تحقیق تفکر و سبک های تفکر و فراگرد تغییر در سازمان و نظریه‌های مدیریت تعارض

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تفکر و سبک های تفکر و فراگرد تغییر در سازمان و نظریه‌های مدیریت تعارض  دارای ۴۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول- تفکر    ۵
۲-۱مقدمه:    ۵
۲-۱-۱ تعریف  تفکر    ۵
۲-۱-۲ا نواع سبک های تفکر    ۶
۲-۱-۳ تکنیک‌های تفکر جمعی خلاق    ۹
۲-۱-۴ نقش مدیران خلاق در ایجاد سازمان‌های خلاق    ۱۲
بخش دوم تغییر سازمانی    ۱۳
۲-۲ مقدمه:    ۱۳
۲-۲-۱ انسان و تغییر    ۱۴
۲-۲-۲اجزاء تغییر    ۱۵
۲-۲-۵ دلایل شکست تغییر    ۱۷
۲-۲-۶ فراگرد تغییر در سازمان    ۱۷
۲-۲-۷ تغییر سازمانی    ۱۸
۲-۲-۸ مدیریت تغییر وبهبود سازمان    ۲۵
۲-۲-۹   معنی و مفهوم بهبود سازمان    ۲۶
۲-۲-۱۰-ادبیات استراتژی مدیریت تعارض    ۲۸
۲-۱۱ تعارض    ۲۸
۲-۱۲- نظریه‌های مدیریت تعارض    ۲۹
۲-۱۳- منابع تعارض    ۳۲
۲-۱۳-۱- عوامل ایجاد کننده تعارض در سازمانها    ۳۲
۲-۱۳-۲- منابع تعارض سازمانی    ۳۴
۲-۱۴- انواع تعارض    ۳۵
۲-۱۵- نقش ارتباطات در تعارض    ۳۷
۲-۱۶- توسعه مهارت‌های  حل تعارض    ۳۸
بخش سوم -پیشینه تحقیق    ۳۹
۲-۳ مقدمه:    ۳۹
۲-۳-۱مطالعات گذشته:    ۴۰
منابع و مآخذ:    ۴۷
الف- منابع فارسی:    ۴۷
ب- منابع انگلیسی:    ۴۹
ج- منابع اینترنتی :    ۵۰

منابع:

خلج،مهران، نقش فرهنگ در پیشبرد اهداف استراتژیک سازما ن ها،۱۳۸۹،ماهنامه الکترونیکی راهکار مدیریت

آراسته،عبداله،۲۰۰۷،مقاله بازنگری در بهره وری،پایگاه مقالات علمی مدیریت

امامی‌پور، س. (۱۳۸۰). بررسی تحولی سبک‎های تفکر در دانش‎آموزان و دانشجویان و رابطه آن با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی. رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

امامی‎پور، س. و سیف، ع. (۱۳۸۲). بررسی تحولی سبک‎های تفکر در دانش‎آموزان و دانشجویان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی. فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، ۲(۳)، ۵۶-۳۵

امامی‌پور، س. و شمس‌اسفندآباد، ح. (۱۳۸۹). بررسی تحولی سبک‌های یادگیری و شناختی (نظریه‌ها و آزمون‌ها). چاپ دوم، تهران: سمت.

احمدی، م. (۱۳۸۴). اثربخشی آموزش انگیزش پیشرفت و تمرین خود بر تحول نظام خود و راهبرد‌های مسئله گشایی بین شخصی در دو سبک تحول شناختی عینی و انتزاعی دختران نوجوان. پایان‌نامه دکتری روان‌شناسی. دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران

کوانگ هو،تان، مترجم مدیریت بهره وری،۱۳۸۷، بهره وری وکنترل هزینه ،ناشر بنیاد مستضعفان وجانبازان انقلاب اسلامی

مرازنو، ر. ج.، رنکین، اس. سی.، هیوز، س. اس.، برنت، ر. اس.، سوهور، س. و جونز، ب. ف. (۱۳۸۰). ابعاد تفکر در برنامه‌ریزی درسی و تدریس. ترجمه ق. احقر. تهران: یسطرون (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی، ۱۹۹۸

موحدی،محمد مهدی و بامنی مقدم،محمد،۱۳۸۹،طرح ریزی و کنترل و بهبود کیفیت، ناشر شرح،جلد اول

مهدی زاده اشرفی، علی و حسینی،سید مهدی،۱۳۸۸، روش تحقیق در علوم انسانی، ناشر یکان

مهربان،رضا،بهینه سازی مستمر،۱۳۸۶،ناشر نما،چاپ اول

مؤمنی، منصور و فعال قیومی،علی،۱۳۸۹،تحلیل های آماری با استفاده از SPSS،ناشر مؤلف

یزدی،پریسا،۱۳۸۷،مقاله فرهنگ سازمانی از نقطه نظر رابرت کویین،ماهنامه الکترونیک راهکار مدیریت

بزرگزاد،احمد علی و خجسته پور ، علیرضا ،۱۳۸۴، ناشر مرجع دانش،مقاله بررسی موانع استقرار مدیریت کیفیت جامع در آموزش و ارائه الگوی مناسب

 بخش اول- تفکر

۲-۱مقدمه:

تفکر اصطلاحی است که در میان مردم کما بیش رواج دارد و همه آن را به نوعی به کار می گیرند. گرچه ممکن است برداشت درستی از آن نداشته باشند. با اندیشه و تفکر میتوان روابط بین پدیده هارا کشف کرد و به تولید دانش ومعرفت  پرداخت. بنابراین وظیفه ی نظام آموزشی به جای انتقال و انباشت اطلاعات  علمی، ایجاد شرایط مطلوب برای پرورش تفکر است. سبک تفکر که شیوه ترجیحی تفکراست، به بیان این موضوع می پردازد که آنچه در زندگی برای ما اتفاق می افتد نه تنها به میزان خوب  اندیشیدن، بلکه به چگونگی تفکر ما  نیز مربوط می شود (پارک[۱]، ۲۰۰۱) این فصل شامل دو  بخش مطالعه نظری تحقیق، و پیشینه پژوهش می باشد.

۲-۱-۱ تعریف  تفکر

اَندیشه یا فِکر یکی از نیروهای درونی انسان است که به مفاهیم مربوط است. کانت از جمله فیلسوفانی است که در کتابش با عنوان «سنجش خرد ناب» درباره فکر و مفاهیم به بحث پرداخته است

تفکر، عملی ذهنی است و زمانی مطرح می‌گردد که انسان با مسئله‌ای مواجه‌است و خواستار حل آن است. در این هنگام در ذهن، تلاشی برای حل مسئله آغاز می‌گردد که این تلاش ذهنی را، تفکر می‌نامند. فعالیت برای حل مسئله، از مراحلی تشکیل شده‌است که از تعریف مسئله به طور شفاف، روشن و ملموس، آغاز می‌گردد و با پیدا کردن راه حل‌هایی برای حل مسئله ادامه می‌یابد و با به کارگیریِ عملی بهترین راه حل و یافتن جواب نهایی به پایان می‌رسد. «تفکر سازمان دادن و تجدید سازمان در یادگیری گذشته جهت استفاده در موقعیت فعلی است.» «تفکر فرایندی رمزی و درونی است که منجر به یک حوزه شناختی می‌گردد که نظام شناختی شخص متفکر را تغییر می‌دهد.» «تفکر فرایندی است که از طریق آن یک بازنمایی ذهنی جدید به وسیله تبدیل اطلاعات و تعامل بین خصوصیات ذهنی، قضاوت، انتزاع، استدلال و حل مسئله ایجاد می‌گردد.»[۳] «تفکر ، تلاشی است ذهنی، برای پاسخ گویی صحیح و دقیق به سوالات ذهنی که به ابزاری چون منطق ، خرد ورزی،دانش،تجربه و درک صحیح موضوع نیازمند است. .» عبارت است از مرتب ساختن امور معلوم برای رسیدن به کشف مجهول. به عبارت دیگر فکر عبارت است از حرکت ذهن به سوی امور و مقدمات معلوم و سپس حرکت از آن امور معلوم به سوی کشف مقصود(مجتهدی،۱۳۷۸).

۲-۱-۲ نواع سبک های تفکر

هر یک از روش‌های تفکری را می‌توان متدهایی دانست که به کمک آنها، قسمتی از فرایند حل مسئله، با موفقیت طی می‌شود. تفکر برتر تفکری است که از بهترین روش‌ها به حل مساله برسد.

سبک تفکر یک توانایی نیست؛  بلکه به چگونگی استفاده فرد از توانایی هایش اشاره دارد. در این پژوهش؛محقق پس از مطالعه انواع سبکهای تفکر، از الگوی سبک تفکر استرنبرگ که شامل سبکهای تفکر (قضاوت گر ،قانون گذار ،اجرایی ،کلی نگر ،جزیی نگر ،درون گرا ،برون گرا ،آزاد اندیش ،محافظه کار)است بهره گرفته است.

سبک تفکر اجرایی: افراد با سبک تفکر اجرایی مایلند از مقررات پیروی کرده و کارهایی را بعهده بگیرند که از قبل طرح ریزی و سازمان دهی شده است.سبک تفکر قانون گذار: افراد قانون گذار دوست دارند قوانین را خود وضع کنند و به مسایلی بپردازند که قبلاً طرح ریزی و سازمان دهی نشده باشند.سبک تفکر قضاوتگر: افراد قضاوتگر مایلند قوانین و مراحل انجام کار را ارزیابی کرده و درباره هرچیزی قضاوتی داشته باشند.

سبک تفکردرون گرا: افراد  درون گرا با امور درونی سر و کار دارند آنها به درون نگری، وظیفه مداری ،کناره گیری از دیگران و گهگاه نا آگاهی اجتماعی گرایش دارند؛ سبک تفکر برون گرا: افراد برونگرا بیشتر به محیط بیرون گرایش دارند و مردم دار هستند. غالباً دارای حساسیت اجتماعی هستند و از آنچه برای دیگران اتفاق می افتدآگاهی دارند؛ سبک تفکر کلی نگر: افرادکلی نگر ترجیح می دهند مسایل را در سبک وسیع و انتزاعی مورد بررسی قراردهند؛ سبک تفکر جزیی نگر: افرادجزیی نگر روی جزییات تاکیددارند. آنها مایلند به جهت های عملی یک موضوع هدایت شوند واهل عمل هستند؛ سبک تفکرآزاداندیش: این افراددوست دارند فراتر از قوانین و برنامه های موجود فکر کنند و به دنبال حداکثر تغییر هستند و موقعیت های پیچیده و مبهم را دنبال می کنند؛ سبک تفکر محافظه کار: محافظه کاران دوست دارند به قوانین و برنامه های موجود وفادار بمانند و به دنبال حداقل تغییر هستند واز موقعیت های پیچیده و مبهم اجتناب   می کنند. (استرانبرگ، ۱۳۸۱).

همچنین می توان سبک های ذیل را برشمرد:

۱)تفکر مستقل یا مطلق: تفکری است فارغ و رها شده از ذهنیت گرایی، منابع تجربی، تجارب هیجانی، تفکر منطقی، دوگانگی و جدایی موضوع و ذهن

۲)تفکر انتزاعی:تفکری است که جزئی از موضوع را از دیگر اجزا تفکیک نموده و بدون توجه به اجزای دیگر، آن را مورد ملاحظه قرار می دهد.

۳)تفکر تحلیلی: بر پایه جدا سازی یک موضوع به عناصر و اجزای تشکیل دهنده آن. فرق آن با تفکر انتزاعی در توجه یکسان به همه اجزا است.

۴)تفکر عقل سلیم: یک راه طبیعی و درونی تفکر است.این تفکر کاملاً با خرد پذیری، وجدان، استانداردهای اخلاقی و هنجارهای اجتماعی مرتبط است.

۵)تفکر مفهومی: این تفکر مبتنی بر فرآیند ادراکی مفهوم پردازی یا مفهوم آفرینی است. و بر ویژگی های درونی ساختار ذهن و مرتبط است. به عبارت دیگر، زبان و فکر از طریق این تفکر با هم مرتبط هستند.

۶)تفکر عینی: بر خلاف تفکر انتزاعی با ذات ملموس دنیای واقعی سرو کار دارد و با مفاهیم و ایده های انتزاع شده از موجودات و پدیده های حقیقی رابطه ای ندارد.

۷)تفکر کیهانی : تفکر کیهانی (جهان شمول) برخلاف تفکر خود محور، هنگام بررسی معانی حوادث گذشته و ترتیب حوادث آینده، به جهان و تمام عالم رجوع می کند

۸)تفکر انتقادی: تفکر انتقادی به معنی تفکر بی طرفانه است. تفکر انتقادی از جزم گرایی و شکاکیت اجتناب می کند و درتلاش برای پیدا کردن راه میانه ای است که از یک طرف فلسفه کل نگر در نظر گیرد و از طرف دیگر اصول را از منظری دیگر بازنگری کند و در این راه همانطور که از آخرین مفاهیم و پیشرفت های علوم استفاده می کند از پیشرفت های قبلی بشر نیز بهره مند شود.

۹)تفکر خود محور از آنجایی که انسانها بطور طبیعی خود محور هستند، برای تبدیل آن به یک تفکر برونگرا، کل نگر و فراگیر، احتیاج به تلاشی ارادی و آگاهانه داریم.

۱۰)تفکر هیجانی: تفکر هیجانی (عاطفی) مبتنی بر پایه تجربیاتی چون احساسات، هیجانات، عواطف و … می باشد. این تفکر کارکردی تنظیمی دارد؛ ، تفکر هیجانی نسبی است و با پیشداوری ها، هنجارهای اجتماعی، ارزشهای فرهنگی و … تغییر می کنند.

۱۱)تفکر تجربی: تفکر تجربی مبتنی بر تجربیاتی است که از طریق حواس پنجگانه به انسان منتقل می شود. درست برخلاف تفکر مستقل یا مطلق که خود را از تجارب فارغ می کرد.

۱۲)تفکر کارکردی: تفکری است که کارکردها و روابط سببی را در نظر می گیرد و زیر مجموعه ای از تفکر علمی است.

۱۳)تفکر کل نگر: این تفکر تلاشی است برای غلبه بر محدودیت های طبیعی دانش ارجاعی ما و این تنها با گذشتن از مرزهای تعیین شده دانش ارجاعی و با استفاده از تفکر تغییر پذیر و آزادای گمانه زنی میسر است

۱۴)تفکرشهودی: تفکر شهودی در واقع برترین قابلیت نهفته ذهن است که فراسوی محدودیت های تفکر عقلایی یا منطقی است و به امکانات و قابلیت های ناشناخته و قدرت مغز ما منتهی می شود

۱۵)تفکر منطقی : به طور کلی تفکر منطقی یک نظر کاملاً عقلایی است که بر طبق قاعده های صحیح و منطقی پایه گذاری شده است.

۱۶)تفکر جزء نگر: این سبک فکری در مقابل تفکر کل نگر است و سعی می کند مفاهیم و پدیده های پیچیده را با تحلیل اجزای سازنده آن بهتر درک کند و آنها را به جنبه های اساسی و مقدماتی تبدیل کند.

۱۷)تفکر علمی: تفکر علمی تفکری است بر پایه روشهای علمی و ایده ها و نظریات مبتنی بر علم.روش علمی است که از لحاظ عقلایی قابل پذیرش و معتبر است.

۱۸)تفکر سیستمی: تفکر سیستمی براساس نظریه سیستم ها بنا شده است. تئوری سیستم ها از دید رابطه متقابل و وابستگی متقابل پدیده ها به جهان نگاه می کند.

۱۹)تفکر کلامی: تفکری است متکی بر حافظه کلامی ذهن که موضوعات و پدیده ها را به کمک الفاظ و زبان، شناسایی، درک و توصیف می کند.

۲۰)تفکر دیداری: تفکری است متکی بر حافظه دیداری یابصری که موضوعات را به کمک تجسم تصاویر و اشکال آنها شناسایی، درک و توصیف می کند.

۲۱)تفکر همگرا: تفکر همگرا تفکری است که در آن عقل دائم در تلاش است تا فرآیند تفکر خاتمه یابد و هدف غایی آن توقف فکر است.

۲۲)تفکر واگرا: تفکر واگرا تفکری است در مقابل تفکر همگرا و دائم درتلاش است تا فرآیند تفکر، گسترده تر و بازتر گردد و هدف غایی آن رسیدن به موقعیت های تازه و جدید است.

۲۳)تفکر منفی: تفکر منفی تفکری است که جنبه های مثبت موضوع را نادیده می گیرد و تمام توجه معطوف به جنبه های منفی می گردد.

۲۴)تفکر عملی یا اجرایی: تفکر عملی یا اجرایی این تفکر در مقابل تفکر واکنشی یا تفکر انتقادی قرار دارد. تفکر واکنشی و انتقادی هنگامی بجریان می افتد که چیزی پیش رو باشد تا نسبت به آن واکنش یا انتقادی به عمل آید. در واقع اگر چیزی پیش روی نباشد تفکر فعال و جدی نیست.

۲۵)تفکر خلاق یا جانبی: تفکر خلاق تفکری است مولد که تازگی و تفاوت را به ایستایی و یکنواختی ترجیح می دهد و تفکری است که در آن سیال بودن، انعطاف پذیری، بسط و ابتکار اصالت دارد. این سبک فکری در مقابل تفکر منطقی و عقلایی قرار دارد و به جای تصورات عقلی، بیشتر از تصورات خیالی و وهمی استفاده می کند(حسین نژاد،۱۳۹۰).

۲-۱-۳ تکنیک‌های تفکر جمعی خلاق

اصول تکنیک‌های جمعی خلاقیت با اصول تکنیک‌های فردی خلاقیت منطبق است با این مزیت که علاوه‌بر تبلور یافته‌های ذهنی از خاصیت هم‌افزایی گروهی نیز استفاده شده و ایده را از نظر کمیت و کیفیت بهبود می‌بخشد. به بیان دیگر، تعداد ایده‌ها افزایش یافته و متکامل‌تر و پخته‌تر می‌شوند. همچنین ایده‌سازی با سرعت بیشتری انجام می‌شود. البته لازم به ذکر است که تقسیم‌بندی تکنیک‌های خلاقیت به فردی و گروهی چندان دقیق نیست و صرفاً برای طبقه‌بندی و درک بهتر این‌گونه سازماندهی شده‌اند چرا که بسیاری از تکنیک‌های فردی خلاقیت را می‌توان به طور جمعی استفاده کرد. همچنین بسیاری از تکنیک‌های جمعی به‌طور فردی قابل استفاده است و در ادامه به توضیح مهم‌ترین آنها می‌پردازیم(خلج ،۱۳۸۹)

 روش طوفان ذهنی [۲]یا هم‌اندیشی مستقیم :

این روش اولین بار توسط دکتر الکس اسبورن ابداع شد و امروزه یکی از شیوه‌های مهم تدبیر راه‌حل‌های خلاقانه در شرکت‌های جهان است. این فن مبتنی‌بر معاشرت آزاد، مراوده با دیگران و خودداری از انتقاد (در مرحله اول) در گروهی کوچک است که تعداد ایده‌آل آن دوازده نفر باشد. اصول این طرح این‌گونه است که عده‌ای از افراد دور هم جمع می‌شوند و به کمک هم ایده‌هایی خلاقانه (هر چه به ذهنشان می‌رسد) برای حل مسئله ارائه می‌دهند. هنگامی که ایده‌ها از نظر کمیت به حد مطلوبی رسید گروه شروع به ارزشیابی و گزینش ایده‌ها کرده و راه‌حل مناسب را انتخاب می‌کند. نکاتی که در طوفان فکری باید رعایت شود به شرح زیر است:

– هر گونه انتقاد در مرحله اول ممنوع است، اما افراد می‌توانند از نظرات دیگران ایده بگیرند و آنها را کامل کنند.

– بر کمیت فکرهای ارائه شده تأکید شده است و به قابلیت اجرایی آنها در مرحله ابتدایی پرداخته نمی‌شود.

– هر چه فکرها بکرتر و بدیع‌تر باشند بهتر است و افرادی که فکر مطلوب‌تری ارائه دهند، در پایان جلسه تشویق می‌شوند.

– استفاده از خانم‌ها باعث ایجاد رقابت آنها با مردان شده و ایده‌های بیشتری تولید می‌شود.

– مقام و موقعیت افراد باید مساوی یا تقریباً همتراز باشد.

– متناسب با موضوع باید از چند متخصص و کارشناس در جلسه استفاده کرد.

[۱]–  Park

[۲] Brain Storming

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق عوامل موثر بر اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری)
  • تحقیق جایگاه تعارض در مدیریت و انواع تعارض و اثربخشی سازمانی و مدل های آن
  • تحقیق تغییر و نظریه های مرتبط و مفهوم تفکر و فرآیند های آن
  • تحقیق نگرش های فرزند پروری و نظریه ها و دیدگاههایی درباره شیوه های فرزند پروری و دیدگاهها سبک های تفکر و سبک حل مساله
  • پیشینه تحقیق تعارض و دیدگاههای مختلف به تعارض و مذاکره به عنوان روشی موثر جهت حل تعارض
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.