تحقیق افسردگی، افکارناکار آمد و فراشناخت و مفهوم و نظریه ها و مدلهای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق افسردگی، افکارناکار آمد و فراشناخت و مفهوم و نظریه ها و مدلهای آن دارای ۶۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-۱- مقدمه    ۵
۲-۱-۲- افسردگی    ۶
۲-۱-۲-۱- افسردگی چیست    ۶
۲-۱-۲-۲- اصطلاح افسردگی    ۶
۲-۱-۲-۳- ملاکهای تشخیصی حملهافسردگی اساسی DSMIV    ۷
۲-۱-۲-۴- نشانه های افسردگی    ۹
۲-۱-۲-۵- طبقه بندی    ۱۲
۲-۱-۲-۶- شیوع    ۱۳
۲-۱-۲-۷- نظریه های افسردگی    ۱۴
۲-۱-۲-۷-۱- عوامل بیولوژیک    ۱۵
۲-۱-۲-۷-۲- نظریه های روانکاوی    ۱۷
۲-۱-۲-۷-۳- رویکرد شناختی بک    ۱۸
۲-۱-۲-۷-۴- نظریه درمان عقلانی ـ عاطفی (الیس)    ۲۱
۲-۱-۲-۷-۵ـ نظریه های یادگیری    ۲۱
۲-۱-۲-۷-۶ـ رویکرد پردازش اطلاعات    ۲۲
۲-۱-۲-۷-۷ـ نظریه اسناد    ۲۳
۲-۱-۲-۷-۸-تفاوت افسردگی کودکان و بزرگسالان    ۲۳
۲-۱-۳- فراشناخت    ۲۶
۲-۱-۳-۱- تعریف فراشناخت    ۲۷
۲-۱-۳-۲- مدل فراشناختی اختلالات روانشناختی:    ۲۷
۲-۱-۳-۳- متغیرهای فراشناخت از دیدگاه ولز    ۲۹
۲-۱-۳-۴- نظریه بروئر    ۳۵
۲-۱-۴- افکار ناکارآمد    ۳۶
۲-۲- پیشینه تحقیقات انجام شده در ایران و جهان    ۴۲
۲-۲-۱- پیشینه پژوهش ها در داخل کشور    ۴۲
۲-۲-۲- پیشینه پژوهش ها در خارج کشور    ۴۷
۲-۳- جمع بندی    ۵۱
فهرست منابع    ۵۶

منابع

محمد امینی ،زرار (۱۳۸۶) بررسی رابطه باور های فراشناختی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر شهرستان اشنویه . فصلنامه نوآوری های آموزشی . ش ۱۹٫ سال ششم .

هاوتون، کیت و دیگران، رفتار درمانی شناختی: راهنمای کاربردی در درمان اختلال های روانی. ۱۹۴۲، (ترجمه: قاسم زاده، حبیب اله)، انتشارات ارجمند، تهران، ۱۳۸۲٫

ولمن، بنجامین(۱۳۷۵). اختلالات روان تنی، ترجمه بهمن نجاریان و محسن دهقانی. چاپ اول. انتشارات رشد: تهران.

یوسفی، زهرا، بهرامی، فاطمه و محرابی، حسین علی. نشخوار فکری: آغاز و دوام افسردگی. مجله علوم رفتاری، دوره ۲، شماره ۱، ۱۳۸۷٫

ابوالقاسمی ،عباس . نریمانی ،محمد (۱۳۷۸)آزمودنی های فراشناختی .اردبیل .نشر نوید اسلام .

بایفر ،ورا (۱۹۵۳)استرس و روش های مقابله . ترجمه آزاده افروز . تهران . نشر فرهنگ اسلامی .

جان ،گلاور (۱۳۷۷)روان شناسی شناختی شناختی برای معلمان .ترجمه علینقی خرازی . مرکز نشر دانشگاهی .

داکرل ،جولی (۱۳۷۶)رویکرد شناختی به مشکلات یادگیری کودکان .ترجمه عبدالجواد احمدی ،تهران . انتشارات رشد .

Hermans D, Martens K, De Cort K, Pieters G, Eelen P. Reality monitoring and meta-cognitive beliefs related to cognitive confidence in obsessive-compulsive disorder. Behav Res Ther 2003; 41(4): 383-401.

Hersen, M., & Turner, S. M. (2003). Adult psychopathology and Diagnosis (4th). NJ: Wiley & Sons.

Kenny MA, Williams JM. Treatment-resistant depressed patients show a good response to Mindfulness-based Cognitive Therapy. Behav Res Ther 2007; 45(3): 617-25.

Kaplan HI, Sadock BJ. Synopsis of psychiatry: behavioral sciences, clinical psychiatry. 9th New York: Williams & Wilkins; 2003.

Wells A. Major depressive disorder. In: Wells A, editor. Meta-cognitive therapy for anxiety and depression. New York: Guilford Press; 2008.

Wlls A, Cartwright-Hatton S. A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ 30. Behav Res Ther 2004; 42(4): 385 – ۹۶٫

Wells A. Emotional disorders and met cognition: innovative cognitive therapy. New York: John Wiley & Sons; 2002.

۱-۲-۱- مقدمه

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات حیطه سلامت روان در جهان و علائم افسرده ساز رایج ترین شکایت نوجوانان می باشد (ایوارسون[۱] و همکاران، ۲۰۰۶).

آرون بک، یک الگوی شناختی از افسردگی ارائه داده است. وی مؤلفه آسیب پذیری را به عنوان نگرش ناکارآمد (اعتقاد و باور غیر منطقی) مفهوم سازی نمود. نگرش های ناکارآمد به عنوان عامل زمینه ساز در شروع دوره های افسردگی به صورت مستقیم و یا به عنوان یک عامل آسیب پذیری  تحت شرایط فشارزای محیطی تلقی شده است (وایسمن، بک و لم[۲]، ۱۹۹۸؛ به نقل از ابراهیمی،۱۳۸۷).

این افکار منفی شامل نیاز به کمال در دستیابی به هدف و تأیید دائمی به وسیله دیگران، فرد را در بزرگترین عامل خطر برای افسردگی تحت شرایط خاص قرار می دهد. به نظر می رسد که از طریق تعامل با حوادث استرس زای زندگی، افکار ناکارآمد می توانند ماشه چکان وقوع نشانه های جسمانی، عاطفی و انگیزشی افسردگی شوند (بک و همکاران، ۱۹۷۶؛ به نقل از لیو).

محدودیت های موجود در روش های محتوا – محور در الگوهای شناختی، مفهوم سازی یک چارچوب جدید از فرایندهای شناختی را با عنوان الگوی عملکرد اجرایی خود تنظیمی پیشنهاد می کنند که بر نقش فراشناخت تأکید دارند (ولز و متیوز، ۱۹۹۴؛ به نقل از حسینی،۱۳۸۸). ولز، فراشناخت را جنبه ای از سازمان پردازش اطلاعات می داند که به تنظیم، تفسیر، ارزیابی و مدیریت محتوا و فرایندهای سازمان خود می پردازد.

رویکرد فراشناختی بر این باور است که افراد به این دلیل در دام ناراحتی های هیجانی گرفتار می شوند که فراشناخت آنها به الگوی خاصی از پاسخ دهی به تجربه های درونی منجر می شود که موجب تداوم هیجان منفی و تقویت باورهای منفی می شود. در این نظریه، فراشناخت عامل سببی عمومی در پیش بینی ایجاد دامنه وسیعی از بیماری های روانشناختی است (ولز، ۲۰۰۰؛ به نقل از ییلماز[۳]).

فراشناخت یک مفهوم چند وجهی است. این مفهوم در برگیرنده ی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت یا کنترل میکنند  . اغلب نظریه پردازان بین دو جنبه از فراشناخت، یعنی باورهای فراشناختی و نظارت فراشناختی تمایز قایل شده اند. دانش فراشناختی، اطلاعاتی است که افراد در مورد شناخت خود و راهبردهای یادگیری دارند که این راهبردها بر آن ها اثر میگذارد. نظارت فراشناختی به دامنه هایی از کارکردهای اجرایی نظیر توجه ، کنتر ل، برنامه ریزی و تشخیص خطاها در عملکرد اشاره دارد (ولز[۴]،۲۰۰۰).

مطالب این فصل در چهار بخش  تنظیم گردیده است. مطالب بخش اول مروری است اجمالی بر مفهوم افسردگی، نظرات و مدلهای ارائه شده پیرامون آن و … مطالب بخش دوم مروری است اجمالی بر مفهوم افکارناکار آمد ، اهداف، اصول، ملاک ها و … مطالب بخش سوم نیز مروری است برفراشناخت و مولفه های آن،در بخش پایانی پژوهش های انجام شده پیرامون موضوع در داخل و خارج از کشور ارائه شده است.

۲-۱-۲- افسردگی

۲-۱-۲-۱- افسردگی چیست

افسردگی نوعی اختلال روانی است که در آن خلق شخص آشفته می‌شود. چون افسردگی، اغلب مورد درمان قرار نمی‌گیرد پزشکان از تعداد واقعی افراد مبتلا به افسردگی اطلاع ندارند. با این حال، آنها می‌دانند که تعداد افراد افسرده کم نیستند در واقع، افسردگی به قدری متداول است که گاهی از آن به عنوان سرماخوردگی روانی یاد می‌شود (گنجی،۱۳۸۷).

۲-۱-۲-۲- اصطلاح افسردگی

اصطلاح افسردگی اغلب برای بیان اندوه عمیق به کار می‌رود. تقریباً همه افراد زمانی دچار غم و غصه شده‌اند، اما کسانی که بیماری افسردگی دارند دلسردی و نومیدی شدیدی تجربه می‌کنند که مدت زیادی طول می‌کشد و معمولاً با زندگی خانوادگی، شغلی یا موقعیتهای اجتماعی آنها تداخل پیدا می‌کند.

اگر افسردگی عمده درمان نشود می‌تواند خطرناک باشد. افکار خودکشی جزء جدایی‌ناپذیر این بیماری است. هر چند که افراد مبتلا به افسردگی عمیق به ندرت نیروی کافی برای خودکشی دارند با کم شدن افسردگی احتمال بیشتری وجود دارد که اقدام به خودکشی کنند. افسردگی درمان نشده عمده‌ترین عامل خودکشی می‌باشد.افسردگی یکی از اختلالات عمده دوره نوجوانی و جوانی است.

افسردگی از زمانهای قدیم در نوشته ها آمده است و توصیفهایی از آنچه ما امروزه اختلالات خلقی می خوانیم دربسیاری از مدارک طبی قدیم وجود دارد . داستان عهد عتیق شاه سائول و داستان خودکشی آژاکس در ایلیاد هومر ، هر دو یک سندرم افسردگی را توصیف کرده اند . حدود ۴۵۰ سال قبل از میلاد ، بقراط اصطلاح مانی و ملانکولی را برای توصیف اختلالات روانی بکار برد . در حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد کورتیلوس سلسوس در کتاب De Medicina افسردگی را ناشی از صفرای سیاه معرفی نمود . این اصطلاح را پزشکان دیگر از جمله ارسطو (۱۲۰ تا ۱۸۰ سال بعد از میلاد ) و جالینوس ( ۱۲۹ تا ۱۹۹ سال بعد از میلاد ) نیز بکار بردند . در قرون وسطی طبابت در ممالک اسلامی رونق داشت و رازی و ابن سینا و پزشک یهودی ،میموند ، ملانکولی را بیماری مشخص تلقی می نمودند . در سال ۱۸۵۴ ژان پیرفالر حالتی را توصیف نمود و آن را جنون ادواری نامید .

امیل کرپلین در سال ۱۹۸۶ بر اساس معلومات روانپزشکان فرانسوی و آلمانی ، مفهوم بیماری مانیک دپرسیو راشرح داد که شامل اکثر ملاکهای تشخیصی است که امروزه روانپزشکان برای تشخیص این بیماری از آنها استفاده می کنند . کرپلین همچنین نوع خاصی از افسردگی را به نام « افسردگی رجعتی » که پس از یائسگی در زنها و در اواخر بزرگسالی در مردها شروع می شود را شرح داد ( پورافکاری، ۱۳۸۶) .

[۱] Ivarsson

[۲] lam

[۳] Yilmaz

[۴] Wells

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق افسردگی و نظریه های آن
  • تحقیق رویکرد های شناختی- رفتاری و روان نمایشگری افسردگی
  • تحقیق افسردگی و اختلالات اضطرابی و اختلالات شبه جسمی و تعریف و تشخیص، علایم و نشانه‌ها ی آن
  • تحقیق طرحواره ، سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب و علل اختلال و دیدگاه ها و نظریه های مربوط به افسردگی و اضطراب
  • تحقیق سلامت روانی و اختلالات روانی و خلقی و افسردگی و نظریه‌های روان شناختی در مورد افسردگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.