552 views
پیشینه تحقیق استرس و نظریه ها و الگوهای آن و سبکهاو راهبردهای مقابله با استرس در ورزش دارای ۸۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۶
ضرورت مطالعه ۱۲
۲-۲- مفاهیم بنیادی ۱۴
۲-۲-۱- استرس ۱۴
۲-۲-۲- تأثیرهای استرس ۱۶
۲-۲-۳-کارکردهای فیزیولوژیک استرس ۱۷
۲-۲-۴-چرخه استرس ۲۲
۲-۲-۵- عوامل موثر در بروز استرس ۲۲
۲-۲-۶- منابع استرس ۲۵
۲-۲-۶-۱- استرسهای ناشی از شغل ۲۶
۲-۲-۶-۲- استرسهای ناشی از مسائل اجتماعی ۲۶
۲-۲-۶-۳- استرسهای ناشی از شرایط خانوادگی ۲۷
۲-۲-۶-۴- مهاجرت ۲۸
۲-۲-۶-۵- استرس ناشی از شرکت در فعالیتهای ورزشی ۲۸
۲-۲-۷-علائم استرس ۲۹
۲-۲-۷-۱-علائم جسمانی ۲۹
۲-۲-۷-۲-علائم روانی و رفتاری ۳۰
۲-۲-۸- سیر تاریخی استرس ۳۲
۲-۲-۹-نظریه ها و الگوهای استرس ۳۴
۲-۲-۹-۱- نظریه ی روان تحلیل گری ۳۴
۲-۲-۹-۲- نظریه ی ضعف جسمانی ۳۵
۲-۲-۹-۳- نظریه ی تکوین و تعادل خودکار ۳۵
۲-۲-۹-۴- نظریه ی پردازش اطلاعات ۳۶
۲-۲-۱۰- الگوهای استرس ۳۷
۲-۲-۱۰-۱- الگوی فرهنگی اجتماعی ۳۷
۲-۲-۱۰-۲- الگوی روانتنی ۳۷
۲-۲-۱۰-۳- الگوی واکنش حفاظتی ۳۸
۲-۲-۱۰-۴- الگوی پاسخ فیزیولوژیکی ۳۹
۲-۲-۱۰-۵- الگوی بیوشیمی ۴۰
۲-۲-۱۰-۶- الگوی دوهرنوند ۴۲
۲-۲-۱۰-۷- الگوی متغیرهای روانشناختی و اختلالهای جسمانی ۴۲
۲-۲-۱۱- سبکهای مقابله با استرس ۴۵
۲-۲-۱۲- مفهوم مقابله ۴۶
۲-۲-۱۳- عوامل مؤثر بر انتخاب سبکهای مقابله ۴۷
۲-۲-۱۳-۱- تحول من ۴۷
۲-۲-۱۳-۲-کارآمدی ۴۷
۲-۲-۱۳-۳-خوشبینی ۴۸
۲-۲-۱۳-۴- احساس یکپارچگی ۴۸
۲-۲-۱۳-۵- شناخت ۴۹
۲-۲-۱۳-۶- مکانیسمهای دفاعی ۵۰
۲-۲-۱۳-۷- توانایی حل مسئله ۵۱
۲-۲-۱۴- راهبردهای مقابله ۵۱
۲-۲-۱۵- راهبردهای سازش یافته و سازش نایافته ۵۸
۲-۲-۱۵-۱- مقابلهی سازشیافته ۵۸
۲-۲-۱۵-۲- مقابلهی سازش نایافته ۵۹
۲-۲-۱۶- مقابلهی غیرمؤثر ۶۰
۲-۲-۱۷- سبکهای مقابله و نقش آن در بروز بیماریها ۶۱
۲-۲-۱۸- ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابله ۶۲
۲-۲-۱۹- تیپهای شخصیت و راهبردهای مقابله ۶۴
۲-۲-۲۰- نظریهی فروپاشی هویت ۶۶
۲-۲-۲۱- نظریه تکامل و سازگاری رفتاری ۶۷
۲-۳- پژوهشهای پیشین ۶۷
فهرست منابع و ماخذ ۷۲
رمضانی نژاد، رحیم و پناهی، مهریه و ریحانی، محمد.(۱۳۹۰). «مقایسه روشهای مقابله با استرس در ورزشکاران رشته های انفرادی تیم های ملی ایران». فصلنامه المپیک، شماره۲، ص ص: ۱۶۹-۱۵۵٫
رمضانینژاد، رحیم و بشارت، محمدعلی و ریحانه، بلیغی (۱۳۸۸). «بررسی شیوه های مقابله با استرس در ورزشکاران». پژوهش در علوم، شماره ۲۴، ص ص: ۸۹-۱۰۲
شاملو، سعید. (۱۳۶۳). آسیبشناسی روانی (روانشناسی مرضی). تهران: چهر.
بشارت، محمدعلی (۱۳۸۶). «بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس سبکهای مقابله با استرس ورزشی»، فصلنامه المپیک، شماره۳، ص ص: ۱۰۴-۹۵٫
بشارت، محمد علی (۱۳۸۲). تأثیر سبکهای مقابله با استرس بر موفقیت ورزشی. مجله حرکت، شماره۲۴، ص ص :۱۰۰-۸۷٫
بلیغی، ریحانه (۱۳۸۶). بررسی شیوههای مدیریت استرس درورزشکاران تیمهای مختلف ورزشی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان.
شیخ، محمود و افشاری، جواد (۱۳۹۱). «مقایسه سبک های مقابله با استرس در ورزشکاران و غیرورزشکاران با سطح عزت نفس بالا و پایین»، رشد ویادگیری حرکتی ورزشی، شماره ۹ ص ص: ۷۳-۵۷٫
نوربخش،پریوش (۱۳۸۲). «بررسی و مقایسه اضطراب حالتی رقابتی دانشجویان دختر ورزشکار رشتههای انفرادی و گروهی ورابطه آن با بهداشت روانی آنان»، مجله علوم انسانی و اجتماعی شمال شماره ۲ ص ص: ۱۵-۲۶٫
وارد، جین کرانول.(۱۳۷۳). غلبه بر استرس. ترجمه بابک مهرآیین. مشهد: جاودان خرد.
افلاتونی، نازنین (۱۳۸۰). مقایسه شیوههای مختلف کنار آمدن با فشار روانی بین ورزشکاران بسکتبالیست نخبه و غیر ورزشکاران زن. المپیک، شماره۳و۴ (پیایی۲)، صص۴۷-۵۲٫
انشل، مارک اچ (۱۹۴۸). روانشناسی ورزش از تئوری تا عمل. ترجمه سید علیاصغر مسدد. انتشارات اطلاعات.
Cooper, C. L., & Dewe, P. (2004). Stress :. A brief history.
Cooper, C. L., Dewe, P. & O’Driscoll. M. (2001). Organizational stress :. A review and critique of.
Malilka, E.; Patrick, G. and Thierry, M. (2005). Factor structure of the coping inventory for competitive sport with a sample of participants at the 2001 New York marathon. Journal of psychology of sport and exercise, 6(3), 271-288.
Mark,H,S Toto. (2006). Relationships between sources of acute stress and athletes coping style in competitive sport as a function of gender. Journal of psychology of sport andexercise,online by Elsevier.
Martin, R.A. (1989). Techniques for data aquisition and analysis in field investigations of stress. In R.W.J. Neufeld (Ed.), Advances in the investigation of psychology stress.
McCrae, R. R. (1992). Situational determinants of coping. In B. N. Carpenter (Ed.), Personal coping. Theory, research, and application. Westport,CT: praeger.
جدیت و قرار گرفتن در موقعیتهای رقابتی در اکثر ورزشها و بهویژه در دسته ورزشهای انفرادی اضطرابآور است، این اضطراب میتواند موجب افزایش برانگیختگی و ایجاد استرس شود. ورزشکار ممکن است در موقعیتهایی که کمتر اضطراببرانگیز است؛ عملکرد بهتری را تجربه کرده یا در موقعیتهای تحت فشار بدلیل اشتباهات فاحش، دارای تجربیات ناخوشایندی باشد. روانشناسان ورزش علاقهمندند تا بفهمند چه عواملی بر اضطراب، برانگیختگی و استرس مؤثرند و این عوامل بر عملکرد ورزشی چه اثراتی دارند. همچنین نحوه تنظیم برانگیختگی و اضطراب بهمنظور بهبود عملکرد در حیطه مطالعاتی روانشناسان ورزش قرار دارد. در سطوح بالای ورزش، تفاوت اندکی بین سطوح مهارت شرکتکنندگان وجود دارد. بدین ترتیب اغلب دستکاری برانگیختگی، اضطراب و استرس میتواند برنده را از بازنده جدا سازد. فرآیندی که بهوسیله آن شخص تهدیدی را دریافت کرده و با یکسری از تغییرات فیزیولوژیکی و روانشناختی، همراه با افزایش در برانگیختگی و تجربه اضطراب به آن پاسخ میدهد، بهعنوان استرس تعریف میشود. استپتوی[۱](۱۹۹۷) استرس را اینگونه تعریف کرده است: هنگامی که الزامات مربوط به فعالیتی فراتر از تواناییهای فردی و اجتماعی افراد است، پاسخهایی ارائه میشوند که به آن استرس میگویند. لازاروس[۲](۱۹۹۶) معتقد است استرس از تعامل بین نیازهای موقعیتی، ارزیابی، و پاسخهای فرد به این نیازها ناشی میشود (احمدی و همکاران، ۱۳۸۸). در دهههای اخیر اصطلاح استرس به محرکی اطلاق میشود که میتواند تغییراتی را در شناخت، هیجان، رفتار و فیزیولوژی فرد ایجاد کند (دیویدسون و نیل[۳]، ۱۹۹۰). با توجه به تعاریف ارائه شده، میتوان گفت استرس رویداد یا وضعیتی است که بر جنبههای روانی- جسمانی ارگانیسم آثاری زیانبار برجای میگذارد. وقتی با خواستههایی سروکار داریم که دستیابی به آنها دشوار است، تمایل بیشتری به تجربه استرس ایجاد میشود (خدایاریفرد و همکاران، ۱۳۹۰)
بدیهی است که استرس بخش جدایی ناپذیر ورزش و از جمله مسابقات و رویدادهای ورزشی، خصوصاً در رشتههای انفرادی و برخوردی میباشد، بنابراین لازم است؛ تمامی افرادی که بهنوعی در ورزش و مسابقات ورزشی درگیر هستند، با عوامل و منابع ایجادکننده استرس آشنا باشند. همچنین بایستی توجه داشت که استرس خودبهخود باعث ناتوانی جسمانی یا روانی ورزشکار نمیشود، بلکه با کاهش مقاومت بدن و افزایش حساسیت ورزشکار نسبت به عوامل تنشزا، اجرای مهارتی وی افت کرده و در نتیجه به کاهش بازدهی ورزشکار منجر میشود.
زمانی که فرد احساس اضطراب میکند، این اضطراب محصولی از ساختار روانشناختی شخصی (خصلت اضطراب، عزت نفس و خود باوری) و مشخصههای موقعیتی (اهمیت رویداد، توقعات، عدم اطمینان) که فرد در آن قرار دارد، است. علاوه بر این درک استرس تحت تأثیر جنسیت قرار دارد. در بررسی اختلاف زنان و مردان در زمینه سبکهای مقابله[۴] (CS) با استرس، میتوان به این نکته اشاره کرد که درک زنان از استرس بیش از مردان است (مت جارویس، ۱۹۶۶).
در تبیین استرس، عدهای بر ویژگیهای محرکهای محیطی که موجب بههم ریختگی و تنش میشود، تاکید میکنند (کاکس[۵]، ۱۹۹۳). در تعریف فولکمن و موسکووتیز[۶](۲۰۰۴) از فرآیند مقابله، تفکرات و رفتارهایی که برای مدیریت تقاضای درونی و بیرونی در موقعیتهای پرتنش بکار میروند، منابع تنشزا وقایع و موقعیتهای بیرونی تلقی شدهاند. در حالیکه روانشناسانی نظیر یالوم[۷] (۱۹۸۱) منابع ایجاد کننده استرس و اضطراب را به درون فرد نسبت میدهند. در واقع به قول اپیکتتوس[۸] اشیاء و رویدادها نیستند که در فرد ایجاد آشفتگی میکنند، این نگرش ما نسبت به رویدادها است که سبب آشفتگی میشود ( دخت رضاخانی و همکاران،۱۳۸۷).
با این توصیف میتوان یکی از پدیدههای محیطی را که به استرس میانجامد، شرکت در رویدادهای ورزشی بهمنظور کسب موفقیت قلمداد نمود. این نوع از شرایط استرس بالایی را در افرادی که در حال رقابت هستند ایجاد میکند. استرس در رقابت معمولاً موجب ایجاد اضطراب رقابتی در ورزشکاران شده، و آنان را وادار میکند تا برای مواجهه با اضطراب برنامهریزی مضاعفی داشته باشد. هنگامیکه اضطراب بدرستی مدیریت و یا تفسیر نشده باشد، ورزشکار کنترل فعالیت را از دست داده و سطح عملکردش کاهش مییابد (سجادی و همکاران[۹]، ۲۰۱۱). یافتههای تحقیقات انجام شده توسط جیاکوبی و وینبرگ[۱۰] (۲۰۰۰) بیانگر آن بود که، استراتژیهای مقابله با استرس دارای یک رابطهی قوی با عملکرد هستند. علاوه بر این، هانین[۱۱] (۲۰۰۰) بیان میکند که “احساسات بر روند عملکرد و روند عملکرد مداوم به شدت بر محتوا و شدت احساسات تأثیر گذار است”.
در سالهای اخیر مطالعات حیطهی مقابله با استرس در ورزش مورد توجه محققان قرار گرفته است (بهرامیزاده و بشارت[۱]۲۰۱۰). روانشناسان ورزشی و ورزشکاران حرفهای برای ارزیابی ارتباط بین احساسات و عملکرد ورزشی رقابتی، و بهطور خاص برای دریافت چگونگی تعدیل و بیان مناسب احساسات جهت تسهیل عملکرد، تلاشهایی را آغاز کردهاند (استوگ، کلمنتس، والیش، داونی[۲]، ۲۰۰۹).
شرکت در مسابقات ورزشی استرس بالایی را بر افرادی که در حال رقابت هستند تحمیل میکند. استرس ارائه شده در رقابت معمولاً موجب اضطراب رقابتی ورزشکاران شده و باعث تحمیل فعالیت اضافی به آنان میشود. هنگامیکه اضطراب بهدرستی مدیریت و یا تفسیر نشده باشد، ورزشکاران کنترل خود را از دست میدهند و سطح عملکرد آنها کاهش مییابد (سجادی و همکاران، ۲۰۱۱).
ایزو، آهولا و هاتفیلد[۱](۱۹۸۶) معتقدند که تنها تفاوت در میزان آمادگی روانی و چگونگی مقابله با استرس موجب برد و باخت ورزشکاران سطوح بالا میشود (نوربخش، ۱۳۸۲). با توجه به اینکه رقابت در همه افراد ایجاد استرس میکند و افراد با توجه به ویژگیهای خود با آن مقابله میکنند، بنابراین دستاورد ورزشی و عملکرد بهطور معمول تا حد زیادی تحت تأثیر عوامل استرسزا قرارگرفته است، در نتیجه یکی از عواملی که میتواند بهمیزان موفقیت ورزشی ورزشکار کمک کند، سبک مقابله مؤثری است که ورزشکار بهکار میگیرد. یکی دیگر از متغیرهای که میتواند در استراتژیهای مقابله با استرس در ورزشهای رقابتی تأثیرگذار باشد، تفاوتهای جنسیتی است. بهطور معمول این نکته پذیرفته شده است، که روشهای مقابله با استرس یکی از راههای مؤثر اجرای ورزشی و عامل مهمی در تعیین عملکرد در موقعیتهای پراسترس است و اینکه مقابله ناموفق با آن بر عملکرد و رضایت ورزشکاران تأثیرگذار است (انشل، کیم، چانگ، اوم، ۲۰۰۱؛ کرون و هیندل، ۱۹۸۸؛ انشل ۱۹۹۰؛ انشل و ولز[۲]، ۲۰۰۰؛ گادرو، لاپیر و بلندین، ۲۰۰۲؛ جیاکوبی، وینبرگ، ۲۰۰۰؛ کرون و هیندل، ۱۹۸۸؛ نومانیس، بیدل[۳]،۲۰۰۰؛ اسکانلن، اشتاین، رویزا [۴]، ۱۹۹۱؛ اشیمت[۵]، ۱۹۸۶).
[۱]-Iso, Ahola and Hatfild
[۲]-Wells
[۳]-Ntoumanis, Biddle
[۴]-Scanlan, Stein, & K. Ravizza
[۵]-Smith
[۱]-Hamid Bahramizadea, Mohammad Ali Besharat
[۲]-Stough, Clements, Wallish & Downey
[۱]-Steptoe
[۲]-Lazarus
[۴]-coping style
[۵]-Cox
[۶]-Folman, Moskowitz
[۷]-Yalom
[۸]-Epictetus
[۹]-Sajadi et al
[۱۰]-Giacobbi, Weinberg
[۱۱]-Hanin
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر