تحقیق مدیریت استراتژیک، تکنولوژی سازمانی و ساختار سازمانی و عناصر (ابعاد) سازمانی و تدوین مدل جامع هماهنگی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت استراتژیک، تکنولوژی سازمانی و ساختار سازمانی و عناصر (ابعاد) سازمانی و تدوین مدل جامع هماهنگی دارای ۱۱۵  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- استراتژی    ۴
۲-۲- مدیریت استراتژیک    ۵
۲-۳- برنامه‌ریزی استراتژیک    ۱۳
۲-۴- اجرای استراتژی    ۱۷
۲-۵- نقاط مرجع استراتژیک    ۲۲
۲-۶- سازمان    ۲۵
۲-۷- ساختار سازمانی    ۳۱
۲-۸- تکنولوژی سازمانی    ۳۶
۲-۹- فرهنگ سازمانی    ۴۶
۲-۱۰- نگرش اقتضایی    ۵۵
۲-۱۱- عناصر (ابعاد) سازمانی    ۵۹
۲-۱۱-۱- مفهوم عناصر سازمانی    ۵۹
۲-۱۱-۲- رابطه استراتژی-ساختار    ۶۶
نمودار ۲۱- رابطه بین استراتژی و ساختار از نظرچندلر    ۶۷
منبع: برگرفته از دیوید، ۱۳۷۹    ۶۷
۲-۱۱-۳- رابطه استراتژی-فرهنگ    ۷۳
۲-۱۱-۴ – رابطه استراتژی-تکنولوژی    ۸۲
۲-۱۱-۵- رابطه ساختار-فرهنگ    ۸۲
۲-۱۱-۶- رابطه ساختار-تکنولوژی    ۸۲
۲-۱۱-۷- رابطه تکنولوژی-فرهنگ    ۹۴
۲-۱۱-۸- رابطه استراتژی-ساختار-فرهنگ-تکنولوژی    ۹۶
۲-۱۲- تدوین مدل جامع هماهنگی    ۱۰۰
۲-۱۲-۱- تعیین معیار دسته بندی پارامترهای مدل    ۱۰۰
۲-۱۲-۲- دسته بندی عناصر سازمانی (پارامترهای مدل)    ۱۰۳
منابع ومآخذ    ۱۱۲

منابع

عباس‌زادگان، سیدمحمد و احمدرضا فتوت؛ کاربرد پایایی و روایی در پژوهش؛ دفتر پژوهش‌های فرهنگی؛ چاپ اول؛ ۱۳۸۴

غفاریان، وفا و غلامرضا کیانی؛ استراتژی اثربخش؛ انتشارات فرا؛ چاپ دوم؛ ۱۳۸۳

غفاریان، وفا و غلامرضا کیانی؛ ۵ فرمان برای تفکر استراتژیک؛ انتشارات فرا؛ چاپ اول؛ ۱۳۸۴

کویین، جیمز و هنری مینتزبرگ، مدیریت استراتژیک؛ ترجمه سیدمحمد صائبی؛ انتشارات موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی؛ ۱۳۸۲

هال، ریچارد اچ.؛ سازمان؛ ترجمه علی پارساییان و سیدمحمد اعرابی؛ دفتر پژوهش‌های فرهنگی؛ ۱۳۷۶

هانگر، دیوید؛ مبانی مدیریت استراتژیک؛ ترجمه سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی؛ دفتر پژوهش‌های فرهنگی؛ ۱۳۸۱

رحمان سرشت، حسین و داود محب علی؛ مدیریت استراتژیک (کاربردی)؛ انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی؛ چاپ دوم؛ ۱۳۷۶

رحمان سرشت، حسین؛ تئوری‌های سازمان و مدیریت (از نوین گرایی تا پسانوین گرایی)؛ موسسه فرهنگی انتشاراتی فن و هنر؛ چاپ اول؛ ۱۳۷۷

رحمان سرشت، حسین؛ مدیریت راهبردی (استراتژیک) در اندیشه نظریه پردازان؛ انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی؛ چاپ اول؛ ۱۳۸۳

هِیِز، جان؛ مدیریت تحول استراتژیک؛ ترجمه اسدالله کردنائیج و صبا سرمدی؛ موسسه کتاب مهربان نشر؛ چاپ اول؛ ۱۳۸۴

آرمسترانگ، مایکل؛ مدیریت استراتژیک منابع انسانی؛ ترجمه سیدمحمد اعرابی و داود ایزدی؛ دفتر پژوهش‌های فرهنگی؛ ۱۳۸۱

Cusumano, Michael & Constantinos Markides; Strategic Thinking for the Next Economy; MIT Sloan, Jossy-Boss; 2001

Glick, Byron; Strategy and Technology; 2004; Internet Search

Canback, Staffan, Phillip Samouel & David Price; Strategy & Structure in Interaction: What determines the boundaries of the firm?; Internet Search

Thompson, F.; The Strategy-Structure Mismatch; Internet Search

 ۲-۱- استراتژی

 دیوید در کتاب خود، “مدیریت استراتژیک” -که امروز به عنوان یکی از منابع اصلی آموزش مدیریت استراتژیک شناخته می‌شود- در تعریف استراتژی می‌گوید:” استراتژی‌ها ابزاری هستند که شرکت می‌تواند بدان وسیله به هدف‌های بلندمدت خود دست یابد.” (دیوید، ۱۳۷۹، ۳۸)

مایکل آرمسترانگ در “مدیریت استراتژیک منابع انسانی” می‌نویسد: “استراتژی را می‌توان به عنوان ابراز صریح این موارد دانست: آنچه که سازمان می‌خواهد بشود (مقصود سازمان)، آن جا که سازمان می‌خواهد برود (مقصد سازمان) و به طور کلی آن طوری که سازمان می‌خواهد به مقصود و مقصد خود برسد(روش کار سازمان). در ابتدایی‌ترین شکل خود، استراتژی در یک شرکت تجاری به پرسش‌های زیر پاسخ می­دهد:  ما داریم چه می‌کنیم؟ و چطور می‌خواهیم از راه انجام این کار پول بدست بیاوریم؟ استراتژی جهتی را که شرکت دارد به آن طرف و با توجه به محیطش حرکت می‌کند تا به برتری رقابتی پایدار دست یابد، نشان می‌دهد. استراتژی بر اقدامات و اعمالی تأکید می‌کند که شرکت را از رقبایش متمایز سازد. استراتژی اظهار رسمی قصد شرکت است که ابزار رسیدن به نتایج را تعیین می‌کند و به تخصیص بلندمدت منابع شرکت و تطبیق آن منابع و قابلیت‌ها با محیط بیرونی مربوط می‌شود. هدف از تصمیم‌های استراتژیک، تأثیرگذاری بلندمدت بر رفتارها و موفقیت سازمان است.” (آرمسترانگ، ۱۳۸۱، ۴۸)

همچنین ریجارد دفت در باب تعریف استراتژی می‌نویسد:”استراتژی عبارت است از یک برنامه عملی که به موجب آن شیوه تخصیص منابع و فعالیت‌های شرکت در رابطه با محیط و در راه نیل به هدف‌هایش تعیین می‌گردد. هدف‌ها و استراتژی‌های سازمان مشخص کننده دامنه فعالیت‌ها و رابطه‌ای است که سازمان با کارکنان، مشتریان و رقبای خود دارد.” (دفت، ۱۳۷۸، ۲۳)

۲-۲- مدیریت استراتژیک

 شرایط سازمان‌ها در گذشته با امروز تفاوت بسیار داشته است. سازمان‌های آن زمان با دو مشکل اصلی روبه‌رو بودند، آن دو مساله عبارت بودند از: تغییر وسیعی که در رابطه بین سازمان و محیط رخ داده بود و سرعتی که سازمان‌ها از نظر رشد و بزرگی به خود گرفته بودند. در تلاشی که برای حل این مساله به عمل آمد، الگوی مدیریت استراتژیک شکل گرفت.

از آنجا که دانشمندان تعریف‌های زیادی برای استراتژی ارایه نموده‌اند، چارلز‌ هوفر و دَن شندل ادبیات و نوشتارهای موجود را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند تا به تعریفی دست یابند و سرانجام نگرش مبتنی بر مدیریت استراتژیک را ارایه کردند. این نگرش مبتنی بر این اصل است که در فرآیند مدیریت استراتژیک، اگر بتوان هدف‌ها را به عنوان عوامل اصلی به سیاست و استراتژی سازمان اضافه کرد، در آن صورت می‌توان طرح کلی سازمان را ارایه نمود. این دو پژوهش‌گر در بررسی‌ها و تجزیه‌وتحلیل خود به چهار جنبه اصلی مدیریت استراتژیک توجه نمودند: نخست تعیین هدف بود، دوم پدیده‌ای بود که آن را تدوین استراتژی نامیدند و آن بر اساس هدف‌های سازمان قرار می‌گرفت، سپس اجرای این استراتژی است که از مرحله تجزیه‌وتحلیل به مرحله اجرایی می‌رسد (یعنی اقدام در راه تامین هدف‌های ازپیش‌تعیین‌شده). در این مرحله عوامل اصلی عبارت‌اند از فرآیندهای سیاسی درون سازمان و واکنش افراد که می‌تواند باعث تجدیدنظر در استراتژی شود. کار نهایی یعنی کنترل استراتژی که بدان وسیله نتیجه فعالیت‌ها و میزان پیشرفت را به مدیران بازخورد می‌کند، بدیهی است که اگر نتیجه منفی باشد باید یک برنامه‌ریزی جدید استراتژیک در نطر گرفت (استونر، ۱۳۷۹، ۴۴۹).

دیوید مدیریت استراتژیک را این‌گونه تعریف می‌کند: هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی با تصمیمات وظیفه‌ای چندگانه که سازمان را قادر می‌سازد به هدف‌های بلندمدت خود دست یابد (دیوید، ۱۳۷۹، ۲۴) او مدیریت استراتژیک را شامل سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی می‌داند.

مدیریت استراتژیک مسیری سازمان‌یافته (دارای نظم) به مدیران ارایه می‌کند تا بتوانند محیط مورد فعالیت را درک نمایند و سپس وارد عمل شوند. به مفهومی کلی‌تر دو جنبه مطرح است (استونر، ۱۳۷۹، ۴۵۱):

برنامه‌ریزی استراتژیک همان نامی است که بر حسب عادت به فعالیت معنی‌دار (درک‌شده)ای می‌دهند که مستلزم تعیین هدف و فرآیند تدوین استراتژی می‌شود.

اجرای استراتژی همان نامی است که بر حسب عادت به عملیات یا اقداماتی داده می‌شود که با توجه به نوع برنامه‌ریزی انجام می‌شوند. این مرحله شامل مراحل اجرایی و کنترل استراتژیک می‌شود.

پیتر دراکر می‌گوید کار اصلی مدیریت استراتژیک این است که از زاویه ماموریت شرکت به سازمان نگاه کند (دیوید، ۱۳۷۹، ۲۷): یعنی مطرح کردن این پرسش کار اصلی ما چیست؟ باعث می‌شود که هدف‌ها تعیین گردند، استراتژی‌ها تدوین شوند و تصمیماتی در امروز گرفته شود که نتیجه آن فردا به دست می‌آید. تردیدی نیست که این کار باید به‌وسیله بخشی از سازمان انجام شود که بتواند با دیدی گسترده به کل سازمان نگاه کند، بتواند بین هدف‌ها و نیازهای امروز و نیازهای فردا توازن و تعادل برقرار کند و نیز بتواند منابع‌انسانی و مالی را به گونه‌ای تخصیص دهد که به نتایج اصلی و مورد نظر بینجامد.

از دیدگاه آرمسترانگ، مدیریت استراتژیک است که مفهوم استراتژی و مشخصات اصلی آن را به مرحله عمل می‌گذارد. این فرآیند عملیاتی به عنوان فرآیندی پیوسته تلقی می‌گردد که در تئوری شامل توالی فعالیت‌هاست: طراحی استراتژی، برنامه‌ریزی استراتژیک، اجرای استراتژی، مرور و به‌روزآوری؛ اما همان طور که قبلاً گفته شد این فرآیند ندرتاً به طرزی منظم و منطقی اجرا می‌شود.

تحقیقات نشان داده است که عملکرد سازمان‌هایی که به مدیریت استراتژیک می‌پردازند بیشتر و بالاتر از دیگر سازمان‌هاست. دست‌یابی به یک حلقه ارتباط مناسب بین محیط یک سازمان و استراتژی، ساختار و فرآیندهای آن سازمان آثار مثبتی بر عملکرد آن دارد، مثلاً نتیجه یک مطالعه درباره اثر مقررات‌زدایی در راه‌آهن‌های آمریکا نشان داد که آن دسته از راه‌آهن‌هایی که استراتژی خود را هم‌زمان با تغییر محیط خود تغییر داده‌اند، موفق‌تر از بقیه راه‌‌آهن‌هایی بوده‌اند که استراتژی‌های خود را تغییر نداده‌اند (هانگر، ۱۳۸۱، ۱۸).

برای اثربخش و موثر بودن، همیشه لازم نیست که مدیریت استراتژیک در قالب فرآیندی رسمی به اجرا در آید. بر اساس مطالعات انجام شده درباره روش‌های برنامه‌ریزی در سازمان‌های واقعی، ممکن است ارزش برنامه‌ریزی استراتژیک در هدف‌گیری آتی خودِ فرآیند برنامه‌ریزی بیشتر از هر طرح استراتژیک مکتوب باشد. شرکت‌های کوچک در عمل ممکن است به شکل غیررسمی به طور نامرتب برنامه‌ریزی کنند، مدیرعامل و گروهی از مدیران ارشد ممکن است به طور اتفاقی دور هم جمع شوند تا به حل مسایل استراتژیک بپردازند و قدم‌های بعدی را برنامه‌ریزی کنند.

البته در شرکت‌های بزرگ و دارای شعبات متعدد، برنامه‌ریزی استراتژیک ممکن است پیچیده و زمان‌بر شود، برای این که یک شرکت بزرگ از مرحله ارزیابی موقعیت گذر کند و یک تصمیم نهایی بگیرد بیش از ۱۲ ماه طول می‌کشد (هانگر، ۱۳۸۱، ۱۸).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ساختار سازمانی، فساد اداری
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع روش‏های آن و مدیریت استراتژیک
  • تحقیق مدیریت استراتژیک و کارت امتیازی متوازن و هوشین کانری و به کارگیری آن در سازمان
  • تحقیق ساختار سازمانی و منابع قدرت ، ابعاد ، انواع و کارکرد و تئوری ها ی آن
  • تحقیق ساختار سازمانی، ابعاد و انواع آن و کارآفرینی و انواع و نظریه های آن و عوامل موثر در ایجاد روحیه کارآفرینی در سازمان ها
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.