پیشینه تحقیق بررسی مسیحیت دارای ۷۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مسیحیت ۶
بخش اول: خداشناسی ۷
مسیحشناسی: اناجیل همدید ۸
انجیل چهارم (انجیل یوحنا) و رسالات پولس ۱۰
تثلیث ۱۱
آباء مرتبط با رسولان ۱۳
پدران مدافعهگر ۱۸
یوستینوس(۱۱۰-۱۶۵م) ۱۸
ترتولیانوس(۱۴۵-۲۲۰م) ۲۱
کلمنس اسکندرانی(۱۵۰-۲۱۵م) ۲۵
اوریگنس(۱۸۵-۲۵۴م) ۲۷
ایرنائوس لئونی(۱۳۰-۲۰۰م) ۳۳
بخش دوم: نجاتشناسی ۳۸
گناه و نجات ۳۸
ملکوت خدا ۴۰
بازگشت و داوری عیسی ۴۱
نجاتشناسی از دید پولس ۴۳
نجاتشناسی از دید آباء کلیسا ۴۵
آباء مرتبط با رسولان ۴۶
رسالۀ دیداکه ۴۶
تاتیانوس(۱۱۰-۱۷۲م) ۴۸
کلمنس رومی ۴۸
پولیکارپوس ۴۹
آثناگوراس(۱۷۷م) ۵۰
تئوفیلوس انطاکیهای(۱۶۸-۱۱۵م) ۵۱
آباء کلیسا ۵۱
یوستینوس ۵۱
ترتولیانوس ۵۳
اوریگنس ۵۶
بخش سوم: انسانشناسی ۵۸
زنان ۶۰
بخش چهارم: جهانشناسی ۶۲
بخش پنجم: فرشتهشناسی ۶۴
فهرست منابع فارسی ۶۶
فهرست منابع انگلیسی ۷۰
ایلخانی، محمد، «پولس»، ارغنون، شمارۀ ۵ و۶، بهار و تابستان ۱۳۷۴٫
ـــــــ، ــــــ، «تثلیث از آغاز تا شورای قسطنطنیه»، معارف، دورۀ دوازدهم، شماره ۳، آذر ۷۴٫
ـــــــ، ــــــ، «مذهب گنوسی»، معارف، دورۀ دوازدهم، شماره ۱ و ۲، فروردین و آبان ۱۳۷۴٫
ـــــــ، ــــــ، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، تهران، سمت، ۱۳۸۹٫
ــــــــ، ــــــ، متافیزیک بوئتیوس(بحثی در فلسفه و کلام مسیحی)، تهران، انتشارات الهام، ۱۳۸۰٫
کونگ، هانس، زن در مسیحیت، ترجمۀ طیبه مقدم و حمید بخشنده، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۸۹٫
لاجوردی، فاطمه، «تثلیث»، دایره المعارف بزرگ اسلامی، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۸۵، ج ۱۴٫
آگوستین قدیس، شهر خدا، ترجمۀ حسین توفیقی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۹۲٫
ــــــــــــــ، اعترافات، ترجمۀ سایه میثمی، ویراستار مصطفی ملکیان، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی، ۱۳۷۹٫
تیسن، هنری، الهیات مسیحی، ترجمه ط. میکائیلیان، انتشارات حیات ابدی، بیتا.
معتمدی، منصور، «کشف انجیلهای نجع حمادی و بازنگری در اناجیل رسمی مسیحیت»، مطالعات اسلامی، شمارۀ ۶۵ و۶۶، پاییز و زمستان ۱۳۸۳٫
ـــــــ، ـــــــ، عبدی، ولی، «نگرشی تحلیلی و انتقادی به مفهوم لوگوس از یونان باستان تا آباءکلیسا»، مطالعات اسلامی، فلسفه و کلام، سال چهل و پنجم، شماره پیاپی، ۹۰، بهاروتابستان۱۳۹۰٫
در مسیحیت خداشناسی با مسیحشناسی ارتباط تنگاتنگی دارد، اما ما در اینجا سعی میکنیم تا حد ممکن این دو مفهوم را از هم تفکیک کنیم. وحدانیت و سهگانگی خداوند در الهیات مسیحی عین هم است. در عهدین، آیاتی راجع به تقسیمناپذیر بودن ذات الهی و وحدانیت او وجود دارد (تثنیه، ۳۹،۳۵:۴؛ اشعیا، ۵:۴۵ و۶؛ مرقس۳۲-۲۹:۱۲؛ اول قرنتیان ۸: ۴-۶؛ اول تیماتئوس، ۵:۲). افزون بر این، در کتاب مقدس تعدادی آیات، خداوند را موجودی نامحدود و بیکران توصیف میکنند (اول پادشاهان، ۲۷:۸؛ دوم تواریخ، ۶:۲؛ ۷:۱۳۹ و۸؛ اشعیا، ۱:۶۶؛ ارمیا، ۲۴:۲۳؛ اعمال رسولان، ۲۴:۱۷-۲۸)؛ اما برخی آیات دیگر صفات انسانی به او نسبت میدهند (پیدایش۵:۱۱؛ مزمور، ۹:۴۹؛ پیدایش، ۶:۶). مسیحیان خدای عهد عتیق را قبول دارند و به او لقب «پدر» نسبت میدهند. این خداوند، یکتا و خالق کل جهان است (پیدایش،۱؛ مزمور، ۱۳:۱۳۹-۱۶؛ اول قرنتیان، ۵:۸-۶). خداوند با اسامی و صفات متعددی وصف میشود، او روح است (یوحنا۲۴:۴) دارای گوشت و استخوان نیست (لوقا، ۳۹:۲۴)، نامرئی است (تثنیه،۱۵:۴-۱۹؛ خروج۲۰:۳۳؛ کولسیان، ۱۵:۱). در بعضی آیات گفته شده است نجاتیافتگان او را روزی خواهند دید (مزمور، ۱۵:۱۷؛ ۸:۵؛ عبرانیان، ۱۴:۱۲) در برخی دیگر، چنین آمده که مردم خداوند را دیدند(مکاشفه، ۴:۲۲). البته گویی در اینجا مقصود این است که مردم انعکاسی از جلال او را دیدند، اما ذات او را ندیدند[۱]. خداوند زنده است. بنابراین مشاهده میشود که در عهدین خداوند با صفات و ویژگیهای متعددی توصیف شده است. تعدادی آیات او را خدای واحد و تعدادی دیگر انسانوار توصیف میکنند. با این حال در مسیحیت خداشناسی با دو مفهوم مسیحشناسی و تثلیث پیوند خورده است که در ادامه به طور جداگانه به هر کدام خواهیم پرداخت.
پس از مصلوب شدن عیسی مباحث مسیحشناسی در بین پیروان او به شدت رواج یافت. بنابراین، تفاسیر مختلفی از شخصیت وجودی او به عمل آمد که هر تفسیری نشانگر دیدگاه خاصی بود. اولین گروه از پیروان عیسی پس از وی در شهر اورشلیم به «یهودی- مسیحی» معروف شدند. اینان تحت رهبری پطرس حواری و یعقوب برادر عیسی قرار داشتند. این دسته از مسیحیان بر این باور بودند که عیسی همان مسیح موعودِ قوم یهود است. آنان خود را یهودی میخواندند و در چارچوب یهودیت به منجی نظر داشتند و شریعت یهود را به جا میآوردند و شرط مسیحی شدن را یهودی بودن میدانستند. نکتۀ مهم در جهانبینی گروه مذکور این است که برای مسیح جنبه و وجود الهی قائل نبودند، او را پیامبری میدانستند که بیشتر از سایر پیامبران معجزاتی را انجام داده است. افزون بر این، روحالقدس در تفکرات آنها نقشی نداشت. در مقابل این نظر، افکار پولس قرار داشت که به عیسی جنبۀ الوهی بخشید[۲]. هر چند در کتاب مقدس، به عقیدۀ تثلیث و ارتباط اقانیم با یکدیگر تصریح نشده است اما تعدادی از آیات عهد جدید بعدها به ویژه در دورۀ آباء کلیسا مبنایی برای اعتقاد مذکور قرار گرفتند. حتی مسیحیان گاهی در این راستا به عهد عتیق نیز استناد میجستند. برای مثال ملاقات سه فرشته با حضرت ابراهیم در پیدایش (۲:۱۸) و حتی مزامیر (۱:۱۱۰) اغلب دال بر سهگانگی اشخاص تثلیث انگاشته شده است.
مسیحی که اناجیل همدید[۳] توصیف میکنند نسبتاً از الوهیت کمتری برخوردار است و از او اغلب با عنوان«پسر انسان» یاد میشود؛ هرچند که این اناجیل اساساً نظر یکسان و واحدی دربارۀ مسیحشناسی ارائه نمیکنند. از میان اناجیل چهارگانه، انجیل مرقس که متقدمترین و حدود هفتاد میلادی نگارش یافته است عیسی را شفادهندۀ قدرتمند (۵: ۲۵-۴۳؛ ۷: ۳۱-۳۷) و بیرون کنندۀ ارواح از جسم بیماران (۱: ۲۳-۲۷؛ ۵: ۱-۲۰)، پسرخدا و قدّوس خدا (۱: ۱؛ ۳: ۱۱؛ ۵: ۱۷؛ ۱: ۲۴) معرفی میکند. گویی عیسی نخستین بار و تنها در این انجیل در پاسخ به کاهن اعظم، خود را مسیح و پسر خدا و همچنین پسر انسان توصیف میکند (۱۴: ۶۱-۶۲). نویسندۀ انجیل متی هم مثل لوقا از انجیل مرقس استفاده کرده است. بنابراین، در این انجیل نیز بیشتر ازهمه بر بنوّت عیسی تأکید میشود (۴: ۳، ۶؛ ۱۴: ۳۳؛ ۱۶: ۱۶؛ ۲۶: ۶۳؛ ۲۷: ۴۳، ۵۴). پسر بودن عیسی براساس معرفت متقابل بین پدر و پسر توصیف میگردد (۲۷:۱۱). درانجیل لوقا و اعمال رسولان که به نظر میرسد نویسندۀ هردو یک نفر است، علاوه بر تأکید بر حیات و رسالت عیسی به بنوّت وی نیز اشاره شده است که این بنوّت به خاطر روحالقدس بینظیر است (لوقا، ۱: ۳۵؛۴ : ۳، ۹، ۴۱؛ ۸: ۲۸؛ ۲۲: ۷؛ اعمال، ۸: ۳۷؛۹: ۲۰؛ ۱۳: ۳۳). در نتیجه، دراناجیل همدید در بحث مسیحشناسی بیشتر بر پسر بودن عیسی تأکید میشود و این لقب حدود هفتاد بار تکرار شده است. همچنین، دربارۀ وجود الهی مسیح و منشأ وجودی او در اناجیل مذکور چندان بحث نشده است و عیسی منجی قوم یهود است و کاری به اقوام دیگر ندارد و اگر کاری برای قوم دیگر انجام میدهد در رابطه با نجات بنی اسرائیل است[۴].
مهمترین نکته در مسیح شناسی انجیل یوحنا اینهمانی مسیح با لوگوس است که این مسأله در هجده آیۀ نخستِ انجیل چهارم به چشم میخورد. در این آیات پنج مضمون اصلی مطرح است: ازلیت کلمه(آیه۱)، واسطۀ خلقت بودن کلمه(۲و۳و۱۰)، حیاتبخش بودن کلمه(۴و۵)، تجسم کلمه(۱۴)، و منکشف بودن کلمه(۱۸)[۵]. به طور خلاصه، مسیح در این انجیل هم با لوگوس ازلی یکی گرفته شده و هم از الوهیت برخوردار است. همچنان که در ادامه اشاره خواهد شد، نویسندگان مسیحی در دوران بعدی به طور عمده بر مسیح شناسی مبتنی بر لوگوس یوحنایی تأکید کردند.
در رسالات پولس، مسیح شناسی به گونهای دیگر نمایان میگردد. در رسالههای او که ازبین ۱۴ رساله، ۷ رساله منسوب به پولس است و بین سالهای ۵۰ تا ۶۰ میلادی نگارش یافتهاند، سه لقب عمده برای عیسی به کار رفته است؛ پروردگار (کولسیان، ۱: ۲-۳؛ رومیان، ۹:۱۰) که این لقب را نخستین بار مسیحیان یهودی یونانیزبان استعمال کردهاند، پسرخداوند (کولسیان، ۱۳:۱) و مسیح (اول قرنتیان، ۱۲:۱۲؛ ۱۵: ۲۲). رساله به عبرانیان نیز منسوب به هرکس که باشد، بنوّت الهی عیسی مهمترین مضمون مسیحشناسی این رساله است و این مفهوم درقالب واژههای کیهانی وجهانشمول بیان شده است (۱: ۱-۴؛ ۴: ۱۴؛ ۶: ۶؛ ). همچنین پولس در رسالاتش احتمالاً به تأثیر از متون حکمی یهودیت (برای مثال، حکمت،۷: ۲۲، ۲۴؛ ۸: ۱؛ امثال، ۲۲:۸) بر ازلی بودن مسیح اشاره میکند. بنابراین، مسیح ازلی در نگاه پولس کسی معرفی شده که به واسطۀ وی همه چیز به وجود آمده است (کولسیان، ۱۶:۱؛اول قرنتیان، ۶:۸؛ عبرانیان، ۱: ۱-۳ ) و همه چیز را در خود حفظ میکند (کولسیان، ۱۷:۱؛ عبرانیان، ۳:۱)[۶]. در نگاه او نه تنها خداوند پسر خود را فرستاد بلکه خدا در مسیح بود (دوم قرنتیان، ۵: ۱۹) و مسیح بر صورت خداوند بود (فیلیپیان، ۲: ۶).
در اناجیل به طور کلی از تثلیث (Trinity) و مباحث مرتبط با آن هیچ بحثی به میان نیامده است. با این حال، مضامین تعدادی آیات آن، بعدها مستمسک پدران کلیسا قرار گرفت. در برخی آیات فقط به یک و در برخی دیگر به دو و در اندک مواردی به هر سه شخص اشاره شده است. در مرقس[۷](۱۲: ۲۹) صریحاً یگانگی خداوند مورد تاکید قرار گرفته است. افزون بر این، در برخی آیات که مربوط به تعمید هستند فقط به اسم عیسی مسیح اشاره شده است (رومیان، ۳:۶؛ اول قرنتیان، ۲۳:۱۶، غلاطیان، ۲۷:۳، دوم تسالونیکیان، ۱۸:۳). در برخی دیگر از جمله رومیان، ۱۶:۱۵؛ اول قرنتیان، ۱۱:۶؛ دوم قرنتیان، ۲۱:۱-۲۲؛ اعمال، ۳۸:۲، ۸ :۱۶-۱۷، ۴۷:۱۰-۴۸، ۱۹: ۵-۶؛ دوم تسالونیکیان،۲ :۱۳-۱۴ عیسی و روح القدس به چشم میخورند. عبارت «از سوی پدر ما خدا و خداوند عیسی مسیح فیض و آرامش بر شما باد» در خیلی از آیات مشهود است. در این زمینه میتوان به اول قرنتیان ۳:۱؛ ۱۶: ۲۳؛ دوم قرنتیان، ۲:۱؛ غلاطیان، ۳:۱؛ ۶: ۱۸؛ افسسیان، ۲:۱؛ ۶: ۲۳-۲۴؛ فیلیپیان، ۲:۱؛ کولسیان، ۲:۱؛ اول تسالونیکیان، ۱:۱؛ دوم تسالونیکیان، ۲:۱؛ ۱۸:۳، فیلیمون، ۳ و ۲۵؛ اول تیماتئوس، ۲:۱؛ دوم تیماتئوس، ۲:۱؛ تیتوس، ۴:۱ اشاره کرد.
در همه این آیات علاوه بر اصطلاحات «فیض و آرامش» اسم خداوند و عیسی مسیح یا عیسی و روح نیز ذکر شده است. بنابراین در تعدادی از آیات مذکور فقط یک شخص (بیشتر عیسی مسیح) و در برخی دیگر دو شخص خداوند و مسیح ذکر شده است که از اینها میتوان به ترتیب به اعتقاد تکبخشی(unipartite) و دوبخشی(bipartite) یاد کرد[۸]. تعدادی آیات نیز در عهد جدید دلالت بر تثلیث دارند؛ یعنی در این آیات هر سه شخص خداوند پدر، پسر و روح القدس ذکر شده است: «فیض خداوند عیسی مسیح، محبت خدا و مشارکت روحالقدس با جمله شما باد». اول پطرس، ۲:۱؛ دوم قرنتیان، ۱۳:۱۳ و به ویژه متی ۱۹:۲۸ از مهمترین آیات تثلیثی به شمار میروند. «آنها را به نام پدر، پسر و روحالقدس تعمید دهید». در اینجا عقیدۀ سهبخشی(tripartite) به چشم میخورد[۹]. البته به نظر برخی محققان اینگونه آیات بهویژه متی، ۲۸: ۱۹ بعدها به کتاب مقدس اضافه شده است[۱۰].
[۱]. تیسن، هنری، الهیات مسیحی، ترجمه ط. میکائیلیان، انتشارات حیات ابدی، بیتا، ص۷۱٫
[۲]. ایلخانی، محمد، متافیزیک بوئتیوس، انتشارات الهام، ۱۳۸۰، ص ۲۴۲٫
[۳] . اناجیل مرقس، متی و لوقا به اناجیل همدید (Synoptic Gospels) معروف هستند؛ چرا که مطالب آنها درباره خیلی از مباحث از جمله مسیحشناسی مثل هم است.
[۴]. ایلخانی، محمد، «تثلیث از آغاز تا شورای قسطنطنیه»، معارف، دوره دوازدهم، شماره ۳، آذر ۷۴، ص ۷۸؛ همو، متافیزیک بوئتیوس، صص ۲۴۲-۲۴۳٫
[۵]. دربارۀ لوگوس در انجیل یوحنا و سنت مسیحیت و پیشینه آن در یونان باستان و یهودیت و همچنین راجع به سایر مباحث مسیحشناسی رک به: عبدی، ولی، «بررسی لوگوس در مسیحیت و مقایسه آن با کلمه در اسلام»، استاد راهنما، دکتر منصور معتمدی، دانشگاه فردوسی مشهد، دفاع شده در ۱۳۸۹، فصل دوم، لوگوس در مسیحیت.
[۶]. برای اطلاع بیشتر در این باره رک به:
Wolfson, Harry Austryn, The Philosophy of the Church Fathers, Harvard University Press, 1964, pp. 156-160, 168-176;
لاجوردی، فاطمه، «تثلیث»، دایره المعارف بزرگ اسلامی، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۸۵، ج ۱۴، صص ۵۰۹-۵۱۰٫
[۷]. چنین مضمونی در عهد عتیق (مثل، تثنیه، ۶: ۴) و همچنین در سایر جاهای عهدجدید (برای مثال، افسسیان، ۴: ۵) هم به چشم میخورد.
[۸]. Wolfson, Ibid, pp.149-150,153ff;
ویلکن، رابرت ال، «خدای سهگانه در کتاب مقدس و ظهور راستدینی»، مجموعۀ مقالات، ترجمه الیاس عارفزاده، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، قم، ۱۳۸۸، صص ۲۳۵-۲۳۷٫
[۹].Wolfson, Ibid.
[۱۰] . ایلخانی، محمد، «تثلیث از آغاز تا شورای قسطنطنیه»، همانجا.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر