تحقیق زنجیره تامین وضرورت وجود آن و زنجیره تامین غذایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق زنجیره تامین وضرورت وجود آن و زنجیره تامین غذایی  دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۴
۲-۲ زنجیره تامین و ضرورت وجود آن    ۴
وظایف زنجیره تامین:    ۵
۲-۳ زنجیره تامین یکپارچه    ۷
۲-۴ فرآیندهای عمدهی مدیریت زنجیره تامین    ۸
۲-۴-۱ مدیریت اطلاعات    ۹
۲-۴-۲ مدیریت لجستیک    ۱۰
۲-۴-۳ مدیریت روابط    ۱۱
۲-۵ ابعاد فیزیکی زنجیره تامین    ۱۱
۲-۶ روند توسعه سیستم‌های اطلاعاتی و نقش آنها در زنجیره تامین    ۱۲
۲-۷ زنجیره تامین غذایی    ۱۴
۲-۷-۱ جایگاه زنجیره تامین غذایی در ایران    ۱۶
۲-۷-۲ مزایای ایجاد زنجیره تامین غذایی در کشور ایران    ۱۸
۲-۷-۳ توجه به کیفیت و سلامت محصول در زنجیره تامین غذایی    ۱۹
۲-۷-۴ کارآمدی حمل و نقل در زنجیره تامین غذایی    ۲۱
۲-۷-۵ زنجیره تامین سبز    ۲۴
۲-۷-۵-۱ تفاوت زنجیره تامین سنتی و سبز    ۲۶
۲-۷-۶ بررسی روابط میان چالشهای مطرح شده    ۲۷
۲-۸ رویکرد مدلسازی و حل    ۲۹
۲-۹ نتیجهگیری    ۳۰
مراجع    ۳۳

مراجع

]۲[ دکتر ابراهیم تیموری- مهندس مهدی احمدی، مدیریت زنجیره تامین،  انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران، چاپ دوم، ۱۳۹۲

]۳ [شمس الدین ناظمی،  فاطمه خریدار، تأثیر ابعاد زنجیره تأمین یکپارچه بر توانمندیهای رقابتی در صنایع غذایی و آشامیدنی شهر مشهد، فصل­نامه علمی  پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی سال نهم، شماره ۵۲ ، تابستان ۱۹ صفحات ۹ تا ۵۲

]۴ [الهام اسماعیلی، مدیریت زنجیره تامین احتمالی چند دوره­ای با در نظر گرفتن طول عمر تامین­کنندگان، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم و فنون، تابستان ۱۳۸۹

]۵[ ماه­نامه صنعت خودرو، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) شماره ۱۸۶، تیر ۱۳۹۳

]۶ [مجید آزادی‌خواه سلیمی، فصلنامه مدیریت زنجیره تامین، سیستم مدیریت اطلاعات پایه لجستیک )سماپل(  قسمت‌ هفتم‌: نقش‌ و اثر سماپل‌ بر سازمان‌ لجستیک، سال ۲۰۱۳

]۷[ عباس افرازه، ارایه مدلی به منظور برقراری ارتباط مابین مدیریت کیفیت فرایند ومدیریتکیفیت اطلاعات درزنجیره تامین، اولین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین، بهمن ۱۳۸۳

]۸[ سیدرضا فاطمی امین، اشرف مرتضایی،  برنامه راهبردی زنجیره تأمین فرآورده‌های غذایی، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی ، چاپ اول ۱۳۹۲ .

]۹[ بررسی ارتباط بین مدیریت زنجیره تأمین سبز و هوش رقابتی در صنایع کوچک ومتوسط ، فصلنامه علمی ترویجی اندیشه آماد، شماره ۴۵، سال دوازدهم صفحه ۸۱ تا ۱۰۱

]۱۰[ مریم نیکنژاد ، زنجیره تأمین سبز،  فصل­نامه مدیریت زنجیره تامین، سال ۲۰۰۸

[۱۲] Ahumada, O. and J.R. Villalobos, Application of planning models in the agri-food supply chain: A review. European Journal of Operational Research, 2009. 196(1): p. 1-20.

[۱۴] Wang, F., X. Lai, and N. Shi, A multi-objective optimization for green supply chain network design. Decision Support Systems, 2011. 51(2): p. 262-269.

[۱۵] Jorgensen, H., Supply chain models and their applicability. 2004, Thesis, Technical University of Denmark, Denmark.

[۱۶] Lambert, D.M. and M.C. Cooper, Issues in supply chain management. Industrial marketing management, 2000. 29(1): p. 65-83.

 ۲-۱ مقدمه

در این مقاله ابتدا به مفهوم اصلی زنجیره تامین وضرورت وجود آن پرداخته می­شود و سپس چالش­های مطرح شده در این تحقیق بیشتر بررسی خواهند شد و به مرور بعضی از مقالات مرتبط با هریک بررسی خواهند شد تا با این مفاهیم و پیشینه­ی تحقیق آن­ها آشنایی بیشتری حاصل شود.

۲-۲زنجیره تامین و ضرورت وجود آن

در مقالات مختلف تعاریف بساری برای مفهوم زنجیره تامین و مدیریت آن ارایه شده­ است که بسیار نزدیک به هم می­باشند و به اختصار در این بخش به مرور برخی از آن­ها می­پردازیم:

مفهوم زنجیره تامین در سال ۱۹۸۰ توسعه یافت. زنجیره تامین تمامی قسمت­های مختلف یک سازمان را شامل می­شود که تمامی بخش­های آن را از نقطه شروع فعالیت و دریافت مواد اولیه و ایجاد ارزش افزوده بر روی آن تا تولید محصول و تحویل آن به مشتری، در بر می­گیرد و مدیریت زنجیره تامین عبارت است از برقراری ارتباط منظم میان آن­ها با استفاده از ابزار­های موجود و یک­پارچه­سازی آن. اساسی­ترین ایده برای ایجاد زنجیره تامین این می­باشد که شرکت­ها و سازمان­های مختلفی که در ارتباط با یکدیگر مشغول به فعالیت می­باشند بتوانند با تبادل اطلاعات بر روی بازدهی هم تاثیر مثبت بگذارند که این امر در نهایت منجر به افزایش سوددهی سازمان­ها شده و باعث ایجاد رضایت­مندی در مشتریان ­شود [۱۵, ۱۶].

زنجیره تامین مجموعه­ای از تامین­کنندگان، تولیدات، انبارداری و شبکه­ی توزیع می­باشد که در پی تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی و رساندن آن به دست مشتری می­باشند [۱۷].

زنجیره تامین شبکه­ای پویا می­باشد که از تجارت­های مختلف تشکیل شده و روابط میان آن­ها را مدیریت می­کند [۱۸].

زنجیره تامین یکی از زمینه­های توسعه ­یافته تجارت است که اساسا شامل پاسخ به تقاضا و ارایه نقشه راه مناسب برای عرضه و تقاضاست و موجب یک­پارچه شدن سیستم لجستیک داخلی و خارجی سازمان برای ارتباط با سایر بخش­ها مانند عرضه کننده، توزیع کننده، خرده­فروشان و ارائه کنندگان خدمات حمل و نقل می­شود که در نهایت افزایش کارایی و بازده سازمان را نتیجه می­دهد [۱۹].

در حالت کلی زنجیره­ تامین از دو یا چند سازمان تشکیل می­شود که رسما از یکدیگر جدا بوده و به وسیله­ی جریان­های مواد، اطلاعات و مالی به یک­دیگر مربوط می­شوند. این سازمان­ها می­توانند بنگاه­هایی باشند که اجزای محصول نهایی یا خدمات را تولید می­کنند یا در فرآیند آن نقش دارند. حتی مشتریان و مصرف کنندگان نیز یکی از اجزای این سازمان­ها و زنجیره­ی تامین می­باشند [۴].

مدیریت زنجیره تامین مجموعه­ای از راهکارهاست، جهت یک­پارچه­سازی اعضای زنجیره (تامین کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع­کنندگان، خرده فروشان و مشتریان نهایی) که هدف آن کاهش هزینه­های سیستم و نیز افزایش سطح خدمت­دهی به مشتریان است [۲].

وظایف زنجیره تامین:

ایجاد سود بلند مدت

پیاده­سازی روابط و همکاری میان آن­ها

شکل­دهی به شراکت­ها در سطوح مختلف

مدیریت اطلاعات

کاهش هزینه­های زنجیره تامین [۲۰]

از مشتریان هر بنگاه اقتصادی به عنوان دارایی­های نامشهود آن نام برده می­شود و در صورتی که هر بنگاه به مشتریانش پاسخ مناسبی ندهد، آن­ها را به سرعت از دست خواهد داد. در واقع حیات سازمان­ها و تولیدکنندگان مختلف امروزه به وجود نوعی رویکرد مدیریتی بستگی دارد که قادر به پاسخگویی به مشتریان مختلف و تغییرات سریع بازار باشد. در این برهه از زمان  که همراه با بهبود در فرآیندهای تولید و به کارگیری الگوهای علمی جدید شده است مدیران بسیاری از صنایع دریافته­اند که برای ادامه حضور در بازار، تنها بهبود فرآیندهای داخلی و انعطاف­پذیری در توانایی­های خود شرکت کافی نیست بلکه تمامی قسمت­های زنجیره را باید بهبود ببخشند و آثاری که بر روی هم می­گذارند را بررسی کنند که این امررا می­توان با طراحی و پیاده سازی یک زنجیره تامین کارآمد و به روز محقق ساخت. جهانی شدن تجارت و گسترش اطلاعات توجه به رویکرد­های جدید را الزامی می­کند و تجارت­های مختلف را ملزم به استفاده از سیستم­های اطلاعاتی و نرم­افزارهای جدید می­کند [۲۱].

در گذشته کمتر سازمانی به زنجیره تامین خود توجه می­کرد و عملا برنامه­ای برای مدیریت آن نداشت. اما تغییر فرآیند کسب و کار تمامی مدیران را ملزم به توجه به زنجیره تامین و مدیریت آن کرده است و در حال حاضر کمتر شرکتی پیدا می­شود که همچنان سیستم مدیریتی عمودی داشته باشد. با توجه به موفقیت تولیدی­هایی که توجه ویژه­ای به زنجیره تامین خود داشته­اند گرایش سایر بنگاه­های اقتصادی به این موضوع به شدت افزایش یافته است و روز به روز به علاقه­مندان به کارگیری آن افزوده می­شود. با توجه به وجود بخش­های متفاوت در یک تجارت نوین از جمله برنامه­ریزی، بازاریابی، تولید و خرید و فروش وجود یک ساختار منظم و دقیق برای موفقیت در آن امری ضروری به نظر می­رسد. افزایش رقابت در سطح جهانی و همراه شدن آن با پیشرفت­های فناوری اطلاعات نیز، برنامه­ریزی زنجیره­تامین را به مهم­ترین بخش تجارت در زمینه ارایه خدمات و تولیدات تبدیل کرده است [۲۲]. زنجیره‏های تامین تنها مربوط به سازمان­ها و کارخانه­های تولیدی نمی­شوند و شرکت­ها و سازما­ن­های خدماتی نیز دارای زنجیره تامین مختص خود هستند. پیچیدگی‏ زنجیره تامین و مدیریت آن ممکن است در صنایع و سازمان­های مختلف با یکدیگر تفاوت­های عمده و بسیاری داشته باشند. وجود زنجیره تامین به تنهایی نمی­تواند متضمن موفقیت یک شرکت باشد زیرا این موضوع دارای مفهومی توسعه یافته و پیچیده می­باشد از این رو انجام مطالعات علمی بر روی زنجیره تامین و ارائه راه­کارهای جدید علمی برای به کارگیری آن ضروری به نظر می­رسد. شاپیرو[۱] در کتاب خود علوم مختلف جهت مطالعه­ی زنجیره تامین را معرفی کرده و مورد بررسی قرار داده ­است که یورگنسن[۲] آن­ها را به شکل زیر طبقه بندی می­کند:

شکل­گیری استراتژی و نظریه­ی شرکت

حمل و نقل، تولید، و مدیریت موجودی

حسابداری مدیریت

پیش­بینی تقاضا و علم بازاریابی

تحقیق در عملیات

با توجه به دیدگاه­های مختلف موجود برای مطالعه­ی زنجیره تامین از تمامی علوم در هر مطالعه استفاده نمی­شود. اگر سه دیدگاه مدیریتی و اقتصادی و ریاضی را عمده ترین دیدگاه­ها برای مطالعه زنجیره تامین در نظر بگیریم استفاده از هر یک از علوم فوق به صورت زیر خواهد بود.

دیدگاه مدیریتی: استفاده از علوم شکل­گیری استراتژی و نظریه­ی شرکت و در بخش­هایی بهره از علوم حمل و نقل، تولید و مدیریت موجودی

دیدگاه اقتصادی: استفاده از علوم حسابداری مدیریت، پیش­بینی تقاضا و بازاریابی

دیدگاه ریاضی: استفاده از علوم پیش­بینی تقاضا، تحقیق در عملیات و بخش­هایی از علوم حمل و نقل، تولید و مدیریت موجودی [۲۱، ۱۵]

۲-۳زنجیره تامین یک­پارچه 

زنجیره تامین یک­پارچه، متفاوت با زنجیره تامین سنتی است. یک  زنجیره تامین سنتی با توجه به این که بر جریان اطلاعات گسسته یا مجزا تاکید دارد، یک­پارچه نیست و حداقل دو اشکال دارد. اولا، در نتیجه عقب افتادگی­های پلکانی در زنجیره تامین، دقت پیش­بینی به علت افزایش در عدم اطمینان تقاضا به عنوان یک نتیجه از جریان های اطلاعات منفصل، کاهش خواهد یافت (از این مورد به عنوان اثر شلاق چرمی نیز یاد می­شود). پیش­بینی نادرست معمولاً موجودی اضافی را برای تامین­کنندگان و تولیدکنندگان به همراه دارد. ثانیا، معمولاً به علت این که فرآیندهای کسب وکار در سراسر بخش­های زنجیره تامین به صورت یک­پارچه و مرتبط نیستند، یک زنجیره تامین سنتی به آهستگی به تغییرات تقاضا واکنش نشان می­دهد که باعث نارضایتی مشتریان و از دست رفتن آن­ها می­شود. در نتیجه رویکرد سنتی، اغلب با سطوح بالاتری از عدم اطمینان محیطی روبرو می­شود [۱۵, ۱۶].

بارات و اولیویر پیشنهاد می­کنند که یک­پارچگی وقتی در یک سازمان اتفاق می­افتد که دو یا چند شرکت مسئولیت برنامه­ریزی مشترک مبادله­ای را بر عهده بگیرند و مدیریت، اجرا و اطلاعات اندازه گیری عملکرد را با هم به اشتراک بگذارند [۳ ، ۲۳-۲۵]. اولین قدم در ایجاد یک زنجیره تامین یک­پارچه تعریف یک رویه کارشناسی جهت انتخاب تامین­کنندگان و تنظیم روابط میان سازمان و این تامین کنندگان می­باشد [۵۳]. البته مدیران جهت موفقیت در یک­پارچه­سازی زنجیره تامین نباید تنها بر روی مسائل خاصی تمرکز کنند بلکه باید به یک­پارچه­سازی تمامی اجزا از جمله تامین­کنندگان، مشتریان و جریانات داخلی نیز بپردازند زیرا قسمت­های مختلف زنجیره بر روی یکدیگر تاثیر مثبت و منفی زیادی دارند و یک زنجیره تامین یک­پارچه می­تواند در ارایه محصولی با کیفیت بهتر موثر باشد و حتی توجه به این موضوع سبب کاهش عدم قطعیت و ایجاد آثار مخرب در محیط زیست نیز می­شود. لذا در بازار رقابتی امروز توجه به زنجیره تامینی یک­پارچه و نوین با در نظر گرفتن کلیه­ی جوانب امری ضروری­ است­ [۵۵-۵۷].

۲-۴ فرآیندهای عمده­ی مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین دارای سه فرآیند عمده است که عبارت‌اند از :

۱- مدیریت اطلاعات

۲- مدیریت لجستیک

۳- مدیریت روابط

۲-۴-۱ مدیریت اطلاعات

امروزه نقش، اهمیت و جایگاه اطلاعات به امری بدیهی برای همه تبدیل شده و یکی از مهم‌ترین نگرانی سازمان‌ها در مدیریت زنجیره تامین است. زیرا عدم گردش مناسب و انتقال صحیح اطلاعات، باعث ایجاد عدم اطمینان و هماهنگی میان بخش‌های مختلف زنجیره تامین می‌شود و در نتیجه، موجب عدم اثربخشی و کارایی فرآیند‌ها شده و مدیریت آن­ها را سخت­تر می­کند. موضوع هماهنگی در فعالیت‌ها، بسیار حائز ‌اهمیت است. این نکته در بحث مدیریت اطلاعات در زنجیره، مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی و انتقال اطلاعات نیز مصداق دارد. مدیریت اطلاعات هماهنگ و مناسب میان شرکا، باعث می‌شود تا تاثیرات فزاینده‌ای در سرعت، دقت، کیفیت و جنبه‌های دیگر وجود داشته باشد و در نهایت منجر به هماهنگی بیشتر در زنجیره خواهد شد. به طور کلی در زنجیره تامین، مدیریت اطلاعات در تمامی بخش­های سازمان و تصمیم­گیری­های آن­ها مانند: سفارش‌دهی و ساخت، زمان‌بندی تولید، انتخاب و توسعه تامین‌کنندگان، پیش‌بینی روند بازار و شرایط آینده عرضه و تقاضا تاثیرگذار است [۵ ، ۶].

[۱] . Shapiro

[۲] . Jorgensen

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاریخچه و روند تکامل مدیریت زنجیره تامین و روش های حل مسئله انتخاب تامین کنندگان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.