تحقیق بررسی مسیحیت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی مسیحیت دارای ۷۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مسیحیت    ۶
بخش اول: خداشناسی    ۷
مسیحشناسی: اناجیل همدید    ۸
انجیل چهارم (انجیل یوحنا) و رسالات پولس    ۱۰
تثلیث    ۱۱
آباء مرتبط با رسولان    ۱۳
پدران مدافعهگر    ۱۸
یوستینوس(۱۱۰-۱۶۵م)    ۱۸
ترتولیانوس(۱۴۵-۲۲۰م)    ۲۱
کلمنس اسکندرانی(۱۵۰-۲۱۵م)    ۲۵
اوریگنس(۱۸۵-۲۵۴م)    ۲۷
ایرنائوس لئونی(۱۳۰-۲۰۰م)    ۳۳
بخش دوم: نجاتشناسی    ۳۸
گناه و نجات    ۳۸
ملکوت خدا    ۴۰
بازگشت و داوری عیسی    ۴۱
نجاتشناسی از دید پولس    ۴۳
نجاتشناسی از دید آباء کلیسا    ۴۵
آباء مرتبط با رسولان    ۴۶
رسالۀ دیداکه    ۴۶
تاتیانوس(۱۱۰-۱۷۲م)    ۴۸
کلمنس رومی    ۴۸
پولیکارپوس    ۴۹
آثناگوراس(۱۷۷م)    ۵۰
تئوفیلوس انطاکیهای(۱۶۸-۱۱۵م)    ۵۱
آباء کلیسا    ۵۱
یوستینوس    ۵۱
ترتولیانوس    ۵۳
اوریگنس    ۵۶
بخش سوم: انسانشناسی    ۵۸
زنان    ۶۰
بخش چهارم: جهانشناسی    ۶۲
بخش پنجم: فرشتهشناسی    ۶۴
فهرست منابع فارسی    ۶۶
فهرست منابع انگلیسی    ۷۰

 منابع

ایلخانی، محمد، «پولس»، ارغنون، شمارۀ ۵ و۶، بهار و تابستان ۱۳۷۴٫

ـــــــ، ــــــ، «تثلیث از آغاز تا شورای قسطنطنیه»، معارف، دورۀ دوازدهم، شماره ۳، آذر ۷۴٫

ـــــــ، ــــــ، «مذهب گنوسی»، معارف، دورۀ دوازدهم، شماره ۱ و ۲، فروردین و آبان ۱۳۷۴٫

ـــــــ، ــــــ، تاریخ فلسفه در قرون وسطی و رنسانس، تهران، سمت، ۱۳۸۹٫

ــــــــ، ــــــ، متافیزیک بوئتیوس(بحثی در فلسفه و کلام مسیحی)، تهران، انتشارات الهام، ۱۳۸۰٫

کونگ، هانس، زن در مسیحیت، ترجمۀ طیبه مقدم و حمید بخشنده، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۸۹٫

لاجوردی، فاطمه، «تثلیث»، دایره المعارف بزرگ اسلامی، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۸۵، ج ۱۴٫

آگوستین قدیس، شهر خدا، ترجمۀ حسین توفیقی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، ۱۳۹۲٫

ــــــــــــــ، اعترافات، ترجمۀ سایه میثمی، ویراستار مصطفی ملکیان، تهران، دفتر پژوهش و نشر سهروردی، ۱۳۷۹٫

تیسن، هنری، الهیات مسیحی، ترجمه ط. میکائیلیان، انتشارات حیات ابدی، بی­تا.

معتمدی، منصور، «کشف انجیل­های نجع حمادی و بازنگری در اناجیل رسمی مسیحیت»، مطالعات اسلامی، شمارۀ ۶۵ و۶۶، پاییز و زمستان ۱۳۸۳٫

ـــــــ، ـــــــ، عبدی، ولی، «نگرشی تحلیلی و انتقادی به مفهوم لوگوس از یونان باستان تا آباءکلیسا»، مطالعات اسلامی، فلسفه و کلام، سال چهل و پنجم، شماره پیاپی، ۹۰، بهاروتابستان۱۳۹۰٫

بخش اول: خداشناسی

در مسیحیت خداشناسی با مسیح­شناسی ارتباط تنگاتنگی دارد، اما ما در اینجا سعی می­کنیم تا حد ممکن این دو مفهوم را از هم تفکیک کنیم. وحدانیت و سه­گانگی خداوند در الهیات مسیحی عین هم است. در عهدین، آیاتی راجع به تقسیم­ناپذیر بودن ذات الهی و وحدانیت او وجود دارد (تثنیه، ۳۹،۳۵:۴؛ اشعیا، ۵:۴۵ و۶؛ مرقس۳۲-۲۹:۱۲؛ اول قرنتیان ۸: ۴-۶؛ اول تیماتئوس، ۵:۲). افزون بر این، در کتاب مقدس تعدادی آیات، خداوند را موجودی نامحدود و بی­کران توصیف می­کنند (اول پادشاهان، ۲۷:۸؛ دوم تواریخ، ۶:۲؛ ۷:۱۳۹ و۸؛ اشعیا، ۱:۶۶؛ ارمیا، ۲۴:۲۳؛ اعمال رسولان، ۲۴:۱۷-۲۸)؛ اما برخی آیات دیگر صفات انسانی به او نسبت می­دهند (پیدایش۵:۱۱؛ مزمور، ۹:۴۹؛ پیدایش، ۶:۶). مسیحیان خدای عهد عتیق را قبول دارند و به او لقب «پدر» نسبت می­دهند. این خداوند، یکتا و خالق کل جهان است (پیدایش،۱؛ مزمور، ۱۳:۱۳۹-۱۶؛ اول قرنتیان، ۵:۸-۶). خداوند با اسامی و صفات متعددی وصف می­شود، او روح است (یوحنا۲۴:۴) دارای گوشت و استخوان نیست (لوقا، ۳۹:۲۴)، نامرئی است (تثنیه،۱۵:۴-۱۹؛ خروج۲۰:۳۳؛ کولسیان، ۱۵:۱). در بعضی آیات گفته شده است نجات­یافتگان او را روزی خواهند دید (مزمور، ۱۵:۱۷؛ ۸:۵؛ عبرانیان، ۱۴:۱۲) در برخی دیگر، چنین آمده که مردم خداوند را دیدند(مکاشفه، ۴:۲۲). البته گویی در اینجا مقصود این است که مردم انعکاسی از جلال او را دیدند، اما ذات او را ندیدند[۱]. خداوند زنده است. بنابراین مشاهده می­شود که در عهدین خداوند با صفات و ویژگی­های متعددی توصیف شده است. تعدادی آیات او را خدای واحد و تعدادی دیگر انسان­وار توصیف می­کنند. با این حال در مسیحیت خداشناسی با دو مفهوم مسیح­شناسی و تثلیث پیوند خورده است که در ادامه به طور جداگانه به هر کدام خواهیم پرداخت.

مسیح ­شناسی: اناجیل همدید

پس از مصلوب شدن عیسی مباحث مسیح­شناسی در بین پیروان او به شدت رواج یافت. بنابراین،  تفاسیر مختلفی از شخصیت وجودی او به عمل آمد که هر تفسیری نشانگر دیدگاه خاصی بود. اولین گروه از پیروان عیسی پس از وی در شهر اورشلیم به «یهودی- مسیحی» معروف شدند. اینان تحت رهبری پطرس حواری و یعقوب برادر عیسی قرار داشتند. این دسته از مسیحیان بر این باور بودند که عیسی همان مسیح موعودِ قوم یهود است. آنان خود را یهودی می­خواندند و در چارچوب یهودیت به منجی نظر داشتند و شریعت یهود را به جا می­آوردند و شرط مسیحی شدن را یهودی بودن می­دانستند. نکتۀ مهم در جهان­بینی گروه مذکور این است که برای مسیح جنبه و وجود الهی قائل نبودند، او را پیامبری می­دانستند که بیشتر از سایر پیامبران معجزاتی را انجام داده است. افزون ­بر این، روح­القدس در تفکرات آنها نقشی نداشت. در مقابل این نظر، افکار پولس قرار داشت که به عیسی جنبۀ الوهی بخشید[۲]. هر چند در کتاب مقدس، به عقیدۀ تثلیث و ارتباط اقانیم با یکدیگر تصریح نشده است اما تعدادی از آیات عهد جدید بعدها به ویژه در دورۀ آباء کلیسا مبنایی برای اعتقاد مذکور قرار گرفتند. حتی مسیحیان گاهی در این راستا به عهد عتیق نیز استناد می­جستند. برای مثال ملاقات سه فرشته با حضرت ابراهیم در پیدایش (۲:۱۸) و حتی مزامیر (۱:۱۱۰) اغلب دال بر سه­گانگی اشخاص تثلیث انگاشته شده است.

مسیحی که اناجیل همدید[۳] توصیف می­کنند نسبتاً از الوهیت کمتری برخوردار است و از او اغلب با عنوان«پسر انسان» یاد می­شود؛ هرچند که این اناجیل اساساً نظر یکسان و واحدی دربارۀ مسیح­شناسی ارائه نمی­کنند. از میان اناجیل چهارگانه، انجیل مرقس که متقدم­ترین و حدود هفتاد میلادی نگارش یافته است عیسی را شفادهندۀ ­قدرتمند (۵: ۲۵-۴۳؛ ۷: ۳۱-۳۷) و بیرون کنندۀ ارواح از جسم بیماران (۱: ۲۳-۲۷؛ ۵: ۱-۲۰)، پسرخدا و قدّوس خدا (۱: ۱؛ ۳: ۱۱؛ ۵: ۱۷؛ ۱: ۲۴) معرفی می­کند. گویی عیسی نخستین بار و تنها در این انجیل در پاسخ به کاهن اعظم، خود را مسیح و پسر خدا و همچنین پسر انسان توصیف می­کند (۱۴: ۶۱-۶۲). نویسندۀ­ انجیل متی هم مثل لوقا از انجیل مرقس استفاده کرده است. بنابراین، در این انجیل نیز بیشتر ازهمه بر بنوّت عیسی تأکید می­شود (۴: ۳، ۶؛ ۱۴: ۳۳؛ ۱۶: ۱۶؛ ۲۶: ۶۳؛ ۲۷: ۴۳، ۵۴). پسر بودن عیسی براساس معرفت متقابل بین پدر و پسر توصیف می­گردد (۲۷:۱۱). درانجیل لوقا و اعمال رسولان که به نظر می­رسد نویسندۀ­ هردو یک نفر است، علاوه بر تأکید بر حیات و رسالت عیسی به بنوّت وی نیز اشاره شده است که این بنوّت به خاطر روح­القدس بی­نظیر است (لوقا، ۱: ۳۵؛۴ : ۳، ۹، ۴۱؛ ۸: ۲۸؛ ۲۲: ۷؛ اعمال، ۸: ۳۷؛۹: ۲۰؛ ۱۳: ۳۳). در نتیجه، دراناجیل همدید در بحث مسیح­شناسی بیشتر بر پسر بودن عیسی تأکید می­شود و این لقب حدود هفتاد بار تکرار شده است. همچنین، دربارۀ وجود الهی مسیح و منشأ وجودی او در اناجیل مذکور چندان بحث نشده است و عیسی منجی قوم یهود است و کاری به اقوام دیگر ندارد و اگر کاری برای قوم دیگر انجام می­دهد در رابطه با نجات بنی اسرائیل است[۴].

انجیل چهارم (انجیل یوحنا) و رسالات پولس

مهمترین نکته در مسیح­ شناسی انجیل یوحنا این­همانی مسیح با لوگوس است که این مسأله در هجده آیۀ نخستِ انجیل چهارم به چشم می­خورد. در این آیات پنج مضمون اصلی مطرح است: ازلیت کلمه(آیه­۱)، واسطۀ خلقت بودن کلمه(۲و۳و۱۰)، حیات­بخش بودن کلمه(۴و۵)، تجسم کلمه(۱۴)، و منکشف بودن کلمه(۱۸)[۵]. به طور خلاصه، مسیح در این انجیل هم با لوگوس ازلی یکی گرفته شده و هم از الوهیت برخوردار است. همچنان­ که در ادامه اشاره خواهد شد، نویسندگان مسیحی در دوران بعدی به طور عمده بر مسیح­ شناسی مبتنی بر لوگوس یوحنایی تأکید کردند.

در رسالات پولس، مسیح­ شناسی به گونه­ای دیگر نمایان می­گردد. در رساله­های او که ازبین ۱۴ رساله، ۷ رساله منسوب به پولس است و بین سال­های ۵۰ تا ۶۰ میلادی نگارش یافته­اند، سه لقب عمده برای عیسی به کار رفته است؛ پروردگار (کولسیان، ۱: ۲-۳؛ رومیان، ۹:۱۰) که این لقب را نخستین­ بار مسیحیان یهودی یونانی­زبان استعمال کرده­اند، پسرخداوند (کولسیان، ۱۳:۱) و مسیح (اول قرنتیان، ۱۲:۱۲؛ ۱۵: ۲۲). رساله به عبرانیان نیز منسوب به هرکس که باشد، بنوّت الهی عیسی مهمترین مضمون مسیح­شناسی این رساله است و این مفهوم درقالب واژه­های کیهانی وجهان­شمول بیان شده است (۱: ۱-۴؛ ۴: ۱۴؛ ۶: ۶؛ ). همچنین پولس در رسالاتش احتمالاً به تأثیر از متون حکمی یهودیت (برای مثال، حکمت،۷: ۲۲، ۲۴؛ ۸: ۱؛ امثال، ۲۲:۸) بر ازلی بودن مسیح اشاره می­کند. بنابراین، مسیح ازلی در نگاه پولس کسی معرفی شده که به واسطۀ­ وی همه چیز به وجود آمده است (کولسیان، ۱۶:۱؛اول قرنتیان، ۶:۸؛ عبرانیان، ۱: ۱-۳ ) و همه چیز را در خود حفظ می­کند (کولسیان، ۱۷:۱؛ عبرانیان، ۳:۱)[۶]. در نگاه او نه تنها خداوند پسر خود را فرستاد بلکه خدا در مسیح بود (دوم قرنتیان، ۵: ۱۹) و مسیح بر صورت خداوند بود (فیلیپیان، ۲: ۶).

تثلیث

در اناجیل به طور کلی از تثلیث (Trinity) و مباحث مرتبط با آن هیچ بحثی به میان نیامده است. با این حال، مضامین تعدادی آیات آن، بعدها مستمسک پدران کلیسا قرار گرفت. در برخی آیات فقط به یک و در برخی دیگر به دو و در اندک مواردی به هر سه شخص اشاره شده است. در مرقس[۷](۱۲: ۲۹) صریحاً یگانگی خداوند مورد تاکید قرار گرفته است. افزون ­بر این، در برخی آیات که مربوط به تعمید هستند فقط به اسم عیسی مسیح اشاره شده است (رومیان، ۳:۶؛ اول قرنتیان، ۲۳:۱۶، غلاطیان، ۲۷:۳، دوم تسالونیکیان، ۱۸:۳). در برخی دیگر از جمله رومیان، ۱۶:۱۵؛ اول قرنتیان، ۱۱:۶؛ دوم قرنتیان، ۲۱:۱-۲۲؛ اعمال، ۳۸:۲، ۸ :۱۶-۱۷، ۴۷:۱۰-۴۸، ۱۹: ۵-۶؛ دوم تسالونیکیان،۲ :۱۳-۱۴ عیسی و روح القدس به چشم می­خورند. عبارت «از سوی پدر ما خدا و خداوند عیسی مسیح فیض و آرامش بر شما باد» در خیلی از آیات مشهود است. در این زمینه می­توان به اول قرنتیان ۳:۱؛ ۱۶: ۲۳؛ دوم قرنتیان، ۲:۱؛ غلاطیان، ۳:۱؛ ۶: ۱۸؛ افسسیان، ۲:۱؛ ۶: ۲۳-۲۴؛ فیلیپیان، ۲:۱؛ کولسیان، ۲:۱؛ اول تسالونیکیان، ۱:۱؛ دوم تسالونیکیان، ۲:۱؛ ۱۸:۳، فیلیمون، ۳ و ۲۵؛ اول تیماتئوس، ۲:۱؛ دوم تیماتئوس، ۲:۱؛ تیتوس، ۴:۱ اشاره کرد.

در همه این آیات علاوه بر اصطلاحات «فیض و آرامش» اسم خداوند و عیسی مسیح یا عیسی و روح نیز ذکر شده است. بنابراین در تعدادی از آیات مذکور فقط یک شخص (بیشتر عیسی مسیح) و در برخی دیگر دو شخص خداوند و مسیح ذکر شده است که از این­ها می­توان به ترتیب به اعتقاد تک­بخشی(unipartite) و دو­بخشی(bipartite) یاد کرد[۸]. تعدادی آیات نیز در عهد جدید دلالت بر تثلیث دارند؛ یعنی در این آیات هر سه شخص خداوند پدر، پسر و روح ­القدس ذکر شده است: «فیض خداوند عیسی مسیح، محبت خدا و مشارکت روح­القدس با جمله شما باد». اول پطرس، ۲:۱؛ دوم قرنتیان، ۱۳:۱۳ و به ویژه متی ۱۹:۲۸ از مهم­ترین آیات تثلیثی به شمار می­روند. «آن­ها را به نام پدر، پسر و روح­القدس تعمید ­دهید». در اینجا عقیدۀ سه­بخشی(tripartite) به چشم می­خورد[۹]. البته به نظر برخی محققان این­گونه آیات به­ویژه متی، ۲۸: ۱۹ بعدها به کتاب مقدس اضافه شده است[۱۰].

[۱]. تیسن، هنری، الهیات مسیحی، ترجمه ط. میکائیلیان، انتشارات حیات ابدی، بی­تا، ص۷۱٫

[۲]. ایلخانی، محمد، متافیزیک بوئتیوس، انتشارات الهام، ۱۳۸۰، ص ۲۴۲٫

[۳] . اناجیل مرقس، متی و لوقا به اناجیل همدید (Synoptic Gospels) معروف هستند؛ چرا که مطالب آنها درباره خیلی از مباحث از جمله مسیح­شناسی مثل هم است.

[۴]. ایلخانی، محمد، «تثلیث از آغاز تا شورای قسطنطنیه»، معارف، دوره دوازدهم، شماره ۳، آذر ۷۴، ص ۷۸؛ همو، متافیزیک بوئتیوس، صص ۲۴۲-۲۴۳٫

[۵]. دربارۀ لوگوس در انجیل یوحنا و سنت مسیحیت و پیشینه آن در یونان باستان و یهودیت و همچنین راجع به سایر مباحث مسیح­شناسی رک به: عبدی، ولی، «بررسی لوگوس در مسیحیت و مقایسه آن با کلمه در اسلام»، استاد راهنما، دکتر منصور معتمدی، دانشگاه فردوسی مشهد، دفاع شده در ۱۳۸۹، فصل دوم، لوگوس در مسیحیت.

[۶]. برای اطلاع بیشتر در این باره رک به:

Wolfson, Harry Austryn, The Philosophy of the Church Fathers, Harvard University Press, 1964, pp. 156-160, 168-176;

لاجوردی، فاطمه، «تثلیث»، دایره المعارف بزرگ اسلامی، مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، ۱۳۸۵، ج ۱۴، صص ۵۰۹-۵۱۰٫

[۷]. چنین مضمونی در عهد عتیق (مثل، تثنیه، ۶: ۴) و همچنین در سایر جاهای عهدجدید (برای مثال، افسسیان، ۴: ۵) هم به چشم می­خورد.

[۸]. Wolfson, Ibid, pp.149-150,153ff;

ویلکن، رابرت ال، «خدای سه­گانه در کتاب مقدس و ظهور راست­دینی»، مجموعۀ مقالات، ترجمه الیاس عارف­زاده، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، قم، ۱۳۸۸، صص ۲۳۵-۲۳۷٫

[۹].Wolfson, Ibid.

[۱۰] . ایلخانی، محمد، «تثلیث از آغاز تا شورای قسطنطنیه»، همانجا.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق جرم‌انگاری اهانت به مقدسات مذهبی (زرتشت، یهودیت و مسیحیت) و رابطه اهانت به مقدسات با ارتداد
  • تحقیق هیجان و ابعاد آن (خوشایندی، برانگیختگی، غلبه)
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.