تحقیق استرس و فرسودگی شغلی و حمایت شغلی و عوامل موثر بر آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق استرس و فرسودگی شغلی و حمایت شغلی و عوامل موثر بر آن دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
استرس شغلی    ۷
عوامل موثر بر استرس شغلی    ۸
فرسودگی شغلی و عوامل موثر بر آن    ۹
حمایت شغلی و ارتباط فرسودگی و حمایت شغلی    ۱۴
مروری بر مطالعات انجام شده    ۱۸
منابع:    ۳۰

منابع:

۱– محمودی ، غ ؛ روحی ق ؛ موجرلو م ؛ شیخ ح ؛ رحمانی انارکی ح .، .”رابطه فرسودگی شغلی پرستاران با شرایط فیزیکی و امکانات تخصصی محیط کار”. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان،     دوره هشتم ، شماره ۲ ، تابستان ۱۳۸۵، ص : ۴۴ -۴۰٫

۲-ستوده اصل ، ن ؛ بختیاری ، ا.،”بررسی فرسودگی شغلی و عوامل مرتبط با آن در پرستاران و ماماهای شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سمنان”مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان. دوره یازدهم، بهار ۱۳۸۵،ص :۸۳-۷۷٫

۳- آذربین، زهرا.،”بررسی نظرپرستاران درمورد عوامل موثر بر رضایت شغلی آنان دربیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان درسال۱۳۷۶″.پایان نامه جهت اخذدرجه کارشناسی ارشدپرستاری.رشت: دانشکده پرستاری ومامایی شهیدبهشتی   ۱۳۷۶ .

۴- مسعودی، ر؛  اعتمادی فر، ش ؛ افضلی، س؛ خیری، ف؛ حسن پور دهکردی ،ع . ،”عوامل موثر بر فرسودگی شغلی پرستاران شاغل در بیمارستان های خصوصی منتخب شهر تهران”. مجله پژوهش پرستاری شماره های ۸ و ۹ بهار و تابستان ۱۳۸۷، ص: ۵۸-۴۷٫

۵-عزیزنژاد، پ؛ حسینی، س . ، “فرسودگی شغلی وعلل آن درپرستاران بالینی شاغل در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل”. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، دوره هشتم،شماره ۲،فروردین-اردیبهشت۱۳۸۵، ص: ۶۹-۶۳٫

۶- سیف نراقی، م ؛ نادری، ع . ،”روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی در علوم انسانی”.ویرایش ۲۱٫ تهران: انتشارات بدر ۱۳۸۱، صص:۸۲-۷۷٫

۷- طوبایی ، ش ؛ صحراییان ، علی. “مقایسه فرسودگی شغلی بین پرستاران بخش های داخلی ، جراحی، روانپزشکی و سوختگی” .  افق دانش ؛ مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی  گناباد ، دوره۱۲، شماره ۴  ، زمستان ۱۳۸۵ ، ص: ۱۸-۱۴٫                     

۸-laschinger S.,finegan J.,Wilk P.,New graduate burnout:the impact of professional practice environment, workplace civility,and empowerment.Nursing economic. november- december , 2009 ; 27; 377-383.

۹-sorgaard k. ,Ryan P. ,Hill R. ,Dawson  I  and Oscar group. Sources of stress and burnout in acuta psychiatric care:inpatient Vs.community staff.soc psychiatry psychiatr Epidemoil , 2007; 42 ; 794-802.

 ۱۰-Tyson PD. ,pongruengphant R.Five year follow up study of stress among nurses in public and private hospitals in Thaliand.Int J Nurs stud,2004 ; 41;     ۱۱۱-۱۱۸٫

۱۱-Bianchi ER.stress and coping among cardiovascular nurses:A survey in   Brazil.Ment Health Nurs,2004;25 ;102-121.

۱۲-Lin f ,John W ,VeighC. Burnout among hospital nurses in china. Nursing management ,2009 ; 17 ; 294-301.

مقدمه

  امروزه بخش بهداشت و درمان به دلیل ارتباط مستقیم با سلامتی انسانها یکی از مهمترین حوزه های توسعه پایدار در جوامع بشری به شمار می آید. تحقق این امر نیازمند وجود گروه درمانگر سالم ، شاداب و با انگیزه کاری بالا می باشد. از جمله افراد این گروه ، کادر پرستاری بیمارستانها می باشند. در تمام بخش های بیمارستانی به پرستارانی برخورد می کنیم که هنگام ورود به شغل پرستاری افراد  منظم ، دلسوز و علاقمندی بوده اند، اما معمولا پس از مدتی کار کردن و مواجه شدن با انبوهی از مشکلات و استرس های شغلی در محیط کار، احساس خستگی کرده و حتی مایلند از کار خود کناره گیری نمایند. در این میان یکی از عوامل شایع     می تواند فرسودگی شغلی باشد(۱) . حدود ۸۰-۵۰  درصد  از بیماریها توسط استرس یا با کمک استرس ایجاد       می شوند منابع ایجاد کننده استرس گوناگون هستند که یکی از مهمترین این منابع شغل می باشد (۲). اگر استرس شغلی به نحو مطلوب شناسایی نشود و به طور مناسب با آن برخورد نگردد ، ممکن است به بروز فرسودگی شغلی منتهی شود (۳).

سندرم فرسودگی شغلی یک پاسخ به استرس شغلی است . واژه فرسودگی اولین بار توسط فرویدنبرگ [۱] در سال۱۹۷۴ مطرح شد هنگامی که او وضعیتی از خستگی و یأس فزاینده را در افرادی که خدمات مراقبتی ارائه می دادند شناسایی نمود (۴) . فرسودگی یک نشانه استرس شغلی نمی باشد بلکه نتیجه پایانی استرس شغلی     ” مدیریت نشده” است که به صورت احساس واماندگی عاطفی[۲]، مسخ شخصیت[۳]  وکاهش کسب دستاوردهای فردی شغلی(عدم موفقیت  فردی در شغل ) [۴] بروز می کند. احساس واماندگی عاطفی، احساس هیجانی بودن بیش از حد و درماندگی توسط شخصی است که کار می کند. مسخ شخصیت به گسترش فقدان شخصیت، حالت بی احساسی و بی تفاوتی نسبت به  مددجویان اطلاق می گردد. کاهش کسب دستاوردهای فردی شغلی زمانی رخ می دهد که احساس رقابت و به دست آوردن موفقیت درکارکردن با افراد کاهش می یابد. پرستاران به طور ویژه مستعد فرسودگی شغلی هستند ، چرا که آنها با بیماری ، درد ، عذاب و مرگ مددجویان مواجه هستند (۵).

نقص تجهیزات در پاره ای از بخش ها، کم بودن یا نایاب بودن داروها،  ساعات و چرخش زمان کار که پرستاران را از امور زندگی روزمره جامعه جدا می کند از عواملی هستند که به افزایش تنش در پرستاران منتهی می شوند. کافی نبودن تعداد پرستاران ، نامشخص بودن موقعیت هایی که باید با آنها مقابله کنند و مسئولیت در قبال بیماران ( برای مثال در خلال کار شبانه ) ، نامتجانس بودن موقعیت های تنیدگی زا که حاصل تنوع بیمارستان ها و در نتیجه تفاوت نوع کار پرستاران است ، شاغلین این حرفه را در معرض تنیدگی قابل ملاحظه ای قرار داده اند (۶ ). همچنین پرستاران در محیط کار خود با چالشهای گوناگونی مواجه هستند که منشا تنش در آنها می شود از جمله  این که آموخته های پرستاران در طی برنامه آموزش پرستاری در بیشتر موارد با شرایطی که بر محل کار حاکم است مغایرت دارد و معمولا آنها را در وضعیت نامطلوبی قرار می دهد که مورد قبول آنان نیست ، بنابراین در تصمیم گیریهای روزمره در رابطه با مراقبت از بیماران دچار تضاد  درونی شده و نمی دانند چگونه به نداهای وجدان خود پاسخ دهند. درنتیجه ممکن است علائم تنیدگی زای روانی در آنها ظاهرگردد (۷). طبق گزارشات انجام شده در کشورمان شیوع فرسودگی شغلی پرستاران بالا می باشد به طوری که در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی بابل  در ۶/۶۸ درصد از پرستاران فرسودگی شغلی زیاد و۷/۰ درصد فرسودگی شغلی خیلی زیاد گزارش شده است . بیشترین علل فرسودگی نیز شامل پایین بودن حقوق و مزایا(۹/۹۳%) و عدم حمایت مدیران (۸۵%)،عدم امنیت شغلی(۸۴%) و ساعات کار  زیاد(۳/۸۳%) بوده است (۲). در بیمارستانهای خصوصی تهران نیز درحدود۸۷ درصد از پرستاران واماندگی عاطفی درحدمتوسط به بالا گزارش شده است (۱) .

استرس شغلی

کلمه استرس از واژه لاتین “استرینجر”[۱]  به معنی کشش محکم مشتق شده است . استرس زا ها در واقع به معنی نیروی خارجی هستند که بر یک فرد وارد شده و باعث کشیدگی یا تنش می شوند (۲۲). حدود۸۰-۵۰ درصد از بیماریها توسط استرس یا با کمک استرس ایجاد می شوند منابع ایجاد کننده استرس گوناگون هستند که یکی ازمهمترین این منابع شغل می باشد(۲).

عوامل موثر بر استرس شغلی

به طور کلی عوامل بالقوه استرس شغلی سه دسته اند: عوامل محیطی، عوامل فردی و عوامل سازمانی.

عوامل محیطی : این عوامل عبارتند از تغییرات اجتماعی، تکنولوژیکی، سیاسی و اقتصادی. مانند تغییر در اقتصاد کشور و اثر آن بر سازمانها و کاهش حقوق کارکنان ، اختراعات جدید و تکنولوژی که می تواند  مهارتها و تجربه ی فرد را برای یک   دوره کوتاه منسوخ نماید.

عوامل فردی : تحقیقات نشان داده اند که افراد به روابط شخصی و خانوادگی اهمیت زیادی می دهند.این مسائل می تواند باعث استرس شود و آنها را وادار کند که به چیز های دیگر توجه کنند و همچنین برخی مسائل اقتصادی افراد نیز همین اثر را دارد.

عوامل سازمانی : عوامل متعددی در محیط کار وجود دارند که در ایجاد استرس موثرند.عمده ترین آنها عبارتند از: تفاوتهای حرفه ای، ابهام نقش شغلی، تعارض نقش، اضافه کاری یا کم باری نقش، مسئولیت برای افراد  و عدم مشارکت (۲۴  ).

فشار عصبی در سطح پایین می تواند موجب تحرک و تلاش بیشتر و همچنین عملکرد بهتر گردد، اما فشار عصبی در سطح بالا باید کنترل شود، زیرا در کار تاثیر منفی می گذارد و نابود کننده زندگی انسان است ( ۱۲).

در پرستاران عوامل تنش زای شایع شامل: فشارکاری بیش از حد، مدیریت زمان، تحت نظارت مدیر بودن، بازتاب مددجویان وخویشاوندان، مراقبت ازبیماران بدحال، عدم امنیت شغلی، تضاد نقشی، شیفت کاری وتغییرات سازمانی می باشند(۲۵). ).  نگرانی رو به افزایش این است که سطوح بالای این استرس ممکن است سبب کاهش اخلاقیات وبروز فرسودگی شغلی شود و بنابراین تهدید کننده کیفیت وثبات خدمات گردد(۲۶).

استرس شغلی بخشی از زندگی کارکنان سیستم مراقبت های بهداشتی درمانی از  قبیل  پرستاران، پزشکان و مدیران اجرایی بیمارستانها است (۲۵). همچنین عامل موثری بر بی کفایتی سازمانها، تغییر شغل کارکنان، غیبت به خاطر بیماری وکاهش کیفیت و کمیت مراقبت میباشد که هزینه های درمان را افزایش و رضایت شغلی را کاهش می دهد(۱۵).

فشار ناشی از حجم کار، ارتباط نزدیک بابیماران، مسئولیت دربرابر مرگ وزندگی آنها، پیشرفتهای تکنولوژی وافزایش ابعاد مراقبت با استرس شغلی پرستاران ارتباط مستقیم دارد (۲۷ ).

فرسودگی شغلی و عوامل موثر بر آن

فرسودگی شغلی یک تجربه شخصی استرس است که دریک زمینه پیچیده روابط اجتماعی بروز     می کند و تصور شخص را از خودش ودیگران در بر می گیرد ( ۲۸) . زمانی که استرس شغلی به نحو مطلوب شناسایی نشود وبه طور مناسب با آن برخورد نشود ممکن است به بروز فرسودگی شغلی منتهی شود(۳) . سلیه در سال ۱۹۷۶ نشان داد که پرستاری یکی از پر استرس ترین حرفه هاست. او خاطر نشان کرد که لازم است به استرس شغلی درپرستاری توجه شود و مورد بررسی قرار گیرد(۱۵).

فرسودگی شغلی یک نوع خاص از واکنش به استرس شغلی است که درمیان افرادی که خدمات حرفه ای انسانی ارائه می دهند بروز میکند مثل پرستاری، معلمی، مشاوران و کارکنان امور اجتماعی.

پرستاری به طور ذاتی حرفه ی استرس زا است و محققین دریافته اند که جمعیت پرستاران در سطح بالایی از فرسودگی شغلی قرار دارند. فرسودگی بیشتر در افرادی محتمل است که احساس می کنند بیش از حد کار می کنند و مورد قدردانی قرار   نمی گیرند (۵).

stringere-[1]

[۱] freudenberger

[۲] -emotional exhausion

[۳] -deperonalisation

[۴] -reduced personal accomplishment

50,000 ریال – خرید
                           

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق پرخاشگری و استرس والدینی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • تحقیق استرس و نظریه ها و الگوهای آن و سبکهاو راهبردهای مقابله با استرس در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.