تحقیق کارآفرینی و مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کارآفرینی و مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲) مقدمه    ۴
۲-۲ ) مفهوم‌شناسی کارآفرینی    ۴
۳-۲) مفهوم کارآفرینی از دیدگاه علوم رفتاری    ۱۰
۴-۲ ) قصد کارآفرینانه    ۱۱
۵-۲) خودکارآمدی کارآفرینانه    ۲۰
۶-۲ )مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی    ۲۹
۱-۶-۲) مدل بوید و وزیکیس    ۲۹
۲-۶-۲ )مدل آجزن ومدل شاپیرو    ۳۱
۳-۶-۲ ) مدل لینان    ۳۶
۴-۶-۲ )مدل مفهومی قصد کارآفرینی    ۳۷
۵-۶-۲ )مدل فرآیند کارآفرین نوظهور    ۴۱
منابع و مآخذ    ۴۲

منابع

دفتر دیده‌بان جهانی کارآفرینی ایران،دانشکده کارآفرینی. (۱۳۸۸). طرح تحقیقاتی ارزیابی شاخص های کارآفرینی در کشور بر اساس مدل دیده‌بان جهانی. تهران: مولف.

دانایی فرد،حسن.الوانی،مهدی. آذر،عادل،(۱۳۸۳ )،روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت،تهران،نشر صفار.

شاه حسینی،ع. ( ۱۳۸۳ ).کارآفرینی.چاپ اول،تهران،انتشارات آییژ،۲۴۰-۱

صالحی نجف آبادی، رضوان، وعابدی، محمدرضا، و ربیعی، محمد. (۱۳۸۵). اثربخشی آموزش کارآفرینی بر افزایش فعالیت کاریابی زنان جویای کار شهرکرد. دانش و پژوهش در روان شناسی.۳۰٫ ۱۲۲-۱۱۱٫

کوراتکو، دانلد اف، و هاجتس، ریچاردام. (۲۰۰۱). نگرشی معاصر بر کارآفرینی. (ترجمه ابراهیم عامل محرابی و محسن تبرائی، ۱۳۸۳). تهران: دانشگاه فردوسی مشهد.

نجاری، رضا. (۱۳۸۸). طراحی مدل عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه پیام نور ایران. رساله دکتری چاپ شده، دانشگاه علامه طباطبایی.

ربانی،رسول،انصاری،محمد اسماعیل(۱۳۸۴).جامعه شناسی کار و مشاغل،انتشارات دانشگاه اصفهان

زالی،محمدرضا.رضوی،مصطفی (۱۳۸۷).پژوهش در زمینه موانع توسعه کارآفرینی در ایران.انتشارات دانشکده کارآفرینی

زرافشانی،کیومرث؛ خدیجه مرادی.(۱۳۸۶).عوامل مؤثر بر موفقیت کارآفرینان زن روستایی استان کرمانشاه، گزارش طرح دانشگاه رازی دانشکده کشاورزی.

سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه، (۱۳۸۳)، «روش­های تحقیق در علوم رفتاری»، چاپ سیزدهم، تهران، نشر آگاه.

–    سکاران، اوما، (۱۳۸۱)، «روش تحقیق در مدیریت»، ترجمه محمد صائبی شیرازی، چاپ اول، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

Roberts, E.B. 1991. Entrepreneurs in high technology: lesson from MIT and beyond. New York, Oxford University Press.

Robinson, P.B., Stimpson, D.V., Huefner, J.C. & Hunt, H.K. (1991): “An attitude approach to the prediction of entrepreneurship”, Entrepreneurship Theory and

Practice, vol. 15, num. 4, pp. 13-30.

Sakarya, S., Eckman, M., & Hyllegard, K.H. 2007, Market selection for international expansion: Assessing opportunities in emerging markets, International Marketing Review, 24(2): 208–۲۳۸٫

Scott,M.&Twomey,D.(1988).The long term supply of entrepreneurs:career aspirations in relation to enrepreneurship.Journal of small business management.26,5-13

۱-۲) مقدمه

کارآفرینی مفهومی است که همراه با خلقت بشر وجود داشته‌است. مروری بر ادبیات کارآفرینی نشان می‌دهد که مفهوم کارآفرینی اولین بار توسط اقتصاددانان مطرح شد. سپس با توجه به اهمیت و نقش کارآفرینی در شکل‌گیری تحولات اقتصادی در جوامع، دانشمندان علوم اجتماعی نیز به بررسی ویژگی‌های فردی و اجتماعی کار‌آفرینی پرداختند (۲۰۰۸:۲۸۱ Baren، ۱۹۹۱:۲۰۹  Ajzen).

کارآفرینی یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی به‌شمار می‌رود که منافع متنوعی را برای جامعه به دنبال دارد. وان درلیند[۱](۲۰۰۰) معتقد است که در میان همه مهارت‌های مورد نیاز فارغ‌التحصیلان، مهارت کارآفرینی ارزشمندترین مهارتی است که اشخاص هوشمند برای مقابله با چالش‌های اساسی قرن بیست و یکم به‌ویژه معضل بیکاری باید به آن مجهز باشند. بر طبق نظر کمیسیون اروپا (۲۰۰۳) و وانپراگ و ورسلود[۲] (۲۰۰۷) کارآفرینی موجب نوآوری، ایجاد شغل، توسعه منابع انسانی و برآوردن رضایت مشتریان می گردد. اما تحقیقات بوسما و همکاران[۳] (۲۰۰۸) نشان می‌دهد که فقط درصد کمی از جامعه وارد فعالیت‌های کارآفرینانه می‌شوند. چنین شواهدی محققین را در به‌کارگیری مدل‌ها و تئوری‌های شناختی‌- اجتماعی برای شناسایی قصد کارآفرینی به‌ویژه در راستای برنامه‌ریزی‌های شغلی جوانان تحت تأثیر قرار داده‌است ((van Gelderen ,2008  .

۲-۲ ) مفهوم‌شناسی کارآفرینی

بیش از نیم قرن است که کارآفرینی به‌عنوان یک حوزه علمی مورد توجه دانشگاه‌های معتبر دنیا مانند هاروارد[۴]، بابسون[۵]، ام آی تی[۶]، سیاست‌گزاران و برنامه‌ریزان سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان بین‌المللی کار و بانک جهانی بوده‌است. اما در سال‌های اخیر توسعه کارآفرینی به‌عنوان پارادایم نوین توسعه، پارادایم سازمان و مدیریت مورد توجه بسیاری از کشورهای نه‌تنها توسعه یافته بلکه جوامع در حال توسعه قرار گرفته‌است. امروزه توسعه کارآفرینی به کاربردی‌ترین و عملی‌ترین استراتژی توسعه و پیشرفت جوامع توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده‌است. طی سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای در حال توسعه کارآفرینی و فعالیت‌های کارآفرینانه در سطوح مختلف جامعه اعم از خانواده، محله، شهر و روستا را هدف خود قرار داده اند (طرح تحقیقاتی ارزیابی شاخص‌های کارآفرینی در کشور بر اساس مدل دیده‌بان جهانی کارآفرینی، ۱۳۸۸، ص۱۲).

دامنه تاثیرات کارآفرینی بر جامعه بسیار وسیع است، از تغییر در ارزش‌های اجتماعی تا رشد شتابان اقتصادی. محققین تغییرات مختلفی را که رواج فرهنگ کارآفرینی در یک جامعه ایجاد می‌کند بررسی کرده و آثار آن را از دیدگاه‌های متفاوت مورد بحث قرار داده‌اند (سلمانی‌زاده، ۱۳۸۵، ص ۲۵). برخی از تاثیرات ذکر شده عبارتند از:

ایجاد ثروت

اشتغال‌زایی

ایجاد و توسعه فن‌آوری

ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاری

شناخت، ایجاد و گسترش بازارهای جدید

افزایش رفاه

ساماندهی و استفاده اثربخش از منابع

کارآفرین در زبان فرانسه ابتدا به کسی اطلاق می‌شد که گروه موزیک یا دیگر فعالیت‌های تفریحی و سرگرم‌کننده را ساماندهی می‌کرد. سپس در اوایل قرن شانزدهم میلادی این مفهوم برای کسانی به‌کار برده ‌شد که به مأموریت‌های نظامی اعزام می‌شدند. به تدریج این واژه در قرن هفدهم کاربرد بیشتری پیدا کرد و فعالیت‌های مهندسی، همچون امور ساختمانی را شامل شد. با شروع قرن هجدهم این اصطلاح برای فعالیت‌های اقتصادی نیز به‌کار گرفته ‌شد. در این قالب مفهوم کارآفرین، بیش از چهار قرن مسیر تکاملی خود را پیمود. از این زمان به بعد بود که واژه کارآفرین برای فعالیت‌های متنوع و در قالب دیدگاه‌های مختلف مطرح شد (شاه‌حسینی، ۱۳۸۳؛ ۳).

کارآفرینی واژه‌ای است نو که از معنی کلمه‌اش نمی‌توان به مفهوم واقعی آن پی‌برد. این واژه به جای کلمه Entrepreneurship به‌کار می‌رود که در اصل از کلمه فرانسوی Enterprender به‌معنای متعهد شدن نشأت گرفته‌است. بنابر تعریف واژه‌نامه وبستر “کارآفرین کسی است که متعهد می‌شود مخاطره یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل نماید.” (اسکندانی، ۱۳۷۹،ص۱۸)

مسیر تکامل فعالان اقتصادی یا کارآفرینان نشان می‌دهد که کارآفرینی در نظریه‌های اقتصادی تبلور یافته و به‌عنوان عامل اصلی ایجاد ثروت یا موجد ارزش اقتصادی شناخته و از قرن ۱۵ تا کنون در کانون بحث مکاتب مختلف اقتصادی قرار داشته‌است (اسکندانی، ۱۳۷۹،ص ۷).

اما سابقه مفهوم کارآفرینی در دانش امروزی به دویست سال پیش برمی‌گردد. اولین کسی که این مسئله را مطرح کرد فردی به نام کانتیلون[۷] است. بررسی موشکافانه تحقیقات بیانگر این واقعیت است که شناخت کارآفرینان به قرن هفدهم بر میگردد یعنی زمانی‌که ریچارد کانتیلون[۸]، اقتصاددان فرانسوی فعالیت مخاطره‌پذیری را منتسب به کارآفرینی دانست. در همان دوره در انگلستان انقلاب صنعتی در شرف وقوع بود و کارآفرینان نقش محسوسی در خطرپیشگی و تبدیل منابع داشتند (کوراتکو، ۲۰۰۱، ترجمه محرابی، ص۵۱)[۹].

این واژه دست‌خوش تعاریف جدید شده و ترجمه‌ی آن در ایران به معنای همان کسی است که زیر بار تعهد مسئولیت برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار می‌رود. امروزه بسیاری از شرکت‌ها به لزوم کارآفرینی پی‌برده‌اند. ادبیات کارآفرینی وسیع، پیچیده و چندجانبه است و پل ارتباطی بین علوم مختلف مثل روانشناسی و اقتصاد و علوم اجتماعی و… است. (احمدپور داریانی، ۱۳۸۱،ص۱۰۲)

[۱] Van der.Linde

[۲] Van Praag  & Versloot

[۳] Bosma

[۴]-Harvard

[۵]-Babson

[۶]-MIT

[۷] kantilon

[۸]-R.Cantillon

[۹]-Kuratku

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق نظریه شناختی – اجتماعی بندورا و باورهای خودکارآمدی
  • تحقیق خودکارآمدی و رضایت از زندگی و سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی
  • تحقیق خلاقیت، جهت گیری های هدف و خودکارآمدی
  • تحقیق ساختار سازمانی، ابعاد و انواع آن و کارآفرینی و انواع و نظریه های آن و عوامل موثر در ایجاد روحیه کارآفرینی در سازمان ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.