تحقیق خودکارآمدی و رضایت از زندگی و سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق خودکارآمدی و رضایت از زندگی و سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-مقدمه    ۴
۲-۱-۱- مفهوم خودکارآمدی    ۶
۲-۱-۲- رضایت از زندگی    ۱۱
۲-۱-۳- سرمایه فرهنگی    ۱۴
۲-۱-۴- سرمایه اجتماعی    ۲۰
۲-۲- تحقیقات پیشین    ۲۵
۲-۲-۱-تحقیقات پیشین مربوط به خودکارآمدی و سرمایه‌ها    ۲۵
۲-۲-۲ تحقیقات پیشین مربوط به رضایت از زندگی و سرمایه‌ها    ۲۷
فهرست منابع    ۲۹

 منابع

تاج بخش، کیان (۱۳۸۵) .سرمایه اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه. ترجمه­ افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: انتشارات شیرازه.

کرامتی، محمد رضا (۱۳۸۷). تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی ریاضی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی.۳۷ (۱)، ۳۹- ۵۵٫

کرمی نوری، رضا، مرادی، علیرضا(۱۳۷۳). روانشناسی تربیتی، تهران، انتشارات آموزش و پرورش.

ریتزر، جورج (۱۳۸۱). نظریه­های جامعه­شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.

نوغانی، محسن (۱۳۸۶). تاثیر نابرابری سرمایه فرهنگی بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان پیش‌دانشگاهی در دستیابی به آموزش عالی. مجله تعلیم و تربیت، ۹۱، ۷۲-۱۰۳٫

نوغانی، محسن، فولادیان، احمد و احمدی ازغندی، حسن (۱۳۸۹). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رضایت از زندگی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد). فصلنامه جامعه شناسی مطالعات جوانان ۳ (۱)، ۱۶۹-۱۹۳٫

نوغانی، محسن، آهنچیان، محمدرضا، رفیعی، محمدتقی(۱۳۹۰). تاثیر سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر موفقیت در آزمون سراسری ورود به دانشگاه. مجله جامعه شناسی آموزش و پرورش، ۱، ۱۹۱-۲۱۸٫

زکی، محمدعلی (۱۳۸۶). اعتباریابی مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانش‌آموزان، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۲ (۱)، ۸۸- ۱۰۲٫

سالارزاده، نادر و حسن‌زاده، داود (۱۳۸۵). بررسی تأثیر میزان سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی معلمان. فصلنامه علوم اجتماعی، ۲ (۳۳)، ۱-۲۶٫

سروقد، سیروس، رضایی، آذرمیدخت و معصومی، فایزه (۱۳۸۹). رابطه بین سبک‌های تفکر با خودکارآمدی جوانان دختر و پسر پیش دانشگاهی شیراز. فصلنامه زن و جامعه، ۱ (۴)، ۱۳۲-۱۵۴٫

کلمن، جیمز (۱۳۷۷). بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی.

گروسی، سعیده و نقوی، علی (۱۳۸۷). سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در شهر کرمان. فصلنامه رفاه اجتماعی، ۸ (۳۰ و ۳۱)، ۶۱- ۸۲٫

 Shoukat, A. R., Shahid, Z., Naqvi, S. A. H., & Fiaz, M. S. (2011). Human and Social Capital Development for Self Efficacy of University Graduates: Bases for Development of Society. Asian Social Science Journal, 7 (9), 244- 254.

Shell, D. F., Colvin, C., & Bruning, R. H. (1995). Self-efficacy, attributions, and outcome expectancy mechanisms in reading and writing achievement: Grade-level and achievement level differences. Journal of Educational Psychology, 87, 386-398.

Ziolkowski, M., Gruss, T., & Rybakowski, J. K. )1995). Does alexithymia in male alcoholics constitute a negative factor for maintaining abstinence? Psychotherapy& Psychosomatics. 63 (2), 169-173.

Jagodzinski, w. (2010). Economic, Social, and Cultural Determinants of Life Satisfaction: Are there Differences Between Asia and  Europe?, Journal of the Economic, 12 (3), 85-104.

Karademas, E. & Kalantzi, A. (2004). The stress process, self-efficacy expectations and psychological health. Personality and Individual Differences, 37, 1033-1043.

۲-۱-مقدمه

زیربنای توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای آموزش و پرورش است (شارع پور، ۱۳۸۶؛ علاقه بند، ۱۳۸۲؛ گلشن فومنی، ۱۳۸۰). این نظام در صورتی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه و پیشرفت جامعه گردد که دارای دانش آموزانی خلاق، مستقل و موفق باشد (سیف، ۱۳۸۶). تحقق این امر تا حدود زیادی مستلزم خودکارآمدی است. چنان‌که بندورا (۲۰۰۱) معتقد است که خودکارآمدی اساس عاملیت انسانی است. وی خودکارآمدی را مهم­ترین عامل تعیین­کننده­ی فعالیت­هایی می­داند که بر می­گزینیم. همین خودکارآمدی است که موجب می­شود تا پس از سرخوردگی یا رویارویی با تجربه­ی ناکامی­زا هنوز هم به فعالیت ادامه ­دهیم.

از آنجا که در عصر انفجار اطلاعات، پرورش افراد خودکارآمد با عزت‌نفس بالا که بتوانند به صورت مستقل به یادگیری بپردازند، بسیار مهم‌تر از انتقال حجم عظیمی از دانش و اطلاعات است، بررسی خودکارآمدی و عوامل مؤثر بر آن بسیار حایز اهمیت است.

خودکارآمدی به توان فرد در رویارویی با مسائل برای رسیدن به اهداف و موفقیت او اشاره دارد.  بندورا معتقد است افراد با خودکارآمدی بالا از فرایندهای فکری سطح بالاتر (از قبیل تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی از طبقه سوم بلوم) برای حل مسائل پیچیده استفاده می‌کنند. این افراد خود را در تکالیف چالش انگیز موفق تصور می‌کنند؛ در حالی که افراد با خودکارآمدی پایین از فرایندهای فکری سطح پایین‌تر استفاده می‌کنند و در انجام تکالیف، خود را بدشانس می‌دانند. این تفاوت نگرش و عملکرد منجر به ایجاد تفاوت در انگیزش آن‌ها می‌­شود (بندورا، ۱۹۸۶). همچنین باورهای خودکارآمدی نقش مهمی در رشد انگیزش درونی دارد. این نیروی درونی وقتی رشد می‌یابد که تمایل برای دست‌یابی به این معیار در فرد ایجاد شود و در صورت کسب نتیجه، فرد به خودسنجی مثبتی دست پیدا می‌کند. این علاقه‌ی درونی موجب تلاش‌های فرد در طولانی مدت و بدون حضور پاداش‌های محیطی می‌شود (کدیور، ۱۳۸۲). خودکارآمدی، یکی از صفات مثبت است که انسان‌ها تمایل دارند به آن دست پیدا کنند زیرا برخوردار بودن از آن تا حد زیادی تضمین کننده موفقیت افراد در جوانب مختلف زندگی است. تقویت این سازه مهم در فرد بسته به عوامل متعددی است که در تحقیقات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و نقش این عوامل خاطرنشان شده است. فرد برای تقویت هر ویژگی در خود نیاز به قابلیت و ظرفیت متناسب با آن ویژگی دارد و سپس نیاز به سرمایه­ای که به وی در جهت تقویت آن ویژگی کمک کند. از آنجا که هرچه توانایی فرد در انجام فعالیت‌هایش بیشتر باشد، فرد قضاوت بهتری از خود به عنوان یک فرد توانمند خواهد داشت و دارای خودکارآمدی بالاتری خواهد بود، به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سرمایه­های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، دارایی­های فرد محسوب می­شوند و نقش مهمی در زندگی فرد ایفا می‌کنند (مثلأ فرد که دارای سرمایه فرهنگی بالاتری است، مدارک علمی بیشتری دارد، از لحاظ فرهنگ مطالعه در سطح بالاتری قرار دارد و کالاهای فرهنگی بیشتری از قبیل کتاب در دسترس دارد، و شخصی که دارای سرمایه اجتماعی بالاتری است، از مهارت‌های اجتماعی بالاتری برخوردار است) و مسلمأ این دارایی‌های فرهنگی و اجتماعی وی را نسبت به توانایی‌هایش خوش‌بین‌تر خواهد کرد. با بررسی تحقیقات مختلف به نظر می­رسدکه تأثیر سرمایه­ های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بر خودکارآمدی نادیده گرفته شده است.

بندورا (۱۹۹۱) از میان مهمترین عوامل در تبیین رفتارها، فعالیت­ها و کنترل کارکرد انسانی، هیچ کدام را مؤثرتر از خودکارآمدی نمی­داند. افراد با احساس خودکارآمدی بالا، مسائل و اهداف چالش­انگیز را به عنوان تکالیفی که می­توانند آن‌ها را با مهارت انجام دهند، انتخاب می­کنند و تعهد عمیقی نسبت به آن‌ها دارند. از سوی دیگر رضایت از زندگی بیانگر نگرش مثبت فرد نسبت به جهانی است که در آن زندگی می‌کند و در واقع همان احساس خشنودی  است که در پی دستیابی به آن زمانی نه ‌چندان کوتاه را سپری می‌نماید. رضایت از زندگی در واقع، فلسفه‌ای است که شخص آگاهانه برای زندگی خویش انتخاب کرده و نا‌خودآگاه آن را در ذهن دارد (خوارزمی، ۱۳۸۶).

تجربه شادکامی و رضایت از زندگی هدف برتر زندگی به شمار می‌رود و احساس غم و ناخرسندی اغلب مانعی در راه انجام وظایف فرد شمرده می‌شوند (آناس[۱]، ۱۹۹۳، به نقل از بیانی، ۱۳۸۶). رضایت‌مندی نوجوانان و جوانان از زندگی زمینه‌ساز گسترش رضایت آنان به حوضه‌های گوناگون اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. پژوهش‌های انجام شده در زمینه رضایت از زندگی در بین نوجوانان نشانگر آن است که رضایت از زندگی و تلقی مثبت از زندگی در گروه سنی دانش‌آموزان کاملأ متفاوت از بزرگسالان است و مستلزم مؤلفه‌های ویژه این گروه سنی است (زکی، ۱۳۸۶).

در این نوشتار، به­ به بررسی مفهوم خودکارآمدی و رضایت از زندگی پرداخته می­شود. در ادامه نیز مفاهیم سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد مطالعه و بررسی قرار می­گیرند.

۲-۱-۱- مفهوم خودکارآمدی

مفهوم خودکارآمدی در مرکز نظریه شناختی– اجتماعی آلبرت بندورا، قرار دارد که به باورها یا قضاوت‌های فرد در مورد توانایی‌های خود در انجام وظایف و مسئولیت‌ها اشاره دارد. بندورا (۱۹۸۶ و ۱۹۹۷)، بر این باور بود که خودکارآمدی یکی از مهم‌ترین عوامل تنظیم کننده رفتار انسان است. قضاوت‌های ناکارآمدی فرد در یک موقعیت، بیش‌تر از کیفیت و ویژگی‌های خود موقعیت فشارها را به وجود می‌آورند. افراد با خودکارآمدی کم، تفکرات بدبینانه درباره‌ی توانایی‌های خود دارند، بنابراین، این افراد از هر موقعیتی که بر اساس نظر آن‌ها از توانایی‌هایشان فراتر باشد، دوری می‌کنند در مقابل افراد با خودکارآمدی بالا، تکالیف سخت را به عنوان چالش‌هایی که می‌توانند بر آن‌ها مسلط شوند در نظر می‌گیرند (کارادیماس و کالانتزی ، ۲۰۰۴). در واقع منظور بندورا (۱۹۹۷) از باورهای خودکارآمدی، قضاوت‌هایی است که درباره توانایی در زمینه سازمان‌دهی و انجام تکالیف خاص صورت می‌گیرد و میزان خودکارآمدی بیانگر آن است که یک شخص تا چه اندازه به توانایی خود برای دستیابی به یک هدف مشخص اطمینان دارد. باورهای خودکارآمدی بر الگوهای تفکر و واکنش‌های هیجانی انسان اثر می‌گذارند و در حقیقت، این باورها تعیین کننده‌ها و پیش‌بینی‌کننده‌های قوی میزان دستیابی به هدف نهایی هستند. برخی صاحب‌نظران مانند پاجارس (۱۹۹۶) و شانک[۲] (۱۹۸۹) با انجام پژوهش خود دلایلی مبنی ‌بر صحت یافته‌های حاصل از پژوهش باندورا ارائه داده‌اند. براساس یافته‌های آن‌ها، افراد دارای خودکارآمدی بالا معمولاً در چهار حوزه مشخص، عملکرد بهتری نشان خواهند داد؛ اولین حوزه، انتخاب اهداف است.

۱- Annas

[۲] Schunk

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کارآفرینی و مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق کیفیت زندگی و پدیده بی سرپرستی و سلامت روانی و نظریه های آن
  • تحقیق رضایت از زندگی و نظریه های آن
  • تحقیق نظریه شناختی – اجتماعی بندورا و باورهای خودکارآمدی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.