541 views
پیشینه تحقیق انواع و ویژگی های تحقیق و پژوهش ، تحقیق و پژوهش در زمینه ی تربیت بدنی و آسیب های پایان نامههای رشته ی تربیت بدنی دارای ۶۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱) مقدمه ۵
۲-۲) مبانی نظری ۶
۲-۲-۱) تحقیق چیست؟ ۶
۲-۲-۲) اهمیت تحقیقات ۷
۲-۲-۳)ویژگیهای تحقیق (دلاور، ۱۳۹۰) ۹
۲-۲-۴) انواع پروژههای تحقیقاتی ۱۱
۲-۲-۵) پژوهش چیست؟ ۱۱
۲-۲-۶) اهمیت و ضرورت پژوهش ۱۳
۲-۲-۷) دیدگاه اسلام نسبت به پژوهش و دانش ۱۳
۲-۲-۸) ویژگیهای پژوهشگر ۱۵
۲-۲-۹) پایاننامهها یا رسالههای تحصیلی ۱۵
۲-۲-۱۰) تدوین پایان نامه ۱۶
۲-۲-۱۱) اهمیت پایان نامه ۱۶
۲-۲-۱۲) اهداف پایان نامه و رساله ۱۸
۲-۲-۱۳) ویژگیهای یک پایان نامه ی خوب ۱۹
۲-۲-۱۴) برنامه ی زمانبندی مراحل مختلف پایاننامه ۲۱
۲-۲-۱۵) گزارش نهایی پایان نامه ۲۳
۲-۲-۱۶) آسیب های پایان نامههای رشتهی تربیتبدنی ۲۵
۲-۲-۱۶-۱) عدم وجود کلان نگری علمی ۲۵
۲-۲-۱۶-۲) تمرکز موضوعها بر ارائهی اطلاعات ۲۵
۲-۲-۱۶-۳) عدم تناسب میان طرح پایاننامه (پروپوزال) و پژوهش نهایی ۲۶
۲-۲-۱۶-۴) نبود روش مشخص و علمی پژوهشی ۲۶
۲-۲-۱۶-۵) انتخاب موضوعهای کلی ۲۷
۲-۲-۱۶-۶) انجام موضوعهای تکراری ۲۸
۲-۲-۱۶-۷) گرایش به موضوعهای غیرعلمی – پژوهشی و کماثر ۲۸
۲-۲-۱۶-۸) انتخاب موضوعهای ناقص ۲۸
۲-۲-۱۶-۹) سنتگرایی در انتخاب موضوعها و عدم توجه به موضوعهای جدید ۲۹
۲-۲-۱۷) روند ارزیابی تحقیقات ۳۰
۲-۲-۱۸) تعاریف ارزیابی ۳۰
۲-۲-۱۹) کارکردها و ویژگیهای ارزیابی ۳۱
۲-۲-۲۰) مراحل ارزیابی ۳۲
۲-۲-۲۱) معیارهای ارزیابی ۳۲
۲-۲-۲۱-۱) استاندارهای سودمندی ۳۳
۲-۲-۲۱-۲) استانداردهای انجامپذیری ۳۵
۲-۲-۲۱-۳) استانداردهای صحت ارزیابی ۳۵
۲-۲-۲۱-۴) استانداردهای دقت ۳۶
۲-۲-۲۲) پایاننامههای کارشناسی ارشد و نحوهی ارزشیابی آنها ۳۸
۲-۲-۲۳) تحقیق و پژوهش در زمینهی تربیتبدنی و ورزش (موانع و راهکارها) ۳۸
۲-۳) پیشینهی پژوهش ۴۰
۲-۳-۱) پژوهشهای داخلی ۴۰
۲-۳-۲) پژوهشهای خارجی ۴۷
۲-۴) جمعبندی فصل ۵۶
منابع و ماخذ ۵۷
اسحاقیان، مهدی(۱۳۸۲). میخواهم پژوهشگر شوم. نشر نوشته، اصفهان.
بست، جان(۲۰۰۶). روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری. ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، چاپ دهم(۱۳۸۴)، انتشارات رشد، تهران.
حافظ نیا، محمدرضا(۱۳۸۸). مقدمه ای بر روش تحقیق. انتشارات سمت، تهران.
حری، عباس (۱۳۷۸). بررسی وضع پیشینه در پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی. اطلاع رسانی نگرش ها و پژوهش ها، نشر کتابدار، تهران.
حری، عباس(۱۳۷۱). طرح های تحقیقاتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه تهران.
خبیری، محمد. بشارتی، مینا. آشوری، نرگس. رضوانفر، مریم(۱۳۹۰). تحلیل استنادی مآخذ رساله های دکتری و پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه های تهران در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷٫ مدیریت ورزشی، شماره ۹، ص۱۲۳ -۱۰۹٫
خدادوست، مصطفی(۱۳۸۵). بررسی تحلیل محتوایی پایان نامه های دوره کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴٫ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
بسطامی، مسعود(۱۳۸۴). نخستین کنگره بین المللی نهضت تولید علم. جنبش نرم افزاری و آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
افتخاری، یحیی. رضائیان، محسن. زارع بیدکی، محمد. عرب شاهی پاریزی، عابد(۱۳۹۲). بررسی وضعیت انتشار مقاله از پایان نامه های دفاع شده در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در فاصله سالهای ۱۳۸۶-۱۳۷۲٫ مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان،دوره ۱۲، شماره ۷، ص۵۴۴-۵۳۱٫
امیری، رضا(۱۳۸۱). پژوهش علمی و موانع آن در ایران. فرهنگ پژوهش. شماره ۱۰۰، ص ۵۳-۵۲٫
ایزاک، استفان(۱۹۹۶). راهنمای تحقیق و ارزشیابی در روانشناسی و علوم تربیتی. ترجمه علی دلاور، چاپ اول (۱۳۷۶). تهران: انتشارات ارسباران.
بازرگان، عباس(۱۳۸۲). ارزیابی عملکرد پژوهشی وزارت آموزش و پرورش. پژوهش نامه آموزش، شماره ۱۴، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
علیشیری، غلامحسین. فخر جهانی، فرهاد. رخساری زاده، حمید. میر، سید محمد. حلی ساز، محمد تقی.حسینی،سید مرتضی(۱۳۸۹). ارزیابی پایان نامه های فارغ التحصیلان پزشکی یکی از دانشگاه های علوم پزشکی از نظر اصول نگارش. مجله طب نظامی، دوره ۱۲، شماره ۲، ص ۷۹-۷۵٫
فیروزآبادی، سید احمد. پیری، صدیقه. حسینی، سید رسول. سلمانوندی، شاپور(۱۳۹۲). بررسی پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری رشته های مرتبط با موضوعات روستایی در دانشگاه تهران(۱۳۹۰-۱۳۷۹). مجله توسعه روستایی، دوره ۵، شماره ۱، ص ۸۸-۶۷٫
قاضی زاده، سهیلا (۱۳۷۶). عناوین پایان نامه های مراکز علمی کشور تا پایان سال ۱۳۷۶٫: آموزشکده تربیت بدنی سازمان تربیت بدنی، تهران.
«تحقیق» و «پژوهش» یکی از عمدهترین عوامل رشد و توسعهی جوامع بشری است. متأسفانه با بررسی تحقیقات انجام شده در ایران و مقایسهی کمی و کیفی آنها با کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه، اختلاف قابل توجهی از نظر شاخصهای تحقیق دیده میشود(دندار و لوییز[۱]،۱۹۹۸). انجام تحقیقات و استفاده از یافتههای پژوهشی بسان مغزی متفکر و توانمند، مدیریت دانشگاه را در تصمیمگیری و برنامهریزی یاری میرساند. هدف اصلی از انجام تحقیقات در دانشگاهها و صرف بودجههای پژوهشی و بهکارگیری نیروی انسانی، بهبود کیفیت، کمک به تصمیمگیری مناسب، افزایش بهرهوری و کارآیی سازمانی، اتخاذ راهبردهای مناسب، حل مشکلات و کارآفرینی است.
از این منظر پایان نامه به عنوان نتیجهی یک کار تحقیقاتی مورد توجه مخاطبان خود می باشد و توجه به کمیت و کیفیت آنها امری ضروری است و در واقع یکی از منابع مهم و با ارزش اطلاعات میباشند که به ویژه برای استفاده در کتابخانههای دانشگاهی از اهمیت خاصی برخوردارند. پایان نامه تصویری است از قالب مورد پذیرش دانشگاه در ارائهی نتایج یک پژوهش میباشد. بررسی موضوعات پایاننامه در یک مقطع زمانی بیانگر خط سیر پژوهش دانشگاهی در همان مقطع است. پایاننامهها از بُعد اجتماعی میتوانند با انجام پژوهشهای کاربردی، حل مشکلات و مسائل مبتلا به جامعه در ابعاد مختلف را بر عهده گیرند.
بخشهای اصلی فصل دوم را مطالعات نظری و پژوهشی و ادبیات تحقیق تشکیل میدهند. در قسمت اول، مبانی نظری تحقیق با استفاده از منابع و مآخذ مختلف مورد بررسی قرار میگیرد؛ قسمت دوم نیز شامل نتایج تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج کشور در رابطه با بررسی و ارزیابی پایاننامهها میباشد.
با وجود این که در رابطه با پژوهش حاضر پیشینههای زیادی به خصوص در ارتباط با رشتهی تربیتبدنی و علوم ورزشی در داخل و خارج از کشور وجود ندارد، با این حال تلاش شده است تا تحقیقاتی را که مرتبط با تحقیق مورد نظر بوده و به نوعی در رابطه با پایاننامهها هستند، در این قسمت مطرح شوند.
تحقیق از نظر لغوی، یعنی رسیدگی کردن و به کُنه مطلبی پی بردن. واژهی تحقیق از زبان عربی گرفته شده است و در فرهنگ معین به معنای درست کردن، رسیدن، بر رسیدن، پژوهش، رسیدگی، بررسی، مطالعه، حقیقت و واقعیت (فرهنگ فارسی، ذیل واژه تحقیق). تحقیق کوشش منظمی است که به منظور پاسخگویی به یک یا چند سؤال داده شده است(بازرگان، ۱۳۸۲). خواجه نوری(۱۳۹۲) در کتاب روش تحقیق، تحقیق را بدین صورت تعریف مینماید: «مجموعه اقداماتی که به کمک مشاهدات در جهان ظاهری برای کشف قسمتی از مشخصات جهان حقیقی انجام میگیرد».
طبق یک تعریف کلاسیک نیز تحقیق عبارت است از نوعی فعالیت آگاهساز، پرسشگرانه و چراجویانه برای دستیابی به پاسخهایی مطلوب در خصوص موجودیت پدیدهای، امری یا حدوث حادثهای و بالاخره شناخت و تفسیر ارتباط موجود بین عوامل مؤثر در کنشها و واکنشها از دیدگاههای مختلف است. دایرهالمعارف علوم اجتماعی (۱۳۸۰)، تحقیق را اینگونه تعریف میکند: «تحقیق، فعالیت فشردهای است که مستلزم کشف اطلاعات جدید یا کشف روابط جدید در یک نظریه به منظور تعمیم دادن نتایج آن است. تاکمن[۲]، (۱۹۷۲) تحقیق را کوششی نظاممند به منظور فراهم کردن پاسخ به تعدادی سؤال تعریف میکند. از نظر دلاور (۱۳۹۰)، تحقیق مجموعه فعالیتهای منظمی است که هدف آن کشف حقیقت یا رسیدن از علم اندک به علم بیشتر است، خواه با آزمایش صرف و خواه با روشهای دیگر و یا کاربرد روش علمی برای حل یک مسئله را تحقیق گویند(اسحاقیان،۱۳۸۲).
در فرآیند پیچیدهی علوم، فعالیتهای تحقیقاتی را میتوان به مثابهی بخشی از فعالیتهایی به حساب آورد که در دهههای اخیر، سخت مورد توجه قرار گرفته است و زیربنای نوآوریها و اقدامات مربوط به بهبود نظامهای آموزشی و تربیتی بوده و به عنوان یکی از پرجاذبهترین و بااهمیتترین عوامل به شمار رفته است. اینگونه فعالیتها در کشورهای مختلف جهان برای بررسی فرآیندهای آموزش و تربیت در ابعاد گوناگون آغاز گردیده و پژوهشگران بسیاری را مشغول کرده است. در نتیجه، مجموعهی قابل توجهی از روشها و اطلاعات مربوط به پژوهش گردآوری شده و در بسیاری از موقعیتها به کار گرفته شده است.
اغلب کشورهای جهان اعم از صنعتی یا در حال توسعه در دههی ۱۹۶۰ از رونق بیشتری در حوزهی تحقیق برخوردار بودهاند. ایجاد واحدهای تحقیقاتی در کنار دستگاهها و سازمانهای اجرایی و یا ایجاد مراکز تحقیقاتی وابسته به دانشگاهها، نمونهی بارزی از این کوششها بوده، اما در برخی از کشورها از جمله ایران این کوششها چندان موفقیتآمیز نبوده است (بازرگان، ۱۳۸۲). یکی از اصلیترین ارکان نظام تحقیقاتی، نظارت و ارزیابی تحقیقات است، زیرا در استحکام نظام و بهرهوری بیشتر از تحقیقات نقش بسیار تعیینکنندهای دارد. با اطمینان میتوان ادعا کرد بین تحقیقات و میزان پیشرفت حقیقی در هر کشور رابطهی مستقیمی وجود دارد. اهمیت و نقش تحقیقات در روند تحولات، توسعه و پیشرفتهای جوامع بشری از نیمهی دوم قرن بیستم، به طور مداوم در حال ارتقا و افزایش بوده است. در طی پنج سال اخیر تمامی کشورهای صنعتی و به تبع آن کشورهای موفق در حال توسعه با وقوف به نقش مهم و تعیینکنندهی تحقیقات در توسعهی بخشهای مختلف کشور، عمده توجه و اهتمام خود را در جهت تقویت و ارتقای سطح شاخصهای مختلف تحقیقات معطوف ساختهاند (قاضیزاده، ۱۳۷۶).
اما سؤالی که مطرح شدن آن در اینجا منطقی به نظر میرسد این است که چرا تحقیق و ارزشیابی در علوم تربیتی و رفتاری بجا و دارای اهمیت است؟
در پاسخ به این سؤال باید خاطرنشان کرد که در تصمیم گیری و ارزیابی آموزشی، تحقیق و ارزشیابی تنها راهی است که به کمک آن میتوان از بین تصمیمهای موجود، مناسبترین تصمیم را برای معتبر ساختن اصلاحات آموزشی و بنیانگذاری شیوههای مؤثر به عنوان سدی علیه نوآوریهای بیارزش و موقتی، انتخاب کرد. در حال حاضر، از طرفی بخش خصوصی و دولتی، بودجههای پژوهشی را بر اساس برنامهریزی خوب و روشهای ارزشیابی مناسب تأیید میکنند و از طرف دیگر، تأثیر نقطهنظرهای رفتارگرایی در علوم تربیتی و رفتاری موجب تأکید بر رفتارهای قابل مشاهده و عینی شده است. لازم به ذکر است که نفوذ تکنولوژی رایانه و روش سیستمی که به اطلاعات ورودی کمی نیاز دارند، موجب شده است که روابط و مفاهیم به صورت ریاضی و منطقی تعریف شوند. به همین علت، عملیات سیستمی بر اساس هدفهای نهایی شکل میگیرند. سهولت و توانایی کلی کامپیوتر در مرتب کردن، ذخیرهسازی و پردازش سریع و اقتصادی اطلاعات موجب شده است که تودهی عظیمی از اطلاعات با استفاده از روشهای پیچیدهی آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرند(ایزاک[۳]، ۱۹۹۶).
یادآوری میشود که رشد علاقهی بخش صنعتی برای توسعه و گسترش مواد، ابزار و برنامههای آموزشی، سیمای جدیدی را برای ارزشیابی فراهم ساخته است. آمادگی مردم، تکنیکها و امکانات مالی به منظور برآورده ساختن نیازهای پژوهشی و ارزشیابی در موقعیتهای آموزشی و عملی نیز از دیگر دلایل این مهم میباشد. ضمن آن که پایداری یافتههای منفی یا بیحاصل در ادبیات پژوهشهای آموزشی موجب طرح سؤالهای جدی دربارهی اعتبار برنامه های آموزشی، هم از نقطه نظر قانونی و نوآوری و هم از نظر نکات اساسی و زیربنایی آنها شده است (ایزاک، ۱۹۹۶).
با این وجود باید اذعان نمود که در کشور ما و در شرایط رو به رشد کنونی، راه پیموده شده جز بخش کوچکی از مسیری که باید پیموده شود، به حساب نمیآید. لذا نه تنها نباید به آنچه تاکنون صورت گرفته بسنده نمود، بلکه باید به اینگونه فعالیتها به مثابهی امری پویا و ضروری نگرسیت. چراکه آیندهای که در پیش روی ماست ایجاب میکند تا با استفاده از تحقیقات علمی، قدمهای مؤثری در پیشرفت فناوری برداریم. به علاوه، جهت پیشبرد نظام آموزشی به عنوان زیربنای هرگونه توسعه ناگزیریم به تحقیقات آموزشی و تربیتی بیافزاییم(حری، ۱۳۷۱). بنابراین برای دستیابی به اهداف علمی، پیشرفت و توسعهی حقیقی، توجه به تحقیقات و توصیف و ارزیابی آنها ضروری مینماید. لازم به ذکر است، در رشتهی تربیتبدنی و علوم ورزشی بررسیهایی که تاکنون روی تحقیقات و به خصوص پایاننامهها انجام شده، بسیار محدود میباشند.
[۱] Dundar and Lewis
[۲] Tuckman
[۳] Issac
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر