پیشینه تحقیق خاستگاههای نوین حقوق بشر و اهمیت آن دارای ۲۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۱-تعریف حقوقبشر ۴
۲-خاستگاههای نوین حقوق بشر ۶
الف – دین ۶
ب – حقوق طبیعی ۷
ج – نظریه حقوق موضوعه: اقتدار دولت ۱۱
د – مارکسیسم ۱۲
ه – مکتب جامعه شناختی ۱۳
و – مکتب اصالت فایده ۱۵
۳-اهمیت حقوقبشر در دنیای معاصر ۱۷
منابع.۲۰
شایگان، فریده، و دیگران (۱۳۸۲)، تقویت همکاریهای بینالمللی در زمینه حقوقبشر، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
طاهری، ابوالقاسم (۱۳۷۵)، تاریخ اندیشههای سیاسی در غرب، تهران: قومس، چاپ دوم.
طباطباییموتمنی، منوچهر (۳۸۲)، آزادی های عمومی و حقوقبشر، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
—–، —– (۱۳۸۰)، حقوق اساسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
عبادی، شیرین (۱۳۸۳)، تاریخچه و اسناد حقوقبشر در ایران، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
فلسفی، هدایتالله (۱۳۷۴-۱۳۷۵)، «تدوین و اعتلای حقوقبشر در جامعه بینالمللی»، مجله تحقیقات حقوقی دانشگاه شهید بهشتی، شماره ۱۶ و
کاپلستون، فردریک (۱۳۸۰)، تاریخ فلسفه، ترجمه غلامرضا اعوانی، ج ۴، تهران: انتشارات سروش و شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول.
کاتوزیان، ناصر (۱۳۶۵)، فلسفه حقوق، تهران: انتشارات بهنشر، چاپ دوم.
—-، —– (۱۳۷۹)، کلیات حقوق (نظریه عمومی)، تهران: شرکت سهامی انتشار.
تاکنون تعریفی واحد از حقوقبشر[۱] ارائه نشده است، اما این نکته نباید ما را به بیراه بکشاند و این توهم را پدید آورد که درباره حقوق انسانی اتفاق نظری وجود ندارد. در مورد پارهای از این حقوق، اختلافی نیست. به عنوان مثال، همگی بر این اعتقادند که انسان حق حیات دارد و کسی بدون مجوز قانونی حق کشتن کسی را ندارد. اما تعداد حقوقی که در آن اختلافی نیست، اندک است. به هر حال هر چند در تعریف حقوقبشر میان کشورهای جهان اختلاف نظر وجود دارد، اما در این که انسان، بطور فطری و طبیعی دارای حقوقی است که باید محترم شمرده شود، اختلافی وجود ندارد (عبادی، ۱۳۸۳: ۱۷).
معالوصف حقوقبشر را میتوان در سادهترین، کوتاهترین و شاید هم دقیقترین عبارت چنین تعریف کرد: “مجموعه حقوقی که هر فردی به صرف انسان بودن دارد” .(Donnely, 1999: 608-632)
بنابراین، حقوقبشر آن حقوقی است که افراد صرفاً به دلیل انسان بودن استحقاق برخورداری از آن را دارند و از آنجا که انسان بودن در کل جهان مفهومی واحد است یا حداقل باید باشد، حقوق انسانی افراد برابر است و هیچگونه تبعیضی براساس نژاد، قومیت، رنگ، زبان جنسیت و مذهب که این تساوی حقوق را خدشهدار نماید، جایز نبوده و حقوقبشر غیرقابل سلب و همچنین غیرقابل انتقال است. زیرا ذاتی و لازمه انسان بودن انسان است و از اینرو به هیچوجه قابل اسقاط، سلب و واگذاری نیست.
با توجه به ویژگی حقوقبشر، یعنی مجموعه حقوقی که از انسانیت انسان نشأت میگیرد، طبعاً به عنوان حقوقطبیعی هیچ قانون داخلی و هیچ معاهده بینالمللی نمیتواند موجد آن بوده باشد، بلکه معاهدات و قوانین صرفاً اقدام به شناسایی و اذعان به وجود این حقوق کردهاند. به این ترتیب، نمیتوان با توسل به خروج از معاهدات حقوقبشری این حقوق را از افراد جامعه یا برخی از آنان سلب کرد، زیرا آن معاهده یا معاهدات موجد حقوق انسانی نبودهاند (شایگان و دیگران، ۱۳۸۲: ۱۵۱).
تعاریف گوناگون دیگری از طرف دانشمندان، اشخاص و افراد ارائه گردیده که در ذیل به چند تعریف اشاره میکنیم:
۱- حقوقبشر، حقوق بنیادین و انتقالناپذیری هستند که برای حیات نوع بشر اساسی تلقی میشود (ربکاوالاس، ۱۳۸۲: ۲۵۵).
آزادیهای عمومی یا حقوق و آزادیهای فردی به مجموعه حقوق و امتیازاتی گفته میشود که جامعه آن را برای رشد و اعتلای فرد لازم و ضروری شمرده، تضمین کند (طباطبائی موتمنی، ۱۳۸۰: ۱۹۶).
حقوقبشر به معنای امتیازاتی کلی است که هر فرد انسانی طبعا دارای آن است (فلسفی، بیتا: ۹۵).
با نتیجهگیری از تعاریف فوق میتوان بطور عام حقوقبشر را چنین تعریف کرد:
حقوقبشر مجموعهای از حقوق و آزادیهای است که اساس زندگی بشر را در حوزه حیات شخصی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل داده، از شخصیت فرد غیرقابل انفصال بوده، به هر فرد، به خاطر انسان بودن و عضویتش در جامعه تعلق میگیرد که با سلب یا فقدان آن نمیتوان به حیث یک انسان زیست.
الهیات مبنایی برای نظریه حقوقبشر ارائه میدهد که از قانونی برتر از قانون دولت نشأت میگیرد و سرچشمه آن خداوند متعال است. در توضیح مبنا بودن دین برای نظریه حقوقبشر میتوان گفت در همه ادیان، انسان موجودی ارزشمند، با کرامت و به عبارتی مقدس نگریسته شده است. در عهد عتیق آمده است که آدم در «صورت الهی» آفریده شده است و این یعنی موجودات انسانی مُهری الهی بر پیشانی دارند که ارزش والائی به آنها میبخشد. قرآن هم در این زمینه میگوید: «و به راستی که ما به فرزندان آدم، کرامت بخشیدیم» در بهاگاوارگیتا هم آمده است: «هر آن که پروردگار خویش را در اندرون هر مخلوقی میبیند که بدون مرگ و زوال در میان دنیای فانی زندگی میکند: هموست که به حقیقت میبیند .(Shestack, 1998: 205) از دیدگاه ادیان، همه انسانها در این که آفریده خداوند هستند شریکاند و به عبارتی خلقت الهی به وجود بشریتی مشترک میانجامد. اشتراک در خلقت و آفرینش، به جهانی بودن برخی حقوق که از منبعی ملکوتی سرچشمه میگیرد منتهی میشود. این حقوق نمیتواند با قدرتی زوالپذیر و اقتداری دنیوی، از انسان سلب شود. این مفهوم در سنت یهودی، مسیحی و نیز در اسلام و سایر ادیانی که مبنای الهی دارند یافت میشود .(Shestack, 1998: 205)
در مورد مبنای دینی نظریه حقوقبشر با واقعیتهایی روبهرو هستیم:
مردم جهان از لحاظ عقاید دینی یکپارچه نیستند و دین واحدی بر آنان حکومت نمیکند، از این گذشته همه مردم جهان، در زمره معتقدان ادیان نیستند. بنابراین نظریه دینی حقوقبشر در بهترین حالت آن که عصاره تمام ادیان روی زمین باشد، از جهانشمولی کامل برخوردار نخواهد بود.
هر دینی مشتمل است بر متونی مقدس که تفسیر و توضیح آنها موجب بروز اختلاف نظرهایی میان پیروان آنها میشود. بنابراین دستیابی به تفسیری همگانی کار آسانی نیست. البته میتوان ادعا نمود که در اصول اساسی حقوق انسانی، اشتراک نظر حاصل است ولی این اصول اساسی در ارائه مجموعهای کامل و نظاموار از حقوقبشر که روز به روز بر گستردگی و پیچیدگی آن افزوده میشود، راهگشایی چندانی ندارد. از این هم که بگذریم، در مورد بعضی از همین اصول اساسی هم تردیدهایی از نظر اجرا و رویه معتقدان به ادیان وجود دارد. بطور مثال اصل برابری که نتیجه ضروری و اولیه خلقت مشترک انسان توسط خداوند است -که پایه اساسی ادیان الهی را تشکیل میدهد- با تمایزاتی که در جوامع دینی میان مؤمنان و کافران، زنان و مردان، برقرار بوده و هست و محدودیتهائی که در مورد بردگان به اجرا در میآمده است، تضعیف میگردد.
یادآوری این مطلب حائز اهمیت است که اگر بتوان با کوشش معتقدان به ادیان زنده امروز، اصول و حقوقی مشترک، به عنوان مبانی دینی حقوقبشر عرضه داشت، این دسته از حقوق از جاذبه فراوانی برخوردار خواهد شد و صبغه دینی و الهی خواهد یافت و انسانهای معتقد به ادیان، با تکلیفی درونی و دینی که ضمانت اجرائی بسیار مهمی است، در رعایت و توسعه آن خواهند کوشید.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر