تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی دارای ۳۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱مقدمه    ۴
۲-۲ استرس و عوامل استرس زای شغلی    ۵
۲-۲-۱فشار شغلی    ۶
۲-۲-۲انواع عوامل استرس‌زا    ۷
۲-۲-۳ ز    ۹
۲-۲-۴ عوامل استرس‌زای چالشی شغلی    ۱۲
۲-۳٫ خوداتکائی:    ۱۳
۲-۳-۱ فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی:    ۱۸
۲-۳-۲ چگونگی تاثیر خودکارآمدی بر رفتار:    ۲۰
۲-۴٫تیپ شخصیتی:    ۲۲
۲-۵پیشینه تحقیق:    ۲۵
منابع    ۲۸

 منابع

میچل، ترنس آر.(۱۳۷۵)، مردم در سازمانها، ترجمه حسین سرشکن، چاپ دوم، تهران: انتشارات رشد

.(مهدی زاده کندوانی،پوررضا،اله وردی پور،حمید اله و نورالدین دوپیکر،بررسی ارتباط بین استرس های کاری با خودکارامدی و تطابق در کارکنان بیمارستانهای آموزشی- درمانی- شهر تبریز، فصلنامه بیمارستان، سال دوازدهم، شماره ۱، بهار۱۳۹۲، شماره مسلسل۴۴).

طاهری لاری، مسعود، (۱۳۷۷)، مدیریت تغییر و تحول سازمانی، انتشارات درخشش،چاپ اول.

عباس زادگان، محمد(۱۳۷۸)، مدیریت سازمان های ناآرام، مجله تدبیر، شماره .۹۶

فقهی فرهمند، ناصر(۱۳۸۱)، مدیریت پویای سازمان، انتشارات فروزش، تبریز.

فقهی فرهمند، ناصر(۱۳۸۸)، مدیریت استرس مدیران و کارکنان سازمان، فراسوی مدیریت ، شماره۱۰، پائیز

نوری، نورالدین(۱۳۷۷)، بررسی سطح استرس ناشی از عوامل سازمانی و رابطه آن با عملکرد مدیران و سرپرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه فردوسی مشهد.

هاشمی زاده، هایده، بررسی رابطه رفتارهای مدیریت زمان و استرس شغلی در سرپرستان بخش های داخلی و جراحی بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی،اصول بهداشت روانی» بهار و تابستان ۱۳۸۵ – شماره ۲۹ و ۳۰٫

رمضانی نژاد، همتی نژاد، صیاد،فصلنامه علوم ورزشی، سال دوم، شماره پنجم، پاییز ۱۳۸۹ص۲۸-۱۱).

رشیدی، محمد مهدی و همکاران(۱۳۷۸)، فشار روانی در محیط کار، مجله مدیریت، شماره ۳۶ و۳۷٫

کول کویت، جیسون ای، لیپاین، جفری ای، ویزن، مایکل جی(۱۳۹۰). مدیریت رفتار سازمانی: بهبود عملکرد و تعهد در سازمان، ترجمه محمد فیضی، اسماعیل قادری و مهدی علیزاده، اردبیل، انتشارات محقق اردبیلی.

Robbins, Tony (2001), The management of workplace stress, European Foundation for the improvement of living and working condition.

Redding CA, Rossi JS, Rossi SR, Velicer WF, & Prochaska JO. Health Behavior Models. IEJHE. 3 (Special Issues).2000:180-193.

Feist, F., Feist. Gregory, J. (2002). Theories of personality.(5thed.). McGraw HILL.

Johnson, J. W., & Lebreton J. M. (2004.) History and Use of Relative Importance Indices in Organizational Research. Organizational Research Methods, 7, 238-257.

Scherer, Y.K.and Schmieder, L.E. The role of self efficacy in assisting patients with chronic obstructive pulmonary disease to manage breating difficulty.Clin Nurs Res.1996.5(3):343-353.

 ۲-۱مقدمه

استرس از مسائل عادی و معمولی زندگی صنعتی امروز می باشد که باید تفاوت های موجود بین استرس های منطقی و استرس های بسیار بالا و حساسیت ها را تجربه نمود تا توانایی مقاومت تقویت گردد. البته اگر سازمان فاقد عوامل تحریک کننده باشد، سطح کارآیی پایین آمده و افراد دچار کسالت و خستگی می شوند که این حالت برای سازمان نامطلوب است (فخیمی،۱۳۸۳، ۲۷۴).

استرس در مدیریت رفتارسازمانی از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است و از آن جایی که شرایط کار دائماًً در حال تغییر است، استرس همواره با درجات مشخصی در رابطه با مسائل مرتبط با کار در سازمان ها وجود دارد.   در چند دهه اخیر استرس به صورت جدی تری خودنمایی نموده و با توجه به این تحولات، فشارعصبی از مسائل عادی و معمولی شده و اغلب کارکنان آن را به گونه ای و با شدت و ضعف تجربه کرده اند.   استرس امروزه تقریباً واژه ای متداول شده و همگان با مفهوم آن آشنا بوده و یا آن را تجربه کرده اند و دلایل غیر قابل انکار بیانگر این واقعیت است که آن بر سلامت جسمی، روانی، رفتار و نحوه انجام کار اثرات منفی و غیر قابل جبرانی می گذارد که برای فرد و یا سازمان بسیار پر هزینه می باشد. چنانچه استرس، مدیریت شود و مهارتهای مقابله ای موثر فراهم شود، فرد قادر خواهد بود تا با نیازها و چالش های زندگی خود به شیوه ی بهتری کنار آید.

تئوری خوداتکایی نیز  به نقش داشتن اعتماد بنفس در انجام رفتارهای خواسته شده ، اهمیت می دهد. فردی با خودکارآمدی پایین کمتر احتمال دارد که سعی در انجام رفتار بهداشتی جدید یا تغییر رفتاری که برایش عادت شده، نماید.

در این نوشتار، به استرس و عوامل استرس زای شغلی پرداخته می شود. ادامه به طور مفصل خوداتکایی و دیدگاههای موجود در این زمینه و تیپهای شخصیتی تشریح می شود. سپس پیشینه تحقیق آورده شده است.

 ۲-۲ استرس و عوامل استرس زای شغلی

استرس با نوعی قید و بند یا خواست هایی  همراه است که مانع رسیدن فرد به چیزی می شود که مورد نظر یا تمنای وی است که از دست رفته و برای این که استرس به صورت واقعی درآید نخست باید نتیجه کار نامشخص یا نامطمئن باشد و دوم آن که نتیجه باید از اهمیت زیادی برخوردار باشد. لذا استرس زمانی وجود خواهد داشت که تردید یا عدم اطمینان وجود داشته باشد و کسانی که نسبت به برد و باخت نامطمئن هستند دارای بیشترین میزان استرس می باشند. اگر نتیجه بی اهمیت باشد در آن صورت هیچ استرسی وجود نخواهدداشت(نوری، ۱۳۷۷، ۴۶). از طرفی استرس یک حالت ارگانیک است که معمولاً با افزایش تنفس، افزایش فشارخون و ضربان قلب، پریدگی رنگ چهره، تنش و انقباض عضلانی و نشستن عرق سرد بر پیشانی همراه می باشد و تحت شرایط مناسب می تواند موجب تغییرات در عملکرد جسمانی شود(آزاد، ۱۳۷۴، ۱۱۶).

استرس وضعیت و حالتی است که از دخالت متغیرهای مختلف روانی فیزیولوژیکی بر دو عامل محیط کار و سلامتی جسمی و احساسی فرد بروز می کند که مجموعه ای از واکنش های عمومی و شخصی نسبت به عوامل ناسازگار و غیرمنتظره محیط است که موجب اختلال در سیستم سازگاری و تطبیق بدن آدمی با محیط خارجی می گردد و او را وادار می کند با اتخاذ روش جنگ یا گریز، با خطر مقابله نموده و یا از آن دور شود. بررسی های جدید وتئوری های جامع استرس، بر تعامل فرد و محیط تأکید دارد و عکس العمل فرد در برابر استرس بستگی به تفسیر و ارزیابی آگاهانه و یا ناآگاهانه، اهمیت حوادث زیان آور، تهدیدآمیز و دارای چالش دارد(دایر، ۱۳۸۰،۸۰).

هرچند فشار عصبی به شکل های مختلف تعریف شده اما زمینه مشترک همه تعاریف این است که علت ایجاد فشار عصبی، وجود محرکی به صورت فیزیکی یا روانی است و فرد به طریقی خاص نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد. در این بحث، استرس به عنوان عکس العمل فرد برای سازگاری نسبت به محرکی که الزامات فیزیکی و روانی گسترد های برای وی به وجود می آورد، در نظرگرفته شده که شخص خودرا به طُرُق متعدد با شرایط توام با فشارروانی تطبیق می دهد و محرک ها عامل ایجاد استرس فیزیکی یا روانی محسوب و زمانی به وجود می آیند که فرد احساس کند از او چیزی خواسته شده که از عهده انجام آن بر نمی آید(گریفین،۱۳۷۴، ۴۵). فشارعصبی یکی از پدیده های اجتماعی و سازمانی است که به طور گسترد های بر فضای سازمان، روابط انسانها و بهداشت روانی آن ها تأثیر می گذارد)فقهی فرهمند،۱۳۸۱، ۵۴۲).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کارآفرینی و مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق استرس و فرسودگی شغلی و حمایت شغلی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق نظریه شناختی – اجتماعی بندورا و باورهای خودکارآمدی
  • تحقیق پرخاشگری و استرس والدینی و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.