تحقیق ساختار سازمانی، فساد اداری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ساختار سازمانی، فساد اداری دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲-  مقدمه    ۴
بخش اول:  مرور ادبیات    ۴
۲-۲- مرور ادبیات ساختار سازمانی    ۴
۱-۲-۲- مفهوم سازمان    ۴
۲-۲-۲-ساختار سازمانی    ۸
۳-۲-۲-ساختار سازمانی و رضایت شغلی:    ۲۰
۴-۲-۲-فرهنگ سازمانی:    ۲۱
۵-۲-۲- ابعادطرح سازمان    ۲۲
۳-۲- : مرور ادبیات فساد    ۲۴
۳-۱-۲-مفهوم فساد    ۲۴
۳-۲-۲- فساد اداری    ۲۹
بخش دوم : پیشینه تحقیق    ۴۲
منابع و مآخذ    ۴۷

منابع

رابینز، استیفن (۱۳۸۶) تئوری سازمان ،ترجمه سید مهدی الوانی- حسن دانائی فرد(۱۳۸۶)

رابینز،استیفن پی(۱۳۷۸) ترجمه علی پارسائیان، سیدمحمد اعرابی،‌دفتر پژوهشهای فرهنگی

ربیعی، علی،(۱۳۸۳) زنده باد فساد، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عیسایی، محمدتقی. نامداری،‌نیما، (۱۳۸۵)، فرهنگ سازمانی یک مجرای کارآمد، مجله گزیده مدیریت، سال هفتم شماره ۵۶

فرهادی نژاد، محسن، (۱۳۸۰) فساد اداری و شیوه های کنترل آن، مجموعه مقالات دومین همایش علمی  پژوهشی نظارت و بازرسی در کشور، تهران، سازمان بازرسی کل کشور

فرج پور، مجید، (۱۳۸۰) موانع توسعه توسعه؛ بررسی فقر، تبعیض و فساد، تهران، خدمات فرهنگی رسا

منوریان، عباس، (۱۳۷۸) طراحی ساختار سازمانی، آموزشهای تخصصی و اداری

نجاری، رضا،(۱۳۷۸) علل تخلفات اداری و چگونگی پیشگیری از آنها، همایش نظام اداری و توسعه سازمان امور اداری و استخدامی، تهران:

وایزبرگ، هربرت ف. و بروس د. براون، درآمدی بر تحقیق پیمایشی و تحلیل داده ها، ترجمه جمال عابدی.

– Carlisle, Howard M. (1976); Management, Concepts, and situation;  Chicago: Science research Associates.

– Edward L. Glaeser and Claudia Goldin, (2004) Corruption and Reform Lessons from America’s Economic History, The University of Chicago Press

– Starbuk, William (1974);  “The Current State of Organization Theory,” in Joseph McGuire, (Ed), Contemporary Management; Englewood Cliffs, New Jersey: Prentic- Hal.

– Bhargava and Emil Bologaita (2004). “Challenging in Asia”. Case studies and a frame work for action, The international bank for reconstruction and development.

– james,c. scott(1972) “comparative political corruption”. Prentice hall inc.p4.

۱-۲-  مقدمه

تحقق اهداف هرسازمان بستگی به عوامل متعددی دارد. از آن جمله می توان به نوع ساختار طراحی شده برای  آن اشاره کرد. به عبارتی سازمان بدون داشتن ساختار را نمیتوان یک سازمان کامل به حساب آورد زیرا  ساختار سازمانی تصریح می‌کند وظایف چگونه تخصیص داده شوند، چه کسی به چه کسی گزارش بدهد و ساز و کارهای هماهنگی رسمی و همچنین الگوهای تعاملی که باید رعایت شوند کدامند. در این نوشتار ساختار را به عنوان یکی از اجزاء سازمان که از عنصر پیچیدگی رسمیت و تمرکز تشکیل شده، تعریف می‌کنیم و انواع ساختار سازمانی را توضیح می­دهیم.

فساد بطور کلی به حادثه‌ای اطلاق می‌شود که در آن دگرگونی چیزی به حدی می‌رسد که دیگر نمی‌توان آن را بدان نام نامید و یا شناسائی کرد. فساد قهرا در مقابل موجود شدن است. درحالی که موجود شدن دال بر وجود بعد از عدم است، فساد دال بر عدم بعد از وجود است، یعنی برای اینکه زوال و فسادی صورت گیرد حتما باید وجود و برخورداری حاصل شده باشد.

در کشورهای جهان سوم فساد به عنوان یک موضوع حاد و رایج در میان مردم مطرح بوده و تقریبا یک مسئله فراگیر، مزمن و شاخص قضاوت آن‌ها و مبنایی برای مشروع یا نامشروع دانستن قدرت‌های سیاسی قرار می‌گیرد. مردم جهان سوم آن‌چنان با این مسئله عجین شده‌اند که زندگی روزمره آن‌ها گویی بدون برخورداری از نوعی فساد ادامه نمی‌یابد.  در میان دولت‌های اکثر کشورهای جهان سوم فساد مالی و سیاسی دیگر یک پدیده بیرونی تلقی نشده و به یک پدیده درونی تبدیل شده است. یعنی این که پدیده فساد از خود تغذیه می‌نماید.

این نوشتار به بررسی ساختار سازمانی، فساد اداری و ارتباط این دو می­پردازد. بدین منظور ابتدا تاریخچه ساختار سازمانی و فساد ادرای، تعاریف موجود، اجزا، مزایا و اهداف آن­ها بیان می شود.

بخش اول:  مرور ادبیات

۲-۲- مرور ادبیات ساختار سازمانی

۱-۲-۲- مفهوم سازمان

تاریخچه مفهوم سازمان، حول محور دیدگاه ماکس وبر(۱۸۶۴-۱۹۱۹) می‌چرخد. کسی که در تجزیه و تحلیل دیوانسالاری(بوروکراسی) و سلسله مراتب اختیارات سازمانی، شهرت به سزایی دارد. ماکس وبر برای نخستین بار توانست سازمان را از سایر نهادهای اجتماعی تفکیک کند. به گفته او سازمان یک رابطه اجتماعی است که طبق مقررات به افراد خارجی اجازه ورود نمی‌دهد. دستورات برای عملیات به وسیله افراد خاصی که عهده‌دار این وظیفه هستند و در رأس سازمان قرار می‌گیرند اعمال می‌شوند و معمولا یک ستاد اداری و اجرایی دارد.در وهلۀ اول سازمان، مستلزم وجود روابط اجتماعی است. یعنی فرد با سازمان رابطه متقابل (تعامل) دارد.سازمان دربرگیرندۀ بخش‌هایی از جمعیت بوده و عده‌ای را مستثنی می‌کند. پس می‌توان گفت سازمان به خودی خود، یک مرز دارد.

عبارت «به صورت آگاهانه هماهنگ شده» که در تعاریف مختلف سازمان آمده، دلالت بر مدیریت دارد. «پدیده اجتماعی»، دال بر این معناست که سازمان از افراد یا گروههایی که با هم در تعاملند تشکیل شده است. الگوهای تعاملی که افراد داخل سازمان از آن تبعیت می‌کنند تصادفی به وجود نیامده، بلکه در خصوص آنها قبلاً اندیشیده شده است. از این رو چون سازمان‌ها پدیده‌های اجتماعی هستند لذا الگوهای تعاملی اعضای آنها بایستی موزون و هماهنگ باشد تا ابهام و سردرگمی به حداقل برسد و در نتیجه اطمینان حاصل گردد که وظایف مهم سازمانی انجام می‌پذیرند. (رابینز ، ۱۳۸۶، ۲۱)

یک سازمان، مرزهای نسبتاً مشخصی دارد. این مرزها به مرور زمان می‌توانند تغییر کنند و ممکن است کاملاً واضح و روشن نباشند. اما به هر حال باید مرزهایی وجود داشته باشد تا بتوان اعضاء سازمان را از غیر اعضا باز شناخت. تشخیص چنین مرزهایی از طریق انعقاد قراردادهای رسمی و یا غیر رسمی بین اعضاء و سازمان صورت می‌گیرد.

در بیش‌تر جاهاییکه استخدام، برای دریافت حقوق و دستمزد صورت گرفته است، یک نوع قرار داد رسمی منعقد می‌گردد. در سازمان‌های اجتماعی یا سازمان‌های داوطلبانه افراد در ازای اعتباری که کسب می‌کنند و یا رضایتی که از کمک به دیگران احساس کرده، کاری را انجام می‌دهند. افراد با سازمان پیوند دائمی داشته؛ اما این پیوند دائمی عضویت مادام‌العمر را تضمین نمی‌کند.

در نهایت اینکه سازمانها برای انجام امور به وجود می آیند. این امور یا فعالیت ها همان اهدافند که دستیابی به آنها توسط یک فرد به تنهایی امکان پذیر نیست یا  حصول آن از طریق سازمان اثربخش تر است.( همان منبع ص ۲۲)

ماکس وبر در مورد سازمان، شاخصهای دیگری هم ارائه می‌کند. به گفته او نوع رابطه در سازمان، اداری است؛ نه خانوادگی. این تعریف باعث می‌شود که سازمان از سایر نهادهای اجتماعی؛ مثل خانواده تفکیک شود. سازمان، فعالیتهای مستمر و هدفدار برای تأمین هدف خاصی انجام می‌دهد. این دیدگاه وبر مورد توجه سایر تحلیل گران سازمانی قرار گرفت و پایه تعریف‌هایی شد که دیگران بعد از او ارائه کردند.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فساد اداری و عوامل ایجاد و روش های مبارزه با آن
  • تحقیق فساد اداری ، مفهوم و انواع ان و رابطه آن با عوامل سازمانی و اجتماعی
  • تحقیق مدیریت استراتژیک، تکنولوژی سازمانی و ساختار سازمانی و عناصر (ابعاد) سازمانی و تدوین مدل جامع هماهنگی
  • تحقیق ساختار سازمانی و منابع قدرت ، ابعاد ، انواع و کارکرد و تئوری ها ی آن
  • تحقیق ساختار سازمانی، ابعاد و انواع آن و کارآفرینی و انواع و نظریه های آن و عوامل موثر در ایجاد روحیه کارآفرینی در سازمان ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.