تحقیق پرخاشگری و استرس والدینی و عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پرخاشگری و استرس والدینی و عوامل موثر بر آن دارای ۶۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
استرس والدینی    ۵
مدل تنیدگی والدینی ابیدین:    ۹
مدل وبستر-استراتن:    ۱۰
پیامدهای تنیدگی بر والدین وکودکان    ۱۱
عوامل تأثیر گذار بر تنیدگی والدینی و والدگری    ۱۱
عوامل برون خانوادگی تنیدگی والدینی:    ۱۲
الف- وقایع تنیدگی زای زندگی:    ۱۲
ب- عوامل اجتماعی – فرهنگی    ۱۲
ج- شبکه اجتماعی    ۱۳
عوامل درون خانوادگی استرس والدینی    ۱۳
الف) خصوصیات والدین    ۱۳
ب) خصوصیات کودک    ۱۴
وجود مشکلات رفتاری:    ۱۶
پرخاشگری    ۱۷
انواع پرخاشگری:    ۱۸
عوامل تعیین کننده پرخاشگری:    ۱۹
تأثیر عوامل پیش از تولد:    ۱۹
عوامل فیزیولوژیک مؤثر برپرخاشگری:    ۱۹
اجتماعی بودن پرخاشگری:    ۲۰
نظریه خبرپردازی اجتماعی:    ۲۲
رویکرد روانپویشی :    ۲۳
پرخاشگری از دیدگاه پژوهشهای رفتاری:    ۲۴
نظریۀ واکنش به رویداد آزارنده:    ۲۵
رقابت وپرخاشگری:    ۲۵
تهییج وتحریک وپرخاشگری:    ۲۵
درد وپرخاشگری:    ۲۶
تفاوت جنسی وسنی در پرخاشگری:    ۲۶
نحوه تظاهر به پرخاشگری:    ۲۸
کنترل پرخاشگری    ۲۹
کنترل پرخاشگری از دیدگاه زیست شناختی وغریزی بودن پرخاشگری :    ۲۹
کنترل پرخاشگری از دیدگاه یادگیری اجتماعی    ۲۹
تنبیه فرد پرخاشگر:    ۳۰
پوزش وعذرخواهی  :    ۳۰
استدلال:    ۳۰
تنبیه الگوهای پرخاشگر:    ۳۱
آموزش مهارتهای اجتماعی    ۳۱
رابطه خودکنترلی و پرخاشگری    ۳۱
تاریخچه ی خودکنترلی    ۳۲
خودکنترلی گری    ۳۵
ضرورت خویشتنداری    ۳۵
خودکنترلی و رفتارهای تکانشی    ۳۶
خود کنترلی وهوش هیجانی    ۳۹
خودکنترلی رفتاری و مؤلفه های آن    ۴۰
فوایدکنترل وتنظیم هیجانات:    ۴۲
پژوهشهای انجام شده :    ۴۳
جمع بندی:    ۵۳
منابع    ۵۴
منابع فارسی:    ۵۴
منابع لاتین:    ۶۰

 منابع:

کیمیایی علی، رفتار محمدرضا، سلطانی فر عاطفه (۱۳۹۰). آموزش هوش هیجانی واثربخشی آن برکاهش پرخاشگری نوجوانان پرخاشجوی. پژوهشهای روان شناسی بالینی ومشاوره، ص ۱۵۳-۱۶۶٫

گاتمن، جان(۱۹۹۸). پرورش هوش هیجانی در کودکان. ترجمه حمیدرضابلوچ(۱۳۸۹).تهران: نشر رشد.

گراهام، رابرت بی.(۱۳۸۰). روانشناسی فیزیولوژیک (ترجمه علی رضا رجایی وعلی اکبر صارمی). مشهد: آستان قدس رضوی.

گلمن، دی(۱۳۸۵).هوش هیجانی درکار.(ترجمه ابراهیمی بهمن وجوینده، محسن).انتشارات بهین دانش.

لوکر،تری،گرکسون،الگا(۱۳۸۵)،خودآموز مدیریت استرس، (ترجمه رضایی، مهدی، ژکان، محسن،تهران)،انتشارات دانژه.

منشی طوسی، غلامرضا(۱۳۷۶). روانشناسی تندرستی. تهران:غزل.

مختاری ستایی،نسیبه(۱۳۸۹).بررسی اثربخشی آموزش خودکنترلی بر رشد اجتماعی دختران طلاقی که با پدر زندگی می کنند، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی .

برکوئیتز، لئونرد. روانشناسی اجتماعی. (ترجمه محمدحسین فرجاد. عباس محمدی اصل (۱۳۷۲) تهران : اساطیر.

Selye, H. (1993). History of the stress concept. In L. Goldberger & S. Breznitz (Eds.), Handbook of stress: Theoretical and clinical aspects (2nd ed., pp. 7 -17) . New York: Free Press.

Sinha, S,P.,& Nayyar,P.(2000).Crowding effects of density and personal space requirements among older people: the impact of self- control and social support .Journal of social Psychology,140,721- 728.

Solem M, Christophersen K, Martinussen M: Predicting parenting stress: children’s behavioural problems and parents’ coping. Infant Child Dev 2011, 20:162–۱۸۰٫

Chan.D. W.(2005).Self perceived creativity,family hardiness and emotional intelligence of chines gifted students in hong kong.Journal of Secondary Gifted Education.23,47- 56.

Chassin, L., Ritter, J., Trim R. S., & King, K. M. (2003). Adolescent substance use disorders. In E. J. Mash & R. A. Barkley

مقدمه

والدین مؤثر بودن، یکی از خطیر ترین و پر تلاش ترین وظایف در زندگی است(دینک مایر، (۱۹۸۹)، ترجمه مهرداد فیروزبخت، ۱۳۸۷). درجامعه مدرن ، والدین تحت استرس یا فشار روانی شدید هستند. انجام وظایف پدری ومادری هم بدون استرس امکان پذیر نمی باشد. برای مثال، وجود فشارزاهای عمده در زندگی خانوادگی افراد با اختلال سلوک دو یاچهار برابر بیشتر از خانواده های دیگر می باشد(وبستر، استراتون وداهل،۱۹۹۵ به نقل از لیل آبادی ۱۳۷۷).

پژوهش ایوب والوتن و مسترگئورگ[۱](۲۰۱۱) نشان داده است مداخله در استرس والدینی تأثیر گذار است، و همچنین خود آسیب زنی، پرخاشگری و دیگر رفتارهای مخرب، استرس والدینی شدیدی ایجاد می کنند(ریچمن[۲] وهمکاران،۲۰۰۹)، لازم است بوسیله آموزش خودکنترلی تلاش کرد تابا کاهش پرخاشگری نوجوانان براسترس والدینی را مؤثر واقع شد.

خشم وپرخاشگری هیجانهای جهان شمولی هستند که در همه فرهنگها دیده می شوند(صادقی وهمکاران،۱۳۸۱). بیشترین بروز پرخاشگری درمیان نوجوانان اتفاق می افتد به این دلیل به اینگونه رفتارها در دوران کودکی و به خصوص در دوران نوجوانی بیشتر توجه می شود(حاجتی،۱۳۸۷).

یکی از عوامل مرتبط با ویژگیهای درونی خانواده که می تواند استرس والدینی ایجاد کند مشکلات رفتاری عاطفی کودکان است. به طوری که پژوهشها نشان می دهند شدت اختلال رفتاری کودک ویژگی مهم موقعیت استرس زا محسوب می شود(اناستوفیولس[۳] آ.دی.. همکاران، ۱۹۹۲).

بسیاری از محققان براین عقیده اند که بهزیستی والدین وفرزندان آنان تحت تأثیر تنیدگی والدینی است(آبیدین۱۹۹۰،کرنیک وگرینبرگ[۴]،۱۹۹۰،به نقل ازسندرا پیپ وهمکاران[۵]،۲۰۰۲).

تنیدگی یا استرس والدینی اثرات منفی بسیاری هم برمادروهم برکودک دارد. کازدین وویتلی دریافتند که تنیدگی والدین روشهای تنبیهی آنان راتحت تأثیرقرار میدهد به طوری که مستقیماً رفتار مقابله ای و پرخاشگری کودکان راافزایش می دهد.اغلب دراثر گذر زمان این احساس ناکافی بودن درمورد والدگری به سایر بخشهای خصوصی زندگی وروابط زناشویی نیز گسترش می یابد.بسیاری از مادران که تمام وقت خود را باکودک سپری می کنندعلائم بالینی افسردگی رانشان می دهندکه با احساس درماندگی نمایان می شود.گاهی نیز احساس خشم نشان می دهندوگاهی هم در نشان دادن احساسات خود دچار حالت شرم وگناه می شوند (روشن بین،۱۳۸۶).

استرس والدینی

استرس یک عامل خطرآشکاربرای اختلال سلامت روانی است(سازمان خدمات انسانی و سلامت آمریکا[۷]،۱۹۹۹). اصطلاح استرس در ادبیات با معانی مختلفی مشخص شده است (ماسن[۸]،۱۹۷۵)، مدل پزشکی، محیطی و روانی انواعی از استرس هستند (ام.سی.نامارا[۹]،۲۰۰۰). در مدل پزشکی استرس یک مرحله مضطرب کننده در پاسخ شخصی به عوامل محیطی ناگهانی است. این پاسخ از ارگانیسم را می توان با افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشارخون و وجود هورمونها ونوروترانسمیترها(کورتیزول، آدرنالین، نوراپی نفرین) اندازه گیری کردکه باعث افزایش تحریک درارگانیسم می شود(سلیه[۱۰]،۱۹۹۳). اضطراب در محدوده ی نرمال روی می دهد که بصورت طبیعی سازگاری ایجاد می شود و برای ارگانیسم تحریک جهت ایجاد مقدار مؤثری استرس بوجود می آورد. به هرحال در زمان طولانی، محرکهای مزمن از سیستم استرس- پاسخ باعث از بین رفتن کارکرد ایمنی می شود(استین و میلر[۱۱]،۱۹۹۳) و رضایتمندی زندگی را کاهش می دهد(ایوانس، بالگیر،هیگ[۱۲]،۱۹۹۸).

در مدل محیطی، استرس یک عامل خارج ارگانیسم است که شامل تهدیدها ازیک آسیب جدی ویا حالتهای نفرت انگیز محیطی است.استرس در این نوع، با استفاده از عوامل استرس زای موجود اندازه گیری می شود، لیستی از عوارض شخصی قابل قبول حوادث وجود دارد.استرسهای خارجی می توانند با اضطراب خارجی منفی، افسردگی و پرخاشگری مرتبط باشد (جاسر[۱۳] و همکاران، ۲۰۰۵)، طبق دستاوردهای آکادمیک (الوا و دی لوس ریس[۱۴]،۱۹۹۹) توهین کردن (چاسین و همکاران[۱۵]،۲۰۰۳)، رضایت اجباری از زندگی(ام سی کا نایت،هابر،سالدو[۱۶]،۲۰۰۲) هم در آنها وجود دارد.

مدل روانی استرس بر مفهومی از درک استرس تأکید دارد که به تأثیر متقابل اضطرار محیطی معطوف می شود (استرس خارجی)؛ عکس العمل فیزیولوژیکی بدن(پریشانی و شناخت شخصی، هیجانات، پاسخ رفتاری به تأثیرات ایجادشده است.استرس هنگامی که حوادث بیرونی باعث فشار فیزیولوژیکی و شناختی نامطلوب می شوند بوجود می آید که اطلاعات رفتاری و هیجانی شخصی از اثرات منفی ومضر تنش زاهای بیرونی را در فرد برانگیخته می کند.تصور اثر متقابل استرس توجه مسلم اشخاص به دارا بودن مهارتها را می پذیرد. مثل کنار آمدن؛ آزمودن استرس خارجی بدون عملکرد سازشی آزمودنی.در سالهای اخیر مفاهیم متعددی از استرس(لازاروس و فلکمن[۱۷]،۱۹۸۴) بیان شده که تعاریف پذیرفته شده وسیعی را مورد توجه قرار داده است(هس و کاپلاند[۱۸]،۲۰۰۶).

تعریف پذیرفته شده هرچه باشد،اغلب دانشمندان اتفاق نظر دارند که بروز تنیدگی فرد را وادار می کند تا در جهت تغییر موقعیت خود ویا سازش یافتگی با ان گام بردارد. سازش یافتگی ای که می تواند مؤثر یا نامؤثر باشد(دادستان،۱۳۸۶).

یک نوع از استرس، تنشی است که افراد درنقش والدینی خود احساس می کنند(گلفاند[۱]، تتی[۲] و فوکس[۳]،   ۱۹۹۲).

[۱] Gelfand

[۲] Teti

[۳] Fox

[۱] Ayoub, C., Vallotton, C.D. & Mastergeorge, A.M.

[۲] Richman

[۳] Anastopoulos A.D.

[۴] Crinc,K.A.,&Greenberg,M.T.

[۵] Sandra Pipp-Siegel&Allison L. Sedey& Christine Yoshinaga-Itano

[۶] Hook, Wolfe

[۷] U.S. Department of Health and Human Services

[۸] Mason

[۹] McNamara, S

Selye [10]

[۱۱] Stein & Miller,

[۱۲] Evans., Bullinger & Hygge, S

[۱۳] Jaser.

[۱۴] Alva & de Los Reye

[۱۵] Chassin

[۱۶] McKnight, C. G., Huebner, E. S., & Suldo, S

[۱۷] Lazarus, R. S., & Folkman, S

[۱۸] Copeland, E., & Hess, R

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق پرخاشگری و نظریه های آن و سبک های دلبستگی و تأثیر آن در بروز رفتارهای منفی نوجوانان
  • تحقیق استرس و فرسودگی شغلی و حمایت شغلی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.