1,073 views
پیشینه تحقیق زنجیره تامین وضرورت وجود آن و زنجیره تامین غذایی دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱ مقدمه ۴
۲-۲ زنجیره تامین و ضرورت وجود آن ۴
وظایف زنجیره تامین: ۵
۲-۳ زنجیره تامین یکپارچه ۷
۲-۴ فرآیندهای عمدهی مدیریت زنجیره تامین ۸
۲-۴-۱ مدیریت اطلاعات ۹
۲-۴-۲ مدیریت لجستیک ۱۰
۲-۴-۳ مدیریت روابط ۱۱
۲-۵ ابعاد فیزیکی زنجیره تامین ۱۱
۲-۶ روند توسعه سیستمهای اطلاعاتی و نقش آنها در زنجیره تامین ۱۲
۲-۷ زنجیره تامین غذایی ۱۴
۲-۷-۱ جایگاه زنجیره تامین غذایی در ایران ۱۶
۲-۷-۲ مزایای ایجاد زنجیره تامین غذایی در کشور ایران ۱۸
۲-۷-۳ توجه به کیفیت و سلامت محصول در زنجیره تامین غذایی ۱۹
۲-۷-۴ کارآمدی حمل و نقل در زنجیره تامین غذایی ۲۱
۲-۷-۵ زنجیره تامین سبز ۲۴
۲-۷-۵-۱ تفاوت زنجیره تامین سنتی و سبز ۲۶
۲-۷-۶ بررسی روابط میان چالشهای مطرح شده ۲۷
۲-۸ رویکرد مدلسازی و حل ۲۹
۲-۹ نتیجهگیری ۳۰
مراجع ۳۳
]۲[ دکتر ابراهیم تیموری- مهندس مهدی احمدی، مدیریت زنجیره تامین، انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران، چاپ دوم، ۱۳۹۲
]۳ [شمس الدین ناظمی، فاطمه خریدار، تأثیر ابعاد زنجیره تأمین یکپارچه بر توانمندیهای رقابتی در صنایع غذایی و آشامیدنی شهر مشهد، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی سال نهم، شماره ۵۲ ، تابستان ۱۹ صفحات ۹ تا ۵۲
]۴ [الهام اسماعیلی، مدیریت زنجیره تامین احتمالی چند دورهای با در نظر گرفتن طول عمر تامینکنندگان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و فنون، تابستان ۱۳۸۹
]۵[ ماهنامه صنعت خودرو، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) شماره ۱۸۶، تیر ۱۳۹۳
]۶ [مجید آزادیخواه سلیمی، فصلنامه مدیریت زنجیره تامین، سیستم مدیریت اطلاعات پایه لجستیک )سماپل( قسمت هفتم: نقش و اثر سماپل بر سازمان لجستیک، سال ۲۰۱۳
]۷[ عباس افرازه، ارایه مدلی به منظور برقراری ارتباط مابین مدیریت کیفیت فرایند ومدیریتکیفیت اطلاعات درزنجیره تامین، اولین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین، بهمن ۱۳۸۳
]۸[ سیدرضا فاطمی امین، اشرف مرتضایی، برنامه راهبردی زنجیره تأمین فرآوردههای غذایی، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی ، چاپ اول ۱۳۹۲ .
]۹[ بررسی ارتباط بین مدیریت زنجیره تأمین سبز و هوش رقابتی در صنایع کوچک ومتوسط ، فصلنامه علمی ترویجی اندیشه آماد، شماره ۴۵، سال دوازدهم صفحه ۸۱ تا ۱۰۱
]۱۰[ مریم نیکنژاد ، زنجیره تأمین سبز، فصلنامه مدیریت زنجیره تامین، سال ۲۰۰۸
[۱۲] Ahumada, O. and J.R. Villalobos, Application of planning models in the agri-food supply chain: A review. European Journal of Operational Research, 2009. 196(1): p. 1-20.
[۱۴] Wang, F., X. Lai, and N. Shi, A multi-objective optimization for green supply chain network design. Decision Support Systems, 2011. 51(2): p. 262-269.
[۱۵] Jorgensen, H., Supply chain models and their applicability. 2004, Thesis, Technical University of Denmark, Denmark.
[۱۶] Lambert, D.M. and M.C. Cooper, Issues in supply chain management. Industrial marketing management, 2000. 29(1): p. 65-83.
در این مقاله ابتدا به مفهوم اصلی زنجیره تامین وضرورت وجود آن پرداخته میشود و سپس چالشهای مطرح شده در این تحقیق بیشتر بررسی خواهند شد و به مرور بعضی از مقالات مرتبط با هریک بررسی خواهند شد تا با این مفاهیم و پیشینهی تحقیق آنها آشنایی بیشتری حاصل شود.
در مقالات مختلف تعاریف بساری برای مفهوم زنجیره تامین و مدیریت آن ارایه شده است که بسیار نزدیک به هم میباشند و به اختصار در این بخش به مرور برخی از آنها میپردازیم:
مفهوم زنجیره تامین در سال ۱۹۸۰ توسعه یافت. زنجیره تامین تمامی قسمتهای مختلف یک سازمان را شامل میشود که تمامی بخشهای آن را از نقطه شروع فعالیت و دریافت مواد اولیه و ایجاد ارزش افزوده بر روی آن تا تولید محصول و تحویل آن به مشتری، در بر میگیرد و مدیریت زنجیره تامین عبارت است از برقراری ارتباط منظم میان آنها با استفاده از ابزارهای موجود و یکپارچهسازی آن. اساسیترین ایده برای ایجاد زنجیره تامین این میباشد که شرکتها و سازمانهای مختلفی که در ارتباط با یکدیگر مشغول به فعالیت میباشند بتوانند با تبادل اطلاعات بر روی بازدهی هم تاثیر مثبت بگذارند که این امر در نهایت منجر به افزایش سوددهی سازمانها شده و باعث ایجاد رضایتمندی در مشتریان شود [۱۵, ۱۶].
زنجیره تامین مجموعهای از تامینکنندگان، تولیدات، انبارداری و شبکهی توزیع میباشد که در پی تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی و رساندن آن به دست مشتری میباشند [۱۷].
زنجیره تامین شبکهای پویا میباشد که از تجارتهای مختلف تشکیل شده و روابط میان آنها را مدیریت میکند [۱۸].
زنجیره تامین یکی از زمینههای توسعه یافته تجارت است که اساسا شامل پاسخ به تقاضا و ارایه نقشه راه مناسب برای عرضه و تقاضاست و موجب یکپارچه شدن سیستم لجستیک داخلی و خارجی سازمان برای ارتباط با سایر بخشها مانند عرضه کننده، توزیع کننده، خردهفروشان و ارائه کنندگان خدمات حمل و نقل میشود که در نهایت افزایش کارایی و بازده سازمان را نتیجه میدهد [۱۹].
در حالت کلی زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل میشود که رسما از یکدیگر جدا بوده و به وسیلهی جریانهای مواد، اطلاعات و مالی به یکدیگر مربوط میشوند. این سازمانها میتوانند بنگاههایی باشند که اجزای محصول نهایی یا خدمات را تولید میکنند یا در فرآیند آن نقش دارند. حتی مشتریان و مصرف کنندگان نیز یکی از اجزای این سازمانها و زنجیرهی تامین میباشند [۴].
مدیریت زنجیره تامین مجموعهای از راهکارهاست، جهت یکپارچهسازی اعضای زنجیره (تامین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیعکنندگان، خرده فروشان و مشتریان نهایی) که هدف آن کاهش هزینههای سیستم و نیز افزایش سطح خدمتدهی به مشتریان است [۲].
ایجاد سود بلند مدت
پیادهسازی روابط و همکاری میان آنها
شکلدهی به شراکتها در سطوح مختلف
مدیریت اطلاعات
کاهش هزینههای زنجیره تامین [۲۰]
از مشتریان هر بنگاه اقتصادی به عنوان داراییهای نامشهود آن نام برده میشود و در صورتی که هر بنگاه به مشتریانش پاسخ مناسبی ندهد، آنها را به سرعت از دست خواهد داد. در واقع حیات سازمانها و تولیدکنندگان مختلف امروزه به وجود نوعی رویکرد مدیریتی بستگی دارد که قادر به پاسخگویی به مشتریان مختلف و تغییرات سریع بازار باشد. در این برهه از زمان که همراه با بهبود در فرآیندهای تولید و به کارگیری الگوهای علمی جدید شده است مدیران بسیاری از صنایع دریافتهاند که برای ادامه حضور در بازار، تنها بهبود فرآیندهای داخلی و انعطافپذیری در تواناییهای خود شرکت کافی نیست بلکه تمامی قسمتهای زنجیره را باید بهبود ببخشند و آثاری که بر روی هم میگذارند را بررسی کنند که این امررا میتوان با طراحی و پیاده سازی یک زنجیره تامین کارآمد و به روز محقق ساخت. جهانی شدن تجارت و گسترش اطلاعات توجه به رویکردهای جدید را الزامی میکند و تجارتهای مختلف را ملزم به استفاده از سیستمهای اطلاعاتی و نرمافزارهای جدید میکند [۲۱].
در گذشته کمتر سازمانی به زنجیره تامین خود توجه میکرد و عملا برنامهای برای مدیریت آن نداشت. اما تغییر فرآیند کسب و کار تمامی مدیران را ملزم به توجه به زنجیره تامین و مدیریت آن کرده است و در حال حاضر کمتر شرکتی پیدا میشود که همچنان سیستم مدیریتی عمودی داشته باشد. با توجه به موفقیت تولیدیهایی که توجه ویژهای به زنجیره تامین خود داشتهاند گرایش سایر بنگاههای اقتصادی به این موضوع به شدت افزایش یافته است و روز به روز به علاقهمندان به کارگیری آن افزوده میشود. با توجه به وجود بخشهای متفاوت در یک تجارت نوین از جمله برنامهریزی، بازاریابی، تولید و خرید و فروش وجود یک ساختار منظم و دقیق برای موفقیت در آن امری ضروری به نظر میرسد. افزایش رقابت در سطح جهانی و همراه شدن آن با پیشرفتهای فناوری اطلاعات نیز، برنامهریزی زنجیرهتامین را به مهمترین بخش تجارت در زمینه ارایه خدمات و تولیدات تبدیل کرده است [۲۲]. زنجیرههای تامین تنها مربوط به سازمانها و کارخانههای تولیدی نمیشوند و شرکتها و سازمانهای خدماتی نیز دارای زنجیره تامین مختص خود هستند. پیچیدگی زنجیره تامین و مدیریت آن ممکن است در صنایع و سازمانهای مختلف با یکدیگر تفاوتهای عمده و بسیاری داشته باشند. وجود زنجیره تامین به تنهایی نمیتواند متضمن موفقیت یک شرکت باشد زیرا این موضوع دارای مفهومی توسعه یافته و پیچیده میباشد از این رو انجام مطالعات علمی بر روی زنجیره تامین و ارائه راهکارهای جدید علمی برای به کارگیری آن ضروری به نظر میرسد. شاپیرو[۱] در کتاب خود علوم مختلف جهت مطالعهی زنجیره تامین را معرفی کرده و مورد بررسی قرار داده است که یورگنسن[۲] آنها را به شکل زیر طبقه بندی میکند:
شکلگیری استراتژی و نظریهی شرکت
حمل و نقل، تولید، و مدیریت موجودی
حسابداری مدیریت
پیشبینی تقاضا و علم بازاریابی
تحقیق در عملیات
با توجه به دیدگاههای مختلف موجود برای مطالعهی زنجیره تامین از تمامی علوم در هر مطالعه استفاده نمیشود. اگر سه دیدگاه مدیریتی و اقتصادی و ریاضی را عمده ترین دیدگاهها برای مطالعه زنجیره تامین در نظر بگیریم استفاده از هر یک از علوم فوق به صورت زیر خواهد بود.
دیدگاه مدیریتی: استفاده از علوم شکلگیری استراتژی و نظریهی شرکت و در بخشهایی بهره از علوم حمل و نقل، تولید و مدیریت موجودی
دیدگاه اقتصادی: استفاده از علوم حسابداری مدیریت، پیشبینی تقاضا و بازاریابی
دیدگاه ریاضی: استفاده از علوم پیشبینی تقاضا، تحقیق در عملیات و بخشهایی از علوم حمل و نقل، تولید و مدیریت موجودی [۲۱، ۱۵]
زنجیره تامین یکپارچه، متفاوت با زنجیره تامین سنتی است. یک زنجیره تامین سنتی با توجه به این که بر جریان اطلاعات گسسته یا مجزا تاکید دارد، یکپارچه نیست و حداقل دو اشکال دارد. اولا، در نتیجه عقب افتادگیهای پلکانی در زنجیره تامین، دقت پیشبینی به علت افزایش در عدم اطمینان تقاضا به عنوان یک نتیجه از جریان های اطلاعات منفصل، کاهش خواهد یافت (از این مورد به عنوان اثر شلاق چرمی نیز یاد میشود). پیشبینی نادرست معمولاً موجودی اضافی را برای تامینکنندگان و تولیدکنندگان به همراه دارد. ثانیا، معمولاً به علت این که فرآیندهای کسب وکار در سراسر بخشهای زنجیره تامین به صورت یکپارچه و مرتبط نیستند، یک زنجیره تامین سنتی به آهستگی به تغییرات تقاضا واکنش نشان میدهد که باعث نارضایتی مشتریان و از دست رفتن آنها میشود. در نتیجه رویکرد سنتی، اغلب با سطوح بالاتری از عدم اطمینان محیطی روبرو میشود [۱۵, ۱۶].
بارات و اولیویر پیشنهاد میکنند که یکپارچگی وقتی در یک سازمان اتفاق میافتد که دو یا چند شرکت مسئولیت برنامهریزی مشترک مبادلهای را بر عهده بگیرند و مدیریت، اجرا و اطلاعات اندازه گیری عملکرد را با هم به اشتراک بگذارند [۳ ، ۲۳-۲۵]. اولین قدم در ایجاد یک زنجیره تامین یکپارچه تعریف یک رویه کارشناسی جهت انتخاب تامینکنندگان و تنظیم روابط میان سازمان و این تامین کنندگان میباشد [۵۳]. البته مدیران جهت موفقیت در یکپارچهسازی زنجیره تامین نباید تنها بر روی مسائل خاصی تمرکز کنند بلکه باید به یکپارچهسازی تمامی اجزا از جمله تامینکنندگان، مشتریان و جریانات داخلی نیز بپردازند زیرا قسمتهای مختلف زنجیره بر روی یکدیگر تاثیر مثبت و منفی زیادی دارند و یک زنجیره تامین یکپارچه میتواند در ارایه محصولی با کیفیت بهتر موثر باشد و حتی توجه به این موضوع سبب کاهش عدم قطعیت و ایجاد آثار مخرب در محیط زیست نیز میشود. لذا در بازار رقابتی امروز توجه به زنجیره تامینی یکپارچه و نوین با در نظر گرفتن کلیهی جوانب امری ضروری است [۵۵-۵۷].
مدیریت زنجیره تامین دارای سه فرآیند عمده است که عبارتاند از :
۱- مدیریت اطلاعات
۲- مدیریت لجستیک
۳- مدیریت روابط
امروزه نقش، اهمیت و جایگاه اطلاعات به امری بدیهی برای همه تبدیل شده و یکی از مهمترین نگرانی سازمانها در مدیریت زنجیره تامین است. زیرا عدم گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات، باعث ایجاد عدم اطمینان و هماهنگی میان بخشهای مختلف زنجیره تامین میشود و در نتیجه، موجب عدم اثربخشی و کارایی فرآیندها شده و مدیریت آنها را سختتر میکند. موضوع هماهنگی در فعالیتها، بسیار حائز اهمیت است. این نکته در بحث مدیریت اطلاعات در زنجیره، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی و انتقال اطلاعات نیز مصداق دارد. مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکا، باعث میشود تا تاثیرات فزایندهای در سرعت، دقت، کیفیت و جنبههای دیگر وجود داشته باشد و در نهایت منجر به هماهنگی بیشتر در زنجیره خواهد شد. به طور کلی در زنجیره تامین، مدیریت اطلاعات در تمامی بخشهای سازمان و تصمیمگیریهای آنها مانند: سفارشدهی و ساخت، زمانبندی تولید، انتخاب و توسعه تامینکنندگان، پیشبینی روند بازار و شرایط آینده عرضه و تقاضا تاثیرگذار است [۵ ، ۶].
[۱] . Shapiro
[۲] . Jorgensen
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر