تحقیق ساختار سازمانی، ابعاد و انواع آن و کارآفرینی و انواع و نظریه های آن و عوامل موثر در ایجاد روحیه کارآفرینی در سازمان ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ساختار سازمانی، ابعاد و انواع آن و کارآفرینی و انواع و نظریه های آن و عوامل موثر در ایجاد روحیه کارآفرینی در سازمان ها دارای ۷۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱) ساختار سازمانی    ۶
۲-۲) ابعاد ساختار سازمانی    ۷
۲-۲-۱) پیچیدگی    ۸
۲-۲-۲) رسمیت    ۱۰
۲-۲-۳) تمرکز    ۱۱
۲-۳) تعیین کننده های ساختار    ۱۲
۲-۳-۱) استراتژی    ۱۲
۲-۳-۲) اندازه سازمان    ۱۳
۲-۳-۳) تکنولوژی    ۱۳
۲-۳-۴) محیط    ۱۴
۲-۳-۵) قدرت- کنترل    ۱۴
۲-۴) انواع سازماندهی    ۱۵
۲-۴-۱) سازماندهی بر مبنای وظیفه    ۱۵
۲-۴-۲) سازماندهی بر مبنای محصول    ۱۵
۲-۴-۳) سازماندهی بر مبنای مشتری ( ارباب رجوع)    ۱۶
۲-۴-۴) سازماندهی بر مبنای ناحیه جغرافیایی    ۱۶
۲-۴-۵) سازماندهی بر مبنای فرایند    ۱۶
۲-۵) انواع ساختار سازمانی    ۱۷
۲-۵-۱) ساختار مکانیکی    ۱۷
۲-۵-۲) ساختارهای ارگانیکی    ۱۸
۲-۶) مفهوم کارآفرینی    ۱۹
۲-۷) مفهوم کارآفرین    ۲۳
۲-۸) اهمیت کارآفرینی    ۲۵
۲-۹) انواع کارآفرینی:    ۲۸
۲-۱۰) سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی    ۳۲
۲-۱۰-۱) دوره اول: (قرن ۱۵و۱۶میلادی،صاحبان پروژه های بزرگ)    ۳۲
۲-۱۰-۲)دوره دوم : (قرن ۱۷میلادی، مخاطره پذیری)    ۳۲
۲-۱۰-۳)دوره سوم: (قرون ۱۸و ۱۹میلادی و اوایل قرن بیستم متمایز کارآفرینان ازدیگر بازرگانان صحنه اقتصاد)    ۳۳
۲-۱۰-۴)دوره چهارم: (دهه های میانی قرن بیستم میلادی- نوآوری)    ۳۳
۲-۱۰-۵)دوره پنجم: دوران معاصر (از ۱۹۸۰ تا کنون) رویکرد چند جانبه    ۳۴
۲-۱۱) نظریه های کارآفرینی    ۳۴
۲-۱۱-۱) نظریه های اقتصادی    ۳۴
۲-۱۱-۲)) نظریه های اجتماعی و روان شناسی    ۳۷
۲-۱۱-۳) نظریه های مدیریت    ۳۸
۲-۱۲) ویژگی های کارآفرینان    ۴۰
۲-۱۳) ویژگی های روانشناختی    ۴۱
۲-۱۳-۱) خلاقیت    ۴۳
۲-۱۳-۲) انگیزه پیشرفت    ۴۴
۲-۱۳-۳) ریسک پذیری    ۴۵
۲-۱۳-۴) کنترل درونی    ۴۶
۲-۱۳-۵)استقلال طلبی    ۴۷
۲-۱۴) عوامل موثر در ایجاد روحیه کارآفرینی در سازمان ها    ۴۸
۲-۱۵) موانع کارآفرینی در سازمان ها    ۴۹
۲-۱۵-۱) ماهیت سازمان های بزرگ    ۴۹
۲-۱۵-۲) فقدان استعداد کارآفرینانه    ۵۰
۲-۱۶) مروری بر تحقیقات    ۵۰
۲-۱۶-۱) تحقیقات صورت گرفته در داخل کشور    ۵۰
۲-۱۶-۲) تحقیقات صورت گرفته در خارج کشور    ۵۷
فهرست منابع    ۶۱

منابع

کرباسی، علی. شرافت، مهرداد. ولدخانی، محمد. عظیم زادگان، حامد (۱۳۸۱). مروری بر ادبیات کار آفرینی، فصلنامه صنایع ،شماره ۳۳ .

کردنائیج، اسداله. مقیمی. محمد، قناتی. سوسن، یزدانی. حمیدرضا (۱۳۸۸). بررسی رابطه بین عناصر ساختار سازمانی و فرهنگ کارآفرینانه در دانشگاه تهران، نشریه مدیریت دولتی، دوره اول، شماره ۳٫

کردنائیچ، اسدالله. زالی، محمد رضا (۱۳۸۷). آموزش کارآفرینی در نظام تعلیم و تربیت کشور، کار و جامعه شماره ۹۶ و ۹۷٫

منوریان، عباس. عسگری، ناصر (۱۳۹۲). سازمان در عصر صنعت، اطلاعات و دانایی (فرایند سازماندهی و الگوهای ساختاری کلاسیک، مجازی و دانش بنیان). انتشارات آگاه.

مورهد، گریفین. (۱۳۸۳). رفتار سازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید.

صالحی امیری، رضا (۱۳۸۸). الزامات توسعه فرهنگ کار آفرینی، تهران: مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک

صالحی عمران، ابراهیم. رستمی، فرخنده (۱۳۸۸) بررسی تأثیر آموزش های دانشگاهی در پرورش ویژگی های کارآفرینی دانشجویان، دو فصلنامه مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، دوره۱، شماره۲، ۳۴-۲۲٫

صفری، سمیه. تند نویس، فریدون. هادوی، فریده (۱۳۹۰). ارتباط میان ساختار سازمانی و نوآوری کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی ایران، دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، سال اول (نهم پیاپی)، شماره۱ (۱۷ پیاپی).

Marsh, Robert M., and Hiroshi Mannari. (1981). “Technology and Size as Determinant of the organizational structure”. Administration Science Quarterly, vol.26, No.1.

McClelland ,D.C.(1965) .N achievement and entrePreneurship A Longitudinal Study, Journal of Personality and social Psychology , 1(t),389 – ۳۹۲

McClelland, D.C. (1961). The achieving society. Princeton, NJ: Van Nostrand.

Mintzberg, Henry. (1979). The structuring of organizetion. Englewood Cliff, NJ: prentice-Hall.

Mises, Ludwig Von. (1966). Human Action, Chicago, Henry Regnery Perss.

Nasution, Hanny N. & Mavondo, Felix T. & Matanda, Margaret Jekanyika & Ndubisi, Nelson Oly (2011). “Entrepreneurship: Its relationship with market orientation and learning orientation and as antecedents to innovation and customer value”, journal of Industrial Marketing Management, Vol. 40, p. 336-345.

مقدمه

بدون شک بررسی توانمندی های کارآفرینی در جامعه و گسترش آن می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات موجود در بخش اشتغال کشور به خصوص فارغ التحصیلان دانشگاهی بوده و راه توسعه همه جانبه را فراهم نماید. اشتغال مترادف کارآفرینی نیست، اما یکی از نتایج مسلم کارآفرینی اشتغال است. در این راستا کشورهای کاملاً پیشرفته که حداقل نرخ بیکاری دارندبه توسعه فرهنگ کارآفرینی روی آورده اند (احمدپورداریانی، ۱۳۸۳). خوشبختانه در ایران نیز ضرورت فرهنگ کارآفرینی، تربیت افراد کارآفرین و ایجاد زمینه های فعالیت این گروه مورد توجه قرار گرفته است، لیکن هر گونه تلاش برای فعالیت این افراد، مستلزم حمایت و شرایط محیطی و غیره است. از سوی دیگر در محیط متغیر و متحول امروز مدیران باید به طور مستمر ساختار سازمانی خود را با شرایط محیطی تطبیق داده و اصلاحات لازم را در آن به عمل آورند. در واقع درک فرایند اصلی و ساختار سازمانی به فهم و شناخت محیط کاری بزرگتر کمک می کند و نیز  می تواند از آشفتگی در سازمان جلوگیری نماید (نلسون و کامپبل[۱]، ۲۰۰۸).

هدف از این بخش، بررسی بنیادهای نظری و پژوهشی است که در زمینه کارآفرینی و ساختار سازمانی انجام گرفته است. این قسمت از تحقیق خواننده را با کارها و زمینه های قبلی و هم چنین با حیطه موضوع مورد مطالعه آشنا می سازد. مطالب این فصل به دو بخش تقسیم شده است. در بخش اول با بررسی مباحث مربوط به ساختار سازمانی، ابعاد و انواع آن و هم چنین مفاهیم کارآفرینی، نظریه ها و دیدگاه ها و تعاریف مختلف در زمینه کارآفرینی، شناختی جامع از ساختار سازمانی و ارتباط آن با کارآفرینی سازمانی فراهم   می نماییم و در بخش دوم، به مطالعه مبانی تجربی و پژوهش های انجام شده در داخل و خارج پرداخته  می شود.

۲-۱) ساختار سازمانی

ساختار سازمانی[۲] چهارچوب روابط حاکم بر مشاغل، سیستم ها و فرایندهای عملیاتی و افراد و گروه هایی است کــه بــرای نیل به هــدف تـلاش می کنند (بارنی و گریفین[۳] ،۱۹۹۲). آن مجموعه راه هایی است که کار را به وظایف مشخص تقسیم می کند و هماهنگی میان آنها را فراهم می کند (مینتزبرگ[۴] ،۱۹۷۹). ساختــار، توزیــع قــدرت در سازمان را نشــان می دهد و صرفاً یک ساز وکار هماهنگی نیست بلکه فرایندهای سازمانی را تحت تأثیر قرار می دهد. ساختار سازمانی به الگوهای روابط درونی سازمان، اختیــار و ارتباطات دلالت دارد (فردریکسون[۵] ،۱۹۸۶) و روابط گزارش دهی، کانال های ارتباط رسمی، تعیین مسؤولیت و تفویض اختیار تصمیم گیری را روشن می‌سازد (هادج و آنتونی[۶] ،۱۹۹۱). بـه وسیله ساختار سازمانی، عملیات و فـعالیت های داخل سازمان، آرایش می یابد و خطوط مسئولیت واختیار مشخص می شود. ساختار به مدیران نشان می‌دهد که مسؤول سرپرستی چه کسانی هستند و به کارکنان،‌ مدیرانی را می شناساند که از آنها آموزش و دستور می گیرند. کمک به جریان اطلاعات نـیز از تسهیـلاتی اسـت که ساختار برای سـازمان فراهـم مـی کنـد (آرنولد و فلدمن[۷] ،۱۹۸۶). ساخـــتار ســازمانی بــاید تــوان تسریـع و تسهــیل تصمیم گیری،  واکنش مناسب نسبت به محیط و حل تعارضات بین واحدها را داشته باشد. ارتباط بین ارکان اصلی سازمان و هماهنگی بین فعالیت های آن و بیان ارتباطات درون سازمانی از نظر گزارش دهی و گزارش گیری  از وظایف ساختار سازمانی است (دافت ،۱۹۹۱).

اگرچه مفهوم ساختار سازمانی یک حقیقت است و بر هر کسی در ســازمــان اثـر می گذارد و همه به نوعی با آن سروکار دارند، ولی کم و بیش مفهومی انتزاعی است (کاست و روزنزوییج[۸] ،۱۹۸۵). سنگ زیرین ساختار، نقش های افراد در سازمان و الگوی روابط میان نقش ها، ساختار سازمانی را شکل می دهد، بنابرایــن ساخــتــار را می توان انتظارات موجود از هر نقش و ارتباط میان آن ها دانست. این نقش ها اغلب بوسیله شرح پست ها و شرح شغل ها و اسناد مکتوب که حوزه مسؤلیت و دامنه فعالیت هر شغل را مشخص می کنند، جنبه قانونی می یابد (دنیک و روبی[۹] ،۱۹۸۶، به نقل از منوریان و عسگری، ۱۳۹۲).

 ۲-۲) ابعاد ساختار سازمانی

در تعیین ابعاد ساختاری،‌ عوامل زیادی را شمرده اند و این عوامل با توجه به دید و نگرش اندیشمندان دارای تنوع زیادی است. شاید اگر محققین در نظر بگیرند که چرا عواملی که برمی‌شمارند، جزو ابعاد ساختاری است،‌ از تنوع و تعدد این ابعاد کاسته خواهد شد (بلکبورن[۱۰] ،۱۹۸۲). از جمله این عوامل می توان به اجزای اداری، استقلال، تمرکز، پیچیدگی، تفویض اختیار، تفکیک، رسمیت، تلفیق، حرفه ای گرایی، حیطه نظارت، تخصص گرایی، استاندارد سازی و تعداد سطوح سلسله مراتب عمودی اشاره کرد (رابینز[۱۱] ،۱۹۸۷) که اکثر نظریه پردازان سازمانی از میان آنها روی سه بعد؛ تمرکز، رسمیت و پیچیدگی اتفاق نظر دارند (فرای و سلوکوم[۱۲]،۱۹۸۴). ابعاد ساختاری بیانگر ویژگی های درونی سازمان هستند و شدت یا ضعف هر کدام از این سه بعد در شکل گیری کلی ساختار سازمانی مؤثر است. لازم به ذکر است که عوامـل فوق الذکر بطور مستقیم یا غیرمستقیم در این سه بعد مستتر هستند و عدم توافق اندیشمندان روی این عوامل از نحوه تعاریف عملیاتی آنان نشأت می گیرد.

۲-۲-۱) پیچیدگی 

پیچیدگی[۱] درجه ای از تخصصی کردن افراد برحسب متخصصین شغلی در داخل سازمان است (فرای و سلوکوم ،۱۹۸۴) و ممکن است به وسیله تعداد مکان هایی که کار در آن جا می شود، تعداد مشاغلی که انجام می شود و تعداد سلسله مراتبی که وظایف مختلف را انجام می دهند، تعریف و اندازه گیری  شود.

پیچیدگی، مشکلات کنترل و هماهنگی را افزایش می دهد و سازمان برای حفظ موقعیت خود در مقابل رقبا باید نوآوری را افزایش دهــد (دامن پور[۲]، ۱۹۹۶).

پیچیـدگی حاصــل عــدم اطمینان محیطی است و بطور فرایند چرخشی، محیط پیچیده و متغیر موجب افزایش عدم اطمینان محیطی می شود،‌ با افزایش پیچیدگی و تنوع در محیط، سازمان برای تطبیق با آن، در خود پیچیدگی ایجاد می کند. سازمانی که به طور همزمان دارای سطوح سلسله مراتب زیاد (تفکیک عمودی)، حیطه نظارت گسترده (تفکیک افقی) و مکانهای جغرافیایی چندگانه باشد، بسیار پیچیده است.

[۱] -Complexity

[۲] -Damanpour

[۱] -Nelson & Campbell

[۲] -Organizational Structure

[۳] -Barney & Griffin

[۴] -Mintzberg

[۵] -Fredrickson

[۶] -Hodge & Anthony

[۷] -Arnold & Feldman

[۸] -Kast & Rosenzwieig

[۹] -Danic Robey

[۱۰] -Blackburn

[۱۱] -Robbins

[۱۲] -Fry & Slocum

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ساختار سازمانی، فساد اداری
  • تحقیق کارآفرینی و مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی
  • تحقیق مدیریت استراتژیک، تکنولوژی سازمانی و ساختار سازمانی و عناصر (ابعاد) سازمانی و تدوین مدل جامع هماهنگی
  • تحقیق ساختار سازمانی و منابع قدرت ، ابعاد ، انواع و کارکرد و تئوری ها ی آن
  • تحقیق فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی ، مفاهیم ، ویژگی ها، مزایا، ضرورت و اهمیت، مدل ها، الگوها و عوامل تأثیرگذار بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.