تحقیق طرحواره ، سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب و علل اختلال و دیدگاه ها و نظریه های مربوط به افسردگی و اضطراب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق طرحواره ، سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب و علل اختلال و دیدگاه ها و نظریه های مربوط به افسردگی  و اضطراب دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- پیش درآمد    ۵
۲-۲- تاریخچه طرحواره    ۷
۲-۳- تعریف طرح واره:    ۹
۲-۴- تجارب کودکی و طرح واره های ناسازگار:    ۱۲
۲-۵- ذهنیت های طرح واره ای:    ۱۳
۲-۶- حوزه های طرح واره و طرح واره های ناسازگار اولیه:    ۱۵
۲-۷- عملکردهای طرح واره:    ۲۳
۲-۸- تدوام طرح واره:    ۲۳
۲-۹- بهبود طرح واره:    ۲۴
۲-۱۰- سبک های مقابله ای ناسازگار:    ۲۴
۲-۱۱- جبران افراطی طرح واره:    ۲۵
۲-۱۲- اجتناب طرح واره:    ۲۵
۲-۱۳- تسلیم طرح واره:    ۲۶
۲-۱۴- سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب:    ۲۶
۲-۱۵- منظور از افسردگی چیست؟    ۲۸
۲-۱۶- سبب شناسی افسردگی    ۲۹
۲-۱۷- افسردگی از دیدگاه نظریه های زیست شناختی    ۳۰
۲-۱۸- معاینه وضعیت روانی    ۳۵
۲-۱۹- ملاکهای DSM-IV-TR درمورد دوره افسردگی اساسی    ۳۶
۲-۲۰- درمان های اختلالات افسردگی    ۳۷
۲-۲۰-۱- درمان های روانشناختی افسردگی    ۳۷
۲-۲۱- اضطراب:    ۳۹
۲-۲۲- تفاوت ترس و اضطراب    ۴۱
۲-۲۳- اختلالات اضطرابی    ۴۲
۲-۲۴-  نشانههای اضطراب    ۴۳
۲-۲۵- اختلال اضطراب اجتماعی    ۴۳
۲-۲۶- علت شناسی    ۴۴
۲-۲۶-۱- عوامل رفتاری    ۴۴
۲-۲۶-۲-عوامل شناختی    ۴۴
۲-۲۷- نظریه های اضطراب    ۴۴
۲-۲۷-۱- نظریه زیست شناختی    ۴۴
۲-۲۷-۲- نظریه رفتارگرایی    ۴۵
۲-۲۷-۳- نظریه روانکاوی    ۴۵
۲-۲۷-۴- نظریه شناختی    ۴۵
۲-۲۷-۵- علوم زیستی    ۴۶
۲-۲۸- پیشینه پژوهش    ۴۷
پژوهش های داخلی    ۴۷
پژوهش های خارجی    ۵۱
منابع و مأخذ    ۵۸

منابع

۱٫٫محمدی، جمال(۱۳۸۲). بررسی شناخت درمانگری گروهی متمرکز بر طرحواره بر ارتقاء بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.

۲٫نوعی، زهرا؛ فتی، لادن؛ عاشوری، احمد(۱۳۸۹). مقایسه طرحواره های ناسازگار اولیه و ریشه های والدینی آنها در مبتلایان به اختلالات شخصیت وسواسی ـ اجباری و گروه غیر بالینی. مجله تازه های علوم شناختی.

۳-فتحی آشتیانی، علی(۱۳۹۱). آزمون های روان شناختی(ارزشیابی شخصیت و سلامت روان). چاپ هفتم.
تهران: انتشارات بعثت.

۴٫کاپلان ـ سادوک سادوک، بنیامین، سادوک، ویرجینا(۲۰۰۳). خلاصه روانپزشکی. ترجمه فرزین رضاعی(۱۳۸۹). تهران: انتشارات ارجمند.

۵٫بایلینگ، پیتر جی؛ مک کب، رندی ای؛ آنتونی، مارتین ام(۲۰۰۶).گروه درمانگری شناختی ـ رفتاری. ترجمه خدایاری فرد و عابدینی(۱۳۸۹). تهران:  انتشارات  دانشگاه  تهران.

۶٫جهانگیری، ا(۱۳۸۹). بررسی  و  مقایسه  طرح  واره های  ناسازگار  اولیه  در  افراد  افسرده  اساسی  و  غیر افسرده  شهر  تبریز. پایان نامه  کارشناسی  ارشد  در     رشته  مشاوره.

۷٫هالچین، ریچاردپی؛ ویتبورن ، سوزان کراس؛( ۱۹۴۸).آسیب شناسی روانی ،دیدگاه های بالینی در باره اختلال های روانی . مترجم سید محمدی ، یحیی، نشر روان، چاپ نهم.

۸٫یانگ، جفری.کلوسکو، ژانت. ویشار، مارجوری (۲۰۰۳). طرحواره درمانی. راهنمای کاربردی برای متخصصان بالینی. ترجمه: حمیدپور،حسن. اندوز، زهرا (۱۳۸۹). تهران . انتشارات ارجمند. جلد اول.

۹٫خسروی، ز.(۱۳۷۶). نقش خود طرحواره منفی در شکل گیری و تداوم افسردگی دوران کودکی و نوجوانی. فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا،۲۱،۱-۱۶٫

۱۰٫عابدی، محمدرضا؛ ذوالفقاری، مریم؛ فاتحی زاده، مریم(۱۳۸۷). تعیین رابطه بین طرحواره های ناسازگار اولیه با ابعاد صمیمت  زناشویی ز.جین پرسنل فولاد مبارکه اصفهان. فصلنامه خانواده پژوهی. سال چهارم، شماره ۱۵٫٫

۱۱٫Lovibond, p.F, Lovibond, S.H.(1995).­The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxity Stress Scale(DASS) with the Beck Depression and Anxity Inventories. Behavior Research and Therapy .33(3):335-343.

۱۲٫Oie,D.,Baranoff.J(2007). In his research, “Psychometric was  evaluation of the measured data and the Young Schema Questionnaire”. Cognitive Therapy center of New York.

۱۳٫Cousineau, (2004). Early Maladaptive Schemas Predisposing Anxiety, Sante Ment Que; 29(1):53-60.

۲-۱- پیش درآمد

 آمارهای همه گیر شناختی در کشورهای مختلف حاکی از شیوع متفاوت افسردگی در جوامع مختلف است. مطالعات، میزان شیوع افسردگی بالینی را در ایران بیشتر  از کشورهای دیگر نشان می دهند؛ همچنین احتمال ابتلای زنان به افسردگی بیشتر از مردان است (کاویانی، احمدی ابهری وهرمزی، ۱۳۸۱).

از طرفی شیوع اضطراب در جامعه ایران نیز همانند افسردگی است(کاویانی و همکاران، ۱۳۸۱). افسردگی همایندی بالایی با اضطراب دارد و حدود ۶۰ درصد کسانی که به خاطر اختلال اضطرابی تحت درمان هستند واجد ملاک های تشخیصی افسردگی اساسی اند. (تی – ای . براون و همکاران ،۲۰۰۱).  آدم های افسرده به این علت احساس غمگینی می کنند که معتقدند از چیز مهمی محروم شده اند که عزت نفس
آن ها را تهدید می کند. نگرش های کژکار آن ها باعث می شود که فرض کنند بی ارزش و در مانده هستند و تلاش هایشان محکوم به شکست است. در نتیجه این، افراد افسرده احساس می کنند از سلامتی، انرژی، تمایل بودن با دیگران و علاقه به محیط کمی برخوردارند(هالجین[۱] و همکاران، ۱۹۴۸).

فرد افسرده خود را مملو از عیب ها، نارسایی ها و فاقد ارزش می پندارد و نتیجه می گیرد که رویدادهای منفی فقط به بی ارزشی خود او مربوط است. چنین فردی هنگام توصیف خود، اصطلاحات نامناسب را درباره خودش بکار می گیرد و خود را آدمی تنبل، ترسو، ناتوان، کند ذهن و… می داند. گذشته از اینها احساس می کند که برای رسیدن به اهدافی که موجب رضایت او می شوند فاقد توانایی های مطلوب و لازم است.

معمولاً ماهیت ناکارآمد طرح واره ها وقتی ظاهر می شود که بیماران در روند زندگی روزمرۀ خود و در تعاملشان با دیگران به گونه ای عمل کنند که طرح واره های آن ها تأیید شود، حتّی اگر برداشت اوّلیه آن ها درست نباشد. طرح واره های ناسازگار اولیه و راههای ناکارآمدی که بیماران که از طریق آن ها یاد می گیرند با دیگران کنار بیایند، اغلب زیر بنای نشانه های مزمن اختلالات محور I مثل اضطراب، افسردگی، سوء مصرف مواد و اختلالات روان تنی به شمار می روند(یانگ،کلوسکو و ویشار؛ ترجمه حمیدپورو اندوز،۱۳۸۹).

اختلال افسردگی[۲]؛ یکی از شایع ترین و ناتوان کننده ترین اختلال روانپزشکی است که در صورت  عدم درمان، آسیب های روانی و عوارض اجتماعی و اقتصادی بسیاری را برای بیماران ایجاد می کند(ترجمه خدایاری فرد و عابدینی،۱۳۸۹).

خلق افسرده، فقدان علاقه و لذّت از علایم اصلی افسردگی به شمار می آیند. اضطراب از علایم شایع افسردگی است که بسیاری از بیماران یعنی حدود ۹۰ درصد از آنها را گرفتار  می کند (کاپلان و سادوک؛ ترجمه رضاعی،۱۳۸۹).

اختلال اضطرابی[۳]؛ یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی در جمعیت عمومی هستند. در ایالات متحده حدود ۳۰ میلیون نفر دچار این اختلال هستند و نسبت ابتلای زنان تقریباً دو برابر مردان است(کاپلان و سادوک؛ ترجمه رضاعی،۱۳۸۹).

اضطراب، هشداری است که فرد را گوش به زنگ می کند یعنی به فرد هشدار می دهد که خطری در راه است و باعث می شود که فرد بتواند برای مقابله با خطر اقداماتی به عمل آورد. احساس اضطراب دو مؤلفه دارد: با خبر شدن فرد از تغییرات جسمی خود (مثل تپش قلب و تعریق) و با خبر شدن از اینکه عصبی شده است یا ترسیده است. اضطراب اغلب سردرگمی و تحریفهای در ادراک ایجاد می کند؛ تحریفهایی نه فقط در درک زمان و مکان، که حتی در درک افراد و معنا و اهمیت وقایع. این تحریفها با کاستن از تمرکز، کم کردن قدرت یادآوری، مختل ساختن قدرت ربط دادن امور به هم ـ یعنی تداعی کردن ـ می توانند در یادگیری اختلال ایجاد کنند (کاپلان و سادوک؛ ترجمه رضاعی،۱۳۸۹).

واژۀ طرح واره    [۴]در روان شناسی و به طور گسترده تر در حوزۀ شناختی، تاریخچه ای غنی و برجسته دارد. در حوزۀ رشد شناختی، طرحواره را به صورت قالبی در نظر می گیرند که بر اساس واقعیت یا تجربه شکل می گیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبیین کنندو علاوه بر این، ادراک از طریق طرح واره، واسطه مندی می شود و پاسخهای افراد نیز توسط طرح واره جهت پیدا می کنند. یکی از مفاهیم جدی و بنیادی حوزۀ روان درمانی، این است که بسیاری از طرح واره ها در اوایل زندگی شکل می گیرند، و به حرکت خود ادامه می دهند و خودشان را به تجارب بعدی زندگی تحمیل می کنند، حتّی اگر هیچ گونه کاربردی نداشته باشد. این مسئله همان چیزی است که گاهی اوقات به عنوان نیاز به هماهنگی شناختی از آن یاد می شود، یعنی حفظ دیدگاهی با ثبات دربارۀ خود یا دیگران؛ حتّی اگر این دیدگاه نادرست یا تحریف شده باشد. با این تعریف کلی، طرحواره می تواند مثبت یا منفی، سازگار یا ناسازگار و همچنین می تواند در اوایل زندگی یا در سیر بعدی زندگی شکل بگیرد. یانگ(۱۹۹۰،۱۹۹۱) معتقد است برخی از این طرحواره ها ـ بویژه آن ها که عمدتاً در نتیجه تجارب ناگوار دوران کودکی شکل می گیرند ـ ممکن است هستۀ اصلی اختلال شخصیت، مشکلات منش شناختی خفیف تر و بسیاری از اختلالات مزمن محور I قرار بگیرند(یانگ،کلوسکو و ویشار؛ ترجمه حمیدپورو اندوز،۱۳۸۹).

۲-۲- تاریخچه طرحواره

طرح واره به طور کلی به عنوان ساختار[۵]، قالب [۶] یا چارچوب  [۷]تعریف می شود.

در فلسفه یونان باستان قدیم منطقیون رواقی[۸]، مخصوصاً فروسیپوس[۹] (۲۰۶ الی ۲۷۹ ق.م)  اصول منطقی را در قالب « طرح واره ی استنباط[۱۰]» مطرح کردند (نوسبام[۱۱]،۱۹۹۴ به نقل از یانگ و همکاران ۲۰۰۳) و از آنچه بین همه اعضا یک طبقه مشترک است .همچنین بعضی از حوزه های گوناگون دیگری که در آن از مفهوم طرح واره استفاده شده است، شامل نظریه مجموعه ها، هندسه جبری، آموزش، نقدهای ادبی، و برنامه نویسی کامپیوتری است. زیربنای نظریه طرح واره در کارهای ایمانوئل کانت[۱۲](۱۹۲۹،۱۷۸۱) ردیابی می شود. او توصیف کرد که طرح واره ی سگ یک الگوی ذهنی است که می تواند تصویر یک سگ چهارپا را در کلیتی توضیح دهد که بدون محدودیت برای تجربه ی هر تصویر معین یا بازنمایی هر تصویر ممکن به صورت ملموس و عینی می باشد(آجیده[۱۳]،۲۰۰۳). طرح واره در نظام فلسفی کانت به عنوان «درک ودریافت نقطه اشتراک تمام عناصر یک  مجموعه» تعریف می شود. او معتقد بود ادراک و حافظه، نتیجه تجارب حسی دنیای خارج هستند که تحت ساختارهای شناختی متأثرمی شوند و تغییر شکل می دهند(پیس[۱۴]،۱۹۸۸؛ استین[۱۵]،۱۹۹۲ و استین و یانگ،۱۹۹۲).

کسی که اولین بار مفهوم طرح واره را بسط داد بارتلت[۱۶]  در سال ۱۹۳۰ بود .بارتلت(۱۹۳۲)  با بسط نظریه طرح واره اش برای روان شناسان عصر خود یک چهارچوب طرح واره ایجاد کرد و در رابطه با اطلاعات جدید به تأثیر آگاهی قبلی بر ادراک و حافظه پرداخت. او دریافت فراخوانی حافظه الزاماّ توسط سرشت و منش تعیین می شود و گذشته فرد در جریان رویدادهای کنونی به طور مداوم بازسازی می شود. متخصصان بالینی قبل از۱۹۸۰، اختلالات شخصیت را با اصطلاح «منش» مشخص می کردند. امروزه در ارتباط با بعد روان شناسی، برای اختلالات شخصیت به جای واژه «منش» از اصطلاح «طرحواره» استفاده می شود. بیشتر اوقات اگر نگوییم همیشه، فرآیندهای مربوط به طرح واره به صورت خودکار و بدون آگاهی بر بخشی از سیستم دریافتی ـ ادراکی ما اتفاق می افتد. بدین ترتیب از اوایل دهه ی ۱۹۸۰، نظریه طرح واره وسیله ای مقدماتی برای درک جنبه های روان شناختی فرهنگ نیز شده است. واژه طرح واره در روان شناسی و به طور گسترده تر در حوزه شناختی، تاریخچه ای غنی و برجسته دارد. در حوزه رشد شناختی، طرح واره به عنوان «نقشه انتزاعی شناختی» در نظر گرفته می شود که راهنمای تفسیر اطلاعات و حل مسئله است. بنابراین ما به یک طرح واره زبانی[۱۷] برای فهم یک جمله و به یک طرح واره فرهنگی[۱۸] برای تفسیر یک افسانه نیاز داریم(یانگ،کلوسکو و ویشار؛ ترجمه حمیدپورو اندوز،۱۳۸۹).

شناخت درمانی، بک (۱۹۷۶) در اولین نوشته هایش به مفهوم طرح واره اشاره کرد. با این حال در بافتار روان شناسی و روان درمانی طرح واره به عنوان اصل سازمان بخش کلی در نظر گرفته می شود که برای درک تجارب زندگی فرد ضروری است. یکی از مفاهیم جدی و بنیادی حوزه روان درمانی، این است که بسیاری از طرح واره ها در اوایل زندگی شکل می گیرند، به حرکت خود ادامه می دهند و خودشان را به تجارب بعدی زندگی تحمیل می کنند، حتی اگر هیچ گونه کاربرد دیگری نداشته باشند. این مسئله، همان چیزی است که گاهی اوقات به عنوان نیاز به هماهنگی شناختی [۱۹] از آن یاد می شود، یعنی «حفظ دیدگاهی در مورد خود یا دیگران؛ حتی اگر این دیدگاه نادرست یا تحریف شده باشد. با این تعریف کلی، طرح واره می تواند مثبت یا منفی، سازگار یا ناسازگار باشدو همچنین می تواند در اوایل زندگی در سیر بعدی زندگی شکل بگیرد (یانگ،کلوسکو و ویشار؛ ترجمه حمیدپورو اندوز،۱۳۸۹).

۱٫Halgin

۱٫Depression disorder

۱٫Anxity disorder

۲٫Schema

۱٫Structure

۲٫Frame work

۳٫Outline

۴٫Stoic Logicians

۵٫Frosippus

۶٫Inference Schemate

۷٫Nussbaum

Kant

Ajideh

۱۰٫Pace

Stein

Bartlett

۱٫Linguistic Schema

۲٫Cultural Schema

۳٫Cognitive Consistency

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اضطراب و نظریه های آن
  • تحقیق افسردگی و نظریه های آن
  • تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق افسردگی، افکارناکار آمد و فراشناخت و مفهوم و نظریه ها و مدلهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.