تحقیق راهبردهای مقابله با استرس و اضطراب و اختلالات اضطرابی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق راهبردهای مقابله با استرس و اضطراب و اختلالات اضطرابی دارای ۵۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۴
۲-۲٫ مبانی نظری    ۷
۲-۲-۱٫ پیشینه نظری در حوزه راهبردهای مقابله با استرس    ۷
۲-۲-۱-۱٫ نظریه های ارزیابیو انتساب    ۸
۲-۲-۱-۱-۱٫ نظریه آرنولد درباره ارزیابی    ۹
۲-۲-۱-۱-۲٫ نظریه لازاروس درباره ارزیابی    ۱۰
۲-۲-۱-۱-۳٫ نظریه انگیزشی محافظت از خود    ۱۱
۲-۲-۱-۱-۴٫ نظریه وینر درباره انتساب    ۱۲
۲-۲-۱-۲٫ نظریه های مقابله    ۱۳
۲-۲-۱-۲-۱٫ نظریه لازاروس درباره راهبردهای مقابله    ۱۳
۲-۲-۱-۲-۲٫سایر دیدگاه ها درباره راهبردهای مقابله    ۱۵
۲-۲-۱-۳٫ نظریه میشن بام درباره آموزش ایمن سازی مقابل استرس    ۱۷
۲-۲-۲٫ پیشینه نظری در حوزه اضطراب و اختلالات اضطرابی    ۱۸
۲-۲-۲-۱٫ نظریه فروید درباره اضطراب    ۱۸
۲-۲-۲-۲٫ سایر دیدگاه ها درباره اضطراب و اختلال اضطراب فراگیر    ۱۹
۲-۳٫ تحقیقات انجام شده    ۲۳
۲-۳-۱٫ پژوهش های داخلی    ۲۳
۲-۳-۲٫ پژوهش های خارجی    ۳۱
فهرست منابع    ۴۴

 منابع

محمدپور یزدی، احمدرضا؛ بیرشک، بهروز؛ فتی، لادن و دژکام، محمود. (۱۳۸۸). مطالعه مورد-شاهدی سبک های دفاعی و اضطراب حالت-صفت در دانشجویان مبتلا به اختلال اضطراب منتشر. مجله علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی. سال یازدهم، شماره ۱، پیاپی ۴۱، صفحه ۱۴٫

مسعود نیا، ابراهیم. (۱۳۸۶). خودکارآمدی ادرا ک شده و راهبردهای مقابله ای در موقعیت های استرس زا، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال سیزدهم، شماره ۴، ۴۰۵-۴۱۵٫

احدی، حسن و بنی جمال، شکوه السادات. (۱۳۸۵). روانشناسی رشد: مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک. چاپ شانزدهم. تهران: شرکت پردیس ۵۷٫

اتکینسون، ریتا ال. ؛ اتکینسون، ریچارد سی. ؛ اسمیت، ادوارد ای. ؛ بم، داریل جی. و هوکسما، سوزان نولن. (۱۳۸۵). زمینه روانشناسی هیلگارد. ترجمه براهنی و همکاران. ویراستاری محمد نقی براهنی. تهران: رشد.

غرایی، بنفشه؛  محمدی، داود و اصغرنژاد فرید، علی اصغر. ( ۱۳۸۷). ارتباط اختلا لهای رفتاری، سبکها و راهبردهای مقابله ای در دانش آموزان. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. سال چهاردهم، شماره ۱، ۳۹-۴۵٫

غرایی، بنفشه. (۱۳۷۲). بررسی پاره ای از الگوهای شناختی در بیماران مبتلا به همبودی اضطراب و افسردگی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. انستیتو روانپزشکی تهران.

انصاری، فریماه. (۱۳۸۸). تأثیر آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر سلامت عمومی بیماران مبتلا به فشارخون بالا. پژوهشهای روانشناختی. دوره ۱۲، شماره ۳ و ۴٫

اکبری پور، سحر. (۱۳۸۵). اثر بخشی آموزش گروهی ایمن سازی در مقابل استرس بر سلامت عمومی بیماران عروق کرونری قلب شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد.

بهروزیان، فروزان و نعمت پور، سرور.(۱۳۸۶). بررسی عوامل استرس زا، راهبردهای مقابله ای و ارتباط آن با سلامت عمومی دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۸۵-۸۴٫
Frydenberg E & Lewis R. (1997). A relation of the structure of the adolescent coping scale: Multiple forms and applications of a self-report inventory in a counceling and research context. Eur J Psychol Assess.12(3): 224-35.

Fisher, Peter L.(2007).  Psychopathology of generalized anxiety disorder. Psychiatry, 6, 5, 171-175.

Fonsecaa, D. Da; Curyb, F.; Fakraa, E.; Rufoa, M.; Poinsoa, F.;  Bounouac, L. & Huguet P. (2008). Implicit theories of intelligence and IQ test performance in adolescents with Generalized Anxiety Disorder. Behaviour Research and Therapy, 46, 529–۵۳۶٫

Feldman, S. R. (2002). Understanding psychology. (6th Ed.). New York: McGrow-Hill.

Furukawa T; Suzuki-Moor A; Saito Y & Hamanaka T. (1995). Validity and reliability of the Japanese version of the stress and coping inventory. Psychiatry Clin Neurosci. 49 (4): 195-9

Gould, R. A.; Safren, S. A.; Washington, D. O. & Otto, M. W. (2004). A meta-analytic review of cognitive-behavioral treatments. In R. G. Heimberg, C. L. Turk, & D. S. Mennin (Eds.), Generalized anxiety disorder: Advances in research and practice. New York: The Guilford Press.

۱٫ مقدمه

یکی از جدی ترین مسائل بشر از گذشته تا کنون استرس یا فشار روانی[۱] بوده است. پیچیدگی زندگی در دنیای امروز به حدی است که مواجهه با انواع استرس و تنیدگی را اجتناب ناپذیر می سازد و مادامی که انسانها ناگزیر به رویارویی با تنیدگی های مختلف هستند، آسیب پذیر بوده و سازگاری آنها با محیط در معرض خطر است. بنابراین کسب مهارت هایی جهت مقابله موثر با استرس ها برای حفظ سلامت جسمی و روانی و بهزیستی انسان از اهمیت خاصی برخوردار است.

رویدادهای پیش بینی ناپذیر و غیر قابل کنترل بیشتر از رویدادهایی که فرد کنترل بیشتری بر آن دارد، سبب استرس می شوند. واکنش انسان ها به استرس متفاوت است به طوری که میزان تحمل فشار در عده ای بسیار بالا و در بعضی پایین است. این تحمل از عوامل متعددی تاثیر پذیر است از جمله عوامل ژنتیکی، تجربیات گذشته فرد، ویژگی های شخصیتی، شرطی شدن های قبلی فرد و تجربیات فرد در محیط خانواده. افراد پرورش یافته در محیط های خانوادگی که تنش در آنها سال ها ادامه یافته معمولا در برابر فشارها واکنش های قوی تری نشان می دهند (رایس[۲]، ترجمه فروغان،۱۳۸۷).

یکی ازآثارمواجهه مداوم با استرس، اضطراب[۳] است؛ چراکه اضطراب پاسخی ضروری به استرس است و فرد را به هنگام مواجهه با خطر برای کنش و واکنش آماده می سازد. در حقیقت اضطراب بخش جدایی ناپذیر زندگی انسان ها است و میزان طبیعی آن حتی لازم به نظرمی رسد، زیرا می تواند پاسخی بهنجار و انطباقی تلقی شود که موجب حفظ حیات می گردد. اضطراب موجب می شود برای پیشگیری از خطرات و تهدیدها و یا برای کاهش عواقب آنها دست به کاری بزنیم (فلدمن[۴] ،۲۰۰۲، به نقل از کاپلان و سادوک[۵]، ترجمه رضاعی، ۱۳۸۷).

در عین حال تداوم اضطراب می تواند اختلالات اضطرابی را موجب گردد. اختلالات اضطرابی پدیده ای رایج، شناخته شده و فراگیر در کل جمعیت و یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی هستند که اغلب مزمن شده و نسبت به درمان مقاومت می کنند (کاپلان و سادوک، ترجمه رضاعی، ۱۳۸۷). لذا اختلالات اضطرابی از حیث آثار و تبعاتی که به دنبال دارند، می توانند از زمینه های مطالعاتی حوزه بهداشت روان باشند.

همه ما در مواقعی احساس اضطراب کرده ایم، شاید نگران بودیم که اتفاق ناخوشایندی بیافتد اما علایم افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر چنان است که زندگی عادی شان را مختل می کند. این مشکلات ممکن است شامل بی قراری، کسالت و خستگی ، مشکل تمرکز، تحریک پذیری، تنش عضلانی و یا بی خوابی باشد. به علاوه، این افراد نگران مسائل مختلفی هستند، مثل سلامتی، مشکلات مالی، طرد شدن و عملکرد ضعیف در هرکاری و برایشان سخت است که نگرانی شان را کنترل کنند. بسیاری از افراد مبتلا به این اختلال احساس    می کنند که نگرانی شان ”خارج از کنترل“ است (لیهی و هولاند،۲۰۰۰، ترجمه شهرزاد طالبی).

تنیدگی روانی و بحران های روزمره از جمله تهدید های بهداشت جسمانی و روانی است. با توجه به اینکه تنیدگی در زندگی روزمره امری اجتناب ناپذیر است، مطالعه واکنش های انسان در مقابل چنین تنیدگی هایی، زمینه ساز به وجود آمدن ادبیات مربوط به آن بوده است (قریشی راد، ۱۳۸۹). به طوری که از اوایل دهه ۱۹۷۰، بسیاری از محققان به مطالعه پاسخ های هشیاری که افراد در مقابل موقعیت های تنش زا و آشفته از خود نشان می دهند، علاقمند شدند(بیلینگز و موس[۶]، ۱۹۸۴؛ لازاروس، ۱۹۸۸؛ فلکمن و لازاروس، ۱۹۸۸ و اندلر و پارکر[۷]، ۱۹۹۰، به نقل از قریشی راد، ۱۳۸۹). انسان در برخورد با موقعیت های پر تنش پاسخ های متعددی بروز می دهد و اضطراب معمول ترین پاسخ به تنش هاست. چگونگی سازگاری با استرس ها و به عبارت دیگر استفاده از راهبرد هایی که بتواند انسان را در مواجهه با تنش های اجتناب ناپذیر زندگی تجهیز نماید، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بررسی های اخیر نشان داده اند که اختلالات اضطرابی دارای بیشترین فراوانی در سطح کل جمعیت هستند و اگر چه اضطراب در وهله اول به خصوص در بزرگسالان شناخته شده و فراگیر به نظر می رسد، اما بررسی گام به گام آن از دوران کودکی، نشان دهنده اهمیت و وسعت این اختلال و تنوع شکل گیری و گوناگونی نشانه های آن است تا جایی که برای برخی مولفان، رفتارهای مرضی را می توان به منزله انواع راه حل هایی دانست که کودک در مقابل اضطراب اتخاذ می کند (آژوریا گرا[۸]،۱۹۸۲، به نقل از دادستان، ۱۳۸۴).

اضطراب یکی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی در جمعیت عمومی است که شیوع، تنوع و گستردگی آن را به حوزه ای که همواره اهمیت ویژه ای داشته، تبدیل کرده است. در مطالعه ملی ابتلای همزمان، گزارش شده است که از هر چهار نفر یک نفر واجد ملاک های تشخیصی حداقل یک اختلال اضطرابی است و شیوع دوازده ماهه این اختلالات ۷/۱۷ % است. زنان با شیوع مادام العمر ۵/۳۰ % در مقایسه با مردان با شیوع مادام العمر ۲/۱۹ % درصد، آسیب پذیری بالاتری نشان داده اند. گرچه برخی گروه ها نسبت به اضطراب آسیب پذیرترند، اما هیچ انسانی از تاثیرات موقعیت های تنش زا و اضطراب آور مصون نیست (کاپلان و سادوک، ترجمه رضاعی،۱۳۸۷).

در این نوشتار ابتدا مبانی نظری پژوهش در دو حوزه کلی راهبردهای مقابله با استرس و اضطراب    و اختلالات اضطرابی، و در هر حوزه چند دیدگاه نظری ارائه شده است.

 ۲-۲٫ مبانی نظری

۲-۲-۱٫ پیشینه نظری در حوزه راهبردهای مقابله با استرس

با وجود استفاده زیاد از واژه “استرس” هنوز تعریف دقیقی از آن وجود ندارد (برانون و فایست[۱]، ۲۰۰۰، به نقل از فیرس و ترال[۲]، ترجمه فیروز بخت،۱۳۸۶).  منظور عده ای از استرس، کیفیت محرک بیرونی و منظور عده ای دیگر، نحوه واکنش به محرک هاست. گروهی دیگر استرس را محصول تعامل محرک و پاسخ میدانند. امروزه اکثر روان شناسان سلامت طرفدار دیدگاه تعامل گرای سوم هستند و استرس یا فشار روانی را فرایندی می دانند که در آن مجموعه ای از عوامل از جمله یک رویداد محیطی به عنوان عامل استرس زا، ارزیابی فردی از دشوار یا تهدید آمیز بودن آن رویداد، پاسخ ها (فیزیولژیکی، هیجانی، شناختی و رفتاری)،  ارزیابی مجدد و تغییر در عامل استرس زا وجود دارند (رایس، ۱۹۹۸، به نقل از فیرس و ترال، ترجمه فیروز بخت،۱۳۸۶).

رویدادهای تنش زا به ویژه آنهایی که پیش بینی ناپذیر یا مهار نشدنی ادراک می شوند، موجب می شود افراد در تصویر از خود تردید کرده و فرد را دچار تنش بیشتری می کنند. این اتفاق به ویژه در کسانی شایع است که ارزیابی منفی بیشتری از رویدادها انجام می دهند. برای ارزیابی تنش زا بودن رویدادها به طور کلی سه دیدگاه وجود دارد.

Brannon & Feist-1

Phares & Trull-2

۱-Stress

۲-Rice

۳-Anxiety

۴-Foldman

۵-Kaplan & Sadock

Billings & Moos-1

۲-Endler & Parker

۳-Ajuriaguerra

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق اضطراب و نظریه های آن
  • تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی
  • تحقیق استرس و فرسودگی شغلی و حمایت شغلی و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.