تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن دارای ۶۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ مقدمه    ۵
۱-۲ سیر تکاملی مدیریت زنجیره تامین    ۵
۱-۳ تعریف مدیریت زنجیره تامین    ۶
۱-۴ اهداف مدیریت زنجیره تامین:    ۸
۱-۵ اصول نظام مدیریت زنجیره تامین:    ۹
۱-۶ رویکردهای زنجیره تامین:    ۹
۱-۷ مراحل تصمیم گیری در زنجیره تامین:    ۱۱
۱-۷-۱ طراحی یا تغییر استراتژی زنجیره تامین:    ۱۱
۱-۷-۲ برنامه ریزی زنجیره تامین:    ۱۱
۱-۷-۳ مرحله عملیاتی زنجیره تامین:    ۱۱
۱-۸ دیدگاه های فرآیندی زنجیره تامین:    ۱۱
۱-۸-۱ دیدگاه چرخهای    ۱۲
۱-۸-۲ چرخه سفارش مشتری:    ۱۲
۱-۸-۳ چرخه پرسازی مجدد:    ۱۳
۱-۸-۴ چرخه تولید:    ۱۳
۱-۸-۵ چرخه تدارکات:    ۱۴
۱-۹ استراتژی های پاسخ گویی تقاضا در مدیریت زنجیره تامین:    ۱۴
۱-۱۰ یکپارچه سازی زنجیره تامین    ۱۵
۱-۱۱ عوامل سوق دهنده سازمان ها بسوی مدیریت زنجیره تامین    ۱۷
۱-۱۲ عوامل موثر بر مدیریت زنجیره های تامین    ۱۹
۱-۱۳ فرآیندهای زنجیره تامین    ۲۰
۱-۱۴ عوامل موثر در پیاده سازی زنجیره تامین رقابتی    ۲۲
۱-۱۵ چالش های زنجیره تامین    ۲۴
۱-۱۶ اثر شلاقی در زنجیره تامین    ۲۷
۱-۱۶-۱ مفهوم اثر شلاقی    ۲۷
۱-۱۶-۲ علل ایجاد اثر شلاقی    ۲۸
۱-۱۶-۳ راه های کاهش اثر شلاقی    ۲۹
۱-۱۷ مرور مبانی نظری سیستم داینامیک     ۳۰
۱-۱۷-۱ تاریخچه پویایی های سیستم و کاربرد آن در مدیریت زنجیره تامین    ۳۱
۱-۱۸ مزایای استفاده از رویکرد پویایی های سیستم    ۳۱
۱-۱۹ ساختار و متدولوژی پویایی های سیستم    ۳۲
۱-۲۰ مدلسازی درپویایی سیستم    ۳۲
۱-۲۱ بررسی رویکرد سیستم داینامیک در مسائل زنجیره تامین    ۳۹
۱-۲۱-۱ سیر تاریخی و پژوهش های افراد در زمینه پویایی های زنجیره تامین از زمان فارستر تا ۲۰۱۳    ۴۰
۱-۲۱-۲ مروری بر بررسی چند مقاله با موضوع مدل سازی سیستم زنجیره تامین با رویکرد سیستم داینامیک    ۴۳
۱-۲۲ فهرست منابع و مآخذ    ۵۸

منابع

۱-تیموری،ابراهیم ،جواد شفیعیان بجستانی ،کاظم کلب خانی ، “انتخاب و توسعه همزمان تامین کنندگان در شرایط فازی (fuzzy)”، مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین ، جلد دوم  ، ص ۷۴۲ – ۷۳۵ .

۲-خانی، مهدی ، شناسایی عوامل موثر بر مدیریت زنجیره تامین ، ۱۳۸۸ ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علو و فنون مازندران رشته مهندسی سیستم های اقتصادی و اجتماعی

۳-فائزی رازی ، فرشاد ، ۱۳۸۳ ، ” کارکردها و نقش­ها درمدیریت زنجیره تامین ” ، روش ، سال چهاردهم ، شماره ۹۱ ، ص  ۴۸ – ۴۴ .

۴-استرمن، جان د. ترجمه شهرام میرزایی دریانی و همکاران، پویایی شناسی سیستم تفکر سیستمی و مدل سازی برای جهان پیچیده، انتشارات ترمه، چاپ اول، ۱۳۸۶، صص۱۵۷-۱۷۴٫

۵-همراز ، فرید ، ۱۳۸۸، ارائه و بررسی مدل طراحی شبکه زنجیره تامین سه مرحله ای چند محصوله، پایان نامه کارشناسی ارشد ، ص ۱۰-۱۱

۶-اشراق نیای جهرمی ، عبدالحمید ، بابک فرزامی ، ۱۳۸۴ ، ” بررسی تاثیر سطح موجودی بر بهره وری در زنجیره تامین ” ، مجموعه مقالات اولین کنفرانس ملی لجستیک و زنجیره تامین ، جلد دوم  ، ص ۴۷۲ – ۴۶۳ .

۷- میر غفوری ، سید حبیب ا… ، ۱۳۸۲ ، طراحی مدل ریاضی زنجیر عرضه صنایع لاستیک سازی ایران (مورد مجتمع صنایع لاستیک یزد) ، پایان نامه دکترای مدیریت (گرایش تولید) ، به راهنمایی دکتر میرمهدی سید اصفهانی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه تربیت مدرس .

۸-کیلگر، کریستوف، اشتدلر هارتموت، ترجمه نسرین عسگری و رضا زنجیرانی فراهانی، مدیریت زنجیره تأمین، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، ۱۳۸۵، صص ۱۱۲-۹۱٫

۹-احمدی ، حسین ، ۱۳۸۴ ،  مدیریت زنجیره تامین و اینترنت ، تهران : انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

 ۱۰-Gunasekaran .A ,2004. ” supply chain Management : theory and application” , European Journal of operational research ,vol.159, Issue:2 , PP. 265 -268

۱۱-Donald C., Waters J.,(2003). Global Logistics and Distribution Planning : Strategies for management, kogan page.

۱۲-McClellan M.,(2003).Collaborative manufacturing using real-time information to support the supply chain, CRC Press.

۱۳-Stadtler H.,Kilger C.,(2004). Supply chain management and advanced planningsconcepts,models,software and case studies, Springer.

۱۴-Seuring S.A.,(2003). Strategy and organization in supply chain, Springer.

۱۵-Mentzer John T.,(2001). Supply chain management, Sage publications Inc

۱-۱ مقدمه

در سالهای اخیر مساله زنجیره تامین به دلیل افزایش رقابت در بازارهای جهانی اهمیت زیادی پیدا کرده است. شرکت ها مجبور شده اند تا سطح خدمت مطلوب تری به مشتری ارائه دهند در حالی که بایستی قیمت تمام شده محصول را کاهش داده و در عین حال حاشیه سود شرکت را نیز تضمین نمایند.

در حال حاضر بسیاری از زنجیره های تامین بر اثر نیاز توزیع کنندگان به تولید کنندگان و تولید کننده ها به تامین کننده ها به صورت تدریجی گسترش یافته اند ، بدون آنکه از پیش طراحی شده یا پیش از شکل گیری برنامه ای برای بهبود یا مدیریت آن ها وجود داشته باشد . با توجه به پیچیده بودن ارتباط بین اجزا و حساس بودن زنجیره تامین ، هر گونه تغییر در متغییر های اثربخش بدون یک مدل داینامیک غیر قابل پیش بینی خواهد بود . با توجه به شرایط این مساله و ویژگی های شناخته شده از ابزار سیستم داینامیک به نظر می رسد استفاده از شبیه سازی پویا به عنوان ابزاری برای پیش بینی وضعیت آینده ، امکان آنالیز حساسیت متغییر های گوناگون و بررسی آثار به کارگیری سیاست های مختلف در زنجیره تامین را امکان پذیر خواهد کرد. [۱۳]

 ۱-۲ سیر تکاملی مدیریت زنجیره تامین

با ورود صنعت به قرن ۲۱، تغییرات شدیدی در حال رخ دادن است که دورنمای صنعتی و اقتصادی جهان را دگرگون می کند. بازار به معنای واقعی جهانی شده است و مشتریان مقادیر کوچکتری از کالاهای سفارشی را طلب می کنند. بیشتر شرکت ها دامنه گسترده تری از محصول ها را ارائه می کنند و کالاهای جدید بیشتری با سرعت بیشتر و با تمرکز بر نیاز بازار ارائه می کنند. این تغییرات چالش های اجتناب ناپذیر و مسائل جدید لجستیک را برای همه تولید کنندگان پدید آورده است. در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ شرکت ها عملیات تولیدی خود را کاملا تحت کنترل قرار دادند. این کار با استفاده از تولید علمی و برنامه ریزی مواد، زمانبندی و کنترل کارگاه و سیستم هایی نظیر برنامه ریزی منابع تولیدی و برنامه ریزی منابع انسانی  انجام می شد. در دهه ۱۹۹۰ شرکت ها سعی کردند خود را در رده جهانی مطرح کنند. شرکت ها مدیریت جامع کیفیت را بکار بستند تا فرآیندهایشان را تحت کنترل درآورند و بهبود مستمر را پدید آورند، همچنین تکنیک های تولید بهنگام[۱]و موجودی صفر نیز معرفی شدند تا کارخانجات بتوانند ار آنها بعنوان روشی برای کاهش هزینه و همزمان با آن بهبود در کیفیت استفاده کنند. اکثر این شرکت ها معتقدند که قدم بعدی که برای افزایش سود و سهم بازار باید بردارند، مدیریت زنجیره تامین کارا است.

در یک زنجیره تامین ابتدا مواد خام ساخته می شوند، سپس کالاها در یک یا چند کارخانه تولید و در نهایت به عمده فروشی ها یا مشتری تحویل می شوند. جهت کاهش هزینه و بهبود سرویس دهی، استراتژی های کارایی زنجیره تامین در سطوح مختلف زنجیره تامین باید در نظر گرفته شوند. زنجیره تامین شامل سازندگان مواد اولیه، مراکز تولیدی، انبارها، مراکز توزیع و عمده فروشی ها و نیز مواد خام، موجودی در حال ساخت و محصولات تمام شده اند که بین تامین کنندگان کارخانجات و مشتریان در جریانند. در دنیای رقابتی امروز زنده ماندن برای شرکت هایی که جدا از تامین کنندگان و دیگر شرکای تجاری فعالیت می کنند، مشکل شده است. شرکت ها همیشه دنبال کاهش هزینه ها و بطور همزمان افزایش کیفیت کالاها و خدمات خود هستند.

علاقمندی به مفهوم مدیریت زنجیره تامین از دهه ۱۹۸۰ تا به حال در حال افزایش بوده است. این علاقه هنگامی که شرکت ها مزایای همکاری تجاری با سایر شرکا را دیدند به شدت افزایش یافت. مفهوم مدیریت زنجیره تامین بر اساس تشکیل شبکه ارزشی است که شامل موجودیت های جداگانه می باشد. این موجودیت ها متعهد شده اند تا منابع و اطلاعات را برای رسیدن به هدف مدیریت تامین کنندگان و نیز مدیریت جریان مواد و قطعات مهیا کنند [۳]

۱-۳ تعریف مدیریت زنجیره تامین

یک زنجیره تامین شامل همه بخش هایی است که بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در تکمیل نیازمندی های مشتری درگیر می باشند. زنجیره تامین، تنها در برگیرنده تامین کنندگان و تولیدکنندگان نبوده، بلکه علاوه بر آن بخش های حمل ونقل، عمده فروشان، خرده فروشان و حتی مشتری های آنان نیز از دیگر اجزاء زنجیره به حساب می آیند. در حقیقت، هدف اولیه هر زنجیره تامین، برآوردن نیازهای مشتریان می باشد و نتیجه این فرآیند، کسب سود و درامد برای تولیدکننده و دیگر عناصر درگیر در زنجیره خواهد بود. به طور کلی، حرکت مواد از تامین کنندگان به تولید کنندگان و سپس به توزیع کنندگان و خرده فروشان و در نهایت به مشتریان در طول زنجیره، سیر فعالیت های زنجیره تامین را نشان می دهد. در این میان، نمایش جریان های اطلاعاتی و مالی در طول زنجیره، از اهمیت بالایی برخوردار است. در یک زنجیره تامین، تولیدکننده ممکن است، مواد اولیه خود را به جای یک تامین کننده، از چندمین تامین کننده تامین نموده و از سوی دیگر محصولات خود را به تعداد زیادی توزیع کننده ارسال نماید. بنابراین، بسیاری از زنجیره های تامین به صورت شبکه های تامین می باشند.

زنجیره تامین سیستمی پویاست که در طول زمان تکامل می یابد. در واقع، نه تنها تقاضای مشتری و توانایی های تولید کننده در طول زمان تغییر می یابد بلکه روابط زنجیره تامین در طول زمان تکامل می یابد. به طور مثال، هر قدر که توان مشتری ها افزایش یابد، فشار بر تولیدکنندگان و تامین کنندگان برای تولید، برای تولید انبوه محصولات متنوع، با کیفیت بالا و در نهایت تولید محصولاتی مطابق با خواسته مشتری، افزایش خواهد یافت. هم چنین، حتی وقتی تقاضای مشتری برای محصولاتی خاص چندان تغییر نمی کند، سطوح موجودی و سفارش پس افت، در طول زنجیره تامین، به طور قابل ملاحظه ای نوسان می یابد. اما مدیریت زنجیره تامین به گونه ای دقیق چه معنی می دهد؟

مدیریت زنجیره تامین مجموعه رویکردهایی است که برای یکپارچه سازی کارایی تامین کنندگان، سازندگان، انبارها و فروشگاه ها، مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که کالا به مقدار مناسب در مکان مناسب و در زمان مناسب، تولید و توزیع شود، تا در نتیجه هزینه های کل سیستم را کمینه و در همان حال الزامات سطح خدمت را براورده سازد.

از این تعریف چند نکته را می توان استنباط نمود. اول اینکه، مدیریت زنجیره تامین هرگونه تسهیلاتی را که تأثیری بر هزینه دارد و نقشی را در منطبق ساختن محصول با نیازمندی های مشتری ایفا می کند، از عرضه کنندگان و امکانات تولیدی تا انبارها، مراکز توزیع، خرده فروش ها و فروشگاه ها در نظر می گیرد. در حقیقت در برخی تحلیل های زنجیره تامین لازم است تامین کنندگان تامین کنندگان و مشتریان مشتریان نیز در نظر گرفته شوند. دوم اینکه، هدف مدیریت زنجیره تامین، کارآمدی و اثر بخشی هزینه در تمامی سیستم است، بنابراین، هزینه های تمام اجزای سیستم از جمله هزینه حمل و نقل، توزیع، موجودی مواد خام، موجودی در حال ساخت و کالای ساخته شده باید کمینه شود.بنابراین، تنها بر کاهش هزینه های حمل و نقل یا کاهش موجودی ها تأکید نمی شود، بلکه بیشتر، اتخاذ نگرشی سیستمی در مدیریت زنجیره تامین مورد تأکید است.

JIT

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مدیریت ریسک زنجیره تأمین
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.