تحقیق استرس و نظریه ها و الگوهای آن و سبکهاو راهبردهای مقابله با استرس در ورزش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق استرس و نظریه ها و الگوهای آن و سبکهاو راهبردهای مقابله با استرس در ورزش دارای ۸۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
ضرورت مطالعه    ۱۲
۲-۲- مفاهیم بنیادی    ۱۴
۲-۲-۱- استرس    ۱۴
۲-۲-۲- تأثیرهای استرس    ۱۶
۲-۲-۳-کارکردهای فیزیولوژیک استرس    ۱۷
۲-۲-۴-چرخه استرس    ۲۲
۲-۲-۵- عوامل موثر در بروز استرس    ۲۲
۲-۲-۶- منابع استرس    ۲۵
۲-۲-۶-۱- استرسهای ناشی از شغل    ۲۶
۲-۲-۶-۲- استرسهای ناشی از مسائل اجتماعی    ۲۶
۲-۲-۶-۳- استرسهای ناشی از شرایط خانوادگی    ۲۷
۲-۲-۶-۴- مهاجرت    ۲۸
۲-۲-۶-۵- استرس ناشی از شرکت در فعالیتهای ورزشی    ۲۸
۲-۲-۷-علائم استرس    ۲۹
۲-۲-۷-۱-علائم جسمانی    ۲۹
۲-۲-۷-۲-علائم روانی و رفتاری    ۳۰
۲-۲-۸- سیر تاریخی استرس    ۳۲
۲-۲-۹-نظریه ها و الگوهای استرس    ۳۴
۲-۲-۹-۱- نظریه ی روان تحلیل گری    ۳۴
۲-۲-۹-۲- نظریه ی ضعف جسمانی    ۳۵
۲-۲-۹-۳- نظریه ی تکوین و تعادل خودکار    ۳۵
۲-۲-۹-۴- نظریه ی پردازش اطلاعات    ۳۶
۲-۲-۱۰- الگوهای استرس    ۳۷
۲-۲-۱۰-۱- الگوی فرهنگی اجتماعی    ۳۷
۲-۲-۱۰-۲- الگوی روانتنی    ۳۷
۲-۲-۱۰-۳- الگوی واکنش حفاظتی    ۳۸
۲-۲-۱۰-۴- الگوی پاسخ فیزیولوژیکی    ۳۹
۲-۲-۱۰-۵- الگوی بیوشیمی    ۴۰
۲-۲-۱۰-۶- الگوی دوهرنوند    ۴۲
۲-۲-۱۰-۷- الگوی متغیرهای روانشناختی و اختلالهای جسمانی    ۴۲
۲-۲-۱۱- سبکهای مقابله با استرس    ۴۵
۲-۲-۱۲- مفهوم مقابله    ۴۶
۲-۲-۱۳- عوامل مؤثر بر انتخاب سبکهای مقابله    ۴۷
۲-۲-۱۳-۱- تحول من    ۴۷
۲-۲-۱۳-۲-کارآمدی    ۴۷
۲-۲-۱۳-۳-خوشبینی    ۴۸
۲-۲-۱۳-۴- احساس یکپارچگی    ۴۸
۲-۲-۱۳-۵- شناخت    ۴۹
۲-۲-۱۳-۶- مکانیسمهای دفاعی    ۵۰
۲-۲-۱۳-۷- توانایی حل مسئله    ۵۱
۲-۲-۱۴- راهبردهای مقابله    ۵۱
۲-۲-۱۵- راهبردهای سازش یافته و سازش نایافته    ۵۸
۲-۲-۱۵-۱- مقابلهی سازشیافته    ۵۸
۲-۲-۱۵-۲- مقابلهی سازش نایافته    ۵۹
۲-۲-۱۶- مقابلهی غیرمؤثر    ۶۰
۲-۲-۱۷- سبکهای مقابله و نقش آن در بروز بیماریها    ۶۱
۲-۲-۱۸- ویژگیهای شخصیت و راهبردهای مقابله    ۶۲
۲-۲-۱۹- تیپهای شخصیت و راهبردهای مقابله    ۶۴
۲-۲-۲۰- نظریهی فروپاشی هویت    ۶۶
۲-۲-۲۱- نظریه تکامل و سازگاری رفتاری    ۶۷
۲-۳- پژوهشهای پیشین    ۶۷
فهرست منابع و ماخذ    ۷۲

منابع

رمضانی­ نژاد، رحیم و پناهی، مهریه و ریحانی، محمد.(۱۳۹۰). «مقایسه روشهای مقابله با       استرس در ورزشکاران رشته های انفرادی تیم های ملی ایران». فصلنامه المپیک،   شماره۲، ص ص: ۱۶۹-۱۵۵٫

رمضانی­نژاد، رحیم و بشارت، محمدعلی و ریحانه، بلیغی (۱۳۸۸). «بررسی شیوه های مقابله با استرس در ورزشکاران». پژوهش در علوم، شماره ۲۴، ص ص: ۸۹-۱۰۲

شاملو، سعید. (۱۳۶۳). آسیب­شناسی روانی (روانشناسی مرضی). تهران: چهر.

بشارت، محمد­علی (۱۳۸۶). «بررسی ویژگی­های روان­سنجی مقیاس سبک­های مقابله با استرس ورزشی»، فصلنامه المپیک، شماره۳، ص ص: ۱۰۴-۹۵٫

بشارت، محمد علی (۱۳۸۲). تأثیر سبک­های مقابله با استرس بر موفقیت ورزشی. مجله حرکت، شماره۲۴، ص ص :۱۰۰-۸۷٫

بلیغی، ریحانه (۱۳۸۶). بررسی شیوه­های مدیریت استرس درورزشکاران تیم­های مختلف ورزشی،  پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه گیلان.

شیخ، محمود و افشاری، جواد (۱۳۹۱). «مقایسه سبک های مقابله با استرس در ورزشکاران و غیرورزشکاران با سطح عزت نفس بالا و پایین»، رشد ویادگیری حرکتی‌    ورزشی، شماره ۹ ص ص: ۷۳-۵۷٫

نوربخش،پریوش (۱۳۸۲). «بررسی و مقایسه اضطراب حالتی رقابتی دانشجویان دختر  ورزشکار رشته­های انفرادی و گروهی ورابطه آن با بهداشت روانی آنان»، مجله  علوم انسانی و اجتماعی شمال شماره ۲ ص ص: ۱۵-۲۶٫

وارد، جین کران­ول.(۱۳۷۳). غلبه بر استرس. ترجمه بابک مهرآیین. مشهد: جاودان خرد.

افلاتونی، نازنین (۱۳۸۰). مقایسه شیوه­های مختلف کنار آمدن با فشار روانی بین ورزشکاران بسکتبالیست نخبه و غیر ورزشکاران زن. المپیک، شماره۳و۴    (پیایی۲)، صص۴۷-۵۲٫

انشل، مارک اچ (۱۹۴۸). روانشناسی ورزش از تئوری تا عمل. ترجمه سید علیاصغر مسدد.      انتشارات اطلاعات.

Cooper, C. L., & Dewe, P. (2004). Stress :. A brief history.

Cooper, C. L., Dewe, P. & O’Driscoll. M. (2001). Organizational stress :. A review and critique of.

Malilka, E.; Patrick, G. and Thierry, M. (2005). Factor structure of the coping inventory for competitive sport with a sample of participants at the 2001 New York marathon. Journal of psychology of sport and exercise, 6(3), 271-288.

Mark,H,S Toto. (2006). Relationships between sources of acute stress and athletes coping style in competitive sport as a function of gender. Journal of psychology of sport andexercise,online by Elsevier.

Martin, R.A. (1989). Techniques for data aquisition and analysis in field investigations of stress. In R.W.J. Neufeld (Ed.), Advances in the investigation of psychology stress.

McCrae, R. R. (1992). Situational determinants of coping. In B. N. Carpenter (Ed.), Personal coping. Theory, research, and application. Westport,CT: praeger.

مقدمه

جدیت و قرار گرفتن در موقعیت­های رقابتی در اکثر ورزش­ها و به­ویژه در دسته ورزش­های انفرادی اضطراب­آور است، این اضطراب می­تواند موجب افزایش برانگیختگی و ایجاد استرس ­شود. ورزشکار ممکن است در موقعیت­هایی که کمتر اضطراب­برانگیز است؛ عملکرد بهتری را تجربه کرده یا در موقعیت­های تحت فشار بدلیل اشتباهات فاحش، دارای تجربیات ناخوشایندی باشد. روان­شناسان ورزش علاقه‌مندند تا بفهمند چه عواملی بر اضطراب، برانگیختگی و استرس مؤثرند و این عوامل بر عملکرد ورزشی چه اثراتی دارند. همچنین نحوه تنظیم برانگیختگی و اضطراب به‌منظور بهبود عملکرد در حیطه مطالعاتی روان­شناسان ورزش قرار دارد. در سطوح بالای ورزش، تفاوت اندکی بین سطوح مهارت شرکت­کنندگان وجود دارد. بدین ترتیب اغلب دست­کاری برانگیختگی، اضطراب و استرس می­تواند برنده را از بازنده جدا ­سازد. فرآیندی که به­وسیله آن شخص تهدیدی را دریافت ­کرده و با یک­سری از تغییرات فیزیولوژیکی و روانشناختی، همراه با افزایش در برانگیختگی و تجربه اضطراب به آن پاسخ می­دهد، به­عنوان استرس تعریف می­شود. استپ‌توی[۱](۱۹۹۷) استرس را این­گونه تعریف کرده است: هنگامی که الزامات مربوط به فعالیتی فراتر از توانایی­های فردی و اجتماعی افراد است، پاسخ­هایی ارائه می­شوند که به آن استرس می‌گویند. لازاروس[۲](۱۹۹۶) معتقد است استرس از تعامل بین نیازهای موقعیتی، ارزیابی، و پاسخ‌های فرد به این نیازها ناشی می­شود (احمدی و همکاران، ۱۳۸۸). در دهه­های اخیر اصطلاح استرس به محرکی اطلاق می­شود که می­تواند تغییراتی را در شناخت، هیجان، رفتار و فیزیولوژی فرد ایجاد کند (دیویدسون و نیل[۳]، ۱۹۹۰). با توجه به تعاریف ارائه شده، می­توان گفت استرس رویداد یا وضعیتی است که بر جنبه­های روانی- جسمانی ارگانیسم آثاری زیان­بار برجای می­گذارد. وقتی با خواسته­هایی سروکار داریم که دستیابی به آنها دشوار است، تمایل بیشتری به تجربه استرس ایجاد می­شود (خدایاری‌فرد و همکاران، ۱۳۹۰)

بدیهی است که استرس بخش جدایی ناپذیر ورزش و از جمله مسابقات و رویدادهای ورزشی، خصوصاً در رشته­های انفرادی و برخوردی می­باشد، بنابراین لازم است؛ تمامی افرادی که به­نوعی در ورزش و مسابقات ورزشی درگیر هستند، با عوامل و منابع ایجادکننده استرس آشنا باشند. همچنین بایستی توجه داشت که استرس خودبه­خود باعث ناتوانی جسمانی یا روانی ورزشکار نمی‌شود، بلکه با کاهش مقاومت بدن و افزایش حساسیت ورزشکار نسبت به عوامل تنش­زا، اجرای مهارتی وی افت کرده و در نتیجه به کاهش بازدهی ورزشکار منجر می­شود.

زمانی که فرد احساس اضطراب می­کند، این اضطراب محصولی از ساختار روانشناختی شخصی (خصلت اضطراب، عزت نفس و خود باوری) و مشخصه­های موقعیتی (اهمیت رویداد، توقعات، عدم اطمینان) که فرد در آن قرار دارد، است. علاوه بر این درک استرس تحت تأثیر جنسیت قرار دارد. در بررسی اختلاف زنان و مردان در زمینه سبک­های مقابله[۴] (CS) با استرس، می­توان به این نکته اشاره کرد که درک زنان از استرس بیش از مردان است (مت جارویس، ۱۹۶۶).

در تبیین استرس، عده­ای بر ویژگی­های محرک­های محیطی که موجب به­هم ریختگی و تنش می­شود، تاکید می­کنند (کاکس[۵]، ۱۹۹۳). در تعریف فولکمن و موسکووتیز[۶](۲۰۰۴) از فرآیند مقابله، تفکرات و رفتارهایی که برای مدیریت تقاضای درونی و بیرونی در موقعیت­های پرتنش بکار می­روند، منابع تنش­زا وقایع و موقعیت­های بیرونی تلقی شده­اند. در حالی­که روانشناسانی نظیر یالوم[۷] (۱۹۸۱) منابع ایجاد کننده استرس و اضطراب را به درون فرد نسبت می­دهند. در واقع به قول اپیکتتوس[۸] اشیاء و رویدادها نیستند که در فرد ایجاد آشفتگی می­کنند، این نگرش ما نسبت به رویدادها است که سبب آشفتگی می­شود ( دخت رضاخانی و همکاران،۱۳۸۷).

با این توصیف می­توان یکی از پدیده­های محیطی را که به استرس می­انجامد، شرکت در رویدادهای ورزشی به­منظور کسب موفقیت قلمداد نمود. این نوع از شرایط استرس بالایی را در افرادی که در حال رقابت هستند ایجاد می­کند. استرس در رقابت معمولاً موجب ایجاد اضطراب رقابتی در ورزشکاران شده، و آنان را وادار می­کند تا برای مواجهه با اضطراب برنامه­ریزی مضاعفی داشته باشد. هنگامی­که اضطراب بدرستی مدیریت و یا تفسیر نشده باشد، ورزشکار کنترل فعالیت را از دست داده و سطح عملکردش کاهش می­یابد (سجادی و همکاران[۹]، ۲۰۱۱). یافته­های تحقیقات انجام شده توسط جیاکوبی و وینبرگ[۱۰] (۲۰۰۰) بیان­گر آن بود که، استراتژی­های مقابله با استرس دارای یک رابطه­ی قوی با عملکرد هستند. علاوه بر این، هانین[۱۱] (۲۰۰۰) بیان می­کند که “احساسات بر روند عملکرد و روند عملکرد مداوم به شدت بر محتوا و شدت احساسات تأثیر گذار است”.

ضرورت مطالعه

در سال­های اخیر مطالعات حیطه­ی مقابله با استرس در ورزش مورد توجه محققان قرار گرفته است (بهرامی­زاده و بشارت[۱]۲۰۱۰). روان­شناسان ورزشی و ورزشکاران حرفه­ای برای ارزیابی ارتباط بین احساسات و عملکرد ورزشی رقابتی، و به­طور خاص برای دریافت چگونگی تعدیل و بیان مناسب احساسات جهت تسهیل عملکرد، تلاش­هایی را آغاز کرده­اند (استوگ، کلمنتس، والیش، داونی[۲]، ۲۰۰۹).

شرکت در مسابقات ورزشی استرس بالایی را بر افرادی که در حال رقابت هستند تحمیل می‌کند. استرس ارائه شده در رقابت معمولاً موجب اضطراب رقابتی ورزشکاران شده و باعث تحمیل فعالیت اضافی به آنان می­شود. هنگامی­که اضطراب به­درستی مدیریت و یا تفسیر نشده باشد، ورزشکاران کنترل خود را از دست می­دهند و سطح عملکرد آنها کاهش می­یابد (سجادی و همکاران، ۲۰۱۱).

ایزو، آهولا و هاتفیلد[۱](۱۹۸۶) معتقدند که تنها تفاوت در میزان آمادگی روانی و چگونگی مقابله با استرس موجب برد و باخت ورزشکاران سطوح بالا می­شود (نوربخش، ۱۳۸۲). با توجه به اینکه رقابت در همه افراد ایجاد استرس می­کند و افراد با توجه به ویژگی­های خود با آن مقابله می­کنند، بنابراین دستاورد ورزشی و عملکرد به­طور معمول تا حد زیادی تحت تأثیر عوامل استرس­زا قرارگرفته است، در نتیجه یکی از عواملی که می­تواند به­میزان موفقیت ورزشی ورزشکار کمک کند، سبک مقابله مؤثری است که ورزشکار به­کار می­گیرد. یکی دیگر از متغیر­های که می­تواند در استراتژی­های مقابله با استرس در ورزش­های رقابتی تأثیرگذار باشد، تفاوت­های جنسیتی است. به‌طور معمول این نکته پذیرفته شده است، که روش­های مقابله با استرس یکی از راه­های مؤثر اجرای ورزشی و عامل مهمی در تعیین عملکرد در موقعیت­های پراسترس است و اینکه مقابله ناموفق با آن بر عملکرد و رضایت ورزشکاران تأثیر­گذار است (انشل، کیم، چانگ، اوم، ۲۰۰۱؛ کرون و هیندل، ۱۹۸۸؛ انشل ۱۹۹۰؛ انشل و ولز[۲]، ۲۰۰۰؛ گادرو، لاپیر و بلندین، ۲۰۰۲؛ جیاکوبی، وینبرگ، ۲۰۰۰؛ کرون و هیندل، ۱۹۸۸؛ نومانیس، بیدل[۳]،۲۰۰۰؛ اسکانلن، اشتاین، رویزا [۴]، ۱۹۹۱؛ اشیمت[۵]، ۱۹۸۶).

[۱]-Iso, Ahola and Hatfild

[۲]-Wells

[۳]-Ntoumanis, Biddle

[۴]-Scanlan, Stein, & K. Ravizza

[۵]-Smith

[۱]-Hamid Bahramizadea, Mohammad Ali Besharat

[۲]-Stough, Clements, Wallish & Downey

[۱]-Steptoe

[۲]-Lazarus

۲- Davidson, & Neal

[۴]-coping style

[۵]-Cox

[۶]-Folman, Moskowitz

[۷]-Yalom

[۸]-Epictetus

[۹]-Sajadi  et al

[۱۰]-Giacobbi, Weinberg

[۱۱]-Hanin

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق اختلافات ورزش فوتبال و مرجع و آیین رسیدگی به آن
  • تحقیق استرس و فرسودگی شغلی و حمایت شغلی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق پرخاشگری و استرس والدینی و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.