در میان آنها فیبریلاسیون دهلیزی[۴] با شیوع ۴/۰ تا ۱ درصد شایعترین دیس‌ریتمی ‌محیط‌های کلینیکی در تمام جوامع می‌باشد(۱۱).

تجربه دیس‌ریتمی ‌که به دلیل اختلال در آغاز و یا هدایت جریان الکتریکی در قلب ایجاد می‌شود، از عوامل شایع مراجعات بیمارستانی(۱۲) و بروز اضطراب ناشی از آن در بیمار می‌باشد(۱۳)؛ زیرا این عارضه معمولا با شکایات مددجو از سرگیجه، تپش قلب و سنکوپ (۱۴) و همچنین علائم و عوارض حادی چون درد قفسه سینه، تنگی نفس، رنگ پریدگی و افت فشار خون همراه می‌باشد (۱۵). علاوه بر آن، افزایش خطر بروز سکته مغزی، حملات گذرای ایسکمیک مغز و همچنین عوارضی چون نارسایی قلبی و کیفیت زندگی نامطلوب با بروز دیس‌ریتمی ‌مرتبط می‌باشند(۱۶). طول مدت بستری مبتلایان در بیمارستان با میانگین ۷/۶ روز(۱۷) و تحمیل بار سنگین اقتصادی ناشی از دیس‌ریتمی‌ها بر فرد و سیستم مراقبت و سلامت نیز مزید بر علت خواهند بود(۱۸). تمامی ‌موارد فوق دیس‌ریتمی ‌را به عنوان یک مشکل پزشکی و اجتماعی جدی مطرح نموده(۱۱) و نشانگر اهمیت تشخیص و درمان به موقع آن می‌باشند(۱۸).

امروزه استفاده از پروسه‌های الکتروفیزیولوژیک قلبی، شامل مطالعات تشخیصی و مداخلات درمانی با کاتتر ابلیشن[۵] برای تعیین نوع و درمان دیس‌ریتمی‌ها متداول گشته اند(۱۹). این مداخلات با موفقیت بیش از ۹۵ درصد و بروز عوارض جدی به میزان کمتر از یک درصد، امروزه به یکی از موفقترین مداخلات در پزشکی تبدیل شده اند(۲۰). به گونه ای که آمار انجام سالانه بیش از ۲۰۰۰۰ ابلیشن در آمریکا ثبت شده است(۷). آمارهای کسب شده توسط پژوهشگر از بخش آنژیوگرافی بخش بیمارستان دکتر حشمت شهر رشت نیز نشانگر انجام پروسیجر مطالعات الکتروفیزیولویک و ابلیشن به تعداد تقریبی ۲۴۲ مورد در سال ۱۳۸۹، ۲۵۸ مورد در سال ۱۳۹۰ و ۳۵۰ مورد در سال ۱۳۹۱ بوده است. همین بررسی نشانگر انجام تعداد تقریبا ۱۸۰ مطالعه الکتروفیزیولوژیک و ابلیشن در ده ماه اول(تا پایان دی ماه) سال ۱۳۹۲ می‌باشد. این آمار ها که نشانگر موارد انجام نسبتا زیادی از مداخلات الکتروفیزیولوژیک و مواجهه مبتلایان به دیس‌ریتمی‌ها با آن می‌باشد، از دو جنبه حائز اهمیت است. اول آن که افراد بسیاری از فوائد آن سود می‌برند؛ و از منظری دیگر، این روشها علیرغم تمام مزایای تایید شده، همانند دیگر مداخلات تهاجمی ‌با برخی خطرات همراه هستند(۱۲). درد، واکنش دارویی به مخدرها و داروهای بیهوشی، عفونت، ترومبوفلبیت[۶] و خونریزی محل دسترسی عروقی از جمله عوارض مرتبط با کاتتر ابلیشن هستند(۲۱). اضطراب نیز از مشکلاتی است که در بسیاری از بیماران در مراحل قبل و حین پروسه‌های الکتروفیزیولوژیک مشاهده می‌شود(۱۹). هندویان[۷] نیز در نتیجه مطالعات خود به این نکته اشاره می‌کند که بیماران قبل از مطالعات الکتروفیزیولوژی اضطراب قابل توجهی داشته اند(۷).

هموستاز

انسان همیشه در تلاش برای دستیابی به ثبات نسبی فرآیندهای داخلی بدن است که هموستاز نامیده می‌شود. هموستاز مشتمل بر دو بعد فیزیولوژیک(سطوح اکسیژن خون، فشارخون، حرارت بدن و تعادل مایعات و الکترولیتها) و روانشناختی(تعادل عاطفی، روانی و یا حالتی از رفاه روانی) است(۴۶) که با یکدیگر مرتبط بوده و تحت تاثیر تنیدگی آورهای جسمی ‌و عاطفی قرار دارند(۴۷). بدین ترتیب هموستاز می‌تواند تحت تاثیر تنیدگی آورهای مختلفی قرار گیرد که به انواع داخلی(عفونت یا احساس افسردگی) و خارجی(مرگ عضوی از خانواده) و یا تکاملی(بارداری و ازدواج) و موقعیتی(شغل جدید یا بیماری) طبقه بندی می‌شوند. مواجهه با این تنیدگی آورها با پاسخ تنیدگی و احساس اضطراب در فرد همراه خواهد بود(۴۶). بدین ترتیب بروز اضطراب در جوامع از موارد بسیار شایع است؛ به گونه ای که بیش از ۴۰ میلیون بزرگسال امریکایی به اختلالات اضطرابی مبتلا هستند که این میزان تقریبا معادل ۱۸ درصد جمعیت تخمین زده می‌شود.(۱۳)

اضطراب

در واقع، اضطراب موقعیتی طبیعی است که افراد در غالب اوقات زندگی خود، به ویژه قبل از تجربیات مهم زندگی، آن را تجربه می‌کنند. به عبارت دیگر اضطراب به عنوان “تجربه‌ای در موقعیت‌های خاص است” که منحصر به همان فرد خواهد بود(۴). اضطراب، در حقیقت تجربه ای ذهنی است که با انواع مختلفی از احساس تهدید بروز می‌کند(۶). این حالت شناختی با ناتوانی فرد در کنترل پاسخهای عاطفی به تهدیدات درک شده مرتبط است. به عبارت دیگر این احساس از نظر فیزیکی نوعی پاسخ به ترس است که با فعالیت سیستم سمپاتیک در پاسخ به موقعیت‌های خطرناک همراه می‌باشد(۱۳). البته باید توجه داشت که مقادیر کم اضطراب می‌تواند موجب افزایش آگاهی و توجه شود اما اضطراب شدید باعث نقص عملکرد می‌شود(۴۸). از این رو اضطراب از منظری دیگر به انواع اضطراب طبیعی و غیرطبیعی طبقه بندی می‌شود. اضطراب طبیعی در وضعیت‌های تهدید کننده بروز می‌کند و در این حالات معمولا توجه فرد به تهدید خارجی معطوف می‌شود. در حالیکه اضطراب غیرطبیعی در مواقع عدم وجود هرگونه تهدید بروز می‌کند و یا هیچگونه تناسبی با تهدید خارجی نداشته و بیش از حد طول می‌کشد. در موارد اضطراب غیرطبیعی، توجه فرد بر علائم بالینی مثل افزایش ضربان قلب معطوف شده و معمولا منجربه افزایش نگرانی بیمار می‌شود که خود با احساس تهدیدی مضاعف، تشدید پاسخ اضطرابی و برانگیختگی مضاعف سیستم اتونوم را موجب می‌گردد. به همین ترتیب چرخه معیوبی از اضطراب فزاینده شکل می‌گیرد(۴۹).

همانگونه که ذکر شد، توجه فرد در شرایط اضطرابی بر روی وضعیت تهدید کننده معطوف می‌شود که با افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک همراه است(۴۹). احساس تهدید توسط سیستم لیمبیک[۱] و قشر مغز درک شده و از طریق آنها به بخش سمپاتیک سیستم عصبی خودکار هدایت می‌شود. تحریک سیستم سمپاتیک باعث ایجاد علائمی‌ می‌شود که ما آن را با عنوان اضطراب می‌شناسیم. سیستم لیمبیک همچنین پیام ها عصبی را به قشر مغز می‌فرستد که باعث تجربه فکری فرد در مورد اضطراب می‌شود(۴۸).

[۱] – limbic system

۱ – homeostasis

۲- electrophysiology study

۳ – dysrhythmia

۴ -atrial fibrillation

[۵]– catheter-ablation

[۶] – thrombophlebitis

Hindoyan – [7]

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اضطراب و نظریه های آن
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق عوامل موثر بر اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری)
  • تحقیق راهبردهای مقابله با استرس و اضطراب و اختلالات اضطرابی
  • تحقیق طرحواره ، سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب و علل اختلال و دیدگاه ها و نظریه های مربوط به افسردگی و اضطراب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.