تحقیق تاریخچه و روند تکامل مدیریت زنجیره تامین و روش های حل مسئله انتخاب تامین کنندگان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخچه و روند تکامل مدیریت زنجیره تامین و روش های حل مسئله انتخاب تامین کنندگان  دارای ۳۴ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱   مدیریت زنجیره تامین    ۴
۲-۲  تاریخچه و روند تکامل مدیریت زنجیره تامین    ۵
۲-۲-۱   دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰    ۵
۲-۲-۲   دهه ۱۹۷۰    ۶
۲-۲-۳   دهه ۱۹۸۰    ۶
۲-۲-۴ دهه ۱۹۹۰    ۷
۲-۳  عملیات اصلی زنجیره تامین    ۷
۲-۳-۱  عملیات تامین منابع  و تدارکات    ۹
۲-۳-۱-۱  خرید    ۹
۲-۳-۱-۲  مدیریت مصرف    ۱۰
۲-۳-۱-۳  انتخاب فروشنده    ۱۱
۲-۳-۱-۴  مذاکره قرارداد    ۱۱
۲-۳-۱-۵  مدیریت قرارداد    ۱۳
۲-۴  تاریخچه مسئله انتخاب تامین کنندگان    ۱۴
۲-۵ روش های حل مسئله انتخاب تامین کنندگان    ۱۹
۲-۵-۱  روش های تحلیلی    ۱۹
۲-۵-۲ تکنیک های هوش مصنوعی    ۱۹
۲-۵-۳  تکنیک های MADM    ۲۱
۲-۵-۴ مدلهای ریاضی    ۲۳
۲-۵-۵  مدلهای آماری    ۲۵
۲-۵-۶ تئوری مجموعههای فازی    ۲۵
۲-۶  بررسی ویژگی های مختلف مسئله انتخاب تامین کنندگان    ۲۷
۲-۶-۱  تعیین اندازه سفارشات به تامین کننده ها    ۲۷
۲-۶-۲ مدلهای چند دوره ای    ۲۸
۲-۶-۳  مدلهای موجودی    ۲۸
منابع و مراجع    ۲۹

منابع

[۱] Jain,V., Tiwari, M.K., and Chan, F.T.S., “Evaluation of the Supplier performance using an evolutionary fuzzy-based approach”, Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 15,  No. 8 ,  pp. 735–۷۴۴, ۲۰۰۴٫

[۴] Bo vander Rhee , Rohit Verma , Gerhard Plaschk, “Understanding trade-offs in the supplier selection process: The role of flexibility, delivery, and value-added services/support”, Int. J. Production Economics vol.120 pp.30–۴۱٫ ۲۰۰۹

[۹] Wadhwa, V., and Ravindran, A.R., “vendor selection in outsourcing”, computers & operations research, No. 34, pp. 3725-3737, 2007.

[۱۰] Ghodyspour, S.H., and O’Brien, C., “The total cost of logistics in supplier selection, under conditions of multiple sourcing, multiple criteria and capacity constraint”,  International Journal of Production Economics, Vol. 73,  No. 1, pp. 15–۲۷, ۲۰۰۱٫

[۱۱] Weber, C.A., Current, J.R., and Benton, W., “vendor selection criteria and methods”, European journal of operational research, No. 50, pp. 2-18, 1991.

[۱۲] میشائل هوگس, ترجمه محسن سجادیه و محمدرضا اکبری جوکار، اصول و مبانی مدیریت زنجیره تامین. انتشارات آدینه.چاپ اول. ۱۳۸۷٫

[۱۳] جعفرنژاد، احمد ، مدیریت توسعه و عملیات نوین، انتشارات دانشگاه تهران، تهران. (۱۳۸۵)

[۱۴] Aissaoui .N, Haouari .M, Hassini.E, Supplier Selection and order lot sizing: A review, Computers and Operations research, ٣۴, ٣۵١۶ – ٣۵۴٠.۲۰۰۷٫

 ۱   مدیریت زنجیره تامین

یک زنجیره تامین شامل تمامی مراحلی است که به طور مستقیم یا غیر‍مستقیم در برآورده ساختن خواست مشتری دخیل هستند. زنجیره تامین نه تنها شامل سازندگان و تامین‍کنندگان می‍شود، بلکه بخش های حمل و نقل، انبارها، خرده‍فروشان و حتی خود مشتریان را در بر می‍گیرد و شبکه‍ای از تجهیزات و امکانات توزیع است که عملیات‍های تامین مواد، تبدیل مواد به محصولات نیمه ساخته و نهایی و توزیع محصولات نهایی در بین مشتریان را بر عهده دارد .[۱]

مدیریت زنجیره تامین عبارت است از هماهنگ سازی تولید، موجودی، موقعیت و حمل و نقل در بین اجزای یک زنجیره به منظور رسیدن به بالاترین حد کارایی و پاسخگویی برای بازار مورد نظر.  زنجیره تامین، ترکیبی است از اعضا شامل یک یا چند تولید کننده، توزیع کننده و … . نیازهای زنجیره تامین در طول زمان ثابت است و آنچه که تغییر می‍کند ترکیب اعضا و نقش‍هایی است که هر کدام از آنها بر عهده دارند. در برخی از زنجیره‍های تامین، شرکت‍های خدماتی کمی وجود دارند، چون سایر اعضا خودشان خدمات مورد نیاز را انجام می‍دهند. در سایر زنجیره‍های تامین، شرکت‍های ارائه دهنده خدمات تخصصی با کارایی بسیار بالا وجود داشته و سایر اعضا به جای اینکه این خدمات را خودشان انجام دهند، آنها را به این شرکت‍ها برون‍سپاری می‍کنند‍.[۱۲]

شرکت‍های خدماتی در زمینه‍هایی چون لجستک، مالی، تحقیق بازار، طراحی محصول و تکنولوژی اطلاعات فعالیت دارند.

۲-۲  تاریخچه و روند تکامل مدیریت زنجیره تامین

در تکامل ساختار مدیریت زنجیره تامین مراحل زیر وجود داشته اند:‍[۱۳]

۲-۲-۱   دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰

در دهه‍۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بیشتر تولید‍کنندگان راهبرد تولید انبوه را برای به حداقل رساندن هزینه تولید هر واحد، به عنوان راهبرد عملیاتی اصلی خود برگزیده بودند‍. در این سالها توسعه محصول جدید به کندی صورت می‍گرفت و فقط متکی به فناوری‍های خود سازمان و ظرفیت آن بود. سازمانهای تولیدی برای حفظ تعادل در جریان تولید و برای عملیاتی که گلوگاه تولید محسوب می‍شدند، موجودی نگهداری می‍کردند. این کار منجر به سرمایه گذاری زیاد آنان در موجودی در جریان ساخت می‍شد به اشتراک گذاشتن فناوری و تخصص با مشتریان و یا تامین‍کنندگان غیر‍ قابل قبول و دارای ریسک بالا به شمار می‍رفت.‍ در این دوره تاکید اندک روی شراکت راهبردی و تعامل بین خریدار و تامین‍کننده صورت می‍گرفت، خرید به عنوان پشتیبانی کننده تولید شمرده می‍شد و مدیران توجه اندکی به موضوعات مربوط به خرید می‍کردند.[۱۳]

۲-۲-۲   دهه ۱۹۷۰

در دهه ۱۹۷۰ برنامه ریزی تولید (([۱]MRP II معرفی شد و مدیران به اثر نامطلوب موجودی کالای در جریان ساخت روی هزینه تولید، کیفیت، توسعه محصول جدید و زمان تحویل پی‍بردند، بدین ترتیب، به منظور بهبود عملکرد سازمان خود، به مفاهیم جدید در مدیریت مواد پناه آوردند.

۲-۲-۳   دهه ۱۹۸۰

تشدید رقابت جهانی در دهه ۱۹۸۰ سازمان‍های تراز اول جهان را مجبور کرد تا محصولاتی با قمیت پایین، کیفیت بالاتر و با قابلیت اطمینان و انعطاف‍پذیری بالاتری را به بازار عرضه کنند. تولیدکنندگان از تولید به هنگام و تولید ناب  برای بهبود اثر بخشی تولید خود استفاده کردند.‍ در محیط  [۲]JIT تولید‍کنندگان به اهمیت و منافع بالقوه شراکت و تعامل در روابط خریدار و فروشنده پی‍بردند. مفهوم مدیریت زنجیره تامین هنگامی که تولید‍کنندگان شراکت راهبردی با تامین‍کنندگان مستقیم خود را تجربه کردند به وجود آمد. در این مرحله مفهوم مدیریت مواد یک مرحله به جلو رفته و عملیات توزیع و حمل‍و‍نقل به آن اضافه شد و در نهایت منجر به ایجاد مفهوم پشتیبانی یکپارچه شد که به عنوان مدیریت زنجیره تامین شناخته می‍شود.

۲-۲-۴ دهه ۱۹۹۰

تکامل مدیریت زنجیره تامین در دهه ۱۹۹۰ نیز ادامه یافت و سازمانها روشهای مدیریت منابع انسانی را با در نظر گرفتن تامین‍کنندگان راهبردی و عملیات پشتیبانی در زنجیره تامین بسط دادند. در سالهای اخیر گسترش فناوری اطلاعات و توسعه تجارت الکترونیک اجزای مختلف زنجیره تامین را دستخوش تحولات زیادی کرده است. (شکل۲-۳)

۳  عملیات اصلی زنجیره تامین

در هر زنجیره تأمین پنج محرک وجود دارد. این محرک‍ها را می‍توان به عنوان پارامترهای طراحی یا خط مشی‍های تصمیم‍گیری دانست، به طوری که طرح و قابلیت‍های هر زنجیره تأمین را تعریف  می‍کنند. یک زنجیره تأمین در بستر ایجاد شده به وسیله این خط‍مشی‍ها، وظایف خود را از طریق فعالیت‍های پیوسته و منظم انجام می‍دهد. این فعالیت‍ها موارد کاربردی هستند که در هسته هر زنجیره تأمین وجود دارد. به منظور رسیدن به درکی روشن از این عملیات‍ها و نحوه تعامل آنها با یکدیگر، از مدل مرجع عملیات های زنجیره تأمین استفاده می‍کنیم که توسط انجمن زنجیره تأمین توسعه داده شده است. در این مدل چهار بخش عملیاتی معرفی می‍شود: برنامه ریزی، تأمین منابع، ساخت و تحویل .[۱۲]

[۱] Manufacturing resource planning II

[۲]  Just in time

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.