تحقیق برنامه ریزی و انواع روش‏های آن و مدیریت استراتژیک

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق برنامه ریزی و انواع روش‏های آن و مدیریت استراتژیک دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه:    ۶
۲-۲ سیر تکاملی برنامه‌ریزی:[۸]    ۸
۳-۲ انواع گرایش‌های برنامه‌ریزی:[۸]    ۸
۱-۳-۲ گرایش ارتجاعی یا گرایش به گذشته: [۸]    ۸
۲-۳-۲ گرایش غیرفعال (گرایش به حال): [۸]    ۹
۳-۳-۲ گرایش فعال یا آینده‌گرایی: [۸]    ۹
۴-۳-۲ گرایش تعاملی: [۸]    ۱۰
۴-۲ انواع روش‏های برنامه‌ریزی:[۸]    ۱۱
۱-۴-۲ بودجه بندی(Budgeting)    ۱۱
۲-۴-۲ برنامه‏ریزی عملیاتی(Operational Planning)    ۱۱
۳-۴-۲ برنامه ریزی (کوتاه مدت/میان مدت/بلند مدت)    ۱۱
۴-۴-۲ برنامه ‏ریزی غلتان(Rolling Planning)    ۱۱
۵-۴-۲ برنامه ریزی برای SBU    ۱۲
۶-۴-۲ برنامه‌ریزی در سطح کسب و کار    ۱۲
۷-۴-۲ برنامه‌ریزی مشارکتی و تعاملی    ۱۲
۸-۴-۲ مدیریت استراتژیک    ۱۳
۹-۴-۲ تفکر استراتژیک (بینش) (Strategic Thought & Vision)    ۱۳
۱۰-۴-۲ مدیریت تغییر    ۱۳
۱۱-۴-۲ مدیریت دانش    ۱۳
۱۲-۴-۲ سازمان استراتژیست / سازمان یادگیرنده    ۱۴
۱۳-۴-۲ برنامه ریزی مبتنی بر ارزش    ۱۴
۱۴-۴-۲ شکل گیری استراتژی مبتنی بر استفاده از منابع دیگران (سازمان‌های مجازی)    ۱۴
۱۵-۴-۲ بومی سازی دستاوردهای مدیریت استراتژیک[۸]    ۱۴
۵-۲ روند برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک در امریکا:[۹]    ۱۴
۶-۲ فرآیند برنامه ریزی جامع؛[۱۰]    ۱۶
۷-۲ مدل استراتژی صنعتی؛[۱۰]    ۱۶
۸-۲ مدل رایت؛[۱۰]    ۱۷
۹-۲ مدل هیل؛[۱۰]    ۱۸
۱۰-۲ مدل دیوید؛[۱۰]    ۱۸
۱-۱۰-۲ تدوین استراتژی: [۱۰]    ۱۹
۲-۱۰-۲ اجرای استراتژی: [۱۰]    ۱۹
۳-۱۰-۲ ارزیابی استراتژی: [۱۰]    ۱۹
۱۱-۲ تکنیک های جدولی؛[۱۰]    ۱۹
۱-۱۱-۲ مدل BCG: [10]    ۲۰
۲-۱۱-۲ مدل GE: [10]    ۲۰
۳-۱۱-۲ مدل پروتر: [۱۰]    ۲۱
۴-۱۱-۲ مدل SWOT: [10]    ۲۲
۱۲-۲ مقالات و پژوهش ها در زمینه برنامه ریزی استراتژیک؛    ۲۳
۱-۱۲-۲ تدوین استراتژی سازمانی در بخش دولتی(مطالعه موردی در گمرک ج.ا.ا):[۱۱]    ۲۳
۲-۱۲-۲ تصویر یک شرکت: یک چهارچوب مفهومی برای برنامه ریزی استراتژیک:[۱۲]    ۲۴
۳-۱۲-۲ تدوین برنامه ریزی استراتژیک بازار مصرف پوشاک مردانه در ایران با مطالعه در یکی از تولید کنندگان عمده:[۱۳]    ۲۵
۴-۱۲-۲ تدوین استراتژی های مناسب مالیاتی بر اساس مدل SWOT در اداره مالیات بر کالا و خدمات:[۱۴]    ۲۶
۵-۱۲-۲ برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی شرکت های مادر: مطالعه موردی شرکت های مادر مدیریتی در ایران[۱۵]    ۲۷
۶-۱۲-۲ تدوین استراتژی به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی؛[۱۶]    ۲۷
۱۳-۲ روش تجزیه و تحلیل swot:    ۲۹
۱-۱۳-۲ نقطه قوت:    ۲۹
۲-۱۳-۲ نقطه ضعف:    ۲۹
۳-۱۳-۲ فرصت:    ۲۹
۴-۱۳-۲ تهدید:    ۳۰
۵-۱۳-۲ قواعد حاکم بر ماتریس تحلیلی SWOT: [23]    ۳۰
۶-۱۳-۲ روش کمّی تحلیل SWOT :    ۳۰
۷-۱۳-۲ کاربرد تحلیلSWOT در  سطح کشورها:    ۳۱
۱۴-۲-نتیجه    ۳۲
فهرست منابع:    ۳۶

منابع:

۱-سحرخیزروشندل،فائقه،۱۳۸۹،تدوین برنامه ریزی استراتژیک بازار مصرف پوشاک مردانه در ایران با مطالعه در یکی از تولید کنندگان عمده، مجله پژوهشی علوم و تکنولوژی نساجی

۲-اعرابی،سید محمد- شیرخانی،فریبا،۱۳۸۸،تدوین استراتژی های مناسب مالیاتی بر اساس مدلSWOT در اداره مالیات بر کالا و خدمات، فصلنامه مدیریت،شماره۱۴

۳-حنفی زاده،پیام- معیر،سروشا،۱۳۸۷،برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی شرکت های مادر: مطالعه موردی شرکت های مادر مدیریتی در ایران،فصلنامه مدرس علوم انسانی،شماره۵۶

۴-امینی،محمدتقی- خبازباویل،صمد،۱۳۸۸، تدوین استراتژی به روش چارچوب جامع تدوین استراتژی با مطالعه موردی، نشریه مدیریت بازرگانی،صفحات ۱۷-۳۲

۵-فروزنده دهکردی،لطف الله،۱۳۷۸،مروری بر مدل های برنامه ریزی استراتژیک، فصلنامه دانش مدیریت دوره۴۵ دانشگاه تهران

۶-امیدوار، مجید،۱۳۸۴،خلاصه‌ای از برنامه ریزی استراتژیک و مدل برایسون،شرکت توسعه مدیریت بهار

۷-حسینی،سیدمحمود،۱۳۷۳، برنامه ریزی استراتژیک در صنعت خودروسازی ایران،فصلنامه دانش مدیریت دوره۲۶ دانشگاه تهران

۸-زاهدی،شمس السادات،الوانی،سیدمهدی،۱۳۷۶،فرهنگ جامع مدیریت

۲ مقدمه:

واژه «استراتژی» از واژه یونانی «Strategos» گرفته شده که به معنای «سالار سپاه» می‌باشد. سالانه هر یک از ده قبیله یونانی یک Strategos برمی گزیدند تا سپاهیانشان را هدایت نماید. بعدها وظایف وی به امور قضایی و مدنی نیز تعمیم داده شد. تاریخچه برنامه ریزی استراتژیک به امور نظامی برمی گردد. برابر تعریف لغت نامه وبستر «استراتژی، دانش برنامه ریزی و هدایت عملیات نظامی بزرگ در مقیاس کلان با هدف تشخیص و یافتن بهترین موقعیت پیش از درگیری واقعی با دشمن است».[۶]

برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان‌ها در دهه ۱۹۵۰ آغاز و در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به سرعت محبوبیت یافت و بسیاری از مدیران دریافتند که استراتژی، پاسخ بسیاری از مسائل است. در دهه ۶۰، مدل‌های کیفی و کمّی استراتژی گسترش یافت. در آغاز دهه ۸۰ میلادی، مدل ارزش سهام داران و مدل پورتر برای برنامه‌ریزی استراتژیک، استاندارد شناخته می‌شدند. نیمه دوم دهه ۸۰ میلادی، آغاز پیدایش مدل‌های استراتژی معطوف به شایستگی محوری و تمرکز بر بازار بود. اواخر نیمه دوم دهه ۸۰ و آغاز دهه ۹۰ میلادی، شروع پیدایش مدل‌های نسل دوم برنامه‌ریزی استراتژیک بود که بیشتر بر اهمیت انطباق سازمان با تغییر، انعطاف پذیری، تفکر استراتژیک و یادگیری سازمانی تمرکز و تاکید داشتند.[۶]

برنامه ریزی نخستین گام در مدیریت علمی می باشد که باعث شناخت خوب اهداف شرکت توسط مدیران و کارکنان شده و موجب انسجام و هماهنگی بیشتر در راه رسیدن به اهداف می گردد. برنامه ریزی باعث خارج شدن شرکت از روزمرگی شده و با ایجاد انگیزه بالا موجب تلاش بیشتر در راه رسیدن به آینده ای مطلوب می گردد. همچنین بایستی توجه داشت که تغییرات و دگرگونی های وسیع و همه جانبه سیاسی، اقتصادی، تکنولوژیکی و بحران های ناشی از این دگرگونی ها، دنیایی بسیار متفاوت از دنیای دیروز به وجود آورده است؛ دنیایی که مدیران را با چالش های متعددی روبرو ساخته به گونه ای که ویژگی اصلی آن، عدم اطمینان است. مدیران، در این وضعیت برای حفظ موقعیت خود در درون محیط رقابت و اداره فعالیت های چند بعدی و پیچیده به ابزارها و مفاهیم جدیدی نیازمندند؛ ابزارها و مفاهیمی که امکان عکس العمل مناسب را برای آنان در برخورد با رویدادهای غیر قابل انتظار و ناگهانی فراهم سازد. برنامه ریزی بلند مدت، تنظیم استراتژی و مدیریت استراتژیک از جمله این مفاهیم و فرایندهایی هستند که برای این منظور در کشورهای صنعتی مورد توجه جدی مدیران و صاحب نظران قرار گرفته و تحقیقات و تألیفات متعدد در این زمینه انجام می شود. تحقیقاتی که انتخاب های مبتنی بر تجربیات گذشته و استقرار را کافی ندانسته و بر این فرض استوارند که استراتژی ها باید با دقت و هوشیاری بیشتری تغییرات محیط آینده را پیش بینی و دامنه وسیع تری از راه حل ها را بررسی نمایند تا امکان دستیابی به اهداف سازمان ها فراهم تر گردد؛ به عبارت دیگر، مدیریت باید بیاموزد که چگونه با تغییرات اجتماعی، سیاسی و تکنولوژیکی که غیر قابل انتظار و سریع هستند، برخورد و تصمیمات استراتژیک اتخاذ نماید؛ تصمیماتی که دارای ویژگیهای زیر هستند:[۴]

۱- مقدار زیادی از منابع شرکت را به خود اختصاص می دهند.

۲- بر چشم انداز و موقعیت بلند مدت مؤسسه مؤثر هستند.

۳- نیازمند تصمیمات مدیران عالی رتبه هستند.

۴- نتایج چند جانبه یا چند بعدی دارند.

۵- گرایش به آینده نگری دارند.

۶- در اتخاذ اینگونه تصمیمات باید نقش عوامل محیطی را به طور جدی مورد توجه قرار داد.

امروزه مدیریت استراتژیک و مفاهیم مربوط به آن از جمله برنامه ریزی استراتژیک به عنوان راه اداره کارآمد مؤسسات در محیط های پویا شناخته می شود، راهی که در آن نقش مدیر استراتژیک، اطمینان از تنظیم دقیق استراتژی، اجرای صحیح و ارزشیابی مستمر آن است.[۴]

۲-۲ سیر تکاملی برنامه‌ریزی:[۸]

با نگرشی تاریخی دوران تکاملی برنامه‌ریزی به سه دوره زیر تقسیم می‌شود:

محصول گرایی

بازارگرایی

فراصنعتی

براساس نظر آنسوف ظهور بازارگرایی پس از جنگ جهانی دوم و با اشباع بازارهای مصرف به اوج خود رسید و مقدمه‌ای برای ظهور و رواج ادبیات برنامه‌ریزی استراتژیک بود.[۸]

ویژگی‌های زمانی هریک از دوره‌های مختلف منجر به شکل‌گیری گرایش‌های مختلف برنامه‌ریزی شد.

۳-۲ انواع گرایش‌های برنامه‌ریزی:[۸]

ارتجاعی (Reactive ) : گذشته نگر

غیرفعال (Inactive): حال‌

فعال (Proactive): آینده

تعاملی (Interactive): در نظر گرفتن گذشته / حال و آینده

۱-۳-۲ گرایش ارتجاعی یا گرایش به گذشته: [۸]

ویژگی‌ کلیدی این گرایش تمایل به گذشته است. گذشته‌گرایان وضعیت گذشته را بر حال و آینده ترجیح می‌دهند و اعتقاد دارند با گذشت زمان جریان امور بدتر می‌شود.

ویژگی‌ این گونه افراد عبارتست از:

مقاومت در برابر تغییر

بازگشت به زمان گذشته

اقدام برای خنثی‌کردن تغییر

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مدیریت استراتژیک و کارت امتیازی متوازن و هوشین کانری و به کارگیری آن در سازمان
  • تحقیق مدیریت استراتژیک، تکنولوژی سازمانی و ساختار سازمانی و عناصر (ابعاد) سازمانی و تدوین مدل جامع هماهنگی
  • تحقیق زنجیره تأمین و به‏ کارگیری مدل‏های چندهدفه و هزینه کیفیت و برنامه‏ ریزی تک دوره‏ای و چند دوره‏ای زنجیره‌ی‌تامین
  • تحقیق برنامه ریزی و انواع آن و ویژگی های برنامه ریزی راهبردی و مدل های آن
  • تحقیق برنامه ریزی و نقش تلویزیون در آموزش رسانه ای و نگرش کاربردی به تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.