تحقیق رویکرد های شناختی- رفتاری و روان نمایشگری افسردگی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق رویکرد های شناختی- رفتاری و روان نمایشگری افسردگی دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-  مبانی نظری    ۶
۲-۱- الگوی زیستی افسردگی    ۶
۲-۲- الگوی روان پویشی افسردگی    ۷
۲-۳- درمان روان پویشی افسردگی    ۸
۲-۴- الگوهای شناختی افسردگی    ۹
۲-۵- درمان شناختی    ۱۰
۲-۶- الگوی درماندگی آموخته شده افسردگی است    ۱۱
۲-۷- رویکرد رفتار درمانی    ۱۱
۲-۸- رویکرد مراجع- محور    ۱۲
۲-۹- رویکرد گشتالت درمانی    ۱۲
۲-۱۰- رویکرد وجودی    ۱۲
۲-۱۱- رویکرد منطقی-عاطفی-رفتاری    ۱۳
۲-۱۲- رویکرد تحلیل تبادلی    ۱۳
۲-۱۳- رویکرد شناختی    ۱۴
۲-۱۴- رویکرد جامع یا انتخابی    ۱۴
۲-۱۵- رویکرد سایکو در اما یا روان نمایشگری    ۱۴
۲-۱۶- تحقیقات انجام شده    ۱۵
۲-۱۶-۱- تحقیقات خارج از کشور    ۱۵
۲-۱۶-۲- تحقیقات داخلی کشور    ۲۲
منابع    ۴۲

منابع

نوابی­نژاد، شکوه و ریاحی­نیا، نصرت، مقایسه تأثیر مشاوره­ گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری و کتاب درمانی شناختی بر افسردگی زنان ۴۰ تا ۳۰ سال. مجله تحقیقات زنان (مطالعات زنان)، تابستان ۱۳۸۶، شماره ۱، ص۷۱-۴۵٫۰

نوابی­نژاد، شکوه. نظریه­های مشاوره و روان درمانی گروهی. تهران: انتشارات سمت، ۱۳۸۳٫

هاوتون، ک. کیس سالکووس. ج کوک و دکلارک. (۱۳۸۲). رفتار درمانی شناختی جلد اول. (ترجمه: حبیب­الله قاسم­زاده). تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار، ۱۳۸۷).

مولوی، پ. قمری گیوی، ح. رجبی، س. برهمند، ا. رسول­زاده، ب. (۱۳۸۴). «تأثیر روان نمایشگری بر افزایش مهارت­های اجتماعی و عزت نفس بیماران مبتلا به اسیکزوفرنیای نوع یک و دو». مجله توانبخشی، دوره دهم، شماره دوم، تابستان ۱۳۸۸٫ شماره مسلسل ۳۸، صص۴۹-۲۸٫

نامجو، حسین.(۱۳۸۱)، «بررسی اثربخشی آموزش گروهی به شیوه شناختی بر اختلالات خلقی مددیاران زن شاغل در مراکز توانبخشی معلولین ذهنی بهزستی اصفهان»، پایان­نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد واحد خوراسگان.

نوابی­فر، ف. آقایی، ۱٫ عمرانی فرد، و انتشار زنجانی، ح. معینی، پ. (۱۳۸۷). «اثربخشی و مقایسه گروه درمانی شناختی به شیوه منطقی- عاطفی- رفتاری و روش هومیوپاتی براختلال افسردگی زنان» مجله دانش و پژوهش در روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره ۳۷، صص۶۴-۴۱٫

یعقوبی نصرآبادی، محمد، میرهاتف، کاظم، احمدزاده، غلامحسین، تأثیر گروه درمانی شناختی رفتاری بر کاهش افسردگی و اضطراب بیماران مبتلا به اختلالات خلقی. مجله روانپزشکی و روان­شناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، پائیز ۱۳۸۲، شماره ۹۰، ص۶۴-۵۶٫

  K Treadwell (1990). Enriching Psychodrama Through the use of cognitive Behavioral Therapy Techniques. Journal of contempory psycholtherapy, V: 33/ 111-186.

Tia P. S. Oei (2007). The effectiveness of group cognitive behaviour therapy for nuipolar depressive disorders. Journal of Affective Disorders. V: 107/ 5-21.

Freres, D.R, Giiham, j.E. (2002). Preventing depressive symptoms in middle school students Journal of Emergency mental Heatth, 4, 31-40.

Hamamci, Z., (2006). Integrating psychodranna and cognitive behavioral therapy totreat moderate depression:university of Gaziantep, Turkey.Jclin psycho, 64(6), 728-746.

Seok- Mankwon, Tian P. S. Oei, (2003) Cognitive change processes in a group cognitive behavior therapy of depression, Journal of Behavior Therapy and Eperimental Psychiatry, Volume 30 (190-212).

مقدمه

افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات حیطه سلامت روان در جهان و علائم افسرده ساز، رایج ترین شکایت نوجوانان می باشد. میزان شیوع افسردگی در کودکان ۴/۰ تا ۵/۲ درصد و در نوجوانان ۴ تا ۸ درصد در آمریکا برآورد شده است و میزان شیوع آن در طی عمر برای نوجوانان سنین ۱۵ تا ۱۸ سال ۴ درصد تخمین زده شده است (رجبی۱۳۸۲).

بی تردید از آنجائی که نوجوانان یکی از گروههای در معرض خطر جدی این اختلال می­باشند لازم و ضروری است که از روشهایی علمی جهت بهبود علائم آنان استفاده نمود(رجبی۱۳۸۲).

افراد به منظور برطرف کردن نشانه­های ویژه یا مشکلات روانی مانند افسردگی،  مشکلات جنسی، اضطراب و اختلال­های روان تنی در گروه درمانی شرکت می­کنند، در گروه درمانی عوامل ناهشیار و گذشته فرد در بازسازی جنبه­های اصلی شخصیت مورد توجه قرار می­گیرد بنابراین، طول مدت گروههای درمانی در مقایسه باروشهای دیگر به مراتب بیشتر است. هدف کلی گروه درمانی افزایش آگاهی افراد از خودشان و دیگران و کمک به آنها در جهت روشن ساختن تغییراتی است که در زندگی مایل­اند بد آنها دست یابند و فراهم ساختن ابزارهای لازم برای انجام این تغییرات (کوری[۱]، ۱۹۴۲).

در اجرای گروههای درمانی از روشهای مختلفی استفاده می­شود؛ این روشها شامل موارد زیر هستند: فنون مربوط به ایجاد بازگشت به تجربه­های گذشته، روشهای کار با پویه­های  ناهشیار، و شیوه­هایی برای کمک به اعضاء در جهت تجربه دوباره موقعیتهای آسیب­زا بطوری که تخلیه هیجانی رخ دهد (کوری، ۱۹۴۲).

بلانتر[۲]، (۲۰۰۰) بیان می­دارد، رویکرد روان نمایشگری که از تصویرسازی ذهنی، تخلیل، اعمال بدنی و پویایی گروه استفاده می­کند،  ترکیبی از هنر، بازی، حساسیت عاطفی و تفکر صریح است که با تسهیل در رها کردن عواطف حبس شده، به افراد در کسب رفتارهای جدید و موثر و گشودن راههای نامکشوف، حل تعارض و همچنین شناخت قالب خویشتن کمک می­کند (اسحاقی، ۱۳۸۹).

مورنو(۲۰۰۰) معتقد است که اگر مراجعه کننده بداند که بیرون ریختن افکار درونی و عواطف بیان نشده به هر شکلی که باشد بوسیله درمانگر تحمل خواهد شد او با رغبت آنها را به نمایش گذاشته و به آرامش دست خواهد یافت (به نقل از اسحاقی، ۱۳۸۹).

فتحی(۱۳۸۱) در مورد روان نمایشگری بیان می­دارد که در این روش مراجع به جای آنکه در مورد تعارضات خویش سخن بگوید؛ به اجرای عملی آنها می­پردازد به عبارت دیگر در این روش فرد با بازی در نقش خویشتن، بدون نمایشنامه و طرح قبلی و از طریق تخلیه هیجانی می­تواند هیجانهای درونی خویش از قبیل خشم، ناراحتی و خوشحالی را از درون خود آزاد کرده و در جهت سلامت و ابرازگری هیجانی بیشتر حرکت کند، در جهت تحقق  این اهداف، روان نمایشگری از ابزارها و فنون متعددی همچون: من­های یاور، کارگردان، صحنه، فن بدل، وارونگی، نقش، آینه، تک­گویی، واقعیت بخشی و فنون دیگر استفاده می­کند(اسحاقی، ۱۳۸۹).

یکی دیگر از شیوه‌های مؤثر مورد استفاده در درمان افسردگی روش درمان «شناختی – رفتاری[۳]» است. این رویکرد شیوه‌ای، کوتاه مدت و معطوف به حال است که شایستگی­های رفتاری وشناختی که بیمار برای عملکرد سازگارانه در دنیای درون فردی و بین فردیش نیاز دارد را، آموزش می­دهد. تلاشی است بین درمانگر و بیمار، که به عنوان یک تیم همکار نگرانی­های بیمار را مورد خطاب قرار می­دهد (هی­یم برگ، ۲۰۰۲، به نقل از تقوی، ۱۳۸۴).

از آنجائی که عوامل روانی اجتماعی بسیاری با سبب شناسی افسردگی نوجوانی در ارتباط هستند، نظریه های مختلفی همچون، درماندگی آموخته شده، سبک اسناد منفی، طرحواره های شناختی غلط، نقص در خودگردانی و افکار ناکارآمد که هر کدام بر عامل یا عوامل خاصی از تعیین کننده های مؤثر بر افیردگی تأکید دارند، نظریه شناختی – رفتاری در تلاش است تا با ارائه مدلی تلفیقی از رویکردهای فوق ابزاری سودمند طراحی نموده تا اینکه بتوان از آن جهت توانمند سازی شناختی – رفتاری نوجوانان و بکارگیری فعال آن، خود و محیطش را تغییر دهد. لذا در تحقیقات زیادی اثربخشی این شیوه در درمان افسردگی و بهبود افکار ناکارآمد نوجوانان اثبات شده است ( بندورا،۱۹۹۹، هارینگتون، ۱۹۹۹و لوینسون، ۱۹۹۰).

۲- ۱ مبانی نظری

۲-۱- الگوی زیستی افسردگی

به اعتقاد الگوی زیستی، افسردگی اختلال بدن است. اگر چه در مجموع افسردگی می تواند بوسیله، مشکل موجود در هر یک از اندامهای بدن ایجاد شود، گمانه زنیها تقریباً بطور کامل بر مغز، و بویژه بر کاهش نوعی مواد (آمینهای بیوژنیک[۴]) متمرکز شده اند که به انتقال تکانه های عصبی در طول فواصل (سیناسپها­) موجود بین سلولهای عصبی ( نورون ها) کمک می کنند. چهار سر نخ وجود دارد که نشان می دهند بدن عمیقاً در افسردگی درگیر است (شویلر[۵]، ۱۹۷۴)، اولاً، افسردگی تا اندازه­ای بعد از دوره های تغییر فیزیولوژیکی طبیعی در زنان رخ می دهد: بعد از به دنیا آوردن کودک، هنگام یائسگی و درست قبل از قاعدگی. ثانیاً، شباهت قابل ملاحظه ای بین نشانه ها در فرهنگها، جنسیتها، سنین ونژادها حاکی از یک فرآیند زیستی زیر بنایی است. ثالثاً، درمانهای بدنی، بویژه داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و بازدارنده های منوآمینو اکسیداز، و شوک برقی تشنج آور، افسردگی را بطور موثری درمان می کنند و بالاخره اینکه، گاهی افسردگی بصورت عوارض جانبی داروها در افراد بهنجار ایجاد می شود؛ بویژه افسردگی می تواند بوسیله روزوپین[۶]  ایجاد شود که داروهای کاهش دهنده ی فشار خون است (شویلر، ۱۹۷۴)، این سرنخها عامل محرکی برای یافتن مبنای زیستی افسردگی بوده اند (روزنهان، سلیگمن[۷]، به نقل از سید محمدی، ۱۳۸۵).

[۱] – Corey

[۲] – Belanter

[۳]. Cognitive-Behavior Therapy

[۴]. Biogenic amines

[۵] . Shoiler

[۶].Proserpine

[۷] – Rosenhan & Seligman

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق افسردگی و نظریه های آن
  • تحقیق افسردگی، افکارناکار آمد و فراشناخت و مفهوم و نظریه ها و مدلهای آن
  • تحقیق افسردگی و اختلالات اضطرابی و اختلالات شبه جسمی و تعریف و تشخیص، علایم و نشانه‌ها ی آن
  • تحقیق طرحواره ، سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب و علل اختلال و دیدگاه ها و نظریه های مربوط به افسردگی و اضطراب
  • تحقیق سلامت روانی و اختلالات روانی و خلقی و افسردگی و نظریه‌های روان شناختی در مورد افسردگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.