تحقیق رضایت از زندگی و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رضایت از زندگی و نظریه های آن دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه :    ۴
مفهوم رضایت زناشویی وعوامل موثر برآن    ۷
نظریه های در ارتباط با تعامل در زندگی مشترک و رضایت از زندگی:    ۱۳
نظریه های عام :    ۱۴
نظریه های خاص :    ۱۴
نظریه توافق ارزشی :    ۱۴
نظریه مبادله :    ۱۵
نظریه فردی شدن سبک زندگی آنتونی گیدنز:    ۱۸
نظریه ناهمسان همسری :    ۲۶
نظریه همسان همسری :    ۲۸
نظریه اخلاقی گیلیکان :    ۳۱
پیشینه تحقیق :    ۳۲
تحقیقات انجام شده در خارج از ایران    ۳۲
تحقیقات انجام شده در ایران :    ۳۴
منابع و مأخذ    ۳۷

منابع

ساروخانی . باقر . ( ۱۳۷۰ ) ، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده ، تهران : انتشارات سروش .

صادقی ، سهیلا . ( ۱۳۸۹ ) مقاله . خشونت خانگی و استراتژی های زنان در مواجهه با آن ، مجله بررسی مسائل اجتماعی ایران ، شماره ۱ .

کارلسون ، جان . ( ۱۳۷۸ ) ، خانواده درمانی ، ترجمه شکوه نوابی نژاد ، تهران انجمن اولیا .

گیدنز ، آنتونی . ( ۱۳۷۸ ) . تجدد و تشخیص جامعه و هویت مشخص در عصر جدید ، ترجمه ناصر موفقیان ، تهران : نشرنی .

میلانی فر ، بهروز . ( ۱۳۷۰ ) بهداشت روانی ، تهران ، نشر ققنوس .

بلاچ ، سیدنی . ( ۱۳۷۰ ) . مقدمه ای بر روان درمانی ، ترجمه قرچه داغی ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد .

باومن ، زیگمونت ( ۱۳۸۴ ) عشق سیال ، ترجه عرفان ثابتی . تهران : ققنوس .

تانگ ، رزماری . ( ۱۳۸۷ ) درآمدی جامع بر نظریه های فمینیستی . ترجمه منیژه نجم عراقی ،  تهران ، نشرنی .

مهابادی راد ، ناهید و بچاری ، سمیه . ( ۱۳۷۱ ) روانشناسی ازدواج ، چگونه همسر آینده خود را انتخاب کنیم . تهران : انتشارات حافظ .

نوابی نژاد ، شکوه . ( ۱۳۷۷ ) ویژگی های و شرایط لازم دختر و پسر برای ازدواج در جوانی و تشکیل خانواده انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران .

نظری ، علی محمد ( ۱۳۸۸ ) . مبانی زوج درمانی و خانواده درمانی . تهران : نشرعلم .

وکیلی ، افسانه . ( ۱۳۶۷ ) پایان نامه فوق لیسانس . انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی .

مقدمه :

خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است و به عنوان کانون اصلی زندگی فردی و اجتماعی ،  نقش و کارکرد آن برای رشد و تعالی شخصیت فردی و هویت جمعی افراد و همچنین پرورش نسل آینده مورد توجه علوم اجتماعی بوده است . قرارگرفتن زنان به عنوان محور خانواده ویژگی خاصی را برای آنها ایجاد می کند . رضایتمندی زوجین یکی از مباحث قابل توجه در علوم اجتماعی است و یکی از علل اهمیت این موضوع در تفاوت جوامع به لحاظ معیارهای رضایت مندی است .

زنان نقش مهمی در خانواده داشته و همچنین اهمیت بالایی در تغییرات و تحولات آینده جامعه دارند . بنابراین رضایت زنان در خانواده ، مهمترین رکن سلامت روانی افراد خانواده است و در عین حال برای سلامتی اجتماعی در جامعه نیز اهمیت بسزایی دارد . یکی از عوامل موثر بر تحکیم خانواده رضایت زن از همسر است و به نظر می رسد ویژگی های همسر و سرمایه های اجتماعی او بر رضایت زن تأثیر می گذارد .

تحولات چشمگیر در سالیان اخیر در جامعه ما ، در نهاد خانواده و شکل گیری خانواده های هسته ای باعث ایجاد تغییراتی در کارکرد خانواده شده است . به نظر می رسد نسبت به گذشته در برخی کارکردهامانند کارکردهای  اقتصادی ، کارکردهای اجتماعی ، کارکردهای سیاسی و مذهبی خانواده تغییراتی صورت یافته ودر مقابل کارکرد عاطفی خانواده اهمیت مضاعفی یافته است.

درحال حاضر رفع نیازهای عاطفی افراد در یک خانواده هسته ای محدود به اعضای خانواده (زن ، شوهر و فرزندان ) است . درگذشته بخشی از روابط عاطفی ار روابط گسترده دیگر ، تأمین می شده در حالیکه امروزه تمام توقعات و انتظارات عاطفی محدود به اعضای خانواده است و توجه به ویژگی های فردی و رفتاری اشخاص اهمیت بیشتری پیدا کرده است .

همان طور که گیدنز معتقد است عاطفه گرایی افزایش پیدا کرده است افراد در رابطه ناب وابسته به فرد مقابل و روابط خاص هستند (گیدنز ، ۱۳۷۸ : ص ۱۲۹ ) . زنان در گذشته کمتر از زنان امروز خلاء عاطفه و ابراز احساسات از همسر را داشتند ، به نظر می رسد بین زنان جوان و مسن از نظر نوع نگاهشان به ابراز احساسات همسر تفاوت وجود دارد . زنان جوانتر بیشتر درگیر این مسئله هستند .

نحوه برخورد زنان در نسل های مختلف ( قدیم و جدید ) با نارضایتی ها هم در زندگی  متفاوت است .   زنان جدید ، عاملیت بیشتری را دارند تا زنان قدیم .

به نظرمی رسد زنان امروز با زنان گذشته تفاوت بسیاری کرده اند از مصادیق تفاوت ،  یکی تفاوت در توقعات است به طوریکه زنان این دوره به مناسک خانواده در معنای جدیدش بیشتر از گذشته اهمیت می دهند ( مثل سالگرد ازدواج ، تولد و … ) .

تفاوت دیگر در اهمیت دادن به ظاهر مردان است به طوریکه زنان نسل جدید به ویژگی های ظاهری مردان چه در عرصه عمومی و چه در عرصه خصوصی اهمیت بیشتری می دهند ( وضع ظاهر مردان ) و تفاوت دیگر مرزبندی زنان نسبت به خانواده است .

زنان امروز به دخالت دیگران در زندگی خصوصی شان ، در تربیت فرزندان حساس شده اند .    این مرزبندی با یک نحوه اعمال نظر پیوند می خورد بطوریکه تمایل دارند بیشتر اعمال نظر کنند و در سطوح فرهنگی ، اقتصادی و … می خواهند نقش جدی تری داشته باشند .

همه اینها نشان دهنده این است که زنان انتظار دارند که مردان هم به موازات تغییر در زندگی زنان تغییر کنند . در حالیکه نه تنها مردان تغییر چندانی نکرده اند حتی بعضی مردان در مقابل این تغییرات مقاومت هم می کنند .

مفهوم رضایت زناشویی وعوامل موثر برآن

رضایتمندی زنان :، در فرهنگ لغت بیان شده احساس رضایت یعنی تجربه راضی بودن یا نخواستن چیزی بیشتر از آنچه داریم ( قرچه داغی ، ۱۳۸۶ : ۱۷)

وینچ معتقد است رضایت زناشویی انطباق بین وضعیتی که وجود دارد و وضعیتی که مورد انتظار است  می باشد طبق این تعریف رضایت زناشویی وقتی وجود دارد که وضعیت موجود فرد در روابط زناشویی مطابق با آنچه که وی انتظار داشته باشد و نارضایتی زناشویی وقتی وجود دارد که وضعیت موجود فرد در روابط زناشویی با وضعیت مورد انتظار و دلخواه فرد منطبق نباشد . (سلیمانیان ، ۱۳۷۳ :۴۶ )

الیس می نویسد : طرق مختلفی برای تعریف رضایت زناشویی وجود دارد که یکی از بهترین تعاریف توسط هاکنیز انجام گرفته وی رضایت زناشویی را چنین تعریف می کند ( احساسات عینی از خشنودی ، رضایت و لذت تجربه شده توسط زن یا شوهر موقعی که همه جنبه های ازدواجشان را در نظر می گیرند ) رضایت یک متغیر نگرشی است و بنابراین یک خصوصیت فردی زن و شوهر محسوب می شود .

طبق تعریف فوق رضایت زناشویی در واقع نگرش مثبت و لذت بخشی است که زن و شوهر از جنبه های مختلف روابط زناشویی خود دارند و نارضایتی در واقع نگرش منفی و ناخشنود از جنبه های مختلف روابط زناشویی است. (سلیمانیان ، ۱۳۷۳ : ۴۶ ) .

البته نظر افراد در این باره که چه اموری رضایتبخش و یا نارضایتبخش است ، ممکن است  با گذشت زمان – رشد طبیعی انسان – تغییر کند .

رابطه ای را که یک زوج در بیست سالگی ، فوق العاده رضایتبخش می داند ممکن است در   چهل سالگی – با ایجاد علایق و شغلهای جدید در طی این سالها-  چندان رضایتبخش نیابد ، همچنین نامزدی که زمانی بهترین انتخاب تلقی می شده است ،  در صورتیکه امکان انتخاب نامزدهایی زیباتر و بهتر وجود داشته باشد ، احتمالاً دیگر آنچنان راضی کننده نخواهد بود . همچنین ممکن است با شروع زندگی ودیدن خطاهای همسر در طول سالها ، رضایت از همسر کاهش یابد .

از دهه ۱۹۵۰ پژوهشگران عوامل موثر بر رضایت زناشویی را بررسی کردند . جذابیتهای جسمی ، عاطفه ، منفی بافی ، سن ازدواج ، فرزندان ، زمینه اقتصادی –اجتماعی ، داشتن علایق وهدفهای یکسان و فعالیت جنسی ، همه عواملی هستند که مورد توجه بوده اند .

وینچ ودیگران ( ۱۹۷۴) هشت معیار موفقیت زناشویی را که در سه دهه گذشته بکار رفته را مشخص کرده اند . این معیارها عبارتند از ثبات ، انتظارات اجتماعی ، رشد شخصیت ، مصاحبت ، شادی ، رضایت ،سازگاری ، یکپارچگی . (سلیمانیان ، ۱۳۷۳ )

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق کیفیت زندگی و پدیده بی سرپرستی و سلامت روانی و نظریه های آن
  • تحقیق خودکارآمدی و رضایت از زندگی و سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی
  • تحقیق نظریه های روانشناسی، روان شناسی اجتماعی وجامعه شناسی درباره رضایت از زندگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.