تحقیق انواع و ویژگی های تحقیق و پژوهش ، تحقیق و پژوهش در زمینه ی تربیت بدنی و آسیب های پایان نامه‌های رشته ی تربیت بدنی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق انواع و ویژگی های تحقیق و پژوهش ، تحقیق و پژوهش در زمینه ی تربیت بدنی و آسیب های پایان نامه‌های رشته ی تربیت بدنی دارای ۶۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱) مقدمه    ۵
۲-۲) مبانی نظری    ۶
۲-۲-۱) تحقیق چیست؟    ۶
۲-۲-۲) اهمیت تحقیقات    ۷
۲-۲-۳)ویژگیهای تحقیق (دلاور، ۱۳۹۰)    ۹
۲-۲-۴) انواع پروژههای تحقیقاتی    ۱۱
۲-۲-۵) پژوهش چیست؟    ۱۱
۲-۲-۶) اهمیت و ضرورت پژوهش    ۱۳
۲-۲-۷) دیدگاه اسلام نسبت به پژوهش و دانش    ۱۳
۲-۲-۸) ویژگیهای پژوهشگر    ۱۵
۲-۲-۹) پایاننامهها یا رسالههای تحصیلی    ۱۵
۲-۲-۱۰) تدوین پایان نامه    ۱۶
۲-۲-۱۱) اهمیت پایان نامه    ۱۶
۲-۲-۱۲) اهداف پایان نامه و رساله    ۱۸
۲-۲-۱۳) ویژگی‌های یک پایان نامه ی خوب    ۱۹
۲-۲-۱۴) برنامه ی زمانبندی مراحل مختلف پایاننامه    ۲۱
۲-۲-۱۵) گزارش نهایی پایان نامه    ۲۳
۲-۲-۱۶) آسیب های پایان نامه‌های رشتهی تربیتبدنی    ۲۵
۲-۲-۱۶-۱) عدم وجود کلان نگری علمی    ۲۵
۲-۲-۱۶-۲) تمرکز موضوعها بر ارائهی اطلاعات    ۲۵
۲-۲-۱۶-۳) عدم تناسب میان طرح پایاننامه (پروپوزال) و پژوهش نهایی    ۲۶
۲-۲-۱۶-۴) نبود روش مشخص و علمی پژوهشی    ۲۶
۲-۲-۱۶-۵) انتخاب موضوعهای کلی    ۲۷
۲-۲-۱۶-۶)  انجام موضوعهای تکراری    ۲۸
۲-۲-۱۶-۷)  گرایش به موضوعهای غیرعلمی – پژوهشی و کماثر    ۲۸
۲-۲-۱۶-۸)  انتخاب موضوع‌های ناقص    ۲۸
۲-۲-۱۶-۹) سنتگرایی در انتخاب موضوعها و عدم توجه به موضوعهای جدید    ۲۹
۲-۲-۱۷) روند ارزیابی تحقیقات    ۳۰
۲-۲-۱۸) تعاریف ارزیابی    ۳۰
۲-۲-۱۹) کارکردها و ویژگیهای ارزیابی    ۳۱
۲-۲-۲۰) مراحل ارزیابی    ۳۲
۲-۲-۲۱) معیارهای ارزیابی    ۳۲
۲-۲-۲۱-۱) استاندارهای سودمندی    ۳۳
۲-۲-۲۱-۲) استانداردهای انجامپذیری    ۳۵
۲-۲-۲۱-۳) استانداردهای صحت ارزیابی    ۳۵
۲-۲-۲۱-۴) استانداردهای دقت    ۳۶
۲-۲-۲۲) پایاننامههای کارشناسی ارشد و نحوهی ارزشیابی آنها    ۳۸
۲-۲-۲۳) تحقیق و پژوهش در زمینهی تربیتبدنی و ورزش (موانع و راهکارها)    ۳۸
۲-۳) پیشینهی پژوهش    ۴۰
۲-۳-۱) پژوهش‏های داخلی    ۴۰
۲-۳-۲) پژوهشهای خارجی    ۴۷
۲-۴) جمعبندی فصل    ۵۶
منابع و ماخذ    ۵۷

منابع

اسحاقیان، مهدی(۱۳۸۲). می­خواهم پژوهشگر شوم. نشر نوشته، اصفهان.

بست، جان(۲۰۰۶). روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، چاپ دهم(۱۳۸۴)، انتشارات رشد، تهران.

حافظ نیا، محمدرضا(۱۳۸۸). مقدمه ای بر روش تحقیق. انتشارات سمت، تهران.

حری، عباس (۱۳۷۸). بررسی وضع پیشینه در پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی. اطلاع رسانی نگرش ها و پژوهش ها، نشر کتابدار، تهران.

حری، عباس(۱۳۷۱). طرح های تحقیقاتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تهران.

خبیری، محمد. بشارتی، مینا. آشوری، نرگس. رضوانفر، مریم(۱۳۹۰). تحلیل استنادی مآخذ رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه های تهران در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷٫ مدیریت ورزشی، شماره ۹، ص۱۲۳ -۱۰۹٫

خدادوست، مصطفی(۱۳۸۵). بررسی تحلیل محتوایی پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴٫ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

بسطامی، مسعود(۱۳۸۴). نخستین کنگره بین المللی نهضت تولید علم. جنبش نرم افزاری و آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.

افتخاری، یحیی. رضائیان، محسن. زارع بیدکی، محمد. عرب شاهی پاریزی، عابد(۱۳۹۲). بررسی وضعیت انتشار مقاله از پایان نامه های دفاع شده در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در فاصله سال­های ۱۳۸۶-۱۳۷۲٫ مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،دوره ۱۲، شماره ۷، ص۵۴۴-۵۳۱٫

امیری، رضا(۱۳۸۱). پژوهش علمی و موانع آن در ایران. فرهنگ پژوهش. شماره ۱۰۰، ص ۵۳-۵۲٫

ایزاک، استفان(۱۹۹۶). راهنمای تحقیق و ارزشیابی در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه علی دلاور، چاپ اول (۱۳۷۶). تهران: انتشارات ارسباران.

بازرگان، عباس(۱۳۸۲). ارزیابی عملکرد پژوهشی وزارت آموزش و پرورش. پژوهش نامه آموزش، شماره ۱۴، پژوهشکده تعلیم و تربیت.

علیشیری، غلامحسین. فخر جهانی، فرهاد. رخساری زاده، حمید. میر، سید محمد. حلی ساز، محمد تقی.حسینی،سید مرتضی(۱۳۸۹). ارزیابی پایان نامه های فارغ التحصیلان پزشکی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی از نظر اصول نگارش. مجله طب نظامی، دوره ۱۲، شماره ۲، ص ۷۹-۷۵٫

فیروزآبادی، سید احمد. پیری، صدیقه. حسینی، سید رسول. سلمانوندی، شاپور(۱۳۹۲). بررسی پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری رشته های مرتبط با موضوعات روستایی در دانشگاه تهران(۱۳۹۰-۱۳۷۹). مجله توسعه روستایی، دوره ۵، شماره ۱، ص ۸۸-۶۷٫

قاضی زاده، سهیلا (۱۳۷۶). عناوین پایان نامه های مراکز علمی کشور تا پایان سال ۱۳۷۶٫: آموزشکده تربیت بدنی سازمان تربیت بدنی، تهران.

 ۲-۱) مقدمه

«تحقیق» و «پژوهش» یکی از عمده‌ترین عوامل رشد و توسعه­ی جوامع بشری است. متأسفانه با بررسی تحقیقات انجام شده در ایران و مقایسه­ی کمی و کیفی آن­ها با کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، اختلاف قابل توجهی از نظر شاخص‌های تحقیق دیده می‌شود(دندار و لوییز[۱]،۱۹۹۸). انجام تحقیقات و استفاده از یافته‌های پژوهشی بسان مغزی متفکر و توانمند، مدیریت دانشگاه را در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی یاری می‌رساند. هدف اصلی از انجام تحقیقات در دانشگاه‌ها و صرف بودجه‌های پژوهشی و به‌کارگیری نیروی انسانی، بهبود کیفیت، کمک به تصمیم‌گیری مناسب، افزایش بهره‌وری و کارآیی سازمانی، اتخاذ راهبردهای مناسب، حل مشکلات و کارآفرینی است.

از این منظر پایان نامه به عنوان نتیجه­ی یک کار تحقیقاتی مورد توجه مخاطبان خود می باشد و توجه به کمیت و کیفیت آن­ها امری ضروری است و در واقع یکی از منابع مهم و با ارزش اطلاعات می­باشند که به ویژه برای استفاده در کتابخانه‌های دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردارند. پایان نامه تصویری است از قالب مورد پذیرش دانشگاه در ارائه­ی نتایج یک پژوهش می­باشد. بررسی موضوعات پایان­نامه در یک مقطع زمانی بیانگر خط سیر پژوهش دانشگاهی در همان مقطع است. پایان­نامه­ها از بُعد اجتماعی می­توانند با انجام پژوهش­های کاربردی، حل مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه در ابعاد مختلف را بر عهده گیرند.

بخش­های اصلی فصل دوم را مطالعات نظری و پژوهشی و ادبیات تحقیق تشکیل می­دهند. در قسمت اول، مبانی نظری تحقیق با استفاده از منابع و مآخذ مختلف مورد بررسی قرار می­گیرد؛ قسمت دوم نیز شامل نتایج تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج کشور در رابطه با بررسی و ارزیابی پایان­نامه­ها می­باشد.

با وجود این که در رابطه با پژوهش حاضر پیشینه­های زیادی به خصوص در ارتباط با رشته­ی تربیت­بدنی و علوم ورزشی در داخل و خارج از کشور وجود ندارد، با این حال تلاش شده است تا تحقیقاتی را که مرتبط با تحقیق مورد نظر بوده و به نوعی در رابطه با پایان­نامه­ها هستند، در این قسمت مطرح شوند.

۲-۲) مبانی نظری

۲-۲-۱) تحقیق چیست؟

تحقیق ‌از نظر لغوی، یعنی رسیدگی کردن و به کُنه مطلبی پی بردن. واژه­ی تحقیق ‌از زبان عربی گرفته ‌شده ‌است و در فرهنگ معین به معنای درست کردن، رسیدن، بر رسیدن، پژوهش، رسیدگی، بررسی، مطالعه، حقیقت و واقعیت (فرهنگ فارسی، ذیل واژه ‌تحقیق). تحقیق کوشش منظمی است که به منظور پاسخگویی به ‌یک ‌یا چند سؤال داده شده ‌است(بازرگان، ۱۳۸۲).  خواجه نوری(۱۳۹۲) در کتاب روش تحقیق، تحقیق را بدین صورت تعریف می‌نماید: «مجموعه ‌اقداماتی که به کمک مشاهدات در جهان ظاهری برای کشف قسمتی از مشخصات جهان حقیقی انجام می‌گیرد».

طبق یک تعریف کلاسیک نیز تحقیق عبارت است از نوعی فعالیت آگاه­‌ساز، پرسشگرانه‌ و چراجویانه برای دستیابی به پاسخ‌هایی مطلوب در خصوص موجودیت پدیده‌ای، امری یا حدوث حادثه‌ای و بالاخره شناخت و تفسیر ارتباط موجود بین عوامل مؤثر در کنش‌ها و واکنش‌ها از دیدگاه­های مختلف است. دایره‏‎‏المعارف علوم‌ اجتماعی (۱۳۸۰)، تحقیق را این­گونه ‌تعریف می‌کند: «تحقیق، فعالیت فشرده‌ای ‌است که مستلزم کشف ‌اطلاعات جدید یا کشف روابط جدید در یک نظریه به منظور تعمیم دادن نتایج آن است. تاکمن[۲]، (۱۹۷۲) تحقیق را کوششی ‌نظام‌مند به ‌منظور فراهم کردن پاسخ به تعدادی سؤال تعریف ‌می­کند. از نظر دلاور (۱۳۹۰)، تحقیق‌ مجموعه فعالیت­های منظمی ‌است که هدف آن کشف حقیقت یا رسیدن از علم ‌اندک به علم بیشتر است، خواه با آزمایش صرف و خواه با روش‌های دیگر و یا کاربرد روش علمی برای حل یک مسئله را تحقیق گویند(اسحاقیان،۱۳۸۲).

۲-۲-۲) اهمیت تحقیقات

در فرآیند پیچیده­ی علوم، فعالیت­های تحقیقاتی را می­توان به مثابه­ی بخشی از فعالیت­هایی به حساب آورد که در دهه­های اخیر، سخت مورد توجه قرار گرفته است و زیربنای نوآوری­ها و اقدامات مربوط به بهبود نظام­های آموزشی و تربیتی بوده و به عنوان یکی از پرجاذبه­ترین و بااهمیت­ترین عوامل به شمار رفته است. این­گونه فعالیت­ها در کشورهای مختلف جهان برای بررسی فرآیندهای آموزش و تربیت در ابعاد گوناگون آغاز گردیده و پژوهشگران بسیاری را مشغول کرده است. در نتیجه، مجموعه­ی قابل توجهی از روش­ها و اطلاعات مربوط به پژوهش گردآوری شده و در بسیاری از موقعیت­ها به کار گرفته شده است.

اغلب کشورهای جهان اعم از صنعتی یا در حال توسعه در دهه­ی ۱۹۶۰ از رونق بیشتری در حوزه­ی تحقیق برخوردار بوده­اند. ایجاد واحدهای تحقیقاتی در کنار دستگاه­ها و سازمان­های اجرایی و یا ایجاد مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاه­ها، نمونه­ی بارزی از این کوشش­ها بوده، اما در برخی از کشورها از جمله ایران این کوشش­ها چندان موفقیت­آمیز نبوده است (بازرگان، ۱۳۸۲). یکی از اصلی­ترین ارکان نظام تحقیقاتی، نظارت و ارزیابی تحقیقات است، زیرا در استحکام نظام و بهره­وری بیشتر از تحقیقات نقش بسیار تعیین­کننده­ای دارد. با اطمینان می­توان ادعا کرد بین تحقیقات و میزان پیشرفت حقیقی در هر کشور رابطه­ی مستقیمی وجود دارد. اهمیت و نقش تحقیقات در روند تحولات، توسعه و پیشرفت­های جوامع بشری از نیمه­ی دوم قرن بیستم، به طور مداوم در حال ارتقا و افزایش بوده است. در طی پنج سال اخیر تمامی کشورهای صنعتی و به تبع آن کشورهای موفق در حال توسعه با وقوف به نقش مهم و تعیین­کننده­ی تحقیقات در توسعه­ی بخش­های مختلف کشور، عمده توجه و اهتمام خود را در جهت تقویت و ارتقای سطح شاخص­های مختلف تحقیقات معطوف ساخته­اند (قاضی­زاده، ۱۳۷۶).

اما سؤالی که مطرح شدن آن در اینجا منطقی به نظر می­رسد این است که چرا تحقیق و ارزشیابی در علوم تربیتی و رفتاری بجا و دارای اهمیت است؟

در پاسخ به این سؤال باید خاطرنشان کرد که در تصمیم ­گیری و ارزیابی آموزشی، تحقیق و ارزشیابی تنها راهی است که به کمک آن می­توان از بین تصمیم­های موجود، مناسب­ترین تصمیم را برای معتبر ساختن اصلاحات آموزشی و بنیان­گذاری شیوه­های مؤثر به عنوان سدی علیه نوآوری­های بی­ارزش و موقتی، انتخاب کرد. در حال حاضر، از طرفی بخش خصوصی و دولتی، بودجه­های پژوهشی را بر اساس برنامه­ریزی خوب و روش­های ارزشیابی مناسب تأیید می­کنند و از طرف دیگر، تأثیر نقطه­نظرهای رفتارگرایی در علوم تربیتی و رفتاری موجب تأکید بر رفتارهای قابل مشاهده و عینی شده است. لازم به ذکر است که نفوذ تکنولوژی رایانه و روش سیستمی که به اطلاعات ورودی کمی نیاز دارند، موجب شده است که روابط و مفاهیم به صورت ریاضی و منطقی تعریف شوند. به همین علت، عملیات سیستمی بر اساس هدف­های نهایی شکل می­گیرند. سهولت و توانایی کلی کامپیوتر در مرتب کردن، ذخیره­سازی و پردازش سریع و اقتصادی اطلاعات موجب شده است که توده­ی عظیمی از اطلاعات با استفاده از روش­های پیچیده­ی آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند(ایزاک[۳]، ۱۹۹۶).

یادآوری می­شود که رشد علاقه­ی بخش صنعتی برای توسعه و گسترش مواد، ابزار و برنامه­های آموزشی، سیمای جدیدی را برای ارزشیابی فراهم ساخته است. آمادگی مردم، تکنیک­ها و امکانات مالی به منظور برآورده ساختن نیازهای پژوهشی و ارزشیابی در موقعیت­های آموزشی و عملی نیز از دیگر دلایل این مهم می­باشد. ضمن آن که پایداری یافته­های منفی یا بی­حاصل در ادبیات پژوهش­های آموزشی موجب طرح سؤال­های جدی درباره­ی اعتبار برنامه ­های آموزشی، هم از نقطه نظر قانونی و نوآوری و هم از نظر نکات اساسی و زیربنایی آن­ها شده است (ایزاک، ۱۹۹۶).

با این وجود باید اذعان نمود که در کشور ما و در شرایط رو به رشد کنونی، راه پیموده شده جز بخش کوچکی از مسیری که باید پیموده شود، به حساب نمی­آید. لذا نه تنها نباید به آنچه تاکنون صورت گرفته بسنده نمود، بلکه باید به این­گونه فعالیت­ها به مثابه­ی امری پویا و ضروری نگرسیت. چراکه آینده­ای که در پیش روی ماست ایجاب می­کند تا با استفاده از تحقیقات علمی، قدم­های مؤثری در پیشرفت فناوری برداریم. به علاوه، جهت پیشبرد نظام آموزشی به عنوان زیربنای هرگونه توسعه ناگزیریم به تحقیقات آموزشی و تربیتی بیافزاییم(حری، ۱۳۷۱). بنابراین برای دستیابی به اهداف علمی، پیشرفت و توسعه­ی حقیقی، توجه به تحقیقات و توصیف و ارزیابی آن­ها ضروری می­نماید. لازم به ذکر است، در رشته­ی تربیت­بدنی و علوم ورزشی بررسی­هایی که تاکنون روی تحقیقات و به خصوص پایان­نامه­ها انجام شده، بسیار محدود می­باشند.

[۱] Dundar and Lewis

[۲] Tuckman

[۳]  Issac

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.