تحقیق عوامل موثر بر اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری)

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق عوامل موثر بر  اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری) دارای ۵۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲-مقدمه    ۵
۲-۲-بخش اول : عامل های خانوادگی    ۹
۱-۲-۲- وراثت و ژنتیک    ۹
۱-۱-۲-۲- بازداری رفتاری    ۱۰
۲-۱-۲-۲-خلاصه و نتیجه گیری    ۱۱
۲-۲-۲- دلبستگی    ۱۱
۳-۲-۲-روابط خانوادگی    ۱۲
۱-۳-۲-۲- نزاع زناشویی    ۱۲
۲-۳-۲-۲-کیفیت ازدواج    ۱۳
۳-۳-۲-۲- هم والدینی    ۱۳
۴-۳-۲-۲-تاثیر سازگاری زناشویی بر فرزند پروری و اضطراب کودک    ۱۴
۴-۳-۲-۲- اندازه خانواده، ترتیب تولد و تسلط خواهر و برادری    ۱۶
۴-۲-۲- الگوبرداری والدین    ۱۸
۵-۲-۲- فرزندپروری    ۱۸
۱-۵-۱-۲-الگوی تربیتی استبدادی    ۱۹
۲-۵-۲-۲-فرزند پروری مقتدرانه    ۲۰
۳-۵-۲-۲-الگوی تربیتی سهل گیر    ۲۱
۶-۲-۲-رفتارهای خاص فرزند پروری    ۲۲
۷-۲-۲- شناخت و عقاید والدین    ۲۴
۱-۷-۲-۲- عقاید و شناخت در مورد رفتار اضطرابی    ۲۴
۲-۷-۲-۲- ادراک والدین از کنترل شخصی    ۲۵
۳-۷-۲-۲- شناخت به عنوان واسطه ی فرزند پروری و اضطراب    ۲۶
۳-۲- بخش دوم:سبک های تفکر    ۲۷
۱-۳-۲-نظریه های سبک های هوش    ۲۷
۲-۳-۲-نظریه خود مدیریتی ذهنی    ۲۸
۳-۳-۲-متغیر های موثر درشکل گیری سبک های تفکر    ۳۰
۱-۳-۲-۲-فرهنگ    ۳۰
۲-۳-۳-۲-جنسیت    ۳۰
۳-۳-۳-۲-سن    ۳۱
۴-۳-۳-۲-سبکهای تفکر والدین    ۳۱
۵-۳-۳-۲-مدرسه و شغل    ۳۱
۴-۳-۲-پژوهش ها مربوط به سبک تفکر    ۳۲
۵-۳-۲-نگرش های فرزند پروری    ۳۴
۱-۵-۳-۲-انتظارات نامناسب والدین از کودکان    ۳۴
۲-۵-۳-۲-فقدان همدلی نسبت به نیاز های کودک    ۳۵
۳-۵-۳-۲-عقیده ی قوی والدین در استفاده از تنبیه بدنی    ۳۶
۴-۵-۳-۲-معکوس شدن نقشهای والد- فرزند    ۳۷
۵-۵-۳-۲-اجحاف در توان واستقلال کودک    ۳۸
۶-۳-۲-خلاصه و نتیجه گیری    ۳۸
منابع و مأخد    ۴۰

 منابع:

شکری، امید.، کدیور، پروین.،  فرزاد، ولی الله.،  دانشور پور، زهره.(۱۳۸۶). بررسی تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی پرسشنامه سبک های تفکر(فرم کوتاه). مجله روانشناسی دانشگاه تبریز،۲، ۱۰۹-۸۳

شکری، امید.، کدیور، پروین.،  فرزاد، ولی الله.،  دانشور پور، زهره. (۱۳۸۵). رابطه سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. تازه های علوم شناختی. ۸، ۵۲ – ۴۴٫

شکری، امید.، کدیور، پروین.،  فرزاد، ولی الله.، سنگری،علی اکبر.، غنایی، زیبا   .(۱۳۸۵). نقش رگه های شخصیت و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارئه مدل های علی. فصلنامه پژوهش های روانشناختی.۹،۳۰-۴۰٫

قنبری، سعید.، نادعلی، حسین.، سید موسوی، پریسا.(۱۳۸۸). رابطه سبک های فرزند پروری با نشانه های درونی سازی شده در کودکان. مجله علوم رفتاری ، ۳ ، ۱۷۲-۱۶۷٫

بهرامی احسان، هادی.، باقرپور کماچالی ،صغری.، فتحی آشتیانی، علی.،  احمدی، علی اصغر،(۱۳۸۷). بررسی الگو های فرزند پروری با سلامت روانی و موفقیت تحصیلی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، ۳۸ ، ۸۷-۱۰۰٫

دادستان، پریرخ.(۱۳۸۰).روانشناسی مرضی تحولی، از کودکی تا بزرگسالی.چاپ چهارم.تهران: انتشارات سمت.

Zhang, L. F. and  Postiglione, G. A. (2001). Thinking styles, self-esteem, and socio-economic status. Personality and Individual Differences, 31, 1333-1346.

Zhang, L. F. (2004). Contributions of thinking styles to vocational  purpose beyond selfrated abilities. Psychological Reports, 94, 697−۷۱۴٫

Zhang,L.F (2009). Anxiety and thinking styles. Personality and Individnal Differences, 47, 347-351.

Zhang, L. F. (2004). Revisiting the predictive power thinking styles for academic performance. The Journal of Psychology, 138 (4): 351-370.

Zhang, L. F. (2010). Further Investigating Thinking Styles and Psychosocial Development in the Chinese Higher Education Context. Learning and Individual Differences, 20, 593–۶۰۳٫

Zhang, L. F. (2011). The developing field of intellectual styles: Four recent endeavours. Learning and Individual Differences ,21, 311–۳۱۸٫

Zhang, L. F. and Sternberg, R. J. (2005).A threefold model ofintellectual styles. Educational PsychologyReview, 17, 1-53.

 ۱-۲-مقدمه

تعاریف گوناگونی برای اضطراب وجود دارد که از یک مطالعه تا مطالعه دیگر متفاوت است. برای مثال بک ( ۱۹۷۲ به نقل از ژانگ[۱] ،۲۰۰۹) اضطراب را به عنوان یک واکنش هیجانی ناخوشایند تعریف می کند که با تخلیه هیجانات منفی تحت عنوان وحشت ، تنش و عصبی بودن همراه است . دریک تعریف کراسک[۲] (۱۹۹۹) بین صفت اضطرابی[۳] و حالت اضطرابی[۴] تمایز قائل می‌شود و تعاریفی برای هر یک از آنها ارائه می دهد. صفت اضطرابی یا روان رنجوری متشکل از علائم نامشخصی از ترس، نگرانی و دیگر حالت‌های خلقی منفی دیگری است که نشانه یک اختلال جداگانه نیست، صفت اضطرابی یک خصوصیت پایدار است که وقتی شدت پیدا کند، نشانگر یک آسیب‌پذیری کلی برای اختلالات خلقی است.

حالت یا  اختلالات اضطرابی (مثل هراس، اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی و …) نشان دهنده مجموعه‌ای از علائم اضطراب است که یک بیماری یا ناراحتی را مشخص می‌کند. در سالهای اخیر مطالعات مشخص کرده­اند اضطراب زمانی که در دوران کودکی و نوجوانی رخ دهد یک مسئله جدی است که حدوداً ۳ تا ۱۶ درصد از کودکان و نوجوانان با آن مواجه هستند ( (کوهن،کوهن، کاسن، ولز، هارتمارک و جانسون[۵]،۱۹۹۳). این حالت ممکن است در طول دوره کودکی و نوجوانی باقی بماند با تعدادی از پیامدای نامطلوب از قبیل رفتارهای ضد اجتماعی، مشکلات تحصیلی و همچنین ایجاد اختلالات بیشتر مرتبط است (رابین و سیلور من[۶]، ۲۰۰۰). علت اضطراب در کودکان هم متأثر از ژنتیک و هم تأثیرات محیطی است (گروس و هن[۷] ،۲۰۰۴؛استیونسون، باتن، و چرنر[۸]،۱۹۹۲). آسیب‌پذیری مربوط به ژنتیک شامل حالت‌های طبعی (سرشتی) مثل عاطفه منفی/ روان رنجوری (لونیگان و فیلیپس[۹]،۲۰۰۱)، و مؤلفه های رفتاری مثل بازداری رفتاری می شود (گلدسمیت و لمری[۱۰]، ۲۰۰۰). آنچه مشخص است اینکه در سبب شناسی اضطراب کودک عوامل گوناگونی می توانند نقش داشته باشند. در مروری بر تحقیقات، بیجلز و برنچمنت- تاوسنت[۱۱](۲۰۰۵) چهارگروه از متغیرهای خانوادگی موثر بر اضطراب کودک را مورد ملاحظه قرار می دهند( الف)سبک‌های دلبستگی، ب) جنبه‌های کارکرد خانوادگی، ج) شیوه‌های فرزند پروری،  د) عقایدی که والدین در مورد بچه‌هایشان دارند. که تحقیقات شواهدی را برای هر یک از این عوامل ارائه می‌دهند.

تعدادی از مدل‌های سبب شناسی اضطراب، رابطه والد – فرزند را به عنوان یک عامل اصلی در رشد اختلالات اضطرابی مورد توجه قرار می‌دهند به ویژه این مدلها پیشنهاد داده‌اند که در اضطراب، رابطه والد- فرزند متأثر از سبک‌های تعاملی محافظت بیش از حد یا دخالت بیش از حد است (هادسون و راپی[۱۲]، ۲۰۰۱).

مدل های نظری بر نقش فرزند‌پروری در رشد و ماندگاری اضطراب کودک تأکید دارند ( برایس- مکلئود ، جفری – وود، جان- ویز[۱۳]، ۲۰۰۶). تحقیقات زیادی ارتباط اضطراب کودک با ابعاد مختلف فرزند پروری و رفتارهای والدین را مورد پژوهش قرار داده‌اند و این عامل ها (سبک ها و رفتارهای فرزند پروری) را در ایجاد اضطراب کودک موثر یافته‌اند. برای مثال رابطه ی رفتارهایی از قبیل عیب‌جویی، عدم توجه مثبت، فقدان همدلی، کنترل بیش از حد با اضطراب مشخص شده است (ترنر، بیدل، روبرسون- نای و تروو[۱۴]، ۲۰۰۳) و همچنین رفتارهای منفی مادران با نشانه‌های درونی سازی شده در پسران و دختران رابطه دارد. تحقیقات جدید به سمت شناسایی مکانیسم‌های واسطه‌ای مرتبط با عوامل خانوادگی و اضطراب کودک متمایل شده‌اند. به عنوان مثال، مک گین، کوکر و ساندرسون[۱۵] (۲۰۰۵) ، در پژوهشی رابطه‌ی بین فرزند‌پروری، اضطراب و نقش واسطه‌ای تحریف شناختی را بررسی کردند و دریافتند که طرح واره‌ای شناختی منفی نقش واسطه‌ای در رابطه‌ی بین فرزند‌پروری نامناسب و اضطراب ایفا می‌کند.

یکی از متغیر هایی که می تواند بر رفتارهای فرزند پروری موثر باشد و آنها را شکل دهد، عقاید و نگرش هایی است که والدین در رابطه با تربیت فرزند دارند. نگرش‌های فرزند پروری، یک جنبه برجسته از تربیت و مراقبت از کودک محسوب می شود نگرش‌های فرزند‌پروری، تمایلات، حالات درونی، یا ارزیابی‌های آشکار والدین را در مورد رفتار والدینی نسبت به کودک ، ادراک آنها از کودکان و دیدگاه‌های آنها نسبت به رشد کودک را منعکس می‌کند. (هولدن و بوک[۱۶]، ۲۰۰۲). اگرچه نگرش‌های والدینی ممکن است همیشه و به طور دقیق با رفتارهای آنها همپوشی نداشته باشد (سیگل[۱۷]، ۱۹۹۲) ولی ارتباط بین نگرش و رفتار مادران مشخص شده است (ویتمن، بورکاوسکی، کیاگ، وید[۱۸]، ۲۰۰۱) و همین طور رابطه‌ی نگرش‌های فرزند پروری با کارکردهای مادر و کودک در نمونه‌های مختلف نشان داده شده است (هولدن، ۱۹۹۵). نگرش‌های فرزند‌پروری به طور خاص با رفتارهای معینی از والدین بخصوص در زمینه‌ تربیت رابطه دارد. (هولدن وبوگ، ۲۰۰۲).

۲-۲-بخش اول : عامل های خانوادگی

 ۱-۲-۲- وراثت و ژنتیک

اولین مکانیسمی که می تواند همپوشی بین  اختلالات اضطرابی والدین و کودک را توضیح دهد انتقال ژنتیکی است . مطالعات ژنتیکی رفتار تخمین زده اند که بیش از پنجاه درصد از آمادگی و استعداد اضطراب (مثل حساسیت برای اضطراب، بازداری رفتاری ، ترس از ارزیابی منفی) ارثی است و از والدین به کودکان منتقل می شود (استاین، جنگ، لیویسلی[۱]،۲۰۰۲). در مقایسه با زمینه و استعداد اضطراب ، سهم ژنتیک برای اختلالات خاص اضطرابی کمتر از ۳۰ درصد گزارش شده است (کندلر، نیئل، کسلر، هیز، ایوس،[۲]۱۹۹۲) . هم مطالعات خانوادگی و هم مطالعات بر روی دو قلوها سهم مشخصی از نقش ژنتیک در اختلالات اضطرابی کودکان نشان داده اند. اختلالات اضطرابی در کودکانی که والدین آنها دارای اختلالات اضطرابی یا اختلالات اضطرابی همراه با افسردگی (بیدل و تورنر[۳]، ۱۹۹۷به نقل از مانیاسیس، هادسون، وئب، آلبانو[۴]،۲۰۰۴)، اضطراب اجتماعی (مانچینی[۵]،۱۹۹۶،به نقل از مانیاسیس، هادسون، وئب، آلبانو،۲۰۰۴)، ترس از فضاهای باز (کاپس،سیگمن، سینا، هنکر، و والن[۶]،۱۹۹۶ به نقل از مانیاسیس، هادسون، وئب، آلبانو،۲۰۰۴) بودند گزارش شده است.چندین مطالعه بر روی دو قلوها (به عنوان مثال تاپر و مک گافین[۷]، ۱۹۹۵ به نقل از مانیاسیس، هادسون، وئب، آلبانو،) نقش ژنتیک را در اختلالات و نشان های اضطرابی کودکان نشان داده اند.

۱-۱-۲-۲- بازداری رفتاری[۸]

یکی ازعامل های سرشتی که در رابطه با اضطراب کودکی زیاد مورد آزمایش قرار گرفته است، صفتی بنام بازداری رفتاری است. بازداری رفتاری جنبه ای از خلق و خو است که در آزمایشگاه قابل اندازه گیری است که با تمایل محدود به کاوش و شناسایی و همین طور دوری از چیزهای جدید و تازه مشخص می شود (کاگن، رزنیک، گیبونز[۹]، ۱۹۸۸ به نقل از مانیاسیس، هادسون، وئب، آلبانو،۲۰۰۴)

وجود مداوم این ویژگی (بازداری رفتاری) در اوایل دوران کودکی، با اختلالات چندگانه اضطرابی در اواسط کودکی و با اضطراب اجتماعی در نوجوانی رابطه دارد(اسکارتز، اسنیدمن و کاگن[۱۰]، ۱۹۹۹ به نقل از مانیاسیس، هادسون، وئب، آلبانو،۲۰۰۴). بازداری رفتاری با مراقبت بیش از حد والدین در رفتار با کودک رابطه دارد (آنتونی، برون، بارلو[۱۱]، ۱۹۹۱) .

۱ – Stein,  Jang & Livesley

۲ – Kendler,  Neale,  Kessler,  Heath &  Eaves

۳ – Beidel & Turner

۱ – Manassis,Hudson,Webb & Albano

۲ – Mancini

۳ – Capps, Sigman, Sena, Henker & Whalen

۴ – Thapar & McGuffin

۵ – Behavior Inhibition

۶ – Kagan,  Reznick & Gibbons

۷ – Schwartz,  Snidman & Kagan

۸ – Antony, Brown & Barlow

۱- Zhang

۲- Craske

۳-Trait Anxiety

۴- State Anxiety

۵- Cohen, Cohen, Kasen, Velez , Hartmark ,& Johnson

۶ – Rabian,& Silverman

۷ – Gross & Hen

۱ – Stevenson, Batten, & Cherner

۲ – Lonigan & Phillips

۳ – Goldsmith& Lemery

۴ – Bögels & Brenchman- Toussaint

۵ – Hudson & Rapee,

۶- Bryce – McLeod,  Jeffrey –Wood, John – Weisz

۷- Turner, Beidel, Robertson-Nay, Tervo

۸ – McGinn, Cukor & Sanderson

۱- Holden & Buck

۲- Sigel

۳- Whitman, Borkowski, Keogh, Weed

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اضطراب و نظریه های آن
  • تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق راهبردهای مقابله با استرس و اضطراب و اختلالات اضطرابی
  • تحقیق طرحواره ، سیمای بالینی طرحواره های فعال مربوط به افسردگی و اضطراب و علل اختلال و دیدگاه ها و نظریه های مربوط به افسردگی و اضطراب
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.