تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مدیریت دانش و مدل های آن دارای ۶۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱) دانش    ۴
۲-۱-۱) داده، اطلاعات و دانش    ۴
۲-۱-۲) انواع دانش سازمانی    ۱۱
۲-۱-۳) منابع دانشی سازمان    ۱۶
۲-۱-۴)  خصوصیات دانش    ۱۶
۲-۲) مدیریت دانش    ۱۷
۲-۲-۱) تعاریف مدیریت دانش    ۱۸
۲-۲-۲) عناصر مدیریت دانش    ۲۰
۲-۲-۳) دسته ‏بندی ابزارهای مدیریت دانش    ۲۱
۲-۲-۴) مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده    ۲۲
۲-۲-۵) سازمانهای دانش محور    ۲۵
۲-۲-۶)موانع توسعه مدیریت دانش    ۲۹
۲-۲-۷) دلایل موفقیت مدیریت دانش    ۳۰
۲-۲-۸) مبانی نظری مدیریت دانش    ۳۱
۲-۲-۹)مدل های مختلف مدیریت دانش    ۳۶
۲-۳) مروری بر تحقیقات    ۵۰
۲-۳-۱) تحقیقات مرتبط داخلی    ۵۰
۲-۳-۲) تحقیقات مرتبط خارجی    ۵۴
منابع    ۵۸

منابع

مارکوارات، مایکل (۱۳۸۵)، “ایجاد سازمان یادگیرنده”، ترجمه: محمد رضا زالی، تهران، مرکز کارآفرینی دانشگاه تهران.

وردی نژاد، فریدون؛ بهرامی رشتیانی، شهلا. (۱۳۹۲). “سیاست گذاری و مدیریت رسانه”. تهران. انتشارات سمت.

بات، گانت، دی. (۱۳۸۳)، “مدیریت دانش در سازمان ها: بررسی تاثیر متقابل فناوری، فنون و انسان”. ترجمه محمد ایرانشاهی. فصلنامه علوم اطلاع رسانی، شماره ۱۸ (۱ و ۲)، صص ۸۳-۷۶٫

برگرن، برایان (۱۳۸۶). “مبانی مدیریت دانش” ، ترجمه محمد قهرمانی و سید محمد باقری، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت وابسته به وزارت نیرو.

برگرن، برایان (۱۳۸۶). “اصول “، ترجمه منوچهر انصاری، تهران. موسسه کتاب مهربان نشر.

حسن زاده، محمد. (۱۳۸۶). ” مدیریت دانش. مفاهیم و زیر ساخت ها”، تهران، نشر کتابدار.

حسینی، یعقوب (۱۳۸۵). “بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانایی در دانشگاه تربیت مدرس”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

رادینگ، الن. (۱۳۸۳). “موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات” ترجمه محمد حسین لطیفی، تهران، انتشارات سمت.

ربیعی علی، خواجوی زینب (۱۳۸۹). “استقرار نظام مدیریت دانش و ارائه مدل کاربردی در شهرداری تهران”، مجله رشد فناوری، شماره ۶ (۲۴)، صص ۲۲ – ۲۹٫

یوسفی، سجاد؛ مرادی، مرتضی؛ تیشه ورز دائم، محمد کاظم. (۱۳۸۹)، “نقش تعهد سازمانی کارکنان در تسهیم دانش”. دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره ۳۰، صص ۲۳ – ۳۶٫

Nonaka, I., Amikura, h., Kanai, T. & Kauamura, T. (1992). organizational knowledge creartion and the role of middle management. Annual conference of academy of management

Nonaka, 1. (1994). “A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation, Organization Science.” 5(1), 14-37.

Nonaka, Ikujiro; H. Takeuchi & K. Umemoto. (1996). “A Theory of Organizational Knowledge Creation.” International Journal of Technology Management, 11 (7/8), 833-845.

Nonaka, 1. and Takeuchi, H. (1995). “The Knowledge-Creating Company”, Oxford University Press, Oxford.

Nonaka, I & Takeuchi.H. (1998). “The knowledge – creating company: how japanese companies create the dynamic of innovation newyork.” Oxford university press.

Hassard,J and Kelemen, M.(2002). “Production and consumption in organizational knowledge: The case of the paradigms debate, Organization”, 9(2), 331.355.

مقدمه

در این نوشتار به بررسی مفهوم دانش از ابعاد مختلف ، مدیریت دانش و شامل مطالبی در رابطه با تعریف مدیرت دانش، سیستم های مدیریت دانش، مدل های مختلف مدیریت دانش و … می

۲-۱) دانش

۲-۱-۱) داده، اطلاعات و دانش

برای درک بیشتر مفهوم مدیریت دانش لازم است تعریفی از دانش ارائه کنیم، اما پیش از آن، تفاوت‌های داده، اطلاعات و دانش را بیان کرده و به ارائه  تعریفی از هر یک از آنها می پردازیم.

تعریف داده، اطلاعات و دانش کار مشکلی است و تنها از دیدگاه استفاده کنندگان می­توان آنها را از هم تشخیص داد(کرمی وا سفیدانی، ۱۳۸۳). بدین منظور در ادامه به برخی از تعاریف داده، اطلاعات و دانش از دیدگاه صاحب­نظران مختلف اشاره می شود.

برای شکل گیری اطلاعات و دانش مدل های گوناگونی ارایه شده است که از میان آنها سه مدل مشهور تر است. مدل اول در ۱۹۹۰ توسط استیفن تاثیل ارایه شده است که به نام سلسله مراتب داده ها نامگذاری شده است .

در مدل دوم که ۱۹۹۷ توسط جینی بلنگر ارایه شد،  همان سلسله مراتب پذیرفته شده است اما میان دو طیف استقلال زمینه ، متن و درک و فهم قرار گرفته است و با ویژگیهای متمایزی در هر یک از نقاط اصلی در این طیف ارایه گردیده است . درمدل سوم که توسط ناتان شیدروف در ۲۰۰۴ ارایه شده است همان سلسه مراتب مورد توجه قرار گرفته است . (وردی نژاد و بهرامی، ۱۳۹۲)

برای آشنایی با آنها در این بخش به این سه مدل می پردازیم؛

مدل اول :  سلسله مراتب داده ها

این مدل توسط استیفن تاثیل در ۱۹۹۰ ارایه شده است.در این مدل استیفن معتقد است، داده  با ذخیره کردن سرو کار دارد و شامل  اعداد و ” بوده ها” و واقعیت های اولیه و خام است که در برگیرنده مفاهیمی مانند کسب داده، ویژگی­های داده، فیلترینگ، انتقال، کاهش و تحلیل معنایی داده قابل شناسایی است. اطلاعات نیز شامل داده های پردازش شده می‌باشد که در بر گیرنده مفاهیمی چون جمع کردن، خلاصه کردن، پنداشتن و فرض کردن، نسبت، جزءبندی کردن و پراکندگی  شاخص‌های فصلی می باشد. منظور از دانش همان اطلاعات مفهومی کنش‌مند است که با مفاهیمی چون داوری، تحلیل دقیق، ساختار، کیفیت، ارزشیابی و طرح‌ریزی سر و کار دارد. در نهایت  بصیرت همان ظرفیت حل مساله و تصمیم گیری می­باشد که ناشی از دانش است. (وردی نژاد و بهرامی، ۱۳۹۲)

به عبارت دیگر بصیرت کاربرد دانش است که با بینش عملی و درونی همراه است بنابر این بصیرت به تمامه مرتبط با انگیزه است که به معنی کنش مناسب در طی زمان، ابتکار عمل و ظرفیت خلق وآفرینش است.

مدل دوم ، طیف داده ها در میان دو بردار

در مدل دوم طیف میان داده تا بصیرت میان دو بردار استقلال متن، زمینه  و درک وفهم شکل می‌گیرد. این مدل ساده که توسط جینی بلینگر ارایه شده است،  نشان می دهدکه نقطه آغاز داده است که با “روابط درک وفهم ” آن اطلاعات شکل می گیرد و پس از شکل گیری اطلاعات با “الگوهای درک و فهم ” پیرامون یک موضوع، دانش بوجود آمده و درنهایت باشکل گیری ” اصول درک ” است که خرد و بصیرت بوجود می آید.

بنابراین در این مدل با درک روابط میان داده ها، اطلاعات بوجود می آید، باشکل گیری ” الگوهای درک”  اطلاعات می تواند تبدیل به دانش شود و با درک دانش بصیرت شکل می گیرد . (وردی نژاد و بهرامی، ۱۳۹۲)

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و اهمیت و ضرورت مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
  • تحقیق مدیریت زنجیره تامین ، مراحل تصمیم گیری کاربرد رویکرد پویایی های سیستم در آن
  • تحقیق مدیریت و سیستم اطلاعاتی استراتژیک و سیستم چندعاملی
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق مدیریت زنجیره تأمین و مسائل انتخاب تأمین کننده و برنامه ریزی دو سطحی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.