تحقیق افسردگی و اختلالات اضطرابی و اختلالات شبه جسمی و تعریف و تشخیص، علایم و نشانه‌ها ی آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق افسردگی و اختلالات اضطرابی و اختلالات شبه جسمی و تعریف و تشخیص، علایم و نشانه‌ها  ی آن دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
۱-۱- سلامت روان    ۷
۱-۲- تاریخچه    ۸
۱-۳- مختصری درباره تاریخچه بهداشت روانی در ایران    ۱۴
۱-۴- علل افزایش و شیوع بیماریهای روانی    ۱۷
۱-۵- روشهای پیشگیری از بیماریهای روانی    ۱۹
۱-۵-۱- پیش گیری اولیه    ۲۰
۱-۵-۲- پیشگیری ثانویه    ۲۱
۱-۵-۳- پیشگیری نوع سوم    ۲۲
۱-۶- افسردگی Depression    ۲۳
۱-۶-۱- علایم و نشانه    ۲۳
۱-۶-۱-۱- اطلاعات به دست آمده از شرح حال    ۲۳
۱-۶-۱-۲- اطلاعات به دست آمده از معاینه وضعیت روانی    ۲۴
۱-۶-۱-۳- خصوصیات پیوسته    ۲۴
۱-۶-۱-۴- خصوصیات مختص به سن    ۲۶
۱-۶-۲- انواع اختلالات افسردگی    ۲۶
۱-۶-۳- معیارهای تشخیصی    ۲۷
۱-۶-۴- سیر و پیش آگهی    ۲۸
۱-۷- درمان افسردگی    ۲۸
۱-۸- اختلالات اضطرابی    ۲۹
۱-۸-۱- تعریف    ۲۹
۱-۸-۲- علایم و نشانه‌ها    ۳۰
۱-۸-۳- تشخیص انواع اختلالات اضطرابی    ۳۲
۱-۸-۳-۱- اختلال هراس (Panic disorder) و گذر هراسی    ۳۲
۱-۸-۳-۲- اختلال اضطراب منتشر ( Generalized anxiety disorder)    ۳۳
۱-۸-۳-۳- اختلال فوبیک (Phobic disorder)    ۳۵
۱-۸-۳-۴- اختلال وسواسی جبری ( Obsessive Compulsive disorder)    ۳۵
۱-۸-۴- سیر و پیش آگهی    ۴۰
۱-۸-۴-۱- اختلال هراس    ۴۰
۱-۸-۴-۲- اختلال فوبیک    ۴۰
۱-۸-۴-۳- اختلال وسواسی جبری    ۴۰
۱-۸-۴-۴- اختلال اضطراب منتشر    ۴۰
۱-۸-۴-۵- اختلال استرس پس از سانحه    ۴۱
۱-۸-۵- درمان    ۴۱
۱-۸-۵-۱- دارویی    ۴۱
۱-۹- اختلالات شبه جسمی    ۴۵
۱-۹-۱- مقدمه کلی    ۴۵
۱-۹-۲- اختلال تبدیلی ( Conversion disorder)    ۴۶
۱-۹-۲-۱- تعریف    ۴۶
۱-۹-۲-۲- تشخیص ، علایم و نشانه‌ها    ۴۶
۱-۹-۲-۳- اپیدمیولوژی    ۴۷
۱-۹-۲-۴- اتیولوژی    ۴۸
۱-۹-۲-۵- تشخیص افتراقی    ۴۸
۱-۹-۲-۶- درمان    ۴۹
۱-۹-۲-۷- روانشناختی    ۴۹
۱-۹-۳- خودبیمارانگاری    ۴۹
۱-۹-۳-۱- تعریف    ۴۹
۱-۹-۳-۲- تشخیص، علایم و نشانه‌ها    ۴۹
۱-۹-۳-۳- اپیدمیولوژی    ۵۱
۱-۹-۳-۴- تشخیص افتراقی    ۵۱
۱-۹-۳-۵- درمان    ۵۱
۱-۱۰- مروری بر مطالعات گذشته    ۵۲
References    ۶۱

منابع

۱-نوربالا احمد علی، باقری یزدی  محمد کاظم، یاسمی محمد تقی: بررسی اپیدمیولوژی اختلالات روانی در افراد ۱۵ سال و بالاتر شهر قم در سال ۱۳۸۷٫

۲-ضرغامی مهران، ناطقی غلامرضا، خلیلیان علیرضا، تیرگری عبدالحکیم، سلیمی حمید رضا: بررسی اختلالات روانپزشکی در مراجعین به درمانگاه های عمومی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران سال دوازدهم شماره ۳۶، پائیز ۱۳۸۱ ص: ۴۰-۳۳٫

۳-دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، معاونت سلامت (دبیرخانه تحقیقات راهبردی)، سیمای سلامت، انتشارات شابک سال ۱۳۸۱٫

۴-Psychological morbidity, sources of stress and coping strategies among undergraduate medical students of Nepal . BMC Med Educ . 2007 Aug 2 ; 7: 26 .

۵-Attitudes towards suicide and suicidal patients among medical   students . Eurpsychiatry . 2003. non , 18(7) : 329-33 .

۶-Prevalence of anxiety and depressive disorders in medical students . Transversal study in medical students in the saint – Joseph university of Beirut . 2006 Nov-Dec ; 32 (6 pt 1) : 976-82.

۷-Emotional disorders among medical studens in a Malaysian private medical school. Singapore Med j . 2007 oct ; 48 (10) : 895-9 .

۹-Prevalence and correlates of depression , anxiety, and suicidality among university students . AMJ orthopsychiatry . 2007 oct ; 77(4) : 534-42 .

۱۰-Lok IH, Lee DT, cheung LP, psychiatric morbidity among chineses  women undergoing treatment failure, Gynecol obstet invest, 2002; 53(5):195-9.

۱۱-Collins A, Freeman EW, Boxer AS, Tureck AR: Perceptions of infertility and treatment stress in females as compared with males entering in vitro fertilization treatment. Fertil Steril 1992, 57:350-356.

۱۲-Odden BJ, Den Tonkelaar I, Nieuwnhuyse H: Psychosocial experiences in women facing fertility problems: a comparative survey. Hum Reprod 1999, 14:255-261.

مقدمه

مفهوم سلامت روانی، درواقع جنبه‌ای از مفهوم کلی سلامتی است و بر کلیه روشها و تدابیری اطلاق می‌شود که برای جلوگیری از ابتلا به بیماریهای روانی، درمان و توان بخشی آنها به کار می‌رود(۱) . سلامت روان قابلیت برقراری ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها به صورت عادلانه و مناسب و منطقی تعریف شده است (۲)  . عوامل بسیاری باعث برهم خوردن سلامت روانی می‌شود که از جمله آنها می‌توان به استرس‌های روانی، عدم رعایت عدالت اجتماعی ، فراهم نبودن فرصت های شکوفایی برای افراد، وجود تبعیض‌های غیرمنطقی و عدم ایجاد امنیت اجتماعی اشاره نمود . نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده در زمینه شیوع اختلالات روانی در کشورهای مختلف جهان و ایران اهمیت و ضرورت توجه به بهداشت روان را مشخص‌تر می‌نماید . طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۲ میلادی حدود ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به یکی از اختلالات روانی هستند که حدود نیمی از آنها را اختلالات خفیف روانی همچون افسردگی و اضطراب تشکیل می‌دهند(۱)  . مرور مطالعات انجام گرفته در زمینه وضعیت سلامت روان افراد ۱۵ سال و بالاتر در ایران نشان دهنده این است که به طور متوسط حدود ۲۱% افراد جامعه از اختلالات روان رنج می‌برند و زنان نسبت به مردان از آسیب‌پذیری بالاتری برخوردارند(۳) . تاکنون مطالعات متعددی در زمینه بررسی وضعیت سلامت روان در موقعیت‌های مختلف انجام گرفته است نتایج این بررسی‌ها همگی موید این مطلب می‌باشند که مطالعه وضعیت سلامت روان افراد می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در زمینه برنامه ریزی‌های آموزشی ، درمان و پیشگیری از بروز اختلالات روانی در اختیار مسئولان ، برنامه ریزان و مدیران سازمان‌ها و مراکز ارائه دهنده خدمات قرار دهد .

۱-۱- سلامت روان

بیماریهای روانی از بدو پیدایش بشر وجود داشته و هیچ فردی در مقابل آن مصونیت ندارد و این خطری است که بشر را مرتباً تهدید می‌کند . با توجه به پیشرفت علوم پزشکی که تحول بزرگی را در بهداشت و پیشگیری از بیماریها بوجود آورده است، شروع انقلاب صنعتی و پیشرفت تکنولوژی مسائل و مشکلات زیادی از قبیل ازدیاد جمعیت، مشکل مسکن ، بحران ترافیک، بحران آموزش و پرورش، بحران بهداشت ، آلودگی محیط زیست، کمبود مواد غذایی و … را پیش آورده که با روان انسان سازگاری نداشته و بعنوان عوامل مستعد کننده در بیماریهای روانی بشمار می‌آیند .

مشکل تعریف بهداشت روانی از آنجا سرچشمه می‌گیرد که هنوز تعریف صحیح و قابل قبولی برای بهنجاری نداریم . البته تعاریف و نقطه نظرهای زیادی با توجه به شرایط و موقعیتهای اجتماعی، سنن و فرهنگ برای بهنجاری شده است .

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی سلامت فکر و روان را این طور تعریف می‌کنند : «سلامت فکر عبارت است از قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی ، عادلانه و مناسب.

لوینسون و همکارانش در ۱۹۶۲ سلامتی روان را این طور تعریف کرده است : « سلامتی روان عبارت است از اینکه فرد چه احساسی نسبت به خود، دنیای اطراف، محل زندگی، اطرافیان مخصوصاً با توجه به مسئولیتی که درمقابل دیگران دارد، چگونگی سازش وی با درآمد خود و شناخت موقعیت مکانی و زمانی خویشتن .»

کارل مننجر می‌گوید : « سلامت روانی عبارت است از سازش فرد با جهان اطرافش به حداکثر امکان به طوری که باعث شادی و برداشت مفید و موثر به طور کامل شود .»

طبق تعریف واتسون موسس مکتب رفتارگرایی « رفتار عادی نمودار شخصیت سالم انسان عادی است که موجب سازگاری او با محیط و بالنتیجه رفع نیازهای اصلی و ضروری او می‌شود . تعریف گینزبرگ در مورد بهداشت روانی عبارت است از : « تسلط و مهارت در ارتباط صحیح با محیط بخصوص در سه فضای مهم زندگی عشق، کار، تفریح » این شخص و همکارانش برای توضیح بیشتر می‌گویند : « استعداد یافتن و ادامه کار، داشتن خانواده ، ایجاد محیط خانوادگی خرسند، فرار از مسائلی که با قانون درگیری دارد، لذت بردن از زندگی و استفاده صحیح از فرصت‌ها ملاک تعادل و سلامت روان است .»با توجه به تعریف بهنجاری از دیدگاههای مختلف و پیچیدگی علوم رفتاری در پزشکی و عدم تعیین مرز و حد رفتار عادی، ارتباط جسم و روان ، رابطه علوم رفتاری با فیزیولوژی و پزشکی از یک طرف و روانشناسی ، فلسفه ، علوم انسانی و جامعه شناسی از طرف دیگر ، کمبود تحقیقات و مطالعات در بیماری روانی و نحوه اجرای انواع پیشگیریهای که پایه و اساس بهداشت را در پزشکی تشکیل می‌دهند همگی نقطه ضعفی است که تعریف، هدف و برنامه‌ریزی‌های بهداشت روانی را دچار اشکال می‌کند .

۱-۲- تاریخچه

تاریخچه بهداشت روانی با توجه به وجود بیماریهای روانی از زمانی که بشر وجود داشته و مخصوصاً زندگی اجتماعی را شروع کرده همراه بوده است . پیدا کردن شروع و آغاز هر نهضتی بخصوص نهضتهای اصلاحی و علمی به علت داشتن منابع گوناگون و چند جانبه مسئله مشکلی است . درحقیقت روانپزشکی را می‌توان قدیمیترین حرفه و تاز‌ه‌ترین علم به شمار آورد . قدیمیترین ، چون بیماریهای روانی از قدیم وجود داشته و بقراط در ۳۷۷ تا ۴۶۰ سال قبل از میلاد عقیده داشته که بیماران روانی را مانند بیماران جسمی باید درمان کرد، علل سرشتی و فرضیه مزاجها از همان زمان بقراط و جالینوس وجود داشته و اهمیت تاریخی دارد . تازه‌ترین علم برای اینکه تقریباً از ۱۹۳۰ بعد از تشکیل اولین کنگره بین المللی بهداشت روانی بود که روانپزشکی به صورت جزئی از علوم پزشکی شد و سازمانهای روانپزشکی و مراکز پیشگیری در کشورهای مترقی یکی بعد از دیگری فعالیت خود را شروع کردند . از فعالیت این سازمانها در جریان جنگ جهانی دوم عملاً کاسته شد و بدین ترتیب می‌توان روانپزشکی را به صورت تازه‌ترین علم بعد از جنگ جهانی دوم به حساب آورد .

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق افسردگی و نظریه های آن
  • تحقیق افسردگی، افکارناکار آمد و فراشناخت و مفهوم و نظریه ها و مدلهای آن
  • تحقیق رویکرد های شناختی- رفتاری و روان نمایشگری افسردگی
  • تحقیق راهبردهای مقابله با استرس و اضطراب و اختلالات اضطرابی
  • تحقیق طرحواره ، سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب و علل اختلال و دیدگاه ها و نظریه های مربوط به افسردگی و اضطراب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.